pa
door paulm_1 Aug 18, 2007 om 16:09
Computers & telefonie

Modem tele2 dhcp server

hallo allemaal,

weet niet of ik in de goede rubriek zit het is zowel een hard als software probleem.

ik heb tele2 compleet met het DV-201AMR modem, die standaard altijd via ingbouwde dhcp server ipadressen toekent, na reset van modem of stroomuitval steeds andere ip adressen. ik heb voor diverse applicaties vaste ip adressen nodig. volgens zeggen kan de dhcp server uitgeschakeld worden via admin account, wil tele2 niet geven wanneer ik zelf "hard" ip adressen toeken geeft dit heel vaak problemen. helpdesk tele2 reageert niet of nauwelijks op e-mail.

wie kan mij helpen?

Paul Moolenaar

3303 3 Rapporteer

vraagalex
door vraagalex - Aug 18, 2007 om 16:21
5 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Paul!

Allereerst is het modem dat u heeft ontvangen uw eigendom. Tele2 mag daarbij geen gegevens geheimhouden en is dus verplicht de logingegevens te verstrekken. Mijn advies, teroriseer de helpdesk tot dan ze een antwoord geven. Om telefoonkosten te besparen kan ik u ook de website www.vraagalex.nl aanraden, waar alternatieve nummers staan ipv de dure 0900 nummers. Tele2 helpdesk is zo gratis te bereiken.

Mochten ze de gegevens echt niet vrijgeven, dan kunt u het contract ontbinden omdat u geen volledige internetdienst heeft. Heeft u daar vragen over? Neem gerust even contact met mij op. De gegevens staan ook op www.vraagalex.nl.

holpen
door holpen - Aug 19, 2007 om 01:51
1416 Antwoorden / 0 Vragen

@vraagalex: Nee, klopt niet helemaal. Tele2 geeft het modem in bruikleen, het wordt niet eigendom van de abonnee (staat ook zo in het contract). De abonnee kan wel inloggen op het modem om een aantal instellingen te wijzigen. De "kritieke" instellingen kunnen niet worden gewijzigd (worden zelfs niet eens getoond). Dit heeft men waarschijnlijk gedaan om te voorkomen dat gebruikers zomaar allerlei instellingen wijzigen, waarna de internet-verbinding om zeep is en het modem ook van afstand niet meer bereikbaar is. Tele2 levert wel degelijk een volwaardige internet-dienst, dat heeft in dit geval niets te maken met de instelmogelijkheden van de modem/router/access-point. Geen enkele grond om het abonnement te laten ontbinden, dus. Is bovendien ook niet nodig, want:

De oplossing voor het probleem is vrij simpel:

Log in op het modem (meestal op adres 192.168.1.1). Je kunt inoggen met de gebruikersnaam user en het wachtwoord user (tenzij dit al gewijzigd is). Ga naar het menu Advanced Setup en vervolgens naar LAN. Je ziet nu een scherm waar je de dhcp-server kunt instellen. Stel voor start- en end-ip-address bijvoorbeeld in 192.168.1.25 en 192.168.1.50. Na het opgeven wel even klikken op Save/Apply. Je kunt nu 25 pc's via dhcp met het netwerk laten verbinden.

De pc's die een statisch adres nodig hebben, geef je handmatig een ip-adres dat buiten de range van de dhcp-server ligt, bijvoorbeeld 192.168.1.100.

Hopelijk helpt dit je op weg!

pa
door paulm_1 - Aug 19, 2007 om 11:45
1 Antwoorden / 1 Vragen

hallo beiden,

ik dank jullie voor jullie reacties zover, de tweede (tijdelijke) oplossing ga ik zeker uitproberen.

echter houdt tele2 zich op meerdere vlakken niet aan de afspraken (mijn oorspronkelijke vraag is maar een deel van de problemen) en rreageren niet of nauwelijks aan de door mij gestuurde mail, de klantenservice weet niets anders te zeggen dan dat ik geduld moet hebben, op de vraag waar ik een officieler klacht naartoe moet sturen geven ze de reactie "dat kan via de mail" niet erg professsioneel en moeilijjk traceerbaar.

ik houd jullie op de hoogte en alvast bedankt.

paul Moolenaar