Moet pc-reparateur waarschuwen dat bij een reparatie alle data verwijderd wordt?
Bij het vervangen van het mainboard heeft BCC-Apeldoorn* zonder enige informatie c.q. kennisgeving vooraf zonder mijn toestemming alle data - al dan niet 'per ongeluk' - van de harddisk van mijn laptop gewist. Naast de persoonlijke gegevens zijn er ook alle zakelijk gegevens verloren gegaan.
Bij navraag achteraf heb ik vernomen van anderen dat het bij het vervangen van een mainboard niet nodig is alle data van de harddisk te verwijderen. Als niet-expert en leek op ICT-gebied kan ik dit helaas niet bevestigen.
Tegen de hierboven omschreven gang van zaken heb ik bezwaar en een eis om schadevergoeding/compensatie bij BCC ingediend omdat:
ik (als leek en 'niet-expert') van mening ben dat een professioneel pc-reparateur moet weten dat de data op de harddisk uiterst belangrijk is voor klanten en als - om welke reden ook - de data op de harde schijf verwijderd moet worden of dat er gevaar bestaat dat er bij de herstelwerkzaamheden kans is op 'data-verlies' duidelijk geïnformeerd behoort te worden.
Art. 7:401 BW geeft o.a. immers aan dat dat een dienstverlener (zoals BCC of de reparateur in dienst van BCC) “de zorg van een goed opdrachtnemer” in acht moet nemen.
Ik voel mij ook gesteund o.a door ene ICT- jurist Arnoud Engelfriet, gespecialiseerd in internetrecht:
Zie daarvoor:
https://www.security.nl/posting/361580/Juridische+vraag%3A+is+pc-reparateur+verplicht+back-ups+te+maken%3F
Zie ook:
en:
https://radar.avrotros.nl/forum/viewtopic.php?f=40&t=69195
BCC wijst mijn verzoek op schadecompensatie af. Hier hun (letterlijk overgenomen) reactie:
Beste mijnheer/mevrouw H ... ,
Bedankt voor uw e-mail. Waarin u schade compensatie vraagt omdat uw laptop tijdens het
reparatietraject is gereset naar fabrieksinstellingen.
Graag wil ik u erop attenderen dat het opslaan van belangrijke bestanden u eigen
verantwoordelijkheid is.
U geeft immers aan dat uw harddisk uiterst belangrijk is, dan kan er ook vanuit worden gegaan dat u er alles aan doet om deze bestanden te behouden.
Om deze reden wijs ik u verzoek om een schade compensatie af.
Het spijt mij u niet anders te kunnen berichten.
Met vriendelijke groet,
K ...
Team Customer Care
Mijn (niet verstuurde) opmerking:
Ik gaf letterlijk aan in mijn bezwaar en eis om schadevergoeding naar BCC dat - niet ik - maar
BCC het e.e.a. behoort te weten!
*Voor zover ik heb kunnen nagaan heeft BCC deze reparatie uitbesteed aan een externe reparateur t.w. Medion Service Shop
Heeft iemand persoonlijke ervaring met een dergelijk geval?
Geen persoonlijke ervaring mee nee. Maar inderdaad, als die data zo verschrikkelijk belangrijk is dan dien je daar zelf een back-up van te maken. Zou je sowieso moeten doen, reparatie of niet.
Er zullen wel algemene voorwaarden zijn t.a.v. deze reparatieservice, staat daar niet iets in over het veiligstellen van data?
Heeft iemand persoonlijke ervaring met een dergelijk geval?
Gelukkig niet.
zijn er ook alle zakelijk gegevens verloren gegaan.
https://www.higherlevel.nl/
Nee, geen ervaring mee. Maar als die data zo belangrijk voor u is, had u simpel n externe schijf kunnen aanschaffen en daar alles op kunnen zetten. Die bestaan niet voor jan joker. En ik vindt dat BCC u t even had moeten vertellen , dat als t apparaat in de fabrieks instellingen terug gezet gaat worden , u in ieder geval n deel van de bestanden was kwijtgeraakt. Maar ook u bent zelf verantwoordelijk hoe er mee om te gaan.
Kijk eens bij Bijzondere garantiebepalingen
https://www.medion.com/nl/service/_lightbox/warranty.php
Wanneer de harde schijf kapot was gegaan waren uw gegevens ook weg geweest.
Op tijd een backup van belangrijke gegevens maken is uw eigen verantwoordelijkheid.
Verdiep u eens in het maken van een systeem image.
U schuift de verantwoordelijkheid voor uw data op.de verkeerde partij af.
U bent verantwoordelijk, en als u wijs genoeg bent om.een laptop te kopen en bedienen dan moet u zeker zo wijs zijn om tenminste één backup te hebben.
Schadeloosstelling is ongefundeerd en kansloos.
Dit staat ook in het door u aangehaalde artikel.
Natuurlijk kunnen er altijd onverwachte dingen gebeuren waardoor data verloren gaat. Als die niet goed te voorzien waren, dan hoef je daar in principe niet voor op te draaien als reparateur.
Die was ter reparatie aangeboden, met als aantekening "met behoud van de Data
Dat heeft u dus ook niet gemeld.
De enige manier waarop de winkel aansprakelijkheid had kunnen voorkomen was door vanaf het eerste moment te zeggen dat de klus risicovol was
Dus het hele artikel werkt niet in uw voordeel. Maar dat heeft u nu vast ook wel door.
Bij het voorbeeld van Engelfriet gaat het om een case waar iemand van tevoren duidelijk had aangegeven dat de gegevens op de harde schijf niet verloren mochten gaan.
BCC is niet verantwoordelijk voor de verloren gegane gegevens, maar een beetje verkoper attendeert de gebruiker wel even op het risico van data verlies. Kleine moeite, lijkt mij.
Over welke schade heb je het dan ? Als het inderdaad waardevolle bestanden zijn is het vreemd dat je niet regelmatig een back up van die bestanden. maakt .Als de harde schijf crasht ben de bestanden. Logisch en vplkomen terecht dat ze je claim afwijzen.
U behoort wel de gebruiksaanwijzing die bij de laptop is geleverd door te nemen, als u die moeite had genomen wist u dat een back-up van de bestanden maken zeer belangrijk is. De reparatiedienst mag er van uit gaan dat u de gebruiksaanwijzing door genomen heeft en een back-up van uw bestanden heeft gemaakt voordat de laptop defect ging. BCC en de reparatiedienst zijn niet verantwoordelijk voor het verlies van uw data gegevens want bij een ingrijpende reparatie die het vervangen van een compleet moederbord toch is dient het besturingssysteem inclusief de hardware drivers opnieuw op de harde schijf gezet te worden om een goede werking te kunnen garanderen. Wat u nu eist is dat uw 'onwetendheid' door BCC beloont dient te worden middels een geldbedrag want de medewerker van BCC heeft u niet verteld dat alle data gewist zou kunnen worden. Zelfs als het u wel medegeeld was, was u toch al te laat want alsnog een back-up maken was door het defecte moederbord niet meer mogelijk. De links die u aanhaalt snijden geen hout want die zijn niet voor u van toepassing.
Mijn ervaring is vergelijkbaar, maar reparateur te goeder trouw.
Ik heb met herstelprogramma Recuva het meeste terug kunnen krijgen.
Hoe had je trouwens die schade inzichtelijk wil maken? Ofwel hoe kwantificeer je de schade?
OT. Wel een hele slechte mail van K. van Team Customer Care van BBC trouwens. Een cursus communicatie/Nederlands zou niet misstaan.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Verkeerde Lounge bank geleverd
Op 12 september, na 3 maanden wachttijd werd mijn bank bezorgd, helaas de verkeerde.
Direct doorgegeven aan het bedrijf, het zou uitgezocht worden, daarna nog verschillende keren gebeld, tot nu toe, 11 dagen verder, nog geen resultaat.
Wel werd er gezegd dat als zij de bank opnieuw gaan bestellen ik er weer 3 maanden op moet wachten.
Mijn vraag is, kan ik de koop ontbinden, omdat ik
...
Lees meer
Kan een bedrijf mij na 2,5 jaar nog een factuur sturen?
Beste mensen van "Vraag & Beantwoord",
Ik zit met het volgende probleem: begin van het jaar 2022 tm 6 april 2022 heb ik een verbouwing gehad thuis. Hierbij is onder andere de badkamer vernieuwd. Het probleem gaat over de douchecabine die ik daarvoor gekocht heb.
Op donderdag 12 september 2024 (dus zo'n 2 jaar en 5 maanden nadat mijn verbouwing voltooid was) ontving ik ee
...
Lees meer
Webshop Salura
Hallo ik heb 6 september een spiegel besteld bij website Salura maar heb deze nooit ontvangen. de site is nu ook niet meer bereikbaar. Ik had een track and tracé ontvangen en daar stond in dat de spiegel verzonden was vanuit China en in Nederland was aangekomen maar even later deed de track and trace het niet meer. Dit bedrijf zou in Amsterdam zitten en had alleen een website heb verschillende ... Lees meer
Populair in Computers & Telefonie
Hallo, wie weet waar ik de Evergreen top 1000 kan downloaden? Bv hartelijk dank.
In het korte verleden deed ik dat via de Pirate Bay maar die is jammer genoeg niet meer te ontvangen. Lees meer
blokkade toetsenbord
Ik heb per ongeluk mijn toetsenbord geblokkeerd zodat ik geen tekst meer kan typen. Ik werk met die comp. met windows XP. Hoe kan ik die blokkade opheffen? De overige functies werken normaal. Bedankt. Lees meer
CD-R of DVD-R
Ik wil filmpjes en foto's vanaf de laptop opslaan op een schijf. Welke kan ik het beste nemen een CD-R of DVD-R? Of maakt het niet uit. Lees meer