ah
door ahof. Mar 17, 2018 om 10:37
Computers & telefonie

Moet pc-reparateur waarschuwen dat bij een reparatie alle data verwijderd wordt?

Bij het vervangen van het mainboard heeft BCC-Apeldoorn* zonder enige informatie c.q. kennisgeving vooraf zonder mijn toestemming alle data - al dan niet 'per ongeluk' - van de harddisk van mijn laptop gewist. Naast de persoonlijke gegevens zijn er ook alle zakelijk gegevens verloren gegaan.

Bij navraag achteraf heb ik vernomen van anderen dat het bij het vervangen van een mainboard niet nodig is alle data van de harddisk te verwijderen. Als niet-expert en leek op ICT-gebied kan ik dit helaas niet bevestigen.

Tegen de hierboven omschreven gang van zaken heb ik bezwaar en een eis om schadevergoeding/compensatie bij BCC ingediend omdat:

ik (als leek en 'niet-expert') van mening ben dat een professioneel pc-reparateur moet weten dat de data op de harddisk uiterst belangrijk is voor klanten en als - om welke reden ook - de data op de harde schijf verwijderd moet worden of dat er gevaar bestaat dat er bij de herstelwerkzaamheden kans is op 'data-verlies' duidelijk geïnformeerd behoort te worden.

Art. 7:401 BW geeft o.a. immers aan dat dat een dienstverlener (zoals BCC of de reparateur in dienst van BCC) “de zorg van een goed opdrachtnemer” in acht moet nemen.

Ik voel mij ook gesteund o.a door ene ICT- jurist Arnoud Engelfriet, gespecialiseerd in internetrecht:

Zie daarvoor:
https://www.security.nl/posting/361580/Juridische+vraag%3A+is+pc-reparateur+verplicht+back-ups+te+maken%3F

Zie ook:

http://renteswapadvocaat.nl/schending-zorgplicht-bij-niet-expliciet-wijzen-op-kosten-bij-voortijdig-afbreken-van-een-renteswap/

en:
https://radar.avrotros.nl/forum/viewtopic.php?f=40&t=69195

BCC wijst mijn verzoek op schadecompensatie af. Hier hun (letterlijk overgenomen) reactie:

Beste mijnheer/mevrouw H ... ,

Bedankt voor uw e-mail. Waarin u schade compensatie vraagt omdat uw laptop tijdens het
reparatietraject is gereset naar fabrieksinstellingen.

Graag wil ik u erop attenderen dat het opslaan van belangrijke bestanden u eigen
verantwoordelijkheid is.

U geeft immers aan dat uw harddisk uiterst belangrijk is, dan kan er ook vanuit worden gegaan dat u er alles aan doet om deze bestanden te behouden.

Om deze reden wijs ik u verzoek om een schade compensatie af.

Het spijt mij u niet anders te kunnen berichten.

Met vriendelijke groet,

K ...
Team Customer Care

Mijn (niet verstuurde) opmerking:

Ik gaf letterlijk aan in mijn bezwaar en eis om schadevergoeding naar BCC dat - niet ik - maar
BCC het e.e.a. behoort te weten!

*Voor zover ik heb kunnen nagaan heeft BCC deze reparatie uitbesteed aan een externe reparateur t.w. Medion Service Shop

Heeft iemand persoonlijke ervaring met een dergelijk geval?

4486 16 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Mar 17, 2018 om 10:41
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Geen persoonlijke ervaring mee nee. Maar inderdaad, als die data zo verschrikkelijk belangrijk is dan dien je daar zelf een back-up van te maken. Zou je sowieso moeten doen, reparatie of niet.

Er zullen wel algemene voorwaarden zijn t.a.v. deze reparatieservice, staat daar niet iets in over het veiligstellen van data?

edrick3
door edrick3 - Mar 17, 2018 om 10:44
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Heeft iemand persoonlijke ervaring met een dergelijk geval?
Gelukkig niet.

zijn er ook alle zakelijk gegevens verloren gegaan.
https://www.higherlevel.nl/

simon55
door simon55 - Mar 17, 2018 om 10:52
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Nee, geen ervaring mee. Maar als die data zo belangrijk voor u is, had u simpel n externe schijf kunnen aanschaffen en daar alles op kunnen zetten. Die bestaan niet voor jan joker. En ik vindt dat BCC u t even had moeten vertellen , dat als t apparaat in de fabrieks instellingen terug gezet gaat worden , u in ieder geval n deel van de bestanden was kwijtgeraakt. Maar ook u bent zelf verantwoordelijk hoe er mee om te gaan.

Ge
door Genee - Mar 17, 2018 om 11:01
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Kijk eens bij Bijzondere garantiebepalingen
https://www.medion.com/nl/service/_lightbox/warranty.php

Wanneer de harde schijf kapot was gegaan waren uw gegevens ook weg geweest.
Op tijd een backup van belangrijke gegevens maken is uw eigen verantwoordelijkheid.
Verdiep u eens in het maken van een systeem image.

Gerry1969
door Gerry1969 - Mar 17, 2018 om 11:19
3449 Antwoorden / 25 Vragen

U schuift de verantwoordelijkheid voor uw data op.de verkeerde partij af.
U bent verantwoordelijk, en als u wijs genoeg bent om.een laptop te kopen en bedienen dan moet u zeker zo wijs zijn  om tenminste één backup te hebben.

Schadeloosstelling is ongefundeerd en kansloos.

Dit staat ook in het door u aangehaalde artikel.
Natuurlijk kunnen er altijd onverwachte dingen gebeuren waardoor data verloren gaat. Als die niet goed te voorzien waren, dan hoef je daar in principe niet voor op te draaien als reparateur.

Die was ter reparatie aangeboden, met als aantekening "met behoud van de Data
Dat heeft u dus ook niet gemeld.

De enige manier waarop de winkel aansprakelijkheid had kunnen voorkomen was door vanaf het eerste moment te zeggen dat de klus risicovol was

Dus het hele artikel werkt niet in uw voordeel. Maar dat heeft u nu vast ook wel door.

Cookies
door Cookies - Mar 17, 2018 om 11:32
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Bij het voorbeeld van Engelfriet gaat het om een case waar iemand van tevoren duidelijk had aangegeven dat de gegevens op de harde schijf niet verloren mochten gaan.

BCC is niet verantwoordelijk voor de verloren gegane gegevens, maar een beetje verkoper attendeert de gebruiker wel even op het risico van data verlies. Kleine moeite, lijkt mij.

Grunnen.
door Grunnen. - Mar 17, 2018 om 11:50
509 Antwoorden / Vragen

Over welke schade heb je het dan ? Als het inderdaad waardevolle bestanden zijn is het vreemd dat je niet regelmatig een back up van die bestanden. maakt .Als de harde schijf crasht ben de bestanden. Logisch en vplkomen terecht dat ze je claim afwijzen.

ro
door ron503 - Mar 17, 2018 om 11:52
1229 Antwoorden / 0 Vragen

U behoort wel de gebruiksaanwijzing die bij de laptop is geleverd door te nemen, als u die moeite had genomen wist u dat een back-up van de bestanden maken zeer belangrijk is. De reparatiedienst mag er van uit gaan dat u de gebruiksaanwijzing door genomen heeft en een back-up van uw bestanden heeft gemaakt voordat de laptop defect ging. BCC en de reparatiedienst zijn niet verantwoordelijk voor het verlies van uw data gegevens want bij een ingrijpende reparatie die het vervangen van een compleet moederbord toch is dient het besturingssysteem inclusief de hardware drivers opnieuw op de harde schijf gezet te worden om een goede werking te kunnen garanderen. Wat u nu eist is dat uw 'onwetendheid' door BCC beloont dient te worden middels een geldbedrag want de medewerker van BCC heeft u niet verteld dat alle data gewist zou kunnen worden. Zelfs als het u wel medegeeld was, was u toch al te laat want alsnog een back-up maken was door het defecte moederbord niet meer mogelijk. De links die u aanhaalt snijden geen hout want die zijn niet voor u van toepassing.

P.
door P. Dillingh - Mar 17, 2018 om 12:06
2 Antwoorden / 2 Vragen

Mijn ervaring is vergelijkbaar, maar reparateur te goeder trouw.

Ik heb met herstelprogramma Recuva het meeste terug kunnen krijgen.

diumenge
door diumenge - Mar 17, 2018 om 12:07
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Hoe had je trouwens die schade inzichtelijk wil maken? Ofwel hoe kwantificeer je de schade?

OT. Wel een hele slechte mail van K. van Team Customer Care van BBC trouwens. Een cursus communicatie/Nederlands zou niet misstaan.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 17, 2018 om 15:58
16957 Antwoorden / 202 Vragen

Tja, mijn antwoord is dat je altijd met regelmaat moet zorgen voor een goede backuo van alle belangrijke data op pc of laptop.

Al jaren geleden werd ik, in de nog oude floppy tijd geconfronteerd met een crash en gelukkig had ik toen al vrijwel altijd mijn info (ook) op floppys.

Daarna maak ikl altijd metv regelmaat backups op een externe harde schijf en als ik belangrijke documenten heb plaats is
zo ook ditect als kopie. Mijn laatste ervaring": een crash van de harde schijf van mijn laptop en vernam van de reoparateur dat dat een vaker voorkomend euvel bij laptops is als de warmte niet goed weg kan. Als vervanger is een SSD schijf geplaatst die dus niet mechanish is en geen warmte afgeeft.

Ik zit wel met een vraag: u stelt dat moederbord is vervangen. Bij vervanging van een moederbord blijft de harde schijf geheel intact en ik neem dus aan dat uw harde schijf is vervangen. Daarbij kan ik overigens wel melden dat mijn reparateur (in Apeldoorn maar niet BCC) voor de vervanging de vraag stelde of hij een kopie/backup moest maken van de gecrashte schijf voor zover mogelijk.

gsm
door gsm - Mar 17, 2018 om 19:55
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Workshops en zeker de workshop van Medion, zetten in principe altijd de fabriekstoestand weer terug bij welhaast elke reparatie en meestal ook om te testen en zo te zien of repareren van de hardware wel echt nodig is.
Back-up of behoud van data is altijd je eigen verantwoordelijkheid, al was het wel aardig geweest van BCC om je nog eens extra te daarop wijzen.

newmikey
door newmikey - Mar 18, 2018 om 10:29
830 Antwoorden / 0 Vragen

"Bij navraag achteraf heb ik vernomen van anderen dat het bij het vervangen van een mainboard niet nodig is alle data van de harddisk te verwijderen. Als niet-expert en leek op ICT-gebied kan ik dit helaas niet bevestigen."

Echt nodig is het niet maar het is wel de enige manier om het besturingssysteem inclusief drivers voor het nieuwe moederboard en de daarop aanwezige hardware op een efficiente en kosteneffectieve wijze ite installeren.

Zoals elke hobbyist weet is het installeren van drivers op een Windows besturingssysteem vaak een ellendig gebeuren dat vele herstarts vereist en waar soms andere software tegenwerkt - de "DLL hel". Als een reparateur dat altijd zou moeten doen, zouden reparaties onbetaalbaar worden.

Vaak wordt daarvoor in enkele minuten een compleet schijfimage wat al eerder getest is gebruikt. Zeker met een moederbord vervanging had u daar rekening mee moeten houden maar dat geldt eigenlijk voor elke reparatie. Backups maken is zo ontzettend simpel en goedkoop tegenwoordig met kleine en handige harde schijfjes van 2Tb of méér dat er géén enkel excuus is om ze niet te maken. Ik zie niet in waarom u recht zou hebben op een schadevergoeding.

aurora1
door aurora1 - Mar 18, 2018 om 11:55
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Veel te lang verhaal met voor uw gemak ook nog knippen en plakken. Ik ga me niet inspannen om het allemaal te lezen omdat u niet de moeite heeft willen nemen een samenvatting te maken maar wel van de lezer niet alleen het goed lezen verwacht maar ook nog advies verwacht.
En u verwacht n.b. kennelijk ook nog dat we al die verwikzingen gaan lezen? Denkt u dat u daarmee gelijk krijgt?
Maar uw o zo belangrike data bent u zelf verantwoordelijk voor. Omdat u die zo belangrijk vindt heeft u daar een backup van. Er is dan toch niets aan de hand?

ma
door maarten heest Mar 20, 2018 om 10:18
463 Antwoorden / 0 Vragen

Beter een lang, maar interessant verhaal, dan een korte botte en vooral lege reactie...

tdmduc
door tdmduc - Mar 19, 2018 om 22:41
705 Antwoorden / 2 Vragen

Ik kom het helaas nog dagelijks tegen.(bij klant, vriend, familie en buren)

Mensen zoals U die er vanuitgaan dat de computer een soort toverdoos is waar nooit iets mee mis kan gaan.

Als de computer gejat was dan had U ook niets meer. Harde les maar helaas.

Tegenwoordig mag een ieder ervanuitgaan dat er zoiets als backups gemaakt moeten worden. Nooit op één paard wedden. Gebruik ook de "cloud" zeker als u zakelijk bezig bent. Het is trouwens een slechte zaak naar uw klanten toe dat u hier zelf  niet zorgvuldiger mee bent omgegaan.

Maar goed, het is onomkeerbaar.

Een deel van mijn klanten zijn reeds meerdere malen door klunzen als MediaMarkt en Paradigit wijs gemaakt dat er niets meer te redden valt en gaan aanpraten dat er iets nieuws aangeschaft moet worden of een absolute fabrieksreset uitgevoerd moet worden. Gelukkig kwamen ze daarna bij mij met dit verhaal en ik kon eerst al hun geboortefilmpjes en 10 jaar vakantiefoto's kopieren vanaf die bewuste kapotte harddisk naar een externe harddisk  en welke bijna geformatteerd(voor leek:soort wissen)zou worden door die "specialist" in de winkel.

Laat u niks wijsmaken en ga te rade bij een ander of lees bijvoorbeeld eens een forum door(Tweakers bijvoorbeeld) Maar ga niet achteraf mauwen over de kleine lettertjes in een juridisch steekspel.

hajee999
door hajee999 - Mar 20, 2018 om 13:17
2 Antwoorden / Vragen

Geen ervaring wat staat er in de reparatievoorwaarden van de BCC?

Overigens leven we wel in een tijd waarin iederren weet dat je regelmatig een backup van je bestanden moet maken. Zeker als je ze zo belangrijk vind dat je ne een compensatie/schadevergoeding overweegt.