tucker
door tucker Oct 12, 2010 om 19:24
Computers & telefonie

Na stroomstoring doet pc het niet meer

In mijn woonplaats was een stroomstoring die uren duurde. Nadat de stroom weer was ingeschakeld bleek mijn pc het niet meer te doen: hij schijnt geen stroom te krijgen, hij doet helemaal niets als de aan/uit knop wordt ingedrukt.
Iemand enig idee wat ermee aan de hand kan zijn? Het is al een oud beestje, en veel reparatiekosten is hij niet meer waard...

23786 18 Rapporteer

mastag
door mastag - Oct 12, 2010 om 19:39
955 Antwoorden / 19 Vragen

Waarschijnlijk is de voeding defect.
Dit gebeurd ook bv bij koelkasten die men voor de vakantie even uit de stroom haalt en bij terugkomst stopt zo'n onding er dan mee. Technisch gezien kan ik het je niet uitleggen maar het komt veel voor dat na stroomstoringen apparaten het opgeven.

Succes
MAstag

poltol
door poltol - Oct 12, 2010 om 19:43
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Weet u zeker dat er "stroom" op de wandcontactdoos [wcd] staat?
Brandt er helemaal geen enkel lampje van de PC of het beeldscherm?
Zekering al gecontroleerd in de meterkast?
Al getest met bv een schemerlamp of een ander app. met een stekker?

Neem de stekker van de PC uit de wcd en druk daarna enige malen de startknop van de PC in, hou die desnoods enige seconden ingedrukt. Dit geeft vaak een soort reset van de PC.

Vervolgens de stekker van de PC weer in de wcd en proberen.

Succes, poltol

jscholtes
door jscholtes - Oct 12, 2010 om 20:25
777 Antwoorden / 31 Vragen

Ik zou poltol 's aktie zeker uitproberen. Stroom van de pc afhalen en startknop enige seconden ingedrukt houden. Dan stroom er op en kijken wat er gebeurd.

jscholtes
door jscholtes - Oct 12, 2010 om 20:26
777 Antwoorden / 31 Vragen

Overigens zelf een voeding vervangen is niet zo'n moeilijke actie. Voor de kosten hoef je het denk ik ook niet te laten. Ga maar eens bij een lokale computershop kijken of ze nog iets hebben liggen wat past...

edrick3
door edrick3 - Oct 12, 2010 om 21:30
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo tucker,

Als er wel stroom op de contactdoos staat en het ligt dus duidelijk aan je pc, dan kan het inderdaad de voeding zijn. Is mij ook gebeurd. Is inderdaad makkelijk te vervangen. Zorg wel dat je de goede hebt/krijgt. Zou de oude dus mee nemen.

Suc6

genius
door genius - Oct 12, 2010 om 21:48
886 Antwoorden / 4 Vragen

@@@,

Er zit och ook een glaszekering in de voeding? Ligt die er uit dan ben je voor een duppie klaar. . .

G.

genius
door genius - Oct 12, 2010 om 21:49
886 Antwoorden / 4 Vragen

och+t=toch

tucker
door tucker - Oct 13, 2010 om 00:51
136 Antwoorden / 10 Vragen

Bedankt voor het meedenken allemaal, ik waardeer het zeer! :)

Stekker uit de wandcontactdoos gehaald, enkele malen de aan-/uitknop ingedrukt en deze ook een poosje ingedrukt gehouden. Stekker er weer in, en... helemaal niets. :(

Ik heb het uiteraard ook op een ander stopcontact geprobeerd.

Ik vrees dus dat de voeding naar z'n grootje is. Aangezien ik zelf niet zo handig ben zal ik hem moeten laten repareren. Iemand enig idee wat het me zou kunnen gaan kosten?

anglo
door anglo - Oct 13, 2010 om 13:26
95 Antwoorden / 22 Vragen

een 2e hands wordt er bij een PC-helper voor 20 euro ingezet
en een nieuwe kost 30 euro
wat het plaatsen bij een erkend bedrijf kost weet ik niet
mvg. Anglo

erik008
door erik008 - Oct 13, 2010 om 13:44
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Bij stroomstoringen dipt het net vaak kort achter elkaar.
Ook ontstaat er soms een korte spanningspiek.
Daar kunnen pc's niet best tegen.
Het beste is ook, als je ontdekt dat de stroom uitvalt..direct de stekker er uit trekken.

Zelf heb ik me een UPS gekocht die de klappen opvangt.
Zo'n UPS koste me ongeveer €100

Het niet aansluiten op randaarde, vergroot ook het risico bij dit soort toestanden.

he
door henkiehoempa - Oct 13, 2010 om 13:44
34 Antwoorden / 3 Vragen

Persoonlijk denk ik ook, dat het de voeding is. Bij de laatste grote stroomstoring had ik, toen de stroom er na enkele uren weer was, ineens geen internet en telefoon meer. Ik heb n.l. alles via de kabel. Ik bracht dit onmiddelijk in verband met de stroomstoring en belde met mijn kabelleverancier. Ze vermoedden dat het de voeding was. Niet die van de PC, maar van het kabelmodem. Reeds de volgende dag lag er een nieuwe voeding in de bus. Omgewisseld en ja hoor, het spul deed het weer. Naar het schijnt geeft het opnieuw inschakelen van de stroom zo'n modem een opdonder, waar het niet tegen kan.

ku
door kuipers-lahn - Oct 13, 2010 om 13:46
1 Antwoorden / 0 Vragen

ik heb een tip over de pc, er is een radio programma iedere zaterdag op RTVNOORD dat heet DE HARDE SCHIJF daar kan iedereen heen bellen voor problemen met pc of laptop.
dat is iedere zaterdagmiddag van 12.15 uur tot 13.00 uur het telefoonnummer is 0503188288
daar is ook een website van www.rtvnoord.nl/dehardeschijf

willemo_1
door willemo_1 - Oct 13, 2010 om 13:58
167 Antwoorden / 0 Vragen

tucker,

Ongeveer een ­¾ jaar geleden bleek de voeding van mijn computer (HP paviljon)ook defect te zijn.
Bij een plaatselijke kleine computerwinkel heeft een nieuwe voeding incl. inzetten slechts € 50,00 gekost. Het was géén HP voedng maar hij functioneerd uitstekend.

Met vriendelijke groet,
Willem

janwanschers
door janwanschers - Oct 13, 2010 om 14:08
77 Antwoorden / 48 Vragen

[edit - off-topic - de redactie]

ja
door janet54 - Oct 13, 2010 om 19:48
22 Antwoorden / 10 Vragen

Wij hebben dit ook meegemaakt, stroomstoring na inschakelen van de stroom waren er 2 videorecorders stuk de tv en de computer. Na een ingezonden stukje in het plaatselijke krantje kwam ik er achter dat er meerdere mensen met kapotte electrische apparaten waren. Ik heb het bij eneco geclaimd maar deze betaalden niet toen heb ik het bij de inboedelverzekering geclaimd en zij hebben wel betaald.
Bij de pc was de voeding stuk het moederbord opgeblazen de cd-rom, de brander en de dvd deden het niet meer.
Probeer er achter te komen of er meer mensen met schade zijn en dien gezamelijk een claim in bij het energiebedrijf.
Trouwens als je pc een oudje is dan is het de vraag of je nog een passende voeding vind, probeer het anders eens bij de kringloop.

laszlo1
door laszlo1 - Oct 14, 2010 om 11:30
15 Antwoorden / 11 Vragen

batterij eruit,stroom eraf even wachten stroom erop batterij erin en inschakelen bij mij werkte het en ik heb ook een oud laptoppie veel suc6 vrolijke groeten laszlo

tucker
door tucker - Oct 15, 2010 om 12:42
136 Antwoorden / 10 Vragen

Allemaal erg bedankt voor de antwoorden en suggesties. Een kennis zal er in het weekend naar kijken en als het de voeding of de zekering is dan kan hij dat wel vervangen zegt ie, dus we blijven hopen.
Ik zal nog laten weten hoe het is afgelopen!

tucker
door tucker - Oct 24, 2010 om 15:12
136 Antwoorden / 10 Vragen

De voeding blijkt het gewoon te doen, dus moet er een andere oorzaak zijn. In dat geval zal het dus te kostbaar worden om het oude beestje op te laten lappen. Er zit dus niks anders op dan sparen voor een nieuwe... :(