ne
door neemaan Aug 17, 2008 om 14:08
Computers & telefonie

Nasleep van een aanbieding!

Beste,

Hieronder beschrijving van de situatie.
Graag zou ik horen wat ik het beste kan doen?
Heb reeds de ombudsman ingelicht, maar ik ben bang dat dat nog wel even gaat duren voordat ik daar wat van hoor. En zoals onderaan de beschrijving staat, aangezien ik IT-er ben en een eigen bedrijf heb is de computer van groots belang en kan dus geen geld verdienen zolang deze het niet doet.

Anyway hoor graag wat ik het beste kan doen.

Vriendelijke groet,
Jason de Ridder

----

28 december 2007, (actie) computer gekocht bij MyCom
Alkmaar. Ik heb hier 2 GB geheugen bij geplaatst. Wat niet zou werken op de
bestaande Windows Visa Ultimate installatie. Dit heb ik toen terug gebracht
naar 1 GB.

Hier begon het eerste probleem. Ik kreeg zo af en toe een
'bluescreen', de oorzaak volgens mij was dat het moederbord het niet goed deed.
Volgens MyCom deed het RAM geheugen het niet. Dit is dan ook vervangen en kon
de PC weer na een halve dag ophalen.

Thuis gekomen merkte ik dat de computer erg langzaam was en
dat videoprocessing heel erg slecht was. Het kon zijn dat de onBoard videokaart
slecht was. Dus heb ik ervoor gekozen om er een nVidea videokaart te plaatsen.
Dit werkte niet en heb drie andere kaarten geprobeerd. Computer terug gebracht
naar MyCom. Hun hebben meerdere kaarten geprobeerd en de computer uiteindelijk
teruggegeven met een ATI-videokaart van 512 MB á € 180,-. Welke ik gewoon heb
betaald.

Op dit punt leek de computer goed te werken...

Doch het geluid stotterde. Ik heb, in de veronderstelling
daarmee het probleem op te lossen een Icidu 7.1 geluidskaart bij geplaatst á €
20,-. Dit mocht niet baten en heb de PC weer bij MyCom afgeleverd op 1 maart
2008. De oorzaak bleek toch dat het moederbord niet werkt. De reperatie duurde
vijf weken (vanwege personeel te kort). De volgende elementen zijn vervangen:
mainboard, geheugen en CPU.

Maar ook dit mocht niet werken. De PC loopt vaak vast en
start steeds opnieuw op. Een aantal DLL-fouten. MyCom heeft de computer weer
teruggenomen en reactie na reperatie:

"De fouten die de klant aangaf, hebben wij niet kunnen
vinden. De DLL fouten die de klant heeft gehad waren fouten die voornamleijk
naar voren komen in Windows als er met een webcam wordt gewerkt. Software
fouten dus. De HD kan ook niet door de vorige behandeling stuk zijn gegaan, die
kans is heel klein. Daarom hebben wij de HD ook getest en deze is oke. Wij
hebben de hardeschijf met een ander merk vervangen omdat de klant dat graag
wilde. Ook hebben wij weer het mainboard vervangen voor een beter type met een
intel chipset om het systeem nog stabieler te krijgen. Nu is bijna alles
vervangen aan het systeem, behalve de kast, het systeem is getest en werkt naar
behoren. Er zitten warrenty stickers op de kast, omdat wij zeker willen weten
dat het systeem goed blijft draaien zonder dat hij open gemaakt wordt."

Het systeem heeft een paar weken stabiel gedraaid, maar na
enige tijd kreeg ik weer fouten en een onstabiel systeem.

Omdat ik in de veronderstelling was dat MyCom alles heeft
gedaan wat in hun macht lag, heb ik een andere versie van Windows gekocht (XP
Professional) á € 400 (!!!!!). Toch krijg ik nog steeds dezelfde fouten.

Ik heb nu rond de € 1300,- uitgegeven aan een computer die
aanvankelijk € 599,- kostte. En nog steeds werkt deze niet.

De computer heb ik nodig aangezien het mijn enige
inkomstenbron is.

1292 27 Rapporteer

edwardus
door edwardus - Aug 17, 2008 om 14:30
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Dat is knap waardeloos. Misschien is je stroom bedorven. Geintje natuurlijk.

Is hij bij Mycom nooit gecrasht? Zo'n beetje alles is al vervangen, dus óf er spelen verschillende dingen, óf daar zat de oorzaak niet. Het enige dat ik qua hardware nog kan verzinnen is dat de voeding niet goed of niet krachtig genoeg zou kunnen zijn, laat ze daar dan ook 's naar kijken.

Is er al eens een clean install van Windows op gezet, evt. met nieuwe drivers van de verschillende fabrikanten?

Dat je zoveel geld hebt neergeteld voor zoiets gaat toch wel te ver. Een gebaar van Mycom is ook wel op z'n plaats, hoewel gezegd mag worden dat ze wel van goede wil waren.

edwardus
door edwardus - Aug 17, 2008 om 14:33
6844 Antwoorden / 14 Vragen

P.S. ook Vista Business moet toch rustig 3GB aankunnen?

Hoe gedraagt het systeem zich als je er bijv. de Ubuntu live-cd eens op laat draaien?

poltol
door poltol - Aug 17, 2008 om 14:59
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Beste IT'er,

Als u zo afhankelijk bent van een PC waarom bent u dan voor een aanbieding gegaan? Het leek/lijkt een goede deal maar nu zit u met een niet werkende PC. MyCom heeft u tot nu toe goed geholpen maar of die nog verder willen helpen betwijfel ik. Het was een aanbieding er daarom komt er dus bij MyCom eens een eind aan de service. Waarom vraagt u niet bij MyCom om een betere [nieuwe?] PC? Of laat er één, door MyCom, samenstellen met al uw reeds gekochte en geplaatste spullen. Wellicht krijgt u dan een echt werkende PC. En bij MyCom zijn ze [misschien] wel heel erg bereid om het op deze manier op te lossen. Zijn zij, MyCom dus, ook van het gedoe af.

Succes, poltol

dirck
door dirck - Aug 17, 2008 om 15:05
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Niet zelden ligt de oorzaak in een goedkope, te zwakke voeding.

1GB is veels te weinig voor Windows Vista Ultimate, met 3 of 4GB zal Windows Vista Ultimate pas lekker gaan draaien.
Meestal zal de computer geen 4GB herkennen maar 3.2GB.
Door een aanpassing in de BIOS zal de computer wel de volledige 4GB herkennen.
Heb je de 32-bits of de 64-bits versie van Windows Vista Ultimate?
De 32-bits kan maximaal 4GB aan en de 64-bits 8GB.
Welk moederbord heb je er in zitten?
Heb je het geheugen ook in Dual-Channel staan?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 17, 2008 om 15:17
16885 Antwoorden / 202 Vragen
gsm
door gsm - Aug 17, 2008 om 15:20
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Een PC kan defect geraken door statische elektriciteit, die zich kan ontladen bij het wisselen van de (kwetsbare) onderdelen.
Heel belangrijk is om bij het werken aan PC's geschikte kleding te dragen. Sterk aan te bevelen is ook het gebruik van een speciale antistatische polsband en die met de PC en het werkoppervlak (waar de PC op staat) te verbinden.
Ook kunnen onderdelen defect raken door ze te wisselen, terwijl de netspanning nog aangesloten is. Het moederbord blijft gedeeltelijk gevoed, ook al staat de PC uit. Dit is met name ook gevaarlijk als een niet geaard stopcontact gebruikt wordt voor de PC.

Wat je vaak ziet, na statische ontladingen, is dat een PC onstabiel is geworden of de gewenste snelheid niet meer haalt. Het vaakst is het geheugen defect door statische elektriciteit, maar ook moederbord, videokaart en harde schijf zijn zeer gevoelig voor ontladingen.
De onderdelen zijn niet meteen defect, maar degraderen bij elke ontlading, totdat ze uiteindelijk helemaal niet meer werken.

Samenvattend lijkt het mij moeilijk om bij Mycom schade te gaan claimen, wanneer ook voor Mycom duidelijk is dat je vaak de kast hebt open gehad en onderdelen toegevoegd of verwijderd hebt.

GSM

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 17, 2008 om 15:27
16885 Antwoorden / 202 Vragen

ik heb de vraag nog een keer gelezen en moet toch zeggen dat ik me verbaas. Hoe kan het dat een bijgeplaatst geheugen niet zou werken zoals u noemt? U bent, zegt u zelf ITér en dan zou u m.i. toch moeten weten dat de geheugenomvang los staat van het "operating system"in die zin dat het geheugen niet TE KLEIN mag zijn. Maar als al gezegd, waarom een actiemodel van MYCOM als u de PC professioneel toepst? Sterker nog, als IT'er zou u er toch zelf één kunnen bouwen?

Ik herhaal, dat u gelet op uw garantiestickers overduidelijk een herhaald beroep kunt doen op de garantie hoewel ik me wel verbaas.

ne
door neemaan - Aug 17, 2008 om 17:50
6 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor de antwoorden zover.
De specificaties van de computer zijn wat zwaarder dan ik in mijn eerste post meld.
Met de koop van de aanbieding had ik al in mijn hoofd om de computer in een later stadium uit te breiden.

Ik krijg ook een paar reacties die mij verwijten dat ik te weinig van hardware weet als IT'er. Ik kan vertellen, je hoeft in principe niks van hardware te weten om een website te maken.

Ik zal hieronder even de specificaties neerzetten (voor zover ik weet):

  1. Dual-Core 2,00 gHz. Intel Processor
  2. Moederbord van ASUS
  3. Maxtor Hardeschijf (320 gb)
  4. 3 GB intern
  5. ATI HD 3850 series videokaart (512 MB)
  6. ICIDU 7.1 geluidskaart
  7. Verder hangt eraan:
  8. Een microsoft toetsenbord
  9. Trust tablet
  10. Een 'USB-blokje'
  11. Externe HDD
  12. MIRAI 19" monitor

Ik hoop dat ik zo wat duidelijkheid schep over de situatie

ne
door neemaan - Aug 17, 2008 om 17:54
6 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb deze PC als particulier gekocht, maar deze wel laten afschrijven door mijn boekhouder.
Ik heb een eenmanszaak, dus volgens mij maakt het niet heel veel uit?
Het is nog geen jaar geleden dat ik de computer heb gekocht, dus ik zit nog in de 'gewone' garantietermijn

ne
door neemaan - Aug 17, 2008 om 18:02
6 Antwoorden / 1 Vragen

Sorry, ik ben nog niet zo bedreven in dit forum. (weet niet hoe ik een reactie kan plaatsen 'op het eerste niveau')
Maar hier komt nog een vraag bij:
Kan ik bij MyCom aankloppen om de kosten van Windows XP Pro te verhalen (gekocht bij MediaMarkt), aangezien ze mij garandeerde dat als het huidige systeem moest werken

kiran
door kiran - Aug 17, 2008 om 19:14
2791 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo neemaan

Bij deze het volgende: de verwijzing van @gerritaltena "schade bij niet nakomen/onrechtmatige daad" lijkt mij niet van toepassing op uw probleem. M.i. heeft Mycom toch alle zeilen bijgezet om u van dienst te zijn.

U zegt: pc zit nog in de garantie. Ik zou u willen aanraden terug te gaan naar Mycom en kijken wat zij nog voor u kunnen betekenen. U heeft zelf verscheidene operaties uitgevoerd. Eenmaal zelf prutsen, is doorgaans: garantie verspelen.

En of u de kosten MM kunt verhalen bij Mycom? Denk dat u daar naast grijpt. Neem aan dat de pc werkend is afgeleverd, u had ook om een ander besturingssysteem kunnen vragen.

Na het hele draadje gevolgd te hebben, krijg ik het idee dat u het zou moeten zoeken in het antwoord van @dirck/@gsm.

Nogmaals, niet zelf meer klooien! Teruggaan en de schade proberen te beperken.

Succes

dirck
door dirck - Aug 17, 2008 om 20:49
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Die 3GB, heb je die in Dual-Channel zitten?

Dus: 2x1GB + 2x512MB.
De 2x1GB in de blauwe slots en de 2x512MB in de zwarte slots.

En wat voor voeding zit er in?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 18, 2008 om 10:58
16885 Antwoorden / 202 Vragen

wie heeft u verzekerd dat het bij de MdiaMarkt gekochte besturingsprogramma zou moeten werken, MM of MyCom? Was het een legaal te installeren systeem of mogelijk toch een OEM? In het laatste geval is het niet onlogisch dat het niet werkt. U had er beter aangedaan om dat systeem ook bij MyCom te kopen. Gelet op deze laatste informatie ben ook ik nu van mening dat MyCom wel erg coulant heeft gehandeld tot nu toe en hetgeen ik stelde t.a.v. tekortkomen in naleven niet aan de orde kan zijn. Zoals ik het nu allemaal lees "doet u zelf van alles - ook nog als IT'er)?

ne
door neemaan - Aug 18, 2008 om 12:49
6 Antwoorden / 1 Vragen

MediaMarkt heeft mij verzekerd dat (de volledig versie (geen OEM)) Windows XP Pro het probleem zou moeten verhelpen.
Over "het zelf toevoegen" van componenten. De laatste aanpassingen zijn gedaan door MyCom (enkele maanden geleden), daarna is de sticker op de kast geplaatst en heb ik de computer ook niet meer open gehad.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 18, 2008 om 12:58
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Uw laatste aanvulling betekent dat u wel degelijk een beroep kunt doen op hetgeen ik eerder stelde. het besturingssysteem als door gekocht zou op iedere nieuwe PC moeten werken dus is er wel degelijk iets aan de hand met de MyCom configuratie. Het gegeven van het niet kunnen benutten van de extra geheugenkaart duidde daar overigens m.i,. al op. Mijn vorige opmerking trek ik dus in en u kunt rechtens wel degelijk wanprestatie aan de orde stellen. (En productaansprakelijkheid). Blijft wel de vraag: waarom een actie = koopjes model bij professioneel gebruik?

ne
door neemaan - Aug 19, 2008 om 17:21
6 Antwoorden / 1 Vragen

Kom net bij MyCom vandaan. Bleek toch dat de HDD stuk was.
Heb een hardeschijf van 500 GB, omdat de aanvankelijke schijf van 320 GB niet meer leverbaar was.
Nu is het zo, morgen heb ik als het goed is een gesprek met de filiaalleider. Ik heb gecheckt bij mijn boekhouder en de computer is afgeschreven wat inhoud dat het een bedrijfsaankoop is geworden.

Weet iemand (kijk ik vooral naar diegene die me al die links heeft gegeven) hoe het dan werkt...?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 19, 2008 om 17:58
16885 Antwoorden / 202 Vragen

zie wat ik meldde m.b.t. boek 6 BW, herhaald:

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW6/74.html schade bij niet nakomen

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW6/162.html onrechtmatige daad en tevens art 7:17 (conformiteit) dat ik u ook al gaf middels een verwijzing, tenslotte ook

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW6/187.html productaansprakelijkheid

Voor alle zekerheid:

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

Op basis van het geleverd hebben van een defecte HDD en dat niet hebben ontdekt zou u in beginsel MyCom kunnen aanspreken voor ALLE schade maar dat berekent dan in het uiterste geval een gang naar de rechter. Probeer tot een goede "deal" te komen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 19, 2008 om 17:58
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Het is nu van uitermate groot belang of u deze PC als ondernemer heeft gekocht of als particulier. Was de aankoop als ondernemer dan geldt hoe dan ook de productaansprakelijkheid en conformiteitswetgeving. Heeft u de PC gekocht als consumentenkoop (en daar kunt u mogelijk op koersen gelet op de koop bij MyCom, dan geldt ook de consumentenwetgeving zie:

www.consuwijzer.nl

http://www.omroepgelderland.nl/programma.php?id=23&rubriek=828

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/21.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/22.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/23.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW6/187.html productaansprakelijkheid

U heeft hoe dan ook recht op onverkorte toepassing van de garantie en zo MyCom dat niet doet, dan geldt: het tekortkomen in naleven van een overeenkomst. Ik zie dat ik de link kwijt ben en zoek die nu op.

edwardus
door edwardus - Aug 19, 2008 om 23:04
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Nou ben ik toch wel een tikje verbaasd en benieuwd naar dit stukje uit de oorspronkelijke vraag:

"Daarom hebben wij de HD ook getest en deze is oke. Wij hebben de hardeschijf met een ander merk vervangen omdat de klant dat graag wilde."

Is het dan zo dat de 1e disk en de vervangende disk beide even stuk waren? Of hebben ze de disk toen toch maar niet vervangen?

[Even een sarcastische noot: AHA! Maxtor weer he!!]
Degenen die me wat langer kennen weten wel wat ik van dat merk vind.

me
door messedup - Aug 24, 2008 om 16:27
66 Antwoorden / 1 Vragen

MediaMarkt heeft mij verzekerd dat (de volledig versie (geen OEM)) Windows XP Pro het probleem zou moeten verhelpen.

Er is geen enkel verschil tussen een Microsoft OEM Windows CD en een "volledige versie"  Alleen als er een cd wordt meegeleverd van de fabrikant van de computer, zoals b.v. Dell, kan er een verschil zijn, of als Windows als image op de harde schjf staat. In die gevallen krijg je meestal een voor die pc aangepaste Windows versie inclusief evt. benodigde extra drivers etc.
Mycom zal geen eigen versies van Windows op cd leveren, maar een OEM versie (systembuilders). Het enige verschil is dan de support.
De aanschaf van XP professional á € 400 is weggegooid geld waar je Mycom niet verantwoordelijk voor kan stellen.
Mediamarkt zal een geopende en geïnstalleerde XP cd zo goed als zeker niet terugnemen ondanks de volkomen foutieve voorlichting.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 24, 2008 om 16:35
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Al is er dan technisch weinig verschil of geen, juridisch is er wel een heel groot verschil omdat volgens de voorwaarden een OEM versie alleen maar mag worden geleverd bij een nieuwe PC! Ook kan het technisch nog zijn dat een OEM versie uitsluitend bruikbaar is op die nieuwe PC. Ik weet dat er PC winkels zijn die OEM versies leveren, ook als niet bestemd voor een nieuwe PC maar dat kan bij de registratie op problemen uitkomen.

badclusters
door badclusters - Aug 29, 2008 om 20:17
69 Antwoorden / 0 Vragen

Beste man ik begrijp niet dat je zoveel geld uitgeeft die bedragen die je noemt daar bouw je een prima configuratie met bijv. een quadcore Phenom van AMD met Corsair Dominator geheugen en een ATI videokaart van 1 gig en dan houd je nog dik geld over je spullen zijn best redelijk maar je kan met 3 gig corsair geheugen Vista ulitimate makkelijk draaien ik heb 16 gig en heb de 64 bit versie van Vista die ziet gelijk mijn geheugen wat te doen in jouw geval is Mycom aansprakelijk stellen en een ander board met chip eisen en dan XP pro kopen tja dat is nogal wat ik heb diverse servers staan die veel goedkoper zijn maar ik wens je sterkte met Mycom

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 30, 2008 om 07:56
16885 Antwoorden / 202 Vragen

is er al iets bekend over de afloop of verloop?

ne
door neemaan - Aug 30, 2008 om 12:51
6 Antwoorden / 1 Vragen

De computer werkt. Dit hebben ze met een dag gefixed. HDD bleek dus kapot te zijn.
Nu zou de filiaalmanager contact met mij opnemen, dit is tot op heden nog niet gebeurt, dus ik zal er achteraan moeten.

Keep you posted!

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 31, 2008 om 18:19
16885 Antwoorden / 202 Vragen

kijk, dat lijkt in ieder geval al ergens op en daarmee de goede kant uit te gaan. Houd mij (ons) s.v.p. op de hoogte hoe het verder gaat.

ta
door tar - Sep 11, 2008 om 18:21
522 Antwoorden / 9 Vragen

@ edwardus  (Off topic)

Maxtor is al sinds ongeveer 1.5 jaar gewoon van... Seagate

edwardus
door edwardus - Sep 11, 2008 om 21:31
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Die koop ik ook niet meer - als ik het helpen kan.