pa
door pascal383838 Dec 7, 2013 om 20:41
Computers & telefonie

Natie spullen

Vandaag is bekend geworden dat mensen zich storen aan natie spullen die op internet worden verkocht , ook ik heb dit liever niet MAAR!.Het hakenkruis is echter al veel langer een geloofs symbool in een aantal landen en staat voor het op en onder gaan van de zon.Dat het symbool in de oorlog door de naties is misbruikt maakt het verwarrend.Want als hier straks de wet op godslastering word afgeschaft dan zou dus het kruis van jezus ook niet meer getoond mogen worden of in iedergeval niet verhandeld of een object met een hakenkruis juist wel???Ook moet eerst de echtheid van deze zogenaamde natie spullen eerst worden bevestigd want het is makkelijk en het gebeurd ook dat spullen worden na gemaakt en als echte natie spullen worden verkocht,hoe willen we dit dan controleren??

2454 21 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Dec 7, 2013 om 20:58
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Nazi spullen. En volgens mij ging het niet alleen om hakenkruizen...

tijger1
door tijger1 - Dec 7, 2013 om 22:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik denk dat u zich beter om andere zaken kunt bekommeren.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Dec 8, 2013 om 06:52
4299 Antwoorden / 5 Vragen

De plaatselijk Chinees ook al, die heeft gewoon nazi goreng op de kaart staan, schande!

Stompzinnig om te verbieden, drijft alleen de prijs op..

zoekster
door zoekster - Dec 8, 2013 om 10:18
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=lekkerisdat schreef op zondag 8 dec 2013, 06:52]
Stompzinnig om te verbieden, drijft alleen de prijs op..
Ja én? Is het erg dat de prijs van die nazi-toys wordt opgedreven?

Als je die troep in huis wilt halen, ga er dan maar stevig voor betalen.

sa
door sauternes - Dec 8, 2013 om 11:34
2 Antwoorden / 0 Vragen

Wat zijn we toch een krampachtig landje als het om sommige onderwerpen gaat.
Natuurlijk is er diep respect voor alle mensen die het leven hebben gelaten of geleden hebben in de 2e wereldoorlog. Ook zal iedereen met gezond verstand de nazi ideologie verafschuwen, maar niemand kan er omheen dat dit een deel van de geschiedenis is.
Dit houdt in dat we dingen uit deze gescheidenis moeten kunnen zien en, als iemand daar interesse voor heeft, kunnen verzamelen.
We kunnen delen van de geschiedenis niet ' verbieden' en dus ook de voorwerpen uit die periode niet. Bovendien is dit meer dan 60 jaar geleden.
Het is naief om zo met dit deel van de geschiedenis om te gaan en maakt de voorwerpen uit die periode er alleen maar interessanter op.

agaat77
door agaat77 - Dec 8, 2013 om 14:26
82 Antwoorden / 7 Vragen

@ sauternes,

Wie schaft het aan?

Liefhebbers( hoe kun je dit in vredesnaam lief hebben) Historicus?Criminelen? nazi groeperingen.. moet ik nog even doorgaan?

Naïef is uw reactie, denkend dat het luchtig opgepakt moet worden.

Heeft niets met bekrompenheid te maken, maar met verstand.

Kijk hier eens na?

http://www.youtube.com/watch?v=0Q-QvueK3Ag

Met afschuw heeft de site jewish memory info site lange tijd bestaan! MOGEN BESTAAN... misselijkmakend, poppen van een kind te koop, die is vergast met zijn moeder in de gaskamers.. pyjama's , schoenen, zelfs gouden tanden, foto's.

Al de overgebleven spullen dienen of in een museum of opgeborgen, ver weg van de verkeerde mensen.

Ik stel voor dat u, uw geschiedenis lessen eens leert!

Google maar eens op: Abraham Botines . Deze man ( zelf Joods) vond het nodig op ebay zijn nazi liefhebberij aan te bieden. Hij begon hiermee, en dit word overgenomen door andere verkopers. Iemand gezond bij zijn verstand, verkoopt dit niet.

Die behoud het zelf, of doneert het.

agaat77
door agaat77 - Dec 8, 2013 om 14:37
82 Antwoorden / 7 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zaterdag 7 dec 2013, 22:17]Ik denk dat u zich beter om andere zaken kunt bekommeren.

Exact! de TS kan zich beter bekommeren over diens spelling.

sa
door sauternes - Dec 8, 2013 om 14:58
2 Antwoorden / 0 Vragen

@agaat77

Het is jammer dat u de essentie van mijn stukje niet heeft begrepen of begrijpt.
En nog spijtiger is het dat wij in nederland over veel onderwerpen niet objectief kunnen discussieren.
Ik bedoel niet u, maar onder ons mensen zijn vele dwazen die altijd in staat zijn rond ieder onderwerp excessen te creeren. Of het nou gaat over geloof, overtuiging of geschiedenis
Dus er zijn inderdaad ook dwazen die de betekenis van de ideologie niet kennen en schokkende dingen ' verzamelen' helaas.

Als u zelf even verder de geschedenis bestudeert kunt u ontdekken dat iedere oorlog verschrikkelijk was. Met misdaden en leed. denk aan Vietnam, de politionele acties in Indie, de Korea oorlog en Afganistan., moet ik doorgaan? Volgens uw betoog moeten we alles kennelijk maar verbieden omdat er dwazen zijn, en mensen dingen niet in historisch perspectief kunnen zien. Dat blijf ik heel naief vinden.

Helaas is dit een typisch voorbeed van hoe we met veel onderwerpen in ons land omgaan.

zwemmer
door zwemmer - Dec 8, 2013 om 15:29
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Een hakenkruis en het kruis van Jezus over een kam scheren is een merkwaardge gedachtengang. Nazi-souvernirs zouden verboden moeten worden? Waarom? Ze geven aan dat er geleden is en de woede daaromtrent is in de vorige eeuw behoorloijk uit de hand gelopen. Nog heden wordt er helaas zeer veel geleden en er zijn mensen die zich daarom aangetrokken voelen tot nazi-erfgoed. Dat maakt minder eenzaam wat lijden dus vaak met zich meebrengt. Nazi-artikelen kopen is minder erg dan nazi-gedrag vertonen.
In den beginne was opvoeding ....en als daar verkeerd in gehandeld wordt wordt het kwaad al in de wieg geboren. Dát zou je moeten verbieden danwel vookomen.
Ik vind je gedachtengang naïef. Met controleren achteraf ban je het kwaad niet uit als je snapt wat ik bedoel. Idealiter zou iedereen in staat moeten zijn om te voelen wat mag en toelaatbaar is Die vaardigheid hangt helemaal af van de mate aan respect en eerbied waar je mee opgevoed bent.

Zwemmer

agaat77
door agaat77 - Dec 8, 2013 om 18:19
82 Antwoorden / 7 Vragen

[quote=sauternes schreef op zondag 8 dec 2013, 14:58]@agaat77

Het is jammer dat u de essentie van mijn stukje niet heeft begrepen of begrijpt.
En nog spijtiger is het dat wij in nederland over veel onderwerpen niet objectief kunnen discussieren.
Ik bedoel niet u, maar onder ons mensen zijn vele dwazen die altijd in staat zijn rond ieder onderwerp excessen te creeren. Of het nou gaat over geloof, overtuiging of geschiedenis
Dus er zijn inderdaad ook dwazen die de betekenis van de ideologie niet kennen en schokkende dingen ' verzamelen' helaas.

Als u zelf even verder de geschedenis bestudeert kunt u ontdekken dat iedere oorlog verschrikkelijk was. Met misdaden en leed. denk aan Vietnam, de politionele acties in Indie, de Korea oorlog en Afganistan., moet ik doorgaan? Volgens uw betoog moeten we alles kennelijk maar verbieden omdat er dwazen zijn, en mensen dingen niet in historisch perspectief kunnen zien. Dat blijf ik heel naief vinden.

Helaas is dit een typisch voorbeed van hoe we met veel onderwerpen in ons land omgaan.

De essentie in deze, aan uwer zijde is broos!

Om met iemand 'objectief' te discussiëren, die durft te schrijven over 'krampachtigheid' in deze, die is mij geen gesprek waardig. Daar deze in mijn ogen geen verstand van de materie heeft. Oorlogen zijn mijn bekend, de ellende van de wereld ook. Daar hoeft u mij niet op te wijzen.

Oorlogen, trauma, ellende in welke vorm dan ook ,dat verkoop je niet. Delen door het aanbieden in gedenkruimtes, musea daar is het de juiste plek voor. Maar verder niet.

Wie oorlogen, of vreselijke tijden heeft ervaren, of wie hier enig respect voor kan opbrengen zou hier dan ook niet luchtig over willen schrijven.

Wat dat betreft, ligt er inderdaad veel in de opvoeding en de leer van dit soort beladen onderwerpen.

hutch
door hutch - Dec 8, 2013 om 18:49
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Ik ben het wel eens met Sauternes. Men moet ook niet doorschieten met bepaalde zaken en dan doel ik op het feit dat een verzamelaar (is dus iets héél anders dan een nazi-aanhanger) best attributen uit die tijd mag verzamelen.

En waarom zou iemand die attributen uit de 2e Wereldoorlog niet mogen verzamelen?
Stel iemand verzameld munten en heeft een x-aantal munten met een hakenkruis er op. Moet de eigenaar die dan u ook maar weggooien en/of vernietigen?

Het is net als discriminatie: waar begint het, waar eindigt het, en er blijft altijd een grijs gebied. Als voorbeeld het Zwartepieten geneuzel.

Dolken en dergelijke wapens mogen nu eenmaal wel verzameld worden (met inachtneming van de wettelijke regels).

tijger1
door tijger1 - Dec 8, 2013 om 19:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als mensen het niet bewaard hadden, dan hadden musea er nu ook niet over kunnen beschikken.

agaat77
door agaat77 - Dec 8, 2013 om 19:14
82 Antwoorden / 7 Vragen

Ah ik dacht al waar blijft het woord ' de verzamelaar' alsof dat maar enigszins minder lading geeft ?

En mevrouw/mijnheer wat verzameld u zoal? koetjes? dolfijntjes? aanstekers? postzegeltjes?

Nee mijnheer/ mevrouw hier ziet u een kleurrijke prent van mijnheer Adolf Hitler in zijn geliefde houding, een SS ring ooit behorend tot een SS commandant van een van de vele concentratie kampen, en ach ja de gitaar aan de muur was ooit van een kindje uit noord Korea, en die Javaanse vlaggen met opdruk? ja ach ja...ik ben een verzamelaar!

Kortom, een soort excuus zoeken om het gangbaar te maken.

Als men dat zo nodig militaria wil verzamelen, doe het dan waardig en verstandig. Overigens vind ik de hele wet op het wapenbezit totaal niet correct. Vind het totaal onnodig dat iedere 'gek' in aanmerking komt voor een vergunning.

En we weten allemaal dat hier onvoldoende op word gecontroleerd.

agaat77
door agaat77 - Dec 8, 2013 om 19:15
82 Antwoorden / 7 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 8 dec 2013, 19:05]Als mensen het niet bewaard hadden, dan hadden musea er nu ook niet over kunnen beschikken.

Tussen bewaren en aanbieden aan musea of aanbieden aan jan en alleman... zit een wereld van verschil...

tijger1
door tijger1 - Dec 8, 2013 om 20:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@agaat77

Uiteraard zit daar verschil tussen, maar musea willen niet alles hebben en sommige mensen hebben geld nodig. Als mensen iets zelf willen verzamelen, moet hen dat ook vrij staan.

zoekster
door zoekster - Dec 8, 2013 om 21:03
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Maar waar trek je dan de grens?

Kunnen we straks vlaggetjes, stickers, T-shirts, armbanden met hakenkruizen verwachten in de bijv. de Hema?

Het gaat nu helemaal over de verzamelaar. Maar je kunt de verzamelaar niet onderscheiden van de Neo Nazi die wel zin heeft in een rode band om zijn arm met een hakenkruis. Tja, en als het gewoon overal mag worden verkocht, dan duikt meteen de vraag op: als je het koopt, waarom zou je het dan niet mogen dragen?

Ik kan me voorstellen dat zoiets heel beangstigend is voor bepaalde mensen. En ik wil wel rekening houden met hun gevoelens.
Ik vind 60 jaar niet lang geleden. En als je nagaat dat de Fransen nog vreselijk emotioneel worden van de Eerste Wereldoorlog (de tweede is natuurlijk een schandplek waar ze liever niet aan worden herinnerd) vind ik niet dat het iets speciaal Nederlands is om 'daar nog mee te zitten'.

Mijns inziens is het er de tijd nog niet voor. Op een dag is Hitler misschien een massamoordenaar uit een ver verleden, maar nu is het nog te dichtbij, er zijn zelfs nog oorlogmisdadigers die gezocht worden.

Denk ook dat weinig mensen in Nederland bij een hakenkruis een associatie hebben met het opkomen en ondergaan van de zon, zoals TS zich dat symbool voorstelt.

Laat ik voor mezelf spreken, ik heb het in ieder geval niet. Komt ook nog bij dat mijn vader op een haar na is gefusilleerd (represaille) door de Duitsers, dus dat geeft een extra lading. Ook al heb ik de oorlog niet meegemaakt, ik heb wel mijn vader meegemaakt.

pi
door pieterwolters - Dec 8, 2013 om 21:06
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=agaat77 schreef op zondag 8 dec 2013, 19:15][quote=tijger1 schreef op zondag 8 dec 2013, 19:05]Als mensen het niet bewaard hadden, dan hadden musea er nu ook niet over kunnen beschikken.

Tussen bewaren en aanbieden aan musea of aanbieden aan jan en alleman... zit een wereld van verschil...

Want? Mogen bepaalde spullen alleen in museumcollecties komen?

[OT} Overigens vind ik het nog steeds raar dat we in Nederland Mein Kampf niet mogen aanschaffen.

st
door stef43 - Dec 9, 2013 om 20:32
1 Antwoorden / 0 Vragen

iedereen moet zelf weten wat hij of zij verzamelt, en als hij nsb of ss verzamelt nou wat, als hij of zij maar niet vergeet dat de Holocoust heeft betaan en dat dat wel begaan is door de ss.
Er waren in de Tweede wereldoorlog meer Nederlanders aan het Oostfront voor Duitsland, dan Nederlanders vochten voor de Gealieerden. In Nederland zijn ook meer Joden afgevoerdt dan in welk land dan ook, laten ze het daar maar is eens over hebben, na 45 zat iedereen bij het verzet.
maar tijdens de Oorlog waren er maar weinig echte verzetsmensen.

Dus ja NSB en SS horen ook bij de geschiedenis van Nederland en dat kan niet ontkend worden en mag ook niet vergeten worden ook niet voor de jeugd.

Dus ik vindt dat het gewoon verzamelt mag worden.

fe
door festinger - Dec 10, 2013 om 02:28
410 Antwoorden / 18 Vragen

Het is dom allereerst iets te verbieden. Dat werkt niet.

sh
door sharkmn - Dec 11, 2013 om 10:53
1 Antwoorden / 0 Vragen

ik keek net de uitzending en ik viel bijna van mijn stoel. ik snap echt niet dat je geen nazi spulen mag verhandelen. als we dingen met een zwart verleden gaan verbieden zouden ze alle spullen met een christelijke band ook moeten verbieden. naar mijn mening hebben de christenen een veel duisterder verleden dan de nazis. begrijp mij niet verkeerd ik ben absoluut geen nazi of een aanhanger van hitler. maar zolang een bijbel verkocht mag worden mag ook een swastika vlag verkocht worden.

tot15karakters
door tot15karakters - Dec 11, 2013 om 12:21
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Schaar met gratis Hitler Vlag?

Als ik de Action gekochte schaar van €0,39 verkoop voor €20,- of meer bieden mag...
En wat ik hierbij Cadeau doe mag ik zelf weten.
In de huidige wet staat verkoop verboden maar gratis uitdelen ontbreekt helaas.

Dus een schaar om het gratis Cadeau te vernietigen en deze schaar te kunnen testen is toegestaan.
Moeten we zo ver gaan???

Helaas blijven er gaten in de wet zitten en pedofielen gebruiken ook vaak dit soort constructies om de wet te ontduiken.
Vooral de Nazi liefhebbers zijn slim genoeg om dit te doen dus moeten we het wel zo zwaar handhaven?

Niets meer in de media schrijven maar zowel de Verkoper als Bieders traceren en die boete geven wegens meewerken aan verboden handel en dan zal de markt eerder instorten.
Iedereen die iets Koopt of Verkoopt of een poging hier toe doet door te bieden is strafbaar dus pak die eens op!

Dan is het Marktplein waar ooit Verboden voor Joden.. nu verboden voor hun vijand van vroeger!