re
door remi16 Apr 16, 2011 om 17:11
Computers & telefonie

Netwerk

Ik heb 3 pc’s in huis.
De XP PC geeft bij de Speedtest van Ziggo 17,4 Mbit/s
De Vista PC 11,4 Mbits/s
En de Windows 7 PC 28,4 Mbits/s

Nu is mijn vraag dus hoe het komt dat er een behoorlijk verschil zit tussen de verschillende besturings systemen.

En de beloofde 40 Mbits/s dus ook door geen een pc gehaald word.

Hoor het graag…………..

1034 37 Rapporteer

freya
door freya - Apr 16, 2011 om 17:30
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo remi16:

Er zijn veel factoren die van invloed zijn, dus niet alleen het OS.
Zijn de computers allen 'bedraad' aangesloten op het netwerk of ook 'draadloos'? Hoe snel zijn de computers? Doen de computers nog andere dingen 'op de achtergrond'? Een actieve virusscanner kan een dramatische invloed hebben op de verdere prestaties van je computer.

Test de snelheid ook eens door van een bepaalde server een groot gestand te downloaden en doe dat eens vanaf elke computer (liefst twee keer) en kijk dan of de verschillen nog steeds zo groot zijn. Een 'speedtest' gebeurt meestal maar met een klein bestand en dan is de uitkomst erg afhankelijk van 'het moment'.

m.vr.gr. Freya

dobby
door dobby - Apr 16, 2011 om 18:17
749 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=remi16 schreef op zaterdag 16 apr 2011, 17:11]Ik heb 3 pc’s in huis.
De XP PC geeft bij de Speedtest van Ziggo 17,4 Mbit/s
De Vista PC 11,4 Mbits/s
En de Windows 7 PC 28,4 Mbits/s

Nu is mijn vraag dus hoe het komt dat er een behoorlijk verschil zit tussen de verschillende besturings systemen.

En de beloofde 40 Mbits/s dus ook door geen een pc gehaald word.

Hoor het graag…………..

Inderdaad zoals Freya al aangeeft draadloos vs bedraad..

Verder zou ook je router nog beperkend kunnen zijn, maar bij 40 Mbps zou dat bij eigenlijk geen enkele router een probleem mogen zijn. Maar gooi toch je router er eens uit, en probeer elke PC eens direct aah je Ziggo Modem?

En dan even kijken: ik ga niet uit van gigabit ethernet, kijken of je netwerk kaarten allemaal 100 Mbit full duplex zijn?

En speedtests: de enige (nou ja - van de gratis, meest gebruikte zonder extra software enzo) goed werkbare is die van speedtest.net - die geeft een realistisch beeld, maar voor je max speed is het handiger om binnen het ziggo netwerk te blijven, en dan dus de ziggo versie van diezelfde speedtest te nemen: ziggo.speedttest.net

Zit zelf ook bij Ziggo, en eerst trok mn oude router het niet (nou ja - het lukt bijna als ik mn firewall en content filtering uitzette, maar die was juist nogal extreem custom tuned..) - maar sinds mn nieuwe router haal ik gewoon netjes echt *ruim* de volledige beloofde snelheid (120Mbps/10Mbps) *binnen het ziggo netwerk*.. - al zit daar, met name voor de upload, wel wat tunen van de diverse PCs achter.. en hoe hoger de snelheid des te meer je afhankelijk bent van de andere kant.. als je website op een 100 MBit link zit (echt niet ongewoon) dan is het leuk als jezelf 120Mbps aankan, maar dat gaat dus nooit lukken.. zelfs niet als je de enige user zou zijn...

Maar goed - uitgaande van je OSses zal de XP processor de oudste, en "dus" (?) de zwakste zijn.. het zou eventueel kunnen zijn dat dat je beperkende factor is (eventueel nog wat op te peppen door de instellingen van je netwerkkaart (driver) aan te passen indien mogelijk... - dat kunnen we later nog wel even proberen).. Eerst maar eens kijken hoe de losse PCs het doen direct op de Ziggo aansluiting (je modem dus)..

dobby
door dobby - Apr 16, 2011 om 18:24
749 Antwoorden / 1 Vragen

Oops... teruglezend.. note to self: nooit zomaar URLs intypen zonder te checken... die ziggo speedtest is dus speedtest.ziggo.nl sorry. mein vaud.. was niet de bedoeling om e.e.a. nog verwarrender te maken..

edwardus
door edwardus - Apr 16, 2011 om 19:46
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Heel simpel:
1) speedtest sites zijn om te beginnen niet betrouwbaar genoeg
2) wil je een snelheidstest doen, doe dat dan bedraad, geen andere apparaten aangesloten, ook niet draadloos(!), dit omdat je totale bandbreedte wordt gedeeld door alle actieve apparaten en draadloos blijft vaak behoorlijk achter bij een draad-verbinding (er zijn uitzonderingen)

Als alle pc's tegelijk aangesloten zijn, moet je niet verwachten dat op alledrie de maximum snelheid van 40Mbps gehaald zal worden.

wi
door willems123 - Apr 16, 2011 om 20:39
117 Antwoorden / 16 Vragen

Ik ben ook bij Ziggo, met de bedraad PC haal het wel 40 Mbps, met de laptop, via de Wireless 54G Router, niet verder dan 22 Mbps, dat klopt wel!

ce
door ceeszomers - Apr 16, 2011 om 20:53
15 Antwoorden / 8 Vragen

weet iemand wat ROAMING is?

dobby
door dobby - Apr 16, 2011 om 21:13
749 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=ceeszomers schreef op zaterdag 16 apr 2011, 20:53]weet iemand wat ROAMING is?
(Gast-)gebruik op een ander netwerk.

(GSM, WiFi, ...)

re
door remi16 - Apr 17, 2011 om 09:32
101 Antwoorden / 41 Vragen

Netwerk is inderdaad bedraad dmv Linksys router.

Wat me opvalt is dat als ik modem en router van de stroom afhaal en vervolgens weer inschakel ik gewoon weer 40,9 Mbit/s heb.

Dus daar gaat er wat mis na verloop van tijd..........

diumenge
door diumenge - Apr 17, 2011 om 10:58
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Is het een wat oudere router? Ik had ook een Linksys router i.c.m. Ziggo, maar zeer regelmatig viel de verbinding weg. Ik ging er van uit dat een router of zou werken of kapot zou zijn, maar dat is kennelijk niet het geval. Heb de router vervangen en sindsdien is de verbinding nooit meer weggevallen én is het netwerk ook een stuk sneller.

re
door remi16 - Apr 17, 2011 om 11:11
101 Antwoorden / 41 Vragen

Het is de Linksys BEFSR41 die inderdaad al wat ouder is.

re
door remi16 - Apr 17, 2011 om 11:22
101 Antwoorden / 41 Vragen

PS Wat is een goed alternatief voor deze router (wel bedraad en wel Linksys).

birdies
door birdies - Apr 17, 2011 om 11:23
6104 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=remi16 schreef op zondag 17 apr 2011, 11:11]Het is de Linksys BEFSR41 die inderdaad al wat ouder is.

Al wat ouder? Dat ding is bijna 10 jaar oud. Toch maar eens een goede router kopen. Met deze zul je echt die snelheid niet halen.

diumenge
door diumenge - Apr 17, 2011 om 11:27
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Misschien heb je nog wat a/d support van Linksys. Link

diumenge
door diumenge - Apr 17, 2011 om 11:31
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=remi16 schreef op zondag 17 apr 2011, 11:22]PS Wat is een goed alternatief voor deze router (wel bedraad en wel Linksys).

Linksys weet ik niet, ik heb zelf een Sitecom 300N gekocht ter vervanging, werkt prima. Maar ik denk dat een recente Linksys het ook prima zal doen.

birdies
door birdies - Apr 17, 2011 om 11:32
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Koop in ieder geval een N-router. En waarom persé linksys?

re
door remi16 - Apr 17, 2011 om 11:35
101 Antwoorden / 41 Vragen

[quote=birdies schreef op zondag 17 apr 2011, 11:23][quote=remi16 schreef op zondag 17 apr 2011, 11:11]Het is de Linksys BEFSR41 die inderdaad al wat ouder is.

Al wat ouder? Dat ding is bijna 10 jaar oud. Toch maar eens een goede router kopen. Met deze zul je echt die snelheid niet halen.

Snelheid wordt wel degelijk gehaald maar valt af en toe weg.
Weet natuurlijk nog steeds niet of het wel aan de router ligt misschien wel aan de modem of aan Ziggo.

birdies
door birdies - Apr 17, 2011 om 11:38
6104 Antwoorden / 31 Vragen

..........Weet natuurlijk nog steeds niet of het wel aan de router ligt misschien wel aan de modem of aan Ziggo..........

Als de snelheid bedraad en zonder router gehaald wordt, ligt het aan de router. Een goede Linksys is een E2000 of E3000.

diumenge
door diumenge - Apr 17, 2011 om 11:39
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=remi16 schreef op zondag 17 apr 2011, 11:35]Snelheid wordt wel degelijk gehaald maar valt af en toe weg.
Weet natuurlijk nog steeds niet of het wel aan de router ligt misschien wel aan de modem of aan Ziggo.

Dan zal je een tijdje zonder router moeten draaien en één PC rechtstreeks op het modem aansluiten, dan kom je er wel achter.

Bij mij lag het dus echt niet aan Ziggo, maar a/d (Linksys) router. Overigens zal je ongetwijfeld niet altijd de maximale snelheid halen, er zijn ook nog een hoop andere factoren die dat bepalen.

re
door remi16 - Apr 17, 2011 om 11:39
101 Antwoorden / 41 Vragen

[quote=birdies schreef op zondag 17 apr 2011, 11:32]Koop in ieder geval een N-router. En waarom persé linksys?

Volgens mij is linksys een vrij goed merk.

En wat is een N-Router precies.

birdies
door birdies - Apr 17, 2011 om 11:40
6104 Antwoorden / 31 Vragen

P.S. Welk modem heb je eigenlijk?

diumenge
door diumenge - Apr 17, 2011 om 11:42
11969 Antwoorden / 15 Vragen
re
door remi16 - Apr 17, 2011 om 11:42
101 Antwoorden / 41 Vragen

Dat is een vrij nieuwe Ubee.

birdies
door birdies - Apr 17, 2011 om 11:49
6104 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=remi16 schreef op zondag 17 apr 2011, 11:42]Dat is een vrij nieuwe Ubee.

Dan ligt daar het probleem niet. Dacht, mss heb je nog een oud Motorola modem. Zoals ik al schreef: een Linksys E2000 of E3000 is prima, zie hier voor meer info

Een N-router met Gigabit poorten kan hoge snelheden aan.

re
door remi16 - Apr 17, 2011 om 11:56
101 Antwoorden / 41 Vragen

Bedankt voor al het advies,zal me eens gaan verdiepen in de aanschaf van dit type router.

re
door remi16 - Apr 17, 2011 om 12:03
101 Antwoorden / 41 Vragen

PS het zijn wel draadloze routers de E2000 en 3000 zie ik ,maar dat maakt waarschijnlijk niet uit.

En is de E1000 ook nog een goede optie daar deze wat leuker in prijs is.

birdies
door birdies - Apr 17, 2011 om 12:30
6104 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=remi16 schreef op zondag 17 apr 2011, 12:03]PS het zijn wel draadloze routers de E2000 en 3000 zie ik ,maar dat maakt waarschijnlijk niet uit.

En is de E1000 ook nog een goede optie daar deze wat leuker in prijs is.

Voor internetten/mailen is een E1000 ook voldoende. Al eens naar een Sitecom router gekeken?

edwardus
door edwardus - Apr 17, 2011 om 13:39
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Mensen waarom hebben jullie het meteen over een nieuwe router?
Terwijl je nog geen idee hebt of dat ding wel defect is of niet.
Ga eerst eens een snelheidstest doen (desnoods via speedtest) met alléén 1 pc rechtstreeks aan het modem (router afkoppelen dus). Daarna dezelfde test met router aangekoppeld, maar met slechts 1 pc aan de router aangesloten. Vertel maar wat het resultaat is.

Opmerking: als je pc's en routers gaat wisselen rechtstreeks op het modem, kan het zijn dat je een keer geen internetverbinding krijgt. Als dat gebeurt moet je het modem en het aangesloten apparaat (pc of modem) uitzetten, modem weer aan zetten en als die volledig opgestart is (check de lampjes) pas weer het aangesloten apparaat. MAC address cloning kan ook, dat is wat makkelijker in gebruik.

birdies
door birdies - Apr 17, 2011 om 14:27
6104 Antwoorden / 31 Vragen

........met alléén 1 pc rechtstreeks aan het modem......

Vlg mij heeft hij dat al gedaan.

edwardus
door edwardus - Apr 17, 2011 om 14:42
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Waar je dat hebt kunnen lezen weet ik niet, het is niet wat ik heb gelezen tot nu toe.

birdies
door birdies - Apr 17, 2011 om 14:55
6104 Antwoorden / 31 Vragen

@edwardus: krijg nou wat, dat staat inderdaad nergens, maar dacht t gelezen te hebben, vandaar mijn eerdere reactie: Als de snelheid bedraad en zonder router gehaald wordt, ligt het aan de router.

edwardus
door edwardus - Apr 17, 2011 om 15:03
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Not so fast! Het kán liggen aan de router (LAN poorten gaan wel eens defect) maar het kan ook liggen aan de netwerkkabel of aan een portforward die de router over z'n nek doet gaan (bittorrent verkeer is berucht op dit punt).

re
door remi16 - Apr 17, 2011 om 16:17
101 Antwoorden / 41 Vragen

Heb net een Speedtest gedaan en kom niet verder dan 7.0 Mbits/s
Als ik m'n router reset (dus niet de modem) dan heb ik op alle pc's 40,9 MBits/s.

Ik denk dat ik dan als conclusie hieruit kan opmaken dat de router om de een of andere reden over z'n nek gaat.

edwardus
door edwardus - Apr 17, 2011 om 16:21
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Sorry, maar als je de tests niet uitvoert zoals ik vroeg, blijft het gissen.

dobby
door dobby - Apr 17, 2011 om 16:47
749 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=remi16 schreef op zondag 17 apr 2011, 11:22]PS Wat is een goed alternatief voor deze router (wel bedraad en wel Linksys).

Oops LOL... let the war begin... goede router.. das bijna even 'religieus' als Windows vs *ix... vi vs emacs... pepsi vs coca.. nou ja... you get the point..

maar goed - ben zelf altijd zeer gecharmeerd geweest (en ben nog steeds) van Draytek routers.. voor mij waren die echt _de_ oplossing die ik zocht... maar prijstechnisch zal misschien niet iedereen daar blij mee zijn.. heb ook een tijdje gedraaid op een Eminent 4570 router (voor iemand anders, maar moet wel weten wat ik bij ze installeer en hoe dat bevalt..).. die had toen een heel beschaafd prijsje van 70 euro ofzo denk ik? gigabit wan aansluiting (maar wel capped op 150 MBbs - maar vooralsnog meer dan genoeg), 802.11bgn 300Mbps, nou ja - leuke router met leuke specs voor als je wel flink lang vooruit wilt kunnen, maar nog niet thuis alles op gigabit hebt enzo...

maar ja -iedereen zal uit de merken waar hij/zij ervaring heeft wel een favoriet merk en/of model hebben.. dus deze vraag is door niemand te beantwoorden..

als je specifiek weet wat je wilt (en hoe specifieker hoe beter) dan kan men met modellen aankomen die daar aan voldoen, en dan zou je de prijs ten opzichte van de specs een beetje kunnen afwegen misschien...

dobby
door dobby - Apr 17, 2011 om 16:59
749 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=remi16 schreef op zondag 17 apr 2011, 16:17]Heb net een Speedtest gedaan en kom niet verder dan 7.0 Mbits/s
Als ik m'n router reset (dus niet de modem) dan heb ik op alle pc's 40,9 MBits/s.

Ik denk dat ik dan als conclusie hieruit kan opmaken dat de router om de een of andere reden over z'n nek gaat.

Hm.. draai je soms P2P software? en dan nog een progr wat nogal veel connecties opzet? niet elke router (en zeker de oudere firmware) kan *veel* connecties tegelijk aan... (vaste tabellen die vollopen, die niet snel agen, enz enz)... daar zou je dan wel aan gaan denken dus.. je router kan het wel..

ik neem aan dat je "op alle PCs 40.9Mbps" niet tegelijk hebt he? anders geeft je test wat irreele waarden aan :P

wat vroeger ook nog wel een redelijke test was (maar met de huidige snelheden al niet meer zo..), zijn/waren de testfiles van xs4all...

ftp://ftp.xs4all.nl/pub/test/100mb.bin

en ook een .nul file (voor als je client compressie toepast).. en ze zijn er ook allebei in een 10mb versie (die namen heb ik niet verzonnen.. het is echt Megabyte.. geen millibit *grin*)

even kijken welke ftp client (of browser) redelijke timing info geeft (commandline ftp client of filezilla meestal)

Kijk eens voor de gein of je de firmware van je router kan updaten? heel vaak zijn updates juist voor P2P handling... en voor veel linksys modellen zijn ook nog alternatieve firmwares te vinden... die willen ook nog wel eens anders reageren...

ziggo_alex
door ziggo_alex - Apr 18, 2011 om 09:12
33 Antwoorden / 0 Vragen

@remi16,

Als het probleem nou steeds terug komt kunt je ook even kijken of er een firmware update beschikbaar is voor de router en nieuwe drivers voor de wifi adapters.
Daarnaast kan je de router eens op een ander kanaal zetten. bijvoorbeeld 11 of 7. Dit kan je instellen in de router zelf.

Met vriendelijke groet,
Ziggo webteam Alex

edwardus
door edwardus - Apr 18, 2011 om 17:57
6844 Antwoorden / 14 Vragen

De reactie van ziggo_alex lijkt me niet geheel toepasselijk bij een draadrouter ;)