jo
door jobbo90 Mar 26, 2008 om 23:37
Computers & telefonie

Nieuwe cpu

hallo,

ik heb twee jaar geleden een pc gekocht met een intel pentium 4 processor. maar ik wil nu in verband met steeds betere games, er een nieuwe processor inzetten. ik dacht zelf aan een dual core of een quad core.

maar ik weet niet of mijn moederbord dat aan kan en ik kan er niet echt goede specificaties van vinden. het is een Sunshine (GA-8I915PM versie 1.1)

en hier is een site van packard bell met wat specificaties maar er staat niets bij over duo cores: http://support.packardbell.com/nl/item/index.php?i=spec_sunshine2&psn=049714620067

ik wil heel graag weten of ik nieuwe processor kan kopen, dus alle hulp is welkom,

groetjes,

job

1111 9 Rapporteer

akkefiet
door akkefiet - Mar 27, 2008 om 17:22
1075 Antwoorden / 10 Vragen

Hallo Job

Uit het volgende forumtopic zou blijken dat een dual core of quad core bij dit moederboard niet mogelijk zou zijn. Zie

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1283880

Zou vooral te maken hebben met de chipset ( intel 915 )

Vraag ook nog eens bij een goeie pc-zaak met werkplaats wat de mogelijkheden zijn.

Vrgr. AF

freya
door freya - Mar 27, 2008 om 17:36
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Job,

Los van het feit of een snellere processor wel mogelijk is, lijkt het
me toch verstandiger om eens naar de videokaart te kijken. Met een
nieuwe processor kun je wellicht wat prestatiewinst boeken, maar voor
grafische spellen geldt toch meestal dat de grootste winst te behalen
is met een goede grafische kaart. Welke videokaart gebruik je nu?

Ook meer geheugen kan een stuk schelen omdat er dan tussentijds niet zo vaak 'geswapt' hoeft te worden.

m.vr.gr. Freya

jo
door jobbo90 - Mar 27, 2008 om 18:32
11 Antwoorden / 10 Vragen

heaay,

 je hebt hellemaal gelijk, maar de viedeo kaart en het werkgeheugen heb ik al verandert.

alleen de processor moet nog, maar dan moet ik helaas ook een nieuw moederbord kopen want ik ben er net achter gekomen dat deze alleen pentium 4 aan kan.

heeft iemand mischien nog wat tips of dingen waar ik op moet letten bij het inbouwen van een nieuw moeder bord.

alvast bedankt,

job

akkefiet
door akkefiet - Mar 28, 2008 om 10:36
1075 Antwoorden / 10 Vragen

Er wordt wel gezegd dat je  dit upgraden beter kunt vergeten en gelijk maar een nieuwe pc te kopen.
Persoonlijk vind ik dit net iets te overdreven , maar....
je kunt voor onaangename verrassingen komen te staan als onvoldoende voeding , meestal moet je ook nieuw geheugen aanschaffen etc.
Bovendien mis je het genoegen van een 2de pc.

Een upgrade pc kan zo veranderen in een vrijwel nieuwe pc en de besparingskosten kunnen dan erg tegen vallen en: zelf ombouwen kan ook nog eens vies tegen vallen.

Vrgr. AF

badclusters
door badclusters - Jul 20, 2008 om 01:47
69 Antwoorden / 0 Vragen

Beste man je mainboard is 2 jaar oud nu wi lje een andere cpu plaatsen dit gaat echter niet lukken omdat de technologie steeds maar beter word en zo zijn er ook nieuwere borden gemaakt ik zou als ik jou was kijken wat je neemt er waarvoor je het voor gaat gebruiken game je veel neem dan een quadcore van AMD zoniet een Intel quad Q6600 of zo en koop er voor die paar tientjes een nieuw vers board bij let wel op je werkgeheugen dit zal in de meeste gevallen ook niet meer passen maar ook dit is goedkoop nu je kan eens kijken bij www.alternate.nl daar kun je een compleet setje kopen voor slechts 199 euro en voor een beetje meer heb je een betere configuratie dus succes en let op dat je AGP videokaart ook niet meer past!!!succes Badclusters Haarlem

pceetje
door pceetje - Jul 20, 2008 om 09:19
15 Antwoorden / 1 Vragen

Let wel dat je voor je nieuwe moederbord waarschijnelijk wel DDR2 geheugen moet hebben. De grafische kaart zal wel werken want het oude moederbord had ook al een PCI Express 16 videoslot.

edwardus
door edwardus - Jul 20, 2008 om 11:11
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Een Sunshine moederbord had ik nog nooit van gehoord, hoewel dat nog niet echt veel zegt. Het modelnummer deed mij erg denken aan Gigabyte's naamgeving en ik moet zeggen, dit lijkt er wel heel veel op:

Gigabyte GA-8I915P-MF

Daar zit dus één letter verschil in, dat wel. In de cpu support list staat een hele waslijst aan cpu's waar je uit zou kunnen kiezen, o.a. dual en quad core Intels.

Het lijkt er dus op dat je nog hoop hebt op een cpu upgrade. Wel lijkt het me raadzaam ermee naar een gespecialiseerde computerwinkel te gaan, want een cpu die eenmaal uit de doos is heb je 0,0 garantie op, als het niet zou blijken te werken, dan zou je je geld kwijt zijn.

edwardus
door edwardus - Jul 20, 2008 om 11:16
6844 Antwoorden / 14 Vragen

P.S. die kreet dat 915 chipset niet zou kunnen i.c.m. Intel Core2 Duo en Quad processoren kan ik niet plaatsen als ik naar de genoemde CPU Support List kijk. Wil niet zeggen dat ik hier zo'n kei in ben, maar als Gigabyte zegt dat een bepaalde cpu in hun moederbord ondersteund wordt, dan zou ik dat zondermeer geloven.

edwardus
door edwardus - Jul 20, 2008 om 11:19
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Oeps, waar is de Verwijder-knop? Ik zie net dat ik de lijst verkeerd las. De CPU Supported List geeft inderdaad aan: N/A bij alle Duos en Quads.