maryvon
door maryvon Mar 4, 2005 om 21:17
Computers & telefonie

Norton en firewall

Ik heb norton 2005 antivirus geinstallleerd, dit werkt goed, lijkt het.

Ik heb het idee dat XP sp1, het programma stoort, ik krijg halve pagina's, dan kan die de server weer niet vinden steeds weer een verrassing.

Nu heb ik wel gemerkt dat als ik de firewall uitzet, het wel werkt, is dit normaal.

Moet ik een bepaalde instelling in of uitschakelen.

ps: ik heb sp2 in de wachtrij staan, kan ik deze beter wel of niet installeren?.

433 8 Rapporteer

go
door goudkuipje - Mar 4, 2005 om 21:26
1 Antwoorden / 0 Vragen

sp2 kan je beter wel installeren

ijzerbroot
door ijzerbroot - Mar 5, 2005 om 10:36
460 Antwoorden / 6 Vragen

Hoi Maryvon,

Zoals ik het lees, zit inderdaad je fire-wall in de weg. Welke is dat en welke internetopties heb je ingesteld?

SP2 draait bij mij zonder problemen, maar er kan veel mis gaan bij/ na installatie. Zorg voor een herstelpunt, voordat je installeerd.

Je bent bekend met de info van www.veiligheidsdienst.nl over (o.a.) Norton 2005?

Succes!

maryvon
door maryvon - Mar 5, 2005 om 10:40
99 Antwoorden / 44 Vragen

Ik heb alleen de fire wall die in xp zit, verder niets.

sp2 heb ik even mee gewacht, zodat ik in ieder een dag terug kan, mocht het fout gaan.

ijzerbroot
door ijzerbroot - Mar 5, 2005 om 17:17
460 Antwoorden / 6 Vragen

Beste maryvon,

dan zou ik SP2 gaan installeren. (wel eerst herstelpunt maken) Doe voor upgraden even je AV (norton) uit. Na upgraden norton weer aandoen.

Dan zou 't weer als vanouds horen te gaan...

Succes!

aenigma
door aenigma - Mar 5, 2005 om 17:55
260 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

van:

http://www.security.nl/article/10233/1

Windows XP gebruikers doen er verstandig aan om de nieuwste updates
voor het besturingssysteem te installeren, zo heeft een onderzoek van
StillSecure uitgewezen. Het bedrijf voerde in februari een honey pot
experiment uit, waarbij het zes computers, voorzien van verschillende
Windows versies, Linux en Mac OS, op het internet aansloot. Na een week
waren de systemen 46.255 keer gescand. Gevolgd door bijna 5000 directe
aanvallen, bestaande uit wormen, Trojaanse paarden, virussen, spyware
en andere vormen van malware. Ondanks de hoeveelheid aanvallen, werd
geen enkel up-to-date besturingssysteem gehackt. Windows XP met Service
Pack 2 kreeg 16 directe aanvallen te verduren, het Macintosh systeem
werd 3 keer aangevallen en de twee Linux systemen moesten het elk met 8
aanvallen doen. De Linux versie van Red Hat werd geen enkele keer
aangevallen, maar zoals gezegd allemaal zonder succes. De Linux en
Macintosh systemen werden "out of the box" en zonder extra security
patches geinstalleerd. In het geval van Windows XP met Service Pack 1
was het verhaal niet zo rooskleurig. De machine werd 4857 keren
aangevallen, en was binnen 18 minuten met de Blaster en Sasser wormen
geinfecteerd. Binnen een uur was de machine een "bot" / zombie geworden
die door een remote computer bestuurd werd, en als opdracht kreeg om
andere computer aan te vallen. Het onderzoek kwam niet als een
verrassing voor Microsoft, dat gebruikers aanraadt om hun systeem
altijd van de laatste patches te voorzien.

[...]

Snel SP 2 installeren dus, of een andere firewall installeren (bijv.
ZoneAlarm of Sygate) en de windows XP SP1 firewall uitschakelen.

vr. gr.

maryvon
door maryvon - Mar 5, 2005 om 22:06
99 Antwoorden / 44 Vragen

Dus ik neem aan, eerst downloaden, dan norton uitschakelen en dan upgraden.( installeren).

ijzerbroot
door ijzerbroot - Mar 6, 2005 om 08:37
460 Antwoorden / 6 Vragen

Hoi maryvon,

Nog even een tip, ivm je Norton 2005: wist je dat RegCleaner delen van Norton 2005 (en van Incredimail) verwijdert? Mocht je al een register-schoner gebruiken, let dan wel op compatibiliteit.

SP2-se!

ne
door nelis44 - Mar 7, 2005 om 21:03
8 Antwoorden / 0 Vragen

Het is over het algemeen idd beter om sp2 te installeren. Wel kunnen er de nodige problemen optreden. Bijv. dat hij bepaalde apparaten niet meer ziet zoals scanners etc. maar ook programma's die dan niet meer goed blijken te functioneren. Dus het is inderdaad erg verstandig om een herstelpunt aan te maken. Alleen word alle data nadat je systeemherstel hebt gedaan verwijderd als je weer herstelt. Dus als je systeemherstel wil doen back-up dan je bestanden die je na de herstelpunt heb gemaakt.