ya
door yari Jan 23, 2012 om 00:08
Computers & telefonie

NUON en torenhoge voorschotnota

Het hele jaar klaag ik bij NUON over te hoge voorschotnota die niet gebasseerd is op basis van meterstanden (online) maar op basis van hun inschatting. Na tietallen telefoontjes vanuit mijn 06 naar die dure 0900 nr. en veel andringen hebben ze eindelijk het bedrag verlaagd. Inmiddels was ik door die hoge voorschotnota zelf in de moeilijkheden geraakt. Tot mijn verbazing kreeg ik eind 2011 te horen dat ik voor ca. € 2000,- te veel aan NUON betaald heb!!?? Ik vroeg me meteen af of dit mag? En ik hoor dat NUON bij vele tienduizende klanten de voorschotnota hoog houdt. Zo kunnen ze voor miljoenen Euro's aan goedkope lening komen!
Ik vraag me dus af of ik de rente over dat bedrag bij NUON kan vragen?
En als blijkt dat je als klant een jaar terug zoveel voorschot aan NUON betaald heb, waarom wordt je dan dood gegooid met incasso dreigementen en aanmaningen als je maar een paar dagen te laat bent met het betalen? Is dit evenwichtig? Of gaan we zo naast die banken de energieleveranciers een verkeerd gedrag laten leren. Ze hun gang laten gaan terwijl onze invloed als klant steeds kleiner wordt. Ze willen heel graag het geld van ons vangen maar kunnen zelf geen betere service garanderen. Hun reactie op brieven en bezwaren komen trager dan hun automatisch vervaardigde herrinnering, aanm. en incassobrieven.
En telefonische bereikbaarheid is voor mobielbellers dramatisch. Want het kost je veels te veel tijd en geld om iemand van NUON te kunnen spreken en vaak zijn het callcenter medewerkers zonder bevoegdheid. Managers zijn niet bereikbaar en een gewone 088 nr. hebben ze niet.
En tot overmaat van ramp heeft NUON ten onrechte inhoudingen op jaarrekening verricht. En deze kunnen ze nog steeds niet onderbouwen. Ik stuur NUON alle bewijzen en banafschriften en zonder antwoord komt er weer een incassobrief. De reactie op mijn tweede brief is nog niet binnen en er ligt weer een incassobrief van NUON op de mat!? Dit is zeer klantonvriendelijk en arrogant.
Inmiddels heeft NUON gebeld en excuses aangeboden. Maar ze kunnen nog steeds niet rekenen. Want ze komen met een bod van € 65,- waarvan € 10,- voor al die telefoonkosten!? Dit terwijl ik nu nog voor . ca. € 250,- bij NUON te goed heb. Blijkbaar werkt NUON vanuit verschillende locaties die onderling heel slecht kunnen communiceren.
Is dit nou iets om in een TV-uitzending onder aandacht te brengen?

4408 15 Rapporteer

jantje7
door jantje7 - Jan 23, 2012 om 07:16
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Yari,
Ik herken mij zelf beslist niet in uw klacht.
Ook bij mij was het voorschotbedrag veel te hoog vastgesteld.
Na een klacht via de NUON site werd ik terug gebeld en in overleg het maandelijkse voorschotbedrag vastgesteld.
Nu u dus een vergoeding krijgt van € 65,- voor misgelopen rente en telefoonkosten zou ik niet klagen.
Gemiddeld € 1.000,- op een spaarrekening brengt maar ca. € 30,- rente op.
Waarschijnlijk zal met het verrekenen van de jaarafrekening het tegoed op uw rekening worden gestort.

Jantje

freya
door freya - Jan 23, 2012 om 10:25
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo yari,

Ik heb het NuonWebcare team even een twitterberichtje gestuurd met een 'link' naar dit topic. Hopelijk komen ze hier snel even langs om dit 'probleem' voor je op te lossen.

m.vr.gr. Freya

Vattenfall Medewerker
door Vattenfall Medewerker - Jan 23, 2012 om 15:12
118 Antwoorden / 0 Vragen

Geachte yari,

Uit het bericht op dit forum maak ik op dat u veel moeite heeft moeten doen om uw termijnbedrag te wijzigen.

U laat weten dat u heeft gehoord dat Nuon het termijnbedrag bewust te hoog houdt. Deze informatie is niet correct. Veel klanten kiezen ervoor om het termijnbedrag te verhogen zodat zij zeker weten dat zij niet hoeven bij te betalen op de eerstvolgende jaarafrekening. Dit is voor de klant tevens een soort spaarpot want met de jaarafrekening krijgen zij dit bedrag weer terug. Nuon probeert altijd het termijnbedrag zo nauwkeurig mogelijk vast te stellen. Helaas lukt dit niet altijd. Bij u lijkt dit ook niet correct te zijn.

Als u wilt dat wij u verder helpen met deze kwestie, dan vraag ik u vriendelijk om uw contractrekeningnummer door te geven. Uw contractrekeningnummer begint met (000)300 en staat bijvoorbeeld op acceptgiro's of uw jaarafrekening. Om u gerust te stellen: met uw contractrekening hebben anderen geen toegang tot uw klantgegevens. U kunt beter niet uw klantnummer op dit forum plaatsen.

Met vriendelijke groet,

Barry
Nuon Webcare

ya
door yari - Jan 23, 2012 om 15:13
8 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Jantje,

Het hele jaar 2011 heb ik meer dan € 250,- aan incassokosten moeten betalen. Nu staat de termijn december geparkeerd omdat ik zeker weet te veel aan NUON te hebben betaald. I.p.v. reageren op mijn bezwaarschrift en een brekening erop los te laten, stuurt NUON een incassobrief over het openstaand termijn bedrag t.h.v. € 77,- met de incassokosten van € 50,- en € 5,- admin. kosten!? Waarom moet ik die onzin van energieleveranciers accepteren. Zo hebben wij ook tientallen jaren de banken groot gemaakt een veel macht gegeven met alle gevolgen van dien. Is de telecom en engergie sector de volgende die we te veel macht geven om groot te worden!? Ik heb vandaag een eigen incassobrief opgesteld en wil over openstaand tegoed van ca. € 250,- ongeveer € 500,- incassokosten bij NUON claimen! Dit is excl. admin. kosten. Kijken hoe ze erop reageren.
En om niet te hebben over NUON directeur die zichzelf een 70% salarisverhoging toekent met een jaarsalaris t.h.v. € 750.000,- !?
Samenleving wordt wakker en kom massaal in opstand tegen waanpraktijken van deze multinationaals.

mahadma
door mahadma - Jan 23, 2012 om 15:18
11716 Antwoorden / 52 Vragen

Als je zoekt kom je uit op dez site van NUON. Met telefoonnummers. Kom je hier verder mee?

ya
door yari - Jan 23, 2012 om 15:29
8 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Barry van NUON Webcare,

Mijn woning is in juli 2009 opgeleverd en sinds okt. 2009 woon ik er.
Ten eerste waarom komt NUON samen met projectontwikkelaar met hun energie bij mijn nieuwe woning? Wie heeft ze gevraagd om met hun kabel mijn woning binnen te komen? En mijn meterstanden van december 2009, hebben ze niet als uitgangspunt gebruikt voor het vaststellen van voorschotbedrag.
Ik vind een voorschotbedrag hoger dan 200% van termijnbedrag onredelijk. Als NUON dit bij 1 miljoen klanten doet, dan beschikt ie over 1 miljaard aan goedkope lening waar mee je op fin. markt leuke dingen mee kunt doen. Dus ik snap die hebzucht van jullie hoogste baas dat ie geen genoen neem met 7,5 ton aan jaarsalaris!
Dus mijn meterstanden zijn niet gebruikt en na tientallen telefoontjes werd het uiteindelijk in feb 2011 aangepast.

ya
door yari - Jan 23, 2012 om 15:37
8 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Mahadma,

Thankx voor de tip. Heb zelf ook gevonden maar er staat bij dat het nummer alleen voor de pers bedoeld is. Mocht ik niet uitkomen met NUON dan zal ik me als medewerker van een omroep voorstellen die onderzoek doet naar waantoestanden bij NUON. Dan kun je tenminste je verhaal kwijt.
Toch is het raar dat ze voor de pers een 088 nr. gebruiken en voor trouwe klanten een 0900 nr. !?

mahadma
door mahadma - Jan 23, 2012 om 15:41
11716 Antwoorden / 52 Vragen

Het mag dan alleen voor de pers bedoeld zijn, maar op deze manier heb ik al heel veel 0900 koningen en koniginnen gepasseerd. Deze mensen kunnen je, als je het goed aanpakt, zeker verder helpen. Gewoon bellen als je er anders niet uitkomt. Good luck.

freya
door freya - Jan 23, 2012 om 15:50
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@yari:

Als je nu eens doet wat NuonWebcare vraagt en hier even je contractrekeningnummer post, dan kunnen ze wat voor je doen. Met alleen maar een beetje tekeer gaan tegen Nuon bereik je niets....

Freya

ya
door yari - Jan 23, 2012 om 16:44
8 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Barry,

Het contractnr. is 7975927.

@ Freya:

Ik ga niet tekeer, wij leven in een rechtstaat en ik vind dat de rechten van klanten even goed moet beschermt worden als die van multinationaals. Zij hebben een peperdure frontoffice die middels een geautomatiseerde workflow de klanten kunnen doodgooien met brieven, acceptgiro's, aanmanning, incassobrieven enz. En ze komen snel achter elkaar. En jij en ik als klant kunnen nooit met die snelheid reageren en als we reageren dan duurt het weken tot ze iets van zich laten horen.
Dit mag en kan gewoon niet en is niet acceptabel!

ya
door yari - Jan 30, 2012 om 13:59
8 Antwoorden / 1 Vragen

Heb gewacht op reactie van NUON en het was teleurstellend. Afgelopen week werd ik door een administratieve kracht van NUON gebeld. Deze dame heeft alleen maar een herhaling van haar vorige verhaal verteld. Zij was niet bevoegd om de toezegging van haar vorige collega te overtreffen. Sterker nog, zij heeft geen inzicht gehad in alle gegevens. En tot overmaat van ramp heeft zij aan mij verteld dat zij de incassomaatregelen voor NUON geen halt kan toeroepen. Verder vertelde ze dat zij niet in staat was een brief namens NUON aan mij te sturen met de evt. afspraken, constateringen enz.
Het is toch de wereld op zijn kop. Ze kunnen een klant doodgooien met automatische gegenereede incassobrieven, maar een gewone brief kunnen ze niet versturen!?

=freya schreef op maandag 23 jan 2012, 15:50:
@yari:

Als je nu eens doet wat NuonWebcare vraagt en hier even je contractrekeningnummer post, dan kunnen ze wat voor je doen. Met alleen maar een beetje tekeer gaan tegen Nuon bereik je niets....

Freya

ya
door yari - Jan 30, 2012 om 14:10
8 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Barry van Nuon Webcare,

Uw inspanningen heeft niets opgeleverd. Iedere keer wordt ik door iemand van NUON gebeld die de helft van dossier kent. En voordat zij doorgaan met het dossier komen ze met een opstaand termijn van december? Hallo zeg, deze heb ik bewust niet betaald omdat ik van NUON nog geld terugkrijg. Verder wil zo dit dossier onder aandacht houden en ook NUON de spiegel voorhouden. Zo kan ik het bewijzen dat NUON de belangen van klanten niet zo belangrijk vindt en allen maar handelt naar eigen belang.
Dat er na zoveel contacten geen van leidinggevenden "met een fin. bevoegdheid" beschikbaar is die bereid is dit dossier te willen afsluiten, laat duidelijk zien wat voor organisatie NUON eigenlijk is!
Ik wens nooit meer iets bij NUON af te nemen. En ik wens ook niet meer door de administratieve krachten teruggebeld te worden.
Deze zaak zal een juridisch vervolg krijgen. Want mijn intenties om de zaak buiten rechtbank en TV uitzending op te lossen wordt blijkbaar niet op prijs gesteld. En dit is de arrogantie van energiebedrijven die de voetsporen van banken volgen met alle gevolgen van dien!?

Met vriendelijke groeten,

Yari

=nuonmedew schreef op maandag 23 jan 2012, 15:12: Geachte yari,

Uit het bericht op dit forum maak ik op dat u veel moeite heeft moeten doen om uw termijnbedrag te wijzigen.

U laat weten dat u heeft gehoord dat Nuon het termijnbedrag bewust te hoog houdt. Deze informatie is niet correct. Veel klanten kiezen ervoor om het termijnbedrag te verhogen zodat zij zeker weten dat zij niet hoeven bij te betalen op de eerstvolgende jaarafrekening. Dit is voor de klant tevens een soort spaarpot want met de jaarafrekening krijgen zij dit bedrag weer terug. Nuon probeert altijd het termijnbedrag zo nauwkeurig mogelijk vast te stellen. Helaas lukt dit niet altijd. Bij u lijkt dit ook niet correct te zijn.

Als u wilt dat wij u verder helpen met deze kwestie, dan vraag ik u vriendelijk om uw contractrekeningnummer door te geven. Uw contractrekeningnummer begint met (000)300 en staat bijvoorbeeld op acceptgiro's of uw jaarafrekening. Om u gerust te stellen: met uw contractrekening hebben anderen geen toegang tot uw klantgegevens. U kunt beter niet uw klantnummer op dit forum plaatsen.

Met vriendelijke groet,

Barry
Nuon Webcare

ya
door yari - Feb 2, 2012 om 18:49
8 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Barry,

Alweer het bewijs dat NUON niet correct communiceert. En er is niemand bij NUON om een handeling uit de frontoffice (workflow) te halen en op wachtstand zetten.
Vandaag kreeg ik een brief van "medeterreur" organisatie van NUON (Cannock Chase) waarin ik gesomeerd wordt om binnen 5 dagen 132,21 Euro te betalen. Anders zijn de gevolgen groot; afsluiten, gerechtelijke procedure bla bla. Ik bel onmiddelijk en verbaasd naar die f.... organisatie en vertel dat ik juist extra tegoed bij NUON heb. Die onbeleefde dame met een ordinar accent vertelt mij dat het dossier is ingetrokken en dat ik die brief kan weggooien.
Ze laten je schrikken en dan zeggen ze niet eens sorry, maar geven een bonte mededeling dat het dossier is ingetrokken.
Houdt NUON van dit spelletje van incasso!? Heb ik gelijk dat een klant nooit is opgewassen tegen die "papieren terreur"!?
Wanneer begint NUON de kwaliteit van haar informatie en communicatie te verbeteren?

Hopelijk gaat men een lange excuusbrief opstellen en aan mij toesturen.
Ik zou willen zeggen: verbeter de manier van communicatie en informatievoorziening.

Met vriendelijke groeten,

H. Yari

=nuonmedew schreef op maandag 23 jan 2012, 15:12: Geachte yari,

Uit het bericht op dit forum maak ik op dat u veel moeite heeft moeten doen om uw termijnbedrag te wijzigen.

U laat weten dat u heeft gehoord dat Nuon het termijnbedrag bewust te hoog houdt. Deze informatie is niet correct. Veel klanten kiezen ervoor om het termijnbedrag te verhogen zodat zij zeker weten dat zij niet hoeven bij te betalen op de eerstvolgende jaarafrekening. Dit is voor de klant tevens een soort spaarpot want met de jaarafrekening krijgen zij dit bedrag weer terug. Nuon probeert altijd het termijnbedrag zo nauwkeurig mogelijk vast te stellen. Helaas lukt dit niet altijd. Bij u lijkt dit ook niet correct te zijn.

Als u wilt dat wij u verder helpen met deze kwestie, dan vraag ik u vriendelijk om uw contractrekeningnummer door te geven. Uw contractrekeningnummer begint met (000)300 en staat bijvoorbeeld op acceptgiro's of uw jaarafrekening. Om u gerust te stellen: met uw contractrekening hebben anderen geen toegang tot uw klantgegevens. U kunt beter niet uw klantnummer op dit forum plaatsen.

Met vriendelijke groet,

Barry
Nuon Webcare

ak
door akke2103 - Feb 3, 2012 om 11:37
3 Antwoorden / 0 Vragen

hallo Yari.

NUON werkt wel vaker(meestal) met verkeerde informatie , als het gaat om de meterstanden.Je geeft netjes op wat je meterstanden zijn en hun zetten een schatting stand op de nota. Zo ook bij mijn dochter. die moest €5000,+ bij betalen.Dat klopte natuurlijk niet , tenzij ze de hele wijk voorzien had van warmte.
De vorige bewoner van dat huis had een nieuwe meterkast laten plaatsen door Eneco en was bijna nooit thuis , dus de standen stonden heel laag. maar de bewoner daarvoor had waarschijnlijk NUON gehad , dus die(nuon) wisten niets van die meterwissel. Maar dat doet er niet toe.Alle bewijzen waren aanwezig, zowel bij mijn dochter als de verhuurder.Die had ook netjes alles genoteerd.Mijn dochter heeft 1 1/2 jaar in dat huis gewoond en over het eerste volle jaar kregen ze geld terug. over het halve jaar daarna moesten ze die €5000,+ betalen.Bellen , mailen, schrijven hielp niet.Wat wel kwam was een nota van een incasssobur. Intrum Just.met nog eens €1000, er overheen intussen.Omdat ik lid ben van een Juridische site , heb ik alles even uitgezocht en brieven met bewijs materiaal(begin/eindstanden) opgestuurd naar de NUON en naar het Incassobu. hetzelfde.met het verzoek aan de laatste om geen acties meer te ondernemen totdat NUON alles had recht gezet. Ik had ook de hele factuur uitgeplozen en berekend. zelfs het hoogste tarief(volgens mij zat mijn dochter in het lage tarief) en ik kwam op mogelijk bij betalen +/-€ 250,00.of geld terug!. van NUON geen reactie gehad. incassobur. heeft nog eens geinformeerd hoe de stand was. duidelijk. niks comma nada.Ook ikzelf heb in een ver verleden zo'n probleem gehad en kwam er jaren later achter dat ik ruim €700,00 teveel heb betaald. was niet meer terug te halen. dus om van het incassobur. even af te zijn, met de vermelding dat het eerst uitgezocht moet worden ,moet je naar hen ook bewijsmat. sturen dat de NUON fout is. Het is even wat werk maar het resultaat zal er zijn. mocht het voor een rechter komen , die zal hiervan smullen. Die zijn al die maatschappijen en providers spuugzat met hun foute/onduidelijke nota's. veel succes

ya
door yari - Feb 3, 2012 om 14:09
8 Antwoorden / 1 Vragen

Beste akke 2103,

Ik heb bewust alles bijgehouden en achteraf kreeg ik gelijk. Ik ben kwaad dat een incassobureau (dochteronderneming van NUON) zomaar een brief opstuurt en dezelfde dag dat weer (na telefonisch contact van mij) intrekt. Waarom kunnen ze niet eerst nadenken alvorens ze een klant doodgooien met allerlei brieven.
Waarom accepteren we dit als samenleving!? Hoe goed zijn mijn rechten als klant opgeborgen tegenover een multinationaal die de voetsporen van banken en telecomproviders volgen!?
Waarom denkt NUON een incassobedrag van € 50,- op een nota van € 77,- te kunnen aanbrengen en wij als klant op ons tegoed van bijna € 2000,- geen rente van NUON mogen ontvangen!?
En wat kost al die miscommunicatie ons aan tijd en geld!?
Daarom heb ik deze actie ondernomen maar ik ben het na een stijtje van 1,5 jaar en half gewonnen strijd bijna zat.

Hopelijk krijgen we in de toekomst als klant meer bescherming tegen dit soort wanpraktijken van multinationals.

Met vriendelijke groeten,

Yari

=akke2103 schreef op vrijdag 3 feb 2012, 11:37: hallo Yari.

NUON werkt wel vaker(meestal) met verkeerde informatie , als het gaat om de meterstanden.Je geeft netjes op wat je meterstanden zijn en hun zetten een schatting stand op de nota. Zo ook bij mijn dochter. die moest €5000,+ bij betalen.Dat klopte natuurlijk niet , tenzij ze de hele wijk voorzien had van warmte.
De vorige bewoner van dat huis had een nieuwe meterkast laten plaatsen door Eneco en was bijna nooit thuis , dus de standen stonden heel laag. maar de bewoner daarvoor had waarschijnlijk NUON gehad , dus die(nuon) wisten niets van die meterwissel. Maar dat doet er niet toe.Alle bewijzen waren aanwezig, zowel bij mijn dochter als de verhuurder.Die had ook netjes alles genoteerd.Mijn dochter heeft 1 1/2 jaar in dat huis gewoond en over het eerste volle jaar kregen ze geld terug. over het halve jaar daarna moesten ze die €5000,+ betalen.Bellen , mailen, schrijven hielp niet.Wat wel kwam was een nota van een incasssobur. Intrum Just.met nog eens €1000, er overheen intussen.Omdat ik lid ben van een Juridische site , heb ik alles even uitgezocht en brieven met bewijs materiaal(begin/eindstanden) opgestuurd naar de NUON en naar het Incassobu. hetzelfde.met het verzoek aan de laatste om geen acties meer te ondernemen totdat NUON alles had recht gezet. Ik had ook de hele factuur uitgeplozen en berekend. zelfs het hoogste tarief(volgens mij zat mijn dochter in het lage tarief) en ik kwam op mogelijk bij betalen +/-€ 250,00.of geld terug!. van NUON geen reactie gehad. incassobur. heeft nog eens geinformeerd hoe de stand was. duidelijk. niks comma nada.Ook ikzelf heb in een ver verleden zo'n probleem gehad en kwam er jaren later achter dat ik ruim €700,00 teveel heb betaald. was niet meer terug te halen. dus om van het incassobur. even af te zijn, met de vermelding dat het eerst uitgezocht moet worden ,moet je naar hen ook bewijsmat. sturen dat de NUON fout is. Het is even wat werk maar het resultaat zal er zijn. mocht het voor een rechter komen , die zal hiervan smullen. Die zijn al die maatschappijen en providers spuugzat met hun foute/onduidelijke nota's. veel succes