strik
door strik Aug 2, 2011 om 15:00
Computers & telefonie

Omzetten platen naar mp3 op de hd

L.s.,

Enkele dagen geleden heb ik een USB platenspeler gekocht en deze volgens de instructie geinstalleerd. Tevens de bijgeleverde software geinstalleerd, helaas is de geluids kwaliteit bijzonder slecht het geluid is overstuurd. De VU meters staan op 0dB afgesteld en ook als ik deze naar -3 dB plaats ( maximum mogelijke) is het nog steeds prut.
Volgens de gebruiksaanwijzing zou het mogelijk zijn dat er wat aanpassingen in het config scherm gedaan moeten worden maar die staan goed. Verder hab ik de hele procedure nog maals herhaald maar ook dit heeft geen enkel effect.

Wie heeft er ervaring met deze klacht of wie denkt mij te kunnen helpen is heb zo'n 10.000 titels op de HD te zetten en ruimte in mijn huis te maken.

Platenspeler: Power play LP merk ION
Bijgeleverde software:EZ vinyl/tape converter van Mixmeister
Geluidskaart Realtec AC 97

Wie kan mij helpen ???????????

9762 23 Rapporteer

freya
door freya - Aug 2, 2011 om 15:40
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo strik,

Ik heb geen ervaring met zo'n platenspeler, maar 10000+ titels is wel héél erg veel. En ik neem aan dat je met titels dan 'tracks' bedoelt? Gemiddelde tijd van een track, laten we zeggen, 3 minuten en je zit op 3 weken nonstop muziek.....

Is het niet handiger om eerst eens te kijken wat je via het internet kunt vinden aan muziek? Met een beetje zoeken is er best veel te downloaden en dan heb je wellicht al een groot deel 'digitaal' en in een betere kwaliteit dan jij met je platenspeler kunt produceren....

m.vr.gr. Freya

edwardus
door edwardus - Aug 2, 2011 om 20:39
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Dat merk levert niet zo heel hoogwaardige apparatuur vrees ik.
Is het niet beter om je traditionele platenspeler via de (HiFi) voorversterker z'n line-out te verbinden met de line-in van je geluidskaart en dan opnemen bijv. met Audacity?

simon55
door simon55 - Aug 3, 2011 om 12:36
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Hallo strik,waarom n draaitafel gekocht,bij de aldi en meer zaken kun je n apparaatje kopen voor zo n 16 euro en dat werkt perfect,en ik heb inmiddels zo n 52 387 track op m n computer staan dus heel veel tijd om te luisteren

ri
door richard3838 - Aug 3, 2011 om 12:48
32 Antwoorden / 3 Vragen

Ik heb nog een ouderwetse platenspeler van Technics en heb deze aangesloten via de line-in van me PC, hetzelfde doe ik met mijn oude Technics cassette deck en ik het digitaal op met Audacity, het resultaat is perfect.

Eerst gaan we de oude cassettedeck aansluiten op de PC met een kabel met aan elk uiteinde een stereo mini-jackplug. Steek de ene plug in de hoofdtelefoon uitgang van de cassettedeck en de andere plug in de line-in van je PC.

Download en installeer 'Audacity 1.2.6 Installer'. Ga nu terug naar de downloadpagina van die website en klik bij 'Optionele Downloads op 'Lame MP3 Encoder'. Klik vervolgens onder 'Windows' op 'Lame downloadpagina, naast de gele rechthoek op 'Lame V3.98.2 For Audacity On Windows.exe' Installeer nu de Lame MP3 Encoder en schrijf de map op een stuk papier waar je het in installeerd, want deze map heb je straks nog nodig in Audacity.

Open Audacity vanaf het bureaublad en klik in het menu op 'Bewerken' en op 'Voorkeuren'. Klik op het tabblad 'Audio I/O en zet hier het aantal kanalen op '2 (Stereo)'. Ga nu naar het tabblad 'Bestandsformaten' en klik onder 'MP3-Export instellingen' op de button 'Bibliotheken opzoeken'.

Er zal nu een nagscherm tevoorschijn komen met tekst en uitleg over Lame. Klik in dit scherm op 'JA'. Ga nu naar de map waar je Lame in geinstalleerd heb, meestal is dit de map 'C:/program files/lame for audacity' en klik met je muis op het bestand 'Lame_Enc.dll'. Klik op 'OK'.

Stel nu de bit-frequentie in op '256 KBPS' en klik op 'OK'. Nu alles goed staat ingesteld kan het digitaliseren beginnen.

Als de opname klaar is dan klik je in 'Audacity' op de 'Stop' button en linksboven op het vergrootglas. Klik nu met de rechtermuisknop in het opnameveld.

Ga in het menu 'Bestand' naar 'Exporteren als MP3' en sla het bestand op op je PC.

Succes!

he
door henkiehoempa - Aug 3, 2011 om 12:50
34 Antwoorden / 3 Vragen

Ook ik heb me laten verleiden om een ION- usb platenspeler met software aan te schaffen. Ons ben zunig hé? Goedkoop blijkt echter duurkoop, want hoewel het copiëren van LP naar CD geen problemen oplevert, het geluid is om te huilen.
De stelmogelijkheden van de pick-uparm zijn niet aanwezig, of zéér beperkt en ook de kwaliteit van het savier is ver ondermaats..... als ik dat vergelijk met m'n mooie JVC-speler van vroeger.... Een goede vriend van me gebruikt inderdaad z'n normale platenspeler en met een speciaal programmaatje maakt hij smetteloze opnamen. Hoe? Dat is me te technisch.

ri
door richard3838 - Aug 3, 2011 om 12:53
32 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=henkiehoempa schreef op woensdag 3 aug 2011, 12:50]Ook ik heb me laten verleiden om een ION- usb platenspeler met software aan te schaffen. Ons ben zunig hé? Goedkoop blijkt echter duurkoop, want hoewel het copiëren van LP naar CD geen problemen oplevert, het geluid is om te huilen.
De stelmogelijkheden van de pick-uparm zijn niet aanwezig, of zéér beperkt en ook de kwaliteit van het savier is ver ondermaats..... als ik dat vergelijk met m'n mooie JVC-speler van vroeger.... Een goede vriend van me gebruikt inderdaad z'n normale platenspeler en met een speciaal programmaatje maakt hij smetteloze opnamen. Hoe? Dat is me te technisch.

Zie mijn uitleg hierboven.

he
door henkiehoempa - Aug 3, 2011 om 13:08
34 Antwoorden / 3 Vragen

Bedankt voor je duidelijke uitleg Richard. Met dit stappenplan moet het wel lukken. Eens kijken of ik nog ergens een goede tweedehands platenspeler op de kop kan tikken.

he
door hennynijssen - Aug 3, 2011 om 13:31
2 Antwoorden / 3 Vragen

Ik heb ook mijn versterker verbonden via de hoofdtelefoonuitgang met de pc en gebruik software van Magixx. Hiermee alle geluidsbronnen van de versterker om te zetten naar MP3, WAV, etc. KWaliteit is perfect en zelf nog meer te verbeteren met de software van Magixx.
Losse usb-speler geen ervaring mee, maar vind de meerwaarde van speciale programma's als Magixx zeker opwegen.

ri
door richard3838 - Aug 3, 2011 om 14:33
32 Antwoorden / 3 Vragen

Kijk eens op een rommelmarkt, daar staan regelmatig oude platenspelers voor een paar euro´s.

ri
door richard3838 - Aug 3, 2011 om 14:36
32 Antwoorden / 3 Vragen

Ik heb op dezelfde manier ook mijn Numark mengpaneel op de PC aangesloten en werkt perfect.

jantom
door jantom - Aug 3, 2011 om 14:37
377 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb mijn Sony Biotracer DD-platenspeler gebruikt in samenwerking met een voorversterker en het nodige met de computer opgenomen.
Ik ben altijd erg zuinig op mijn platen geweest en gebruikte ook een soort kwastje met vloeistof bij het afspelen.
Maar het resultaat van mijn inspanningen was niet wat ik er van verwachtte. Ik ben al sinds midden jaren 80 gewend aan schoon geluid ook al zijn er mensen die platen een mooier medium vinden.

Ik adviseer op internet te zoeken naar MP3's van uw favoriete muziekbestanden (of zoek naar nóg betere audiobestanden zoals APE-, FLAC-, WAVE-).

el
door eliot - Aug 3, 2011 om 14:51
1 Antwoorden / 0 Vragen

heel fijn al die tips maar ik heb een apple,
wie weet daar het antwoord op?

eliot

jantom
door jantom - Aug 3, 2011 om 15:43
377 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=eliot schreef op woensdag 3 aug 2011, 14:51]heel fijn al die tips maar ik heb een apple,
wie weet daar het antwoord op?

eliot

Voor een Apple zal er ook wel een programma zijn die geluid kan opnemen. Ik neem zelfs aan dat er standaard wel zo'n programma als onderdeel van het besturingssysteem is geleverd en anders is het wel bijgeleverd.
Dan het bewerken (verbeteren) van het geluid....
Daar zult u toch wel een geschikt programma voor moeten kopen. U weet in ieder geval al wat voor programma's er voor Windows worden geleverd. Ik heb zelf programma's van Creative maar dat werkt misschien alleen voor Windows...

vl
door vladdermuis - Aug 3, 2011 om 17:39
31 Antwoorden / 11 Vragen

Het enige antwoord dat er toe doet komt van richard 3838. Download de nieuwste (Beta) versie van Audacity 1.3 (unicode), gewoon door bij Google zoeken dit in te tikken. Niet vergeten de taal op NL in te stellen. Ook downloaden de laatste versie van Lame, dit is belangrijk om het opgenomen geluid (in Wave-formaat) in MP3 te converteren als je de opgenomen LP opslaat, anders is je Harde Schijf zo vol. Audacity stop automatisch met opnemen als er enige seconden geen signaal ontvangen wordt. Dus je hoeft er niet steeds bij te blijven. Je kunt automatisch pauzes in laten lassen om later makkelijker de tracks te scheiden want je krijgt altijd van één LP 2 tracks (de 2 kanten A - B met de nummers achter elkaar. Geen pauzes inlassen bij klassieke muziek vanwege de mogelijk lange stiltes.
En gooi EZ vinyl converter, geleverd bij je Ion USB platenspeler maar direct in de prullenmand. Om later de geluidsterkte te "normaliseren" (geluidsterkte gelijk te maken), kan je later het geluid van verschillende opnamen door b.v. MP3gain egaliseren. Succes.

vl
door vladdermuis - Aug 3, 2011 om 17:43
31 Antwoorden / 11 Vragen

En nog even voor de Apple fanaten. Audacity 1.3 Beta is er ook voor de MAC. Audacity voor MAC intikken in je zoekmachine en de rest zal wel duidelijk zijn.

pk49
door pk49 - Aug 3, 2011 om 18:05
243 Antwoorden / 2 Vragen

ik heb niet precies dezelfde setup als jij,maar jouw verhaal over vervorming klinkt me wel bekend in de oren.Ik gebruiik Audacity als opname software en de opname stond standaard te hard ingesteld In Audacity is dat goed af te stellen..Na enkele proefopnamen is het me gelukt de juiste opname niveau te vinden,met als gevolg opnamen zonder vervorming.Ik zou nog effe doorexperimenteren,als ik jou was.Ik gebruik een standaard ouderwetse pickup met een apparaatje van Conrad met pichup ingang en lijningang zodat ik ook mijn zeer antieke cassettes kan digitaliseren.

jantom
door jantom - Aug 3, 2011 om 18:06
377 Antwoorden / 0 Vragen

Het is altijd prettig om te weten dat er mensen zijn die het weten (of denken beter te weten dan een ander).
Vladdermuis is daar ook een voorbeeld van maar die verwijst wel naar een bijdrage van richard3838.
Vladdermuis: heb jij soms een rode duim uitgedeeld? Ik heb reden om dat te denken.
Zoiets moet je niet doen en zeker niet als je het niet zeker weet. Je moet dat alleen doen als een antwoord van een ander fout is.

Als je audio opneemt doe dat in Wave en ga dan allerlei bewerkingen op die Wave-bestanden toepassen (als daar behoefte aan is). Als alles in orde is kan je (hoeft niet) Wave-bestanden omzetten in MP3's. Het omzetten moet pas aan het einde van het verhaal gebeuren.
Je schrijft: En gooi EZ vinyl converter, geleverd bij je Ion USB platenspeler maar direct in de prullenmand.
Mijn advies is om ook die platenspeler op non-actief te zetten. Waarom adviseer je dat niet? Ik denk niet dat je voor kwaliteit gaat, ik wel!

wi
door wil8664 - Aug 3, 2011 om 20:44
9 Antwoorden / 0 Vragen

Wat me verbaasd aan degene die de platenspeler rechtstreeks aan de pc aansluiten is dat er geen RIAA correctie plaatsvindt. De hoge tonen moeten bij jullie te hard klinken en de bassen nagenoeg afwezig.
Audicity heeft geen RIAA correctie mogelijkheid.
Ik gebruik met oude Techics speler een losse correctie filter en Adobe audio als verwerking en bewerking. Gast prima!!

vl
door vladdermuis - Aug 4, 2011 om 11:14
31 Antwoorden / 11 Vragen

Gedeelten van quotes van Jantom
1. Vladdermuis: heb jij soms een rode duim uitgedeeld? Ik heb reden om dat te denken.
2. Ik ben al sinds midden jaren 80 gewend aan schoon geluid ook al zijn er mensen die platen een mooier medium vinden.

1. De enige duim bij richard3838 is een groene en die komt van mij, inderdaad.
2. En we hebben het over platen, LP's die zwarte schijven dus. En dat schone geluid, hoe krijg je dat? Bij Jantom met een vloeistof en een kwastje. Wat zullen die platen hebben genoten van die wasbeurt.
Hoewel het niet mijn gewoonte is in discussie te gaan op deze site, daar is deze niet voor, voel ik mij nu toch geroepen om even te reageren.
Ikzelf werkte ook sinds eind jaren 80 met het programma "Clean" van Steinberg (Creative) een duur programma toen en alleen geschikt om in WAV op te nemen. Redelijk bewerkelijk en moeilijk in te stellen, voor elke LP nieuwe waarden instellen. Dat is nu anders en dat kost wel eens kwaliteit. Het kwaliteitsverschil hoor je soms alleen met een absoluut gehoor of zie je met meetinstrumenten. Mijn spelers zijn een USB speler een "Zolid" van de ALDI omdat daar een van de weinige spelers met 78 rpm verkocht werden. De andere is een "Lenco" L75 met een perfect element en naald. Ik mag dus spreken van enige ervaring. Met mijn "slechte gehoor" Hoor ik alleen het kwaliteitsverschil van de geluidsdrager, tikjes en krassen dus, want die zijn zonder dure pro software, niet weg te krijgen.
En Jantom voortaan goed lezen en niet in herhaling vallen.

rj
door rjw - Aug 4, 2011 om 11:44
3278 Antwoorden / 5 Vragen

Als je LP's goed wilt rippen kan je beter iets als dit kopen.

Kost wat meer, maar dan heb je ook wat. Waarschijnlijk draai je daarna alleen nog maar de LP's direct en niet als krakkemikkige MP3....

jantom
door jantom - Aug 4, 2011 om 12:32
377 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=vladdermuis schreef op donderdag 4 aug 2011, 11:14]Gedeelten van quotes van Jantom
1. Vladdermuis: heb jij soms een rode duim uitgedeeld? Ik heb reden om dat te denken.
2. Ik ben al sinds midden jaren 80 gewend aan schoon geluid ook al zijn er mensen die platen een mooier medium vinden.

1. De enige duim bij richard3838 is een groene en die komt van mij, inderdaad.
2. En we hebben het over platen, LP's die zwarte schijven dus. En dat schone geluid, hoe krijg je dat? Bij Jantom met een vloeistof en een kwastje. Wat zullen die platen hebben genoten van die wasbeurt.
Hoewel het niet mijn gewoonte is in discussie te gaan op deze site, daar is deze niet voor, voel ik mij nu toch geroepen om even te reageren.
Ikzelf werkte ook sinds eind jaren 80 met het programma "Clean" van Steinberg (Creative) een duur programma toen en alleen geschikt om in WAV op te nemen. Redelijk bewerkelijk en moeilijk in te stellen, voor elke LP nieuwe waarden instellen. Dat is nu anders en dat kost wel eens kwaliteit. Het kwaliteitsverschil hoor je soms alleen met een absoluut gehoor of zie je met meetinstrumenten. Mijn spelers zijn een USB speler een "Zolid" van de ALDI omdat daar een van de weinige spelers met 78 rpm verkocht werden. De andere is een "Lenco" L75 met een perfect element en naald. Ik mag dus spreken van enige ervaring. Met mijn "slechte gehoor" Hoor ik alleen het kwaliteitsverschil van de geluidsdrager, tikjes en krassen dus, want die zijn zonder dure pro software, niet weg te krijgen.
En Jantom voortaan goed lezen en niet in herhaling vallen.

Ik heb nooit moeite met lezen en ook niet met schrijven en ik val niet in herhalingen (en zeker als het niet nodig is). Daarom de vraag waarom je die laatste opmerking maakt ~ ik kan het namelijk niet plaatsen..
Dat geldt ook voor je opmerking dat het hier over platen/LP's gaat (zwarte). Dit is al bij de vraagstelling aan de orde gekomen. En die zwarte platen kunnen ook wel eens anders dan zwart zijn.
Wel kan ik me vinden in de software die je noemt (Steinberg).
Hier laat ik het bij.

jantom
door jantom - Aug 4, 2011 om 13:11
377 Antwoorden / 0 Vragen

Aan Vladdermuis:

Toch nog een aanvulling omdat je zo'n vreemde opmerking maakte "Wat zullen die platen hebben genoten van die wasbeurt".
Misschien heb je nog niet zo'n last van "eigen herinneringen" maar in de jaren 60 was er een systeem op de markt van de firma Watts, genaamd dust bug, en dat was bedoeld om de vinylplaat anti-statisch te maken. Dat werkte met een beetje vloeistof en de "dust bug" zelf.
Het is geen wasbeurt die te vergelijken valt met die welke je als baby kreeg...

sn
door snagtor - Aug 7, 2011 om 14:39
17 Antwoorden / 1 Vragen

Met mijn Apple gebruik ik CD Spin Doctor. In combinatie met een Akai usb platenspeler kan ik de lp tracks in super kwaliteit op mijn hc overzetten.