zw
door zwiebeldude Feb 22, 2006 om 20:17
Computers & telefonie

Ondertiteling bij Divx Films

hallo!

sinds kort heb ik een dvd spelen die ook Divx bestanden afspeelt.

maar ik krijg er geen ondertiteling onder .is er iemand die weet hoe ik dat wel moet doen? ik persoonlijk alles geprobeerd maar tot nu toe geen resultaat.

doe ik wat verkeerd? of weetiemand hoe het wel moet?

laat het me weten.

ik heb wel het brandprogramma van divx zelf.

bij voorbaat dank.

944 3 Rapporteer

dd
door ddpv1971 - Feb 22, 2006 om 21:36
5 Antwoorden / 0 Vragen

Er zijn een aantal manieren om ondertiteling op een pc te laten verschijnen. De simpelste is de hard encoded. Dan is de ondertiteling gewoon onderdeel van het video beeld en zal altijd worden vertoond.
Dit is duidelijk niet het geval. Is het een simple rip van een dvd dan zal men vaak de ondertiteling bestanden hebben meegeleverd. Kijk naar een bestand met de extentie .sub en .idx
Bezit je alleen het video bestand (meestal .avi) dan heb je kans dat de subtitle embedded is. Klein probleem, dit is een hack die op PC's werkt maar waarschijnlijk niet op speciale spelers.
De laatste mogelijkheid is dat er een text bestand bij zit met bijvoorbeeld een extentie als .srt Dit is voor PC's een brilliante form van subtitle omdat het gewoon leesbare text is. Deze wordt veel gebruikt door amateurs die buitenlandse films ondertitelen als hobby. Nadeel is dat het vrij veel rekenkracht vraagt om deze ondertitels te verwerken.
Beetje moeilijk te bepalen wat jouw speler precies ondersteunt. Misschien DVD subs, zeer waarschijnlijk geen embedded subs en srt (of andere puur text subtitles) al helemaal niet.
Wat kun je doen? 1, merk en model speler. 2. De extenties van alle bestanden van de film die je wil spelen.
Je kunt in ieder geval proberen om all bestanden de zelfde korte naam te geven. Als er een .zip of een .rar bij zit deze uitpakken en de bestanden de zelfde naam te geven als de film.
Bijvoorbeeld test.avi test.idx test.sub test.srt
Voor een test of je speler srt ondersteunt kun je het volgende doen.
Maak een bestand aan met de naam van het video bestand en extentie .srt
open dit met notepad en copieer de volgende code:
00:00:00,789 --> 00:01:00,421
Yeah, dit werkt!

Dit zijn dus 3 apart regels, dit doet niet meer dan "Yeah, dit werkt!" tonen als ondertitel voor de eerste minuut.

Je zal dus branden, test.avi en test.srt

Verschijnt er niks dan heb je pech. Dan is je enige hoop dat .sub en .idx (dvd subs) worden ondersteund.

silly4
door silly4 - Feb 24, 2006 om 14:40
24 Antwoorden / 2 Vragen

Via The Filme machine kun je ook je avi. (die als codec Divx hebben ) voorzien van een ondertiel. Haal een ondertiltel binnen bv. via: http://www.nlondertitels.nl. Plaats ze in een mapje op bv. je bureuablad. Start Filmmachione,  de rest wijst zich vanzelf, Voeg de ondertitel erbij en klaar. Link The Filmmachine :http://members.home.nl/thefilmmachine/

ru
door rue - Feb 24, 2006 om 16:04
3 Antwoorden / 0 Vragen

Jongens, lees de man zijn vraag: sinds kort heb ik een dvd spelen die ook Divx bestanden afspeelt.
Het gaat hier dus niet om een PC.

Vraagsteller: Ik moet weten welk merk en typenummer je DivX-speler heeft, pas dan is je vraag te beantwoorden.
Ik heb zelf bijvoorbeeld een DivX speler waarbij je het .sub of .txt bestandje eerst moet selecteren met de "subtitle" knop, en dan de film af moet spelen, maar mijn vriendin heeft een DivX-speler die het automagisch afspeelt.