mo
door monique84 Aug 21, 2012 om 15:39
Computers & telefonie

Onnodig betalen voor telefoonlijn KPN

Veel mensen betalen nog steeds onnodig voor hun vaste telefoonaansluiting van KPN (abonnement Telefonie) terwijl ze hier geen gebruik meer van maken. Tot 2008 ongeveer was deze telefoonlijn nodig om gebruik te kunnen maken van internet/ADSL. Sinds 2008 echter niet meer. Zelf heb ik contact gehad met KPN hierover, kpn heeft geen actie ondernomen om klanten op de hoogte te brengen hiervan, zo zijn er dus veel klanten die onnodig voor dit abonnement betalen. Wees hierop alert!

3938 12 Rapporteer

naitsoezn
door naitsoezn - Aug 21, 2012 om 18:26
842 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zou zeggen: plaats een tip. Zit weinig discussie-waarde in...

ikbenik
door ikbenik - Aug 21, 2012 om 19:45
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=monique84 schreef op dinsdag 21 aug 2012, 15:39]Veel mensen betalen nog steeds onnodig voor hun vaste telefoonaansluiting van KPN (abonnement Telefonie) terwijl ze hier geen gebruik meer van maken. Tot 2008 ongeveer was deze telefoonlijn nodig om gebruik te kunnen maken van internet/ADSL. Sinds 2008 echter niet meer.
Met alle respect, maar als je telefoon of internet van KPN hebt, moet je wel voor die verbinding betalen. Ook na 2008!

mo
door monique84 - Aug 21, 2012 om 19:54
1 Antwoorden / 1 Vragen

Het gaat erom dat eerder (tot 2008) deze aansluiting nodig was om op internet te kunnen.
KPN is ervan op de hoogte dat deze aansluiting nu niet meer nodig is, maar heeft klanten hiervan niet op de hoogte gebracht, eigen verantwoordelijkheid, zo redeneren zij. Feitelijk is dit waar.
Echter vanuit het oogpunt klantvriendelijkheid valt hier wel wat op af te dingen.
Klanten betalen nu vaak zo'n 20 euro per maand voor een vaste telefonie, in de veronderstelling deze lijn nodig te hebben voor een internetverbinding.

jo
door jorisw - Aug 21, 2012 om 19:59
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=monique84 schreef op dinsdag 21 aug 2012, 19:54]
Het gaat erom dat eerder (tot 2008) deze aansluiting nodig was om op internet te kunnen.
KPN is ervan op de hoogte dat deze aansluiting nu niet meer nodig is, maar heeft klanten hiervan niet op de hoogte gebracht, eigen verantwoordelijkheid, zo redeneren zij. Feitelijk is dit waar.
Echter vanuit het oogpunt klantvriendelijkheid valt hier wel wat op af te dingen.
Klanten betalen nu vaak zo'n 20 euro per maand voor een vaste telefonie, in de veronderstelling deze lijn nodig te hebben voor een internetverbinding.

Dat telefoonabonnement is alleen overbodig indien je een VoIP abonnement hebt genomen. Als je alleen een internetverbinding hebt heb je dat telefoonabonnement nog nodig om te bellen (als je vaste telefonie wilt hebben natuurlijk).

ikbenik
door ikbenik - Aug 21, 2012 om 20:00
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=monique84 schreef op dinsdag 21 aug 2012, 19:54]
Het gaat erom dat eerder (tot 2008) deze aansluiting nodig was om op internet te kunnen.
Dat is nog steeds hoor.

[quote=monique84 schreef op dinsdag 21 aug 2012, 19:54]
Echter vanuit het oogpunt klantvriendelijkheid valt hier wel wat op af te dingen.
Klanten betalen nu vaak zo'n 20 euro per maand voor een vaste telefonie, in de veronderstelling deze lijn nodig te hebben voor een internetverbinding.

Voor alle duidelijkheid: als je belt via UPC of Ziggo, dan heb je die vaste telefoonlijn van KPN niet nodig. Die kan dan opgezegd worden.

Bel je wel via de telefoonlijn, of internet via die telefoonlijn, dan heb je die telefoonlijn nog steeds nodig.

Jij bent in de war met vaste telefonie en internetbellen.
Sinds een paar jaar worden nieuwe telefoonabonnees niet meer via de analoge telefoonlijn aangesloten, maar bellen via VOIP. Men belt dan via internet, welke op die telefoonlijn is aangesloten.
Echter wordt bij KPN de telefoon en internet nog altijd op die twee draadjes aangesloten. Dus je kunt nu wel zeggen dat het niet nodig is, dan heb je domweg geen verbinding meer.

naitsoezn
door naitsoezn - Aug 21, 2012 om 20:19
842 Antwoorden / 1 Vragen

@Ikbenik: het gaat juist om ADSL. Niet in alle gevallen is dan nog een abo bij KPN nodig. Mensen die al jaaaaaren bij dezelfde ADSL-provider zitten en toch onder een steen wonen (lees: geen voor hun relevant nieuws gelezen), die zouden inderdaad te duur uit kunnen zijn als ze hun vaste telefoonlijn niet gebruiken. Maar... Ten eerst vind ik dit inderdaad niet de verantwoording van de KPN (hoor je bijvoorbeeld de AH ooit zeggen dat mensen veel goedkoper uit kunnen zijn als je naar de ALDI gaat???), en ten tweede zijn dit maar een beperkt aantal mensen (veel mensen hebben kabel-internet, en nog meer mensen zijn de de laatste vijf jaar ooit wel eens geswitched van provider).

ikbenik
door ikbenik - Aug 21, 2012 om 20:28
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=naitsoezn schreef op dinsdag 21 aug 2012, 20:19]@Ikbenik: het gaat juist om ADSL. Niet in alle gevallen is dan nog een abo bij KPN nodig. Mensen die al jaaaaaren bij dezelfde ADSL-provider zitten en toch onder een steen wonen (lees: geen voor hun relevant nieuws gelezen), die zouden inderdaad te duur uit kunnen zijn als ze hun vaste telefoonlijn niet gebruiken.
Bij ADSL heb je altijd een abo nodig voor de aansluiting.
Ik heb zelf tot voor kort een aparte telefoon lijn en ADSL gehad.
Natuurlijk is er een abo mogelijk zonder telefoon. Maar dan gaat betaal je toch om gebruik van de lijn te mogen maken.

[quote=naitsoezn schreef op dinsdag 21 aug 2012, 20:19]
Maar... Ten eerst vind ik dit inderdaad niet de verantwoording van de KPN (hoor je bijvoorbeeld de AH ooit zeggen dat mensen veel goedkoper uit kunnen zijn als je naar de ALDI gaat???), en ten tweede zijn dit maar een beperkt aantal mensen (veel mensen hebben kabel-internet, en nog meer mensen zijn de de laatste vijf jaar ooit wel eens geswitched van provider).
Bij kabel internet en kabel telefonie heb je KPN niet nodig.
En inderdaad zijn er mensen die het niet kunnen begrijpen dat de telefoon dan niet via KPN loopt.
Dus in dat geval kan de telefoonabo bij KPN opgezegd worden.

ikbenik
door ikbenik - Aug 21, 2012 om 20:32
2845 Antwoorden / 27 Vragen

Voor alle duidelijkheid:

Sinds een aantal jaar worden geen nieuwe aansluitingen op de vaste lijn meer aangeboden, maar bellen mensen via VOIP (dus niet meer via POTS).
Dan wordt de telefoon niet meer op de splitter aangesloten, maar op het modem.

Het nadeel van deze constructie is dat als de elektriciteit uitvalt, mensen niet meer kunnen bellen. Wat met de oude telefoonlijn nog wel kon.

tot15karakters
door tot15karakters - Aug 22, 2012 om 16:03
2189 Antwoorden / 14 Vragen

De meeste ADSL aanbieders hebben een bedrag inclusief KPN kabel huur maar sommige rekenen extra.

Dit is per aanbieder verschillend.

Maar vooral ouderen met alarm systeem die niet via ADSL werkt of niet betrouwbaar is nemen Belbudget.
Dan is de ADSL er naast en heb je zowel een duur KPN nummer (3x normale tarief) naast de goedkope ADSL verbinding of Skype.

gabriele
door gabriele - Aug 22, 2012 om 17:18
107 Antwoorden / 2 Vragen

vandaar dat ik niet meer in telefoonboek sta!! ik doe het via telfort en dat gaat gewoon via KPN alleen betaal ik daar niks meer aan

f_
door f_munneke - Jan 29, 2013 om 16:55
6 Antwoorden / 1 Vragen

Waarom denk je dat KPN haar klanten daar niet over informeert? Het levert extra geld op, dus wie zijn mond houd weet van niks

sweeterlake
door sweeterlake - Jan 30, 2013 om 01:52
468 Antwoorden / 16 Vragen

[quote=f_munneke schreef op dinsdag 29 jan 2013, 16:55]Waarom denk je dat KPN haar klanten daar niet over informeert? Het levert extra geld op, dus wie zijn mond houd weet van niks

Wie zwijgt stemt toe?! Van de prins geen kwaad weten?! Liever met de kop (hoofd) in het zand steken?!