varatje
door varatje Aug 15, 2009 om 10:40
Computers & telefonie

Onvoldoende virtueel geheugen

Hallo allemaal, Ik krijg steeds de melding "onvoldoende virtueel geheugen windows zal het wisselbestand voor virtueel geheugen vergroten etc" Kan ik daar iets aan doen en kan dat ook de oorzijk zijn van een zeer traag werkend systeem? Alvast bedankt en groetjes

584 18 Rapporteer

edwardus
door edwardus - Aug 15, 2009 om 10:51
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Ja dat kan absoluut een reden zijn voor een trage pc.
Windows reserveert altijd een stuk virtueel geheugen, de grootte ervan is afhankelijk van de hoeveelheid RAM. Dit virtuele geheugen staat op de harde schijf, daarvoor moet dan ook wel de ruimte aanwezig zijn. Is deze ruimte er niet, of onvoldoende, of niet aaneengesloten, dan krijg je dit.

Hoeveel RAM geheugen zit er in de pc en hoeveel vrije schijfruimte is er? Daarnaast kan het zijn dat je een applicatie probeert te draaien waarvoor je pc te krap bemeten is.

edwardus
door edwardus - Aug 15, 2009 om 10:52
6844 Antwoorden / 14 Vragen

P.S. en op welke grootte is het virtuele geheugen nu ingesteld?

varatje
door varatje - Aug 15, 2009 om 11:14
237 Antwoorden / 144 Vragen

Hallo Edwardus. Bedankt voor je reactie. Ik heb 26 gb gebruikt en 11 gb resterend.
Hoe kan ik zien hoeveel Ram geheugen mijn pc heeft.

dirck
door dirck - Aug 15, 2009 om 11:31
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Rechtsklikken op Deze computer en dan kiezen voor Eigenschappen, daar kun je zien hoeveel geheugen je hebt.

Als je dan ook nog Ctrl > Alt > Delete tegelijk indrukt, dan krijg je het Taakbeheer te zien en daar kun je dan onder het tabblad Prestaties precies zien hoeveel MB geheugen je computer op dat moment gebruikt.

Hoeveel geheugen heb ik nodig?

Groet, Dirck

edwardus
door edwardus - Aug 15, 2009 om 11:44
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Die vraag wordt door Dirck beantwoord (mooi he die PMG FAQ). De instellingen voor virtueel geheugen kun je zien en/of veranderen via de Eigenschappen van 'Deze Computer' > Geavanceerd > Instellingen (Prestaties) > Geavanceerd > Wijzigen.

dirck
door dirck - Aug 15, 2009 om 12:15
3201 Antwoorden / 3 Vragen

De PMG FAQ is inderdaad een heel mooi topic.
Eigenlijks zouden we dit als onderschrift moeten hebben, zodat vraagstellers eerst daar eens gaan kijken. hahaha

Ook de OM FAQ is de moeite waard om eens door te lezen.

Groet, Dirck
-------------------------------------------------------------------------
OM FAQ

dirck
door dirck - Aug 15, 2009 om 12:19
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Shit, dit is de juiste   PMG FAQ

Wanneer krijgen we nou eens een EDIT knop??????????????

birdies
door birdies - Aug 15, 2009 om 13:01
6104 Antwoorden / 31 Vragen

.......Wanneer krijgen we nou eens een EDIT knop??????????????.........

Als Pasen en Pinksteren op 1 dag vallen?????

edwardus
door edwardus - Aug 15, 2009 om 15:15
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Dat valt volgens mij samen met de dag dat de koeien thuiskomen.

varatje
door varatje - Aug 15, 2009 om 23:41
237 Antwoorden / 144 Vragen

... en als ik dan weet hoeveel virtueel geheugen ik heb, wat dan?

edwardus
door edwardus - Aug 16, 2009 om 00:35
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Een van de volgende drie opties lijkt mij:

  1. de helft ervan op de bank zetten
  2. een conclusie trekken o.b.v. wat je gelezen hebt in de FAQ's
  3. de gegevens hier neerzetten

varatje
door varatje - Aug 16, 2009 om 10:40
237 Antwoorden / 144 Vragen

ja Aurora, dat helpt. Dank je wel.

aurora1
door aurora1 - Aug 16, 2009 om 14:10
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Graag gedaan varatje, wat ook nog wel wat kan helpen is: pc goed opschonen en onnodige programma's verwijderen of uninstallen, zo weinig programma's mee laten opstarten (en dus mee laten lopen), wat automatische updates op handmatig updaten zetten (maar dan niet vergeten up te daten), Java updater uitzetten en op tijd controleren op nieuwere versies, zo weinig moegelijk iconen op je bureaublad, oude herstelpunten verwijderen (en het laatste laten staan), defragmenteren. Dat kan met defragmenteren, maar je kunt ook het gratis programma SmartDefrag ervoor gebruiken, is erg handig en gemakkelijk, het kan de pc ook optimaliseren. Je kunt de installer ervoor downloaden en in een map opslaan, vandaaruit installeren, dan gebruiken en na gebruik deinstalleren tot je het een volgende keer gaat gebruiken. Het kan zijn dat als je dat alles hebt gedaan, het misschien niet meer nodig is om je virtueel geheugen te wijzigen.

We horen wel hoe je gevaren bent en of je eruit komt,

succes en vr.gr.

mr
door mrxcuci - Aug 19, 2009 om 17:24
7 Antwoorden / 2 Vragen

Ik zag dit antwoordt nergens terug, dus maar even reageren. Ik weet niet waar je wisselbestand staat. Maar als dat op een schijf is waar sowieso nog maar weinig ruimte op is, dan zou ik overwegen het wisselbestand te verplaatsen naar een partitie (liefst een andere schijf) waar wel voldoende ruimte op staat.

Aanpassen van het wisselbestand staat in het topic vermeld.

Succes!

varatje
door varatje - Aug 19, 2009 om 21:15
237 Antwoorden / 144 Vragen

Geen idee waar het wisselbestand staat maar ik denk op de harde schijf die dus best nog wel wat ruimte heeft.  Alhoewel de melding "virtueel wissselbestand" is. Dat betekend dat het bestand niet fysiek is.
Ik  heb het wisselbetand wat vergroot en krijg de melding nu minder maar toch nog steeds.
Bedank voor al jullie reacties

aurora1
door aurora1 - Aug 19, 2009 om 21:29
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Varatje, weet je ook of die melding steeds alleen bij bepaalde handelingen voorkomt, zoals bijv. met spelletjes doen?

Je kunt anders nogeens het wisselbestand verder aanpassen volgens de opsomming zoals via mijn 1e link (nucia) te lezen valt.

vr.gr.

dirck
door dirck - Aug 19, 2009 om 21:46
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Weet je al hoeveel geheugen je hebt?

Het wisselbestand vergroten zal niet zoveel helpen als je nu al zo vaak de melding krijgt over onvoldoende virtueel geheugen.

Als je veel met foto en videobewerking bezig bent, dan is een ruime hoeveelheid geheugen wel aan te raden.

Als je, zoals nu, steeds het wisselbestand aanspreekt, dan is de harde schijf constant bezig met schrijven en op een gegeven moment wordt de computer dan zo traag dat er bijna niet meer mee te werken valt.
Het enige wat je dan nog kunt doen is de computer opnieuw op te starten, zodat het wisselbestand weer leeg is.

Meer geheugen bijplaatsen zal dan ook het enige zijn wat echt zal helpen om van je onvoldoende virtueel geheugen melding af te komen.