cees60
door cees60 Jun 13, 2009 om 15:32
Computers & telefonie

Opstart en weergave probleem ASUS laptop

Ik heb ruim twee jaar geleden een ASUS Notebook Z92Vm gekocht. Al vrij snel had ik problemen met de software en dat kostte me ruim 50 euro. (Software valt niet onder de garantie). Nu heb ik het volgende probleem bij ASUS TD aangemeld : Ik krijg bij het opstarten van mijn genoemde laptop vrij regelmatig een wit scherm. Het apparaat doet verder niets meer en ik moet hem telkens weer uitzetten en opnieuw opstarten. Na enkele keren functioneert het apparaat wel weer maar worden de iconen op het buroblad misvormd weergegeven. Ik heb dit telkens weer kunnen herstellen door de resolutie en vernieuwingsfrequentie aan te passen maar nu lukt dat niet meer.Bij de optie vernieuwingsfrequente zie ik slechts twee keuzes : 59 en 60 hertz. Volgens mij moet hier ook 75 hertz bijstaan maar dat krijg ik alleen als ik een ander beeldscherm selecteer. Kunt U mij informeren hoe ik genoemde problemen zou kunnen oplossen?  Het antwoord van ASUS TD luidt als volgt :

Geachte klant,

Wij raden U aan om de instellingen van Power4Gear na te kijken.Deze bevat namelijk de funktie om Bureaubladpictogrammen te verbergen en/of de Bueaubladachtergrond (Wallpaper) te verbergen te vervangen met het ASUS logo.

Mvg - ASUS TD.

Voor mij een nietszeggend en irrelevant antwoord op mijn vragen. Is er iemand die mij kan vertellen wat er mogelijk aan de hand is en hoe ik dit kan herstellen? De laptop van ASUS is sinds de aankoop vrij instabiel gebleken en ik heb meerdere malen zelf alles opnieuw moeten installeren. (Windows XP SP2).

Bij voorbaat dank en excuses voor het lange verhaal.

3727 18 Rapporteer

matusso
door matusso - Jun 13, 2009 om 15:56
191 Antwoorden / 4 Vragen

Een LCD scherm werkt met 59/60Hz. Dat Hertz-verhaal klopt dus.
Het witte scherm kan ik niet helemaal plaatsen. Heeft u de achtergrond van uw bureaublad ook wit ingesteld en ziet u dus eigenlijk een leeg bureaublad?
Misschien staat dan een -niet bestaand- externe monitor als primair scherm ingesteld zodat taakbalk etc. uit het zicht zijn verdwenen?

jvdorst
door jvdorst - Jun 13, 2009 om 15:58
186 Antwoorden / 5 Vragen

Alles opnieuw installeren, betekend dat ook alle drivers opnieuw geïnstalleerd ? En ook alle programma's opnieuw geïnstalleerd ?

cees60
door cees60 - Jun 13, 2009 om 16:15
362 Antwoorden / 216 Vragen

Matusso en jvdorst,

Bedankt voor de snelle reaktie. Laptop was al ingesteld op 60 hertz. Heb de burobladachtergrong NIET wit ingesteld maar heb hier een mooie achtergrond voor gekozen. Ik kan kiezen vwb de monitor uit twee opties : Meerdere monitoren (hierbij kan ik kiezen uit 59 of 60 hertz) of een normale monitor. Als ik deze laatste selecteer kan ik wel 75 hertz selecteren. Ook heb ik bij de tweede optie de keuze uit veel meer pixel-instellingen. Kan helaas nu niet opgeven hoe de exacte keuzemogelijkheden zijn want mijn vrouw is met de laptop weg. Zodra ik kan zal ik beide keuzemogelijkheden opgeven. Als het scherm wit is heb ik inderdaad geen balk of wat dan ook. Rest mij dan niets meer dan de laptop uit te zetten met de aan/uit knop.

Heb bij de herinstallatie alle drivers en programma's opnieuw geïnstalleerd. Apparaat heeft daarna een poosje goed gewerkt maar nu is het dus weer hommeles.

Ik heb inmiddels wel het e.e.a. op internet gevonden over power4gear en ga me hier ook eens in verdiepen. Helaas is wat ik gevonden heb in het engels. Ik spreek mijn talen vrij goed maar Nederlands was me liever geweest.

aurora1
door aurora1 - Jun 13, 2009 om 21:42
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U kunt eventueel het vertalen proberen met "taalhulpmiddelelen" van Google, rechts naast het zoekvakje (de te vertalen tekst(delen) dan kopieren en plakken en vertaalopdracht geven).  Anders eventueel een online computer woordenboek gebruiken voor typische computerwoorden of de te kiezen site in Nederlands laten vertalen (staat dan ernaast:vertalen). Vertalingen zijn soms wat onduidelijk maar kunnen mogelijk wel voldoende helpen.

vr.gr.

cees60
door cees60 - Jun 13, 2009 om 22:59
362 Antwoorden / 216 Vragen

Beste Aurora1,

Bedankt voor de tip. Zal het uitproberen.

Groetjes

cees60
door cees60 - Jun 13, 2009 om 23:05
362 Antwoorden / 216 Vragen

Beste Matusso en jvdorst,

Kan qua monitor de volgende keuzes maken:

1. (Meerdere monitors) op NVIDIA GeForce Go7300 of 2. Standaard beeldscherm op NVIDIA GeForce Go7300.

Op de laptop is de eerste geselecteerd en is de resolutie 1024 bij 768 pixels. DPI staat op 96.

Verder is het type monitor Standaard beeldscherm Plug and Play Monitor. Beeldscherminstelling is 60 Hertz.

Hoop dat jullie hier iets mee kunnen.

aurora1
door aurora1 - Jun 13, 2009 om 23:22
15645 Antwoorden / 6 Vragen

graag gedaan cees60 en succes met e.e.a.

Nog een prettig weekend verder,

Aurora

csb5
door csb5 - Jun 13, 2009 om 23:26
85 Antwoorden / 6 Vragen

http://forum.belgiumdigital.com/f59/wit-scherm-op-laptop-226716.html

jvdorst
door jvdorst - Jun 14, 2009 om 12:17
186 Antwoorden / 5 Vragen

Als je kiest voor normale monitor dan wordt er een externe monitor bedoeld, dus je hebt altijd met het standaard beeldscherm te maken. Maar het heeft waarschijnlijk niets met je instellingen voor de monitor te maken, want als die niet goed staan krijg je altijd hetzelfde resultaat en niet de ene keer een goed en de andere keer een verkeerd.

Probeer het anders eens met een externe monitor er op aangesloten.

Als je computer na het herinstalleren het een poosje wel goed doet heb je waarschijnlijk toch te maken met spyware of een virus.

Weet je dat je een complete herinstallatie van je computer kan doen door F9 in te drukken bij het opstarten ?

aurora1
door aurora1 - Jun 14, 2009 om 16:58
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Voor de zekerheid (baat het niet...) zou ik ook de pc eens goed scannen (met mbam o.a.) en de pc goed opschonen - ccleaner - (mogelijk virus, zoals hier ook al wordt geopperd), mocht dat nog niet zijn gedaan.

cees60
door cees60 - Jun 16, 2009 om 19:26
362 Antwoorden / 216 Vragen

Iedereen bedankt voor de reakties. Heb alles gedaan wat mogelijk is maar het helpt niet. Momenteel kan ik de laptop gebruiken maar het beeld (vooral de foto's) is enigszins uitgerekt. Kan hier wel mee leven voorlopig. Denk dat het een kwestie is van slecht kontakt of breukje in de lintkabel naar het beeldscherm. Garantie is verlopen dus...... uitzingen tot hij niets meer doet. Dan schaf ik een nieuwe aan maar zeker geen Asus. Nogmaals iedereen bedankt voor de hulp.

aurora1
door aurora1 - Jun 16, 2009 om 23:35
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@cees60, dank voor  het terugmelden. Jammer dat tot dusver niets heeft geholpen. Het onderstaande kwam ik nog tegen mbt wit scherm. Het betreft wel een ander model, maar misschien werken de gegeven tips (als ze al niet geprobeerd zijn)?

vr.gr.

dirck
door dirck - Jun 19, 2009 om 21:48
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo Cees,

Het beeldscherm wat je alleen op 59 en 60 Hertz in kunt stellen, is als het goed is een televisietoestel, die je waarschijnlijk ook aan kunt sluiten op je laptop.
Dit beeldscherm moet dus niet als standaard ingesteld staan.

Die andere monitor, waar je wel 75 Hertz in kan stellen en die ook meer resolutie instellingen heeft, die moet je dus als standaard beeldscherm instellen.

Groet, Dirck

cees60
door cees60 - Jun 20, 2009 om 14:59
362 Antwoorden / 216 Vragen

Aurora1 en Dirck,

Zal de monitorkeuze aanpassen zodat ik 75 hertz kan kiezen. Ik had de website van Asus m.b.t. wit scherm al bezocht en alles uitgeprobeerd. Heeft niet geholpen. Denk dat dat voor dat specifieke type is geweest. Beiden hartstikke bedankt. Zal na het weekeinde laten weten wat het resultaat is m.b.t. de keuze voor het andere beeldscherm.

Prettig weekend - Cees

cees60
door cees60 - Jun 22, 2009 om 15:28
362 Antwoorden / 216 Vragen

Aurora1 en Dirck,

Heb voor die instelling gekozen waarbij ik 75 hertz als megelijkheid kan aanvinken. Echter na het afsluiten en weer opstarten keert de laptop weer terug naar de oude (dus 59 of 60 hertz) mogelijkheid. Aangezien ik vrees dat er ergens een slechte verbinding in de lintkabel van het moederboard naar het scherm zit en de apparaat ruim 2,5 jaar oud is denk ik erover een nieuwe aan te schaffen. Maar de keuze is aan mijn vrouw. Ikzelf werk met 2 modems van Mycom : Een heeft Windows XP Home, de laatste (ca. 2 maanden geleden aangeschaft) heeft Vista Home. Geef mij Windows XP maar i.p.v. al dat gedoe met UAC in Vista. Hoop dat Windows 7 dit niet heeft maar vrees van wel. Ik vind dat je, als eigenaar van een PC volledig beheer over alle mappen en bestanden moet hebben. Lijkt er wel op dat ik een nieuwe auto heb gekocht waar ik wel in mag zitten maar niet rijden. Groetjes en bedankt voor alle support. Cees

aurora1
door aurora1 - Jun 22, 2009 om 17:32
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dag Cees, nog een idee (moocht je dat nog niet gedaan hebben): foutcontrole en repair laten lopen en zien of het helpt, of het (gratis) progje cleanup and repair van pc stress proberen (werkt met xp, niet met Vista). Of - helaas - herinstallatie proberen en zien of dat wat oplevert. Anders is het mogelijk voor een redelijke prijs te fixen door een goede pcboer "om de hoek", als er niet te veel andere problemen zijn. Een nieuwe laptop zit vast Vista op....

Prettige dag verder en vr.gr.

cees60
door cees60 - Jun 22, 2009 om 20:06
362 Antwoorden / 216 Vragen

Hoi Aurora,

Zal eens nadenken wat ik ga doen. Heb inmiddels met Mycom kunnen regelen dat, als ik een nieuwe laptop aanschaf, zij er nog Windows XP opzetten. Zal een dezer dagen nog wat laten horen.

Groeten en bedankt - Cees

aurora1
door aurora1 - Jun 22, 2009 om 21:55
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Cees, w.b. foutcontrole en repair, mocht je niet weten hoe: Deze computer - openen - HDD(C:) - eigenschappen - extra - foutcontrole - het volume... etc. Duurt wel een tijdje, en ik dacht dat je de pc dan moet herstarten of dat doet hij zelf. Mischien helpt dat het probleem op te lossen. Tja, de winkel kan altijd nog...

vr.gr.