door wilo1957 Aug 19, 2009 om 13:29
Computers & telefonie

Opstarten pc erg traag

bij het opstarten van mijn pc duurt het een eeuwigheid voor ik daadwerkelijk kan gaan werken. ik kan bij wijze van spreken naar de wc gaan koffie drinken en dan nog hoor ik hem ratelen. ik heb overigins na eerder problemen al het een ander uit gevinkt bij het opstarten(msconfig)

1625 36 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Aug 19, 2009 om 14:30
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo wilo,

Deze vraag is al vaker voorbij gekomen. Typ in het zoekvenster 'trage pc' en bekijk de diverse vragen en antwoorden eens.

Opschonen van de compu wil ook wel eens helpen. Gebruik je CCleaner? Defragmeneer de compu eens (als je dit nog niet gedaan hebt).

Suc6

mr
door mrxcuci - Aug 19, 2009 om 17:13
7 Antwoorden / 2 Vragen

Helaas, niet alle PC problemen zijn zo op te lossen. Een Celeron processor met bijvoorbeeld Windows XP service pack 3 erop is tergend langzaam. Het ligt er dan ook aan wat voor een PC je hebt.

Bovenstaande oplossing is zeker de moeite van het proberen waard.

birdies
door birdies - Aug 19, 2009 om 17:35
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Je zal toch minstens meer info moeten geven voordat iemand je een zinnig antwoord kan geven.

1. Hoe oud is de p.c.
2. Welke besturingssysteem
3. Hoeveel vrije schijfruimte is er nog
4. Hoeveel intern geheugen zit er in
5. Welke programma's starten nog mee op
6. Is je p.c. gescand op virussen, trojans enz.

aurora1
door aurora1 - Aug 19, 2009 om 18:13
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U heeft deze vraag de 14e ook al gesteld en toen is uitvoerig gereageerd. Het maakt e.e.a wat onoverzichtelijk dat u over hetzelfde een nieuwe topic start. Wat heeft u inmiddels van de gegeven adviezen opgevolgd? Zie de vraag van de 14e:

wi
door wilo1957 - Aug 20, 2009 om 15:49
46 Antwoorden / 45 Vragen

duhhhh ik ben nie helemaal van gisteren al ben ik een leek op pc gebied dat had ik natuurlijk allemaal al gedaan. het probleem wat zich blijft voor doen..en dat is een andere vraag... is er nog steeds. bij dat opstarten( zie de vraag )kan ik eerst naar de wc dan koffie drinken en dat doet mijn pc het pas.

dus dan kan je wel zeggen dat de vraag al gesteld is maar dat is dus niet zo dit is een anderevraag met misschien wel hetzelfde antwoord maar dat weet ik als leek natuurlijk niet!!!

birdies
door birdies - Aug 20, 2009 om 16:42
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Niemand hier kan een zinnig antwoord geven als je niet meer informatie geeft! Een antwoord op mijn eerder gestelde vragen, brengt ons allicht verder.

dirck
door dirck - Aug 20, 2009 om 17:24
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo Wilo,

Als je eerst eens antwoord geeft op de vragen van Birdies, pas dan kunnen we een passend antwoord geven.
Ook weten wij natuurlijk niet wat je allemaal in msconfig bij Opstarten hebt staan. Dus kunnen we ook niet zeggen wat je eventueel kunt uitvinken.
Heb je niet zo'n snelle computer en je laat de MSN of Live Messenger opstarten met Windows, ga dan eens naar de Opties van de Messenger toe en haal dan het vinkje weg bij: Windows Live Messenger starten bij het aanmelden bij Windows.
Dit scheelt je al zeker een minuut met een trage computer.

Ook bepaalde virusscanners en spywarescanners kunnen zeer vertragend werken bij het opstarten van Windows.

En wat staat er allemaal in de map Opstarten? (Start > Programma's > Opstarten)

Ook weten we nog steeds niet hoeveel geheugen je in je computer hebt zitten en welke processor je gebruikt.

wi
door wilo1957 - Aug 20, 2009 om 20:25
46 Antwoorden / 45 Vragen

1. Hoe oud is de p.c.   ONGEVEER 4 JAAR OUD
2. Welke besturingssysteem
3. Hoeveel vrije schijfruimte is er nog
4. Hoeveel intern geheugen zit er in
5. Welke programma's starten nog mee op   geen een alles uitgeschakeld
6. Is je p.c. gescand op virussen, trojans enz. ja wekelijks cccleaner en AGV

Naam van besturingssysteem Microsoft Windows XP Home Edition
Versie 5.1.2600 Service Pack 3 Build 2600
Fabrikant Microsoft Corporation
Systeemnaam OVERMAN-3OVUP12
Systeemfabrikant  To Be Filled By O.E.M. by More String
Systeemmodel To Be Filled By O.E.M.
Systeemtype Op x86 gebaseerde pc
Processor x86 Family 15 Model 4 Stepping 1 GenuineIntel ~2673 Mhz
BIOS-versie/datum American Megatrends Inc. 1009.001, 17-12-2004
SMBIOS-versie 2.3
Map van Windows C:\WINDOWS
Systeemmap C:\WINDOWS\system32
Opstartapparaat \Device\HarddiskVolume1
Landinstelling Nederland
Hardware Abstraction Layer Versie = "5.1.2600.5512 (xpsp.080413-2111)"
Gebruikersnaam OVERMAN-3OVUP12\Wil
Tijdzone West-Europa (zomertijd)
Totaal fysiek geheugen 512,00 MB
Beschikbaar fysiek geheugen 18,63 MB
Totaal virtueel geheugen 2,00 GB
Beschikbaar virtueel geheugen 1,96 GB
Ruimte voor wisselbestand 1,34 GB
Wisselbestand C:\pagefile.sys

MISSCHIEN DAT JE HIER WAT MEE KUNT?

edwardus
door edwardus - Aug 20, 2009 om 20:48
6844 Antwoorden / 14 Vragen

De beide vragen zijn absoluut wel gerelateerd.

Als je, zoals je zelf beweert, een leek bent op pc gebied, dan moet je niet tegen je vriendelijke hulptroepen lopen blaffen dat je het heus wel zelf kunt bepalen of die problemen dezelfde oorzaak hebben of niet.
Niet happen naar de hand die je eten geeft.

Graag even de hardware specs vermelden. Zo te zien is de harde schijf wel nagenoeg vol en is er eigenlijk onvoldoende ruimte voor het wisselbestand.

Harde schijf opruimen, of een grotere schijf kopen zou mijn advies op z'n minst zijn.

edwardus
door edwardus - Aug 20, 2009 om 20:51
6844 Antwoorden / 14 Vragen

P.S. ik zie ook een virtueel geheugen dat te groot is ingesteld. Over het algemeen wordt aangehouden 1,5 a 2 x het RAM geheugen, jij hebt 4x ingesteld.

aurora1
door aurora1 - Aug 20, 2009 om 23:26
15645 Antwoorden / 6 Vragen

tks edwardus

vr.gr.

A1

birdies
door birdies - Aug 21, 2009 om 00:50
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Advies:

1. 512MB geheugen bij (laten) plaatsen
2. Schijfopruiming
3. Defragmenteren
4. Scannen met MBAM (na install eerst updaten dan volledige scan)

http://download.cnet.com/Malwarebytes-Anti-Malware/3000-8022_4-10804572.html?part=dl-10804572&subj=dl&tag=button

Verder heb ik net als edwardus het vermoeden dat je harde schijf behoorlijk vol staat. Vrije ruimte van de harde schijf kun je nakijken: deze computer - lokaal station C - rechtermuisknop eigenschappen. Daar vind je ook meteen de schijfopruiming en op tabblad extra vind je nu defragmenteren.

Is de harde schijf te vol, dan overbodige programma's via software verwijderen of een grotere harde schijf kopen.

wi
door wilo1957 - Aug 21, 2009 om 17:30
46 Antwoorden / 45 Vragen

ja maar ik heb een D schijf.daar sla ik al mijn werk op. op de een of andere manier geeft de pc aan dat de C schijf vol zit die heb ik al tig x gedefragmenteerd en overbodige software eraf en iedere keer loopt die c schijf vol

birdies
door birdies - Aug 21, 2009 om 17:41
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Meer info http://www.seniorweb.nl/webcontact/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=11338

Als je nog meer dan genoeg ruimte hebt op de D-schijf, kun je ook de C-schijf vergroten. Zelf gebruik ik hiervoor Partition Magic.

Maar sowieso is het geheugen (wat anders dan de harde schijf dus) van 512MB echt te weinig.

edwardus
door edwardus - Aug 22, 2009 om 00:31
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Beide problemen worden dus veroorzaakt door een volle C schijf. Doe daar dan wat aan. Gebruik desnoods TreeSize Professional om te zoeken naar bulk data. De pagefile kun je ook op D: plaatsen i.p.v. C: trouwens.

fo
door forummuis - Aug 22, 2009 om 09:42
14 Antwoorden / 0 Vragen

Wat er aan de hand is met je pc weet ik niet, maar ik ben het niet een met birdies advies over te weinig geheugen.

Ik werk zelf op een laptop met windows xp en 512 mb ram geheugen en het werkt prima. Opstarten is binnen 1 minuut klaar en alles wat ik wil doen gebeurd snel.

De oorzaak moet denk ik toch gezocht worden in de programma's die je allemaal op je pc hebt staan en/of in de indeling van je schijven.
Misschien is er binnen in je pc zelf iets kapot of niet meer goed, omdat je het hebt over ratelen.

birdies
door birdies - Aug 22, 2009 om 10:42
6104 Antwoorden / 31 Vragen

@forummuis: dan is blijkbaar 512MB voor jouw laptop voldoende. Maar bij ts is er nog maar 18MB fysiek geheugen beschikbaar, dat is echt te weinig.

Maar alleen geheugenuitbreiding zal zeker het probleem niet oplossen, de C-schijf is veel te vol. Daar moet ook zeker wat aan gedaan worden.

En daarnaast vermoed ik, dat er via msconfig nog de nodige zaken uitgeschakeld kunnen worden.

edwardus
door edwardus - Aug 22, 2009 om 10:43
6844 Antwoorden / 14 Vragen

512MB is ook wel genoeg voor XP, al kan het best prettig zijn daar 1GB van te maken. Echter, als de C: schijf vol zit, dan komt zelfs de allernieuwste pc bijna tot stilstand.

ikbenik
door ikbenik - Aug 22, 2009 om 14:21
2845 Antwoorden / 27 Vragen

Een te trage pc heeft in dit geval een aantal oorzaken:

- De C partitie is te klein
- Het interne werkgeheugen is ook te klein
- Het systeem kan vervuild zijn met spyware.

Wil je dit probleem goed oplossen, dan zijn zeer rigoreuze ingrijpen noodzakelijk.

Ik weet niet hoe groot je harde schijf is, maar als die zo'n 80GB is, dan is het beste om eerst een backup te maken van alle gegevens.
Alle partities eraf halen en nieuwe partities aanmaken.
Neem dan voor de C partitie zo'n 40GB.
Installeer dan Windows opnieuw.
Als je spyware en andere troep op de computer had, dan is dat bij deze opgelost.

Het interne geheugen is nu 512MB.
Als je op het moederbord een videokaart hebt zitten en je geen gebruik maakt van een aparte losse videokaart, dan wordt het videogeheugen welke nodig is voor de videokaart van de totaal beschikbare interne geheugen afgesnoept.
Bedraagt het videogeheugen 256MB, dan heeft Windows maar 256MB tot de beschikking, welke voor Windows Service Pack 3 veel te weinig is.

Weet je zeker dat je geen spyware op de computer hebt, dan kun je met een partitiemanager programma de C partitie vergroten en hoef je dan Windows niet opnieuw te installeren.

Was getekend:
een professionele computermonteur.

wi
door wilo1957 - Aug 22, 2009 om 14:35
46 Antwoorden / 45 Vragen

ik denk dat ik de handdoek maar werp:

"jullie" specialisten gooien mij met termen om de oren waar ik echt niks mee kan, het is natuurlijk niet voor niets dat ik de vraag juist hier stel, ik verwacht een oplossing maar misschien is dit te hoog gegrepen.

ik heb vanochtend bijna 2 uur mezelf bezig gehouden met het opschonen van mijn C schijf ik heb een heleboel gekopieerd naar mijn D ik heb bestanden verwijderd,ik heb spelletjes verwijderd, ik heb programmas verwijderd. etc etc etc. gelukkig kreeg ik wel steeds een waarschuwing dat bepaalde onderdelen er niet af mogen/kunnen. daarna cccleaner erop losgelaten virus gescand met AGV. ik moet van iemand TreeSize Professional proberen wat niet lukt want ook mijn engels is niet best. dan hebben jullie het over partipaties en allerlei andere termen. kortom ik kom hier echt niet meer uit. heeft iemand niet de mogelijkheid om met mij mee te kijken in PC? hoe heet dat ook alweer? heb ik wel eens bij iemand anders gezien.

even om een indruk te krijgen, ik heb geklokt: het duurt ruim 5 minuten voor ik daadwerkelijk 1 letter kan intypen.

edwardus
door edwardus - Aug 22, 2009 om 19:34
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Hoeveel vrije ruimte is er inmiddels op C: nu?

wi
door wilo1957 - Aug 22, 2009 om 19:55
46 Antwoorden / 45 Vragen

ja het zal je verbazen maar er is maar 4.09 GB van de 32,4 beschikbaar dus echt leeg is de schijf niet geworden. wat staat er dan in hemelsnaam op??ik weet het niet

edwardus
door edwardus - Aug 22, 2009 om 20:19
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Dat zou je in een mum van tijd kunnen zien met behulp van TreeSize Professional. Roep anders de hup in van iemand die de Engelse taal beter beheerst.

Overigens kun je met 4GB vrij op C: wel weer even voort.

Vervang AVG maar 's door bijv. Avira AntiVir of Avast (heeft NL versie). Dan 's kijken of je verschil merkt.

fo
door forummuis - Aug 23, 2009 om 09:29
14 Antwoorden / 0 Vragen

Wanneer je op start, configuratiescherm, software klikt zie je een lijst met wat je allemaal op je pc hebt staan. Daarachter staat hoe groot elk programma/spel is.

Je zou hier kunnen posten welke programma's je uit die lijst zou willen verwijderen (omdat ze te groot zijn of omdat ze je niet nodig lijken).
Of de hele lijst even overtypen. (Het vinkje bij updates bovenaan de pagina weghalen anders is de lijst zo lang)

Dan kunnen de mensen hier 'meekijken' en zien wat voor overbodigs er op staat.

Het is maar een ideetje.

fl
door flabber - Aug 26, 2009 om 13:51
2 Antwoorden / 0 Vragen

Aaaah, computer schoonmaken, das een hobby van me :-) Ben net klaar met ééntje die ook niet vooruit te branden was. Deze zat helemaal volgekletterd met spyware, overbodige/oude bestanden, startte tig programma's en services op en had nog drivers uit het jaar Koning Willem III. (ging van 7 minuten opstart, naar zo een 30 sec nu, internet en progs zijn nu weer "lekker snel" ->lees: zo snel als ze behoren te zijn)

Mocht je hulp nodig hebben, dan wil ik je wel helpen je comp. zo goed mogelijk op te schonen. Heb hier een paar goede programmaatjes liggen en kan je wel helpen middels Teamviewer. (kan ik van hieruit zien wat er eventueel allemaal voor een rotzooi op staat die de boel vertraagt en wat progjes overzetten als je dit wilt)

Opm: Je ziet alles wat ik doe en je houd zelf de controle hoor. Als je een programma van een ander "eng" vindt, kan ik je ook laten zien, waar je deze op het net zelf kunt downloaden (het is legitieme software en komt van legitieme sites).

wi
door wilo1957 - Aug 26, 2009 om 14:51
46 Antwoorden / 45 Vragen

nou je bent de 1e die me daadwerkelijk zou willen helpen lijkt me prima hoe spreken we dat af?

wi
door wilo1957 - Aug 26, 2009 om 14:53
46 Antwoorden / 45 Vragen

oeps voor ik op teentjes sta!!!!! de 1e die me daadwerkelijk op deze manier wil helpen. de andere adviezen waren ook goed bedoeld maar brachten mij niet vereder

fl
door flabber - Aug 28, 2009 om 23:53
2 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Wilco, misschien is het verstandig om even per e-mail wat af te spreken. Mijn adres is:

 flabberblabla (apestaartje) yahoo (dot) com

Kijk maar even of je het via Teamviewer wilt doen (dan kun je die alvast downloaden -->www.teamviewer.com) of dat we het middels screenshots/Messenger en Rapidshare doen (ik snap best dat je er niet happig op bent dat er een onbekend iemand in je computer zit te neuzen hoor).

wi
door wilo1957 - Aug 29, 2009 om 09:30
46 Antwoorden / 45 Vragen

Allemaal heel hartelijk dank voor jullie goed bedoelde adviezen, uiteindelijk is het advies van Flabber het beste. hij zou bij mi in de PC kijken op afstand

Echter ik heb inmiddels een profesioneel PC reparateur ingeschakeld iemand met een eigen bedrijf die er voor geleerd heeft.

er hadden zich maar liefst 74 virussen in mijn PC genesteld die niet werden herkend door AGV, maar ja AGV blijft dus wel een gratis programma dus beperkt. hij heeft de hele PC opgeschoond zodat ik nu maar liefst 74% vrije ruimte heb op mijn C schijf(dat was 4 %) verder heeft hij mij een Antivirus programma geadviseerd (Kaspersky) en geiinstalleerd, zodat de PC weer als een zonnetje loopt. het kost wat,maar dan hebbie ook wat, achteraf vielen de kosten van €103,- nog reuze mee.De pc wordt gehaald en gebracht inclusief virus scanner

Flabber ik hou jou mail adres in mijn bestand zodat ik bij eventuele problemen met jou kontakt op kan nemen

edwardus
door edwardus - Aug 29, 2009 om 10:21
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Jeetjemina, 74 virussen onopgemerkt door AVG?!!?!
Hoe krijg je 't trouwens voor mekaar, zoveel narigheid op je pc?
Hopelijk ga je in 't vervolg veilig surfgedrag toepassen.
Wist je dat in heel veel illegaal gratis te downloaden spullen dit soort rotzooi verstopt zit? He tis soms de enige reden dat software (illegaal) gratis verspreid wordt, dat is n.l. een lokmiddel om jou te kunnen infecteren zodat jij spam kunt verspreiden of je bankrekeningen te kunnen plunderen.

edwardus
door edwardus - Aug 29, 2009 om 10:22
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Wel bedankt voor het terugmelden trouwens.

aurora1
door aurora1 - Aug 29, 2009 om 13:39
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Idd dank voor het terukoppelen. Wel eigenaardig dat het zelf scannen met het virusprogramma en mbam, zoals o.a. voorgesteld in reactie op de vraag van de 14e, niets heeft opgeleverd.

vr.gr.

edwardus
door edwardus - Aug 29, 2009 om 13:43
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Het komt mij zeer onwaarschijnlijk voor dat er daadwerkelijk is gescand met MBAM, deze had dit gegarandeerd moeten opmerken.

aurora1
door aurora1 - Aug 29, 2009 om 14:00
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@edwardus, die gedachten heb ik ook.

birdies
door birdies - Aug 29, 2009 om 14:05
6104 Antwoorden / 31 Vragen

.......er hadden zich maar liefst 74 virussen in mijn PC genesteld die niet werden herkend door AGV......

Heel vreemd, AVG mag dan gratis zijn, maar is wel goed. Dat er 1 of 2 virussen tussendoor glippen, kan ik mij nog voorstellen, maar 74??? En dan ook nog zelf met MBAM gescand, die ook 74 virussen niet signaleert?

Erg ongeloofwaardig en net als enkele anderen vermoed ik dat eerdere adviezen gewoon niet zijn opgevolgd.

Daarmee zet je de mensen wel op het verkeerde spoor, kan je ook niet de juiste adviezen verwachten.

Wat mij betreft laat ik vragen van u voortaan maar links liggen.

wi
door wilo1957 - Aug 29, 2009 om 15:19
46 Antwoorden / 45 Vragen

nou dat zou ik dan maar zeker doen, lekker makkelijk als er iets gebeurt wat jou niet bevalt of niet wilt horen .heet dat niet de kop in het zand steken? alles wat jullie mij geadviseerd hebben heb ik keurig opgevolgd! dat het niet jullie gewenste resultaat is kan ik niets aan doen toch? kennelijk was er dermate schade in mijn PC ontstaan die niet kon worden opgelost door jullie goedbedoelde adviezen. laten we wel zijn iemand die er voor gestudeerd heeft, heeft mijn probleem opgelost.

Laat ik het anders stellen: moet ik mijn vraag wel aan jou stellen, zo is het ook. kennelijk zijn jou teentje iets te lang. tabee het ga je goed