beatrix_1
door beatrix_1 Sep 12, 2005 om 12:37
Computers & telefonie

Opstartprobleem

Als ik mijn computer start, blijft hij meteen hangen. Ik zie ca. 10
minuten alleen het Intell Pentium 4 logo. Na die 10 minuten wordt het
scherm zwart, dan één liggend streepje links onderin beeld en dan start
Windows XP zonder problemen op en kan ik gewoon werken. Wat kan dit
zijn?

342 19 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 12, 2005 om 12:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo beatrix,

Is dit probleem spontaan opgetreden, of ontstond het nadat je een bepaald programma of nieuwe hardware hebt geïnstalleerd? In dat geval zou ik zeggen, verwijder deze software en/of hardware en start opnieuw op en kijk of dat het probleem oplost.

m.vr.gr. Freya

ve
door verwijderd - Sep 12, 2005 om 13:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is (voor zover ik kan nagaan) spontaan begonnen. Ik heb het
voorheen ook één keer gehad. Toen had de computer de hele nacht
aangestaan. De volgende dag deed hij het weer normaal, dus ik dacht dat
het daar aan lag. Niet dus.

ve
door verwijderd - Sep 12, 2005 om 13:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je kunt eens proberen om de PC in 'veilige modus' te starten. Dit doe je door vlak na het aanzetten van de computer op de <F8> toets te drukken. Er verschijnt dan een menu en dan kies je voor 'veilige modus'. Als de PC helemaal is opgestart sluit je de PC weer af en start je vervolgens weer 'normaal' op.

succes, Freya

ve
door verwijderd - Sep 12, 2005 om 14:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als de computer blijft hangen voordat Windows opstart, kan dat duiden op een naderend defect op de harde schijf.

Na het getoonde logo wordt bij de meeste computers gekeken wat voor
harde schijven of cd-roms in het systeem zitten. Als de harde schijf
achteruit gaat, dan kan het lezen en herkennen van de harde schijf
moeilijker worden (de pc moet meer pogingen doen om de juiste gegevens
binnen te krijgen) en daardoor kan het langer duren.

ve
door verwijderd - Sep 13, 2005 om 13:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Naast het herkennen van de schijf wordt gekeken of er soms nog andere drives(CDRom, USBStick, Flop etc) aanwezig zijn waarvan gestart kan worden. Haal deze dus leeg als je het niet vertrouwd. (Deze zg boot-squence kun je trouwens aanpassen).

Maar een backup/copy maken van de gegevens van de schijf lijkt me iig geen slecht idee.

ve
door verwijderd - Sep 13, 2005 om 19:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb eerst geprobeerd in de 'Veilige Modus' te starten. Toen opende
het 'Hulpprogramma voor systeemconfiguratie' en wist ik niet wat ik
moest doen.

Aan cd's, USB-stick, flop e.d. kan het niet liggen, die zijn allemaal
leeg. Kortom, ik ben er nog niet uit. Mijn vrees is dus dat er iets
(inderdaad harde schijf?) langzaam aan het kapot gaan is. Irritant is
het in ieder geval. Een backup heb ik in ieder geval! Of zou een
keertje van binnen stofzuigen helpen?

ve
door verwijderd - Sep 13, 2005 om 23:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou erg voorzichtig zijn met stofzuigen van binnen, omdat je daar
vaak meer schade dan goed mee doet. Als het de harde schijf is, dan
helpt stofzuigen niet omdat die hermetisch is afgesloten.

Je zou een tooltje kunnen installeren wat de temperatuur en gezondheid van je harde schijf weergeeft.

Een gratis tool is bv http://www.hdtune.com/hdtune_100.exe

Die geeft de temperatuur van je harde schijf aan, de SMART status (dat
is een soort apk test voor je schijf) en ook voert hij lees en
snelheidstests uit.

ve
door verwijderd - Sep 17, 2005 om 15:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Buick, ik heb dat tooltje geïnstalleerd en laten draaien. De
temperatuur ligt rond de 50 graden. Ik heb eigenlijk geen idee wat
normaal is. Bij Health geeft hij aan 'Seek Error Rate' Failed en de
regel 'Spin Retry Count' is geel. Kun je wat met die info? (Verder ben
ik namelijk nog geen steek verder...)

ve
door verwijderd - Sep 17, 2005 om 16:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien moet je de hardeschijf eens opruimen en daarna defragmenteren, hopelijk helpt dit anders blijf je zoeken.

En pas op met tooltjes die je niet kent, want....

Als je computer om 'ram disk' vraagt dan is dat niet het werkwoord.

ve
door verwijderd - Sep 17, 2005 om 16:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb wel een backup, maar op een andere partitie. Dat heeft dus niet
zoveel zin als de harde schijf fysiek kapot gaat lijkt me. Klopt dat?

ve
door verwijderd - Sep 17, 2005 om 16:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb nog iets anders gevonden: Everest Home Edition. Geïnstalleerd en
heel handig als je een beetje technisch bent. Maar IK snap er niet
zoveel van... Voor de zekerheid maak ik een backup op de externe harde
schijf van mijn vriend en dan ga ik maar rustig afwachten tot hij kapot
gaat. Bedankt voor al jullie moeite!

ve
door verwijderd - Sep 17, 2005 om 16:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik gebruik Everest ook al jaren (Vroeger heette dat nog Aida32).

Inderdaad een goede systeemtool, maar voor mensen die niet erg thuis
zijn in computers, is het wat overdaaad omdat je veel pagina's krijgt
met info over je systeem, drivers, OS en noem maar op.

Vandaar dat ik je een kleiner tooltje liet gebruiken wat meer gespecisaliseerd was voor harde schijven.

Als je harde schijf fysiek vervangen moet worden dan ben je inderdaad
alle partities kwijt. Het is dus zaak om alles even op een cd te
branden of op een memorystick.

Hou, als je outlook express gebruikt, wel rekening met veiligstellen
van je emailadressen en ook je emails die je nu al in je box hebt
staan. Die staan nl nogal verstopt in verborgen mappen ;)

ve
door verwijderd - Sep 17, 2005 om 16:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je toch back-ups maakt van je belangrijke files, doe dan een keer formatteren en opnieuw installeren.

Een harde schijf kan héél erg lang meegaan of is hij al zo oud.

Eerst alles proberen voor je vervangt.

ve
door verwijderd - Sep 17, 2005 om 16:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beatrix,

De fouten die de tool aangeeft wijzen erop dat je harde schijf niet
meer 100% is en waarschijnlijk binnenkort meer fouten gaat geven.

Seek error rate is een aanduiding van het aantal zoekfouten dat je
harde schijf maakt tijdens gebruik. Hoe hoger de seek-errors, des te
vaker moet je harde schijf zoeken naar gegevens voor hij die ook kan
lezen.

Spin retry count geeft aan hoe vaak de harde schijf opnieuw moet herstarten voor hij zijn normale toerental kan bereiken.

Die laatste kan er inderdaad voor zorgen dat je PC langer moet wachten tijdens het opstarten, omdat de schijf nog niet klaar is.

Als ik beide meldingen combineer, dan denk ik dat je het beste
binnenkort je gegevens veilig kunt stellen dmv een backup en een nieuwe
harde schijf moet aanschaffen.

ve
door verwijderd - Sep 17, 2005 om 17:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat van die hele lange levensduur is niet helemaal waar. De levensduur
van een harde schijf wordt  door verschillende factoren bepaalt,
zoals toerental van de harde schijf, gemiddelde temperatuur, hoelang de
computer aanstaat, schokken of stoten...

In de nieuwere systemen wordt vaak een harddisk gezet met hoger
toerental van 7200 toeren of hoger. Door de hogere snelheid treedt niet
alleen meer slijtage op, maar is ook de warmteontwikkeling hoger. EN
helaas worden in de meeste standaardpc's de hardeschijven niet, of
onvoldoende gekoeld.

Elke tien graden boven de noemale bedrijfstemperatuur, kan de levensduur al halveren.

50 graden is niet echt een goede temperatuur voor de harde schijf. Door
de temperatuur gaat het materiaal uitzetten waardoor niet alleen de
slijtage toeneemt, maar ook het lezen van gegevens moeilijker wordt
(ook de magnetische platen waar de info op staat zetten nl uit zodat er
kleine afwijkingen ontstaan)

Je kan dan al binnen twee jaar de eerste leesfouten krijgen.

Formatteren kan het proces misschien iets vertragen, maar niet veel. de
SMART monitor (wat staat voor "Self Monitoring Analysis and Reporting
Technology") kijkt nl ook naar de Low-Level gegevens van de harde
schijf en overige mechanische zaken.

De fout in de spinup is dan ook niet te verhelpen met formatteren omdat
het formatteren en lezen van de schijf pas kan plaatsvinden nadat de
schijf op snelheid is. En dat laatste gaat juist regelmatig fout.

Vaak is het ook zo dat als SMART eenmaal zegt dat de schijf onleesbaar is, het te laat is om nog een backup te maken.

Je kunt wel de schijf formatteren en eventueel als tweede schijf gaan
gebruiken in je systeem. Zorg dan wel dat er geen belangrijke gegevens
op staan, anders ben je nog net zo ver :)

ve
door verwijderd - Sep 17, 2005 om 17:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben al bezig met de backup op een externe harddisk. Want 52 GB op
een cd of dvd lijkt me onmogelijk toch? Of kan Nero bijvoorbeeld dat zó
comprimeren? Formatteren klinkt nogal ingewikkeld... Om dan alles weer
geïnstalleerd te krijgen. Eerst maar eens goed zoeken hoe dat allemaal
moet. Of even oefenen op mijn oude computer.

ve
door verwijderd - Oct 8, 2005 om 09:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Door stom toeval is mijn opstartprobleem opgelost. Ik had een nieuwe
router gekocht. De adaptor daarvan veroorzaakte trillingen op mijn
beeldscherm. Ik ben dus wat met stekkers gaan wisselen. De stekker van
mijn computer zit nu in een geaard stopcontact (vroeger niet) en zie:
hij start sinds een week weer volkomen normaal op!!! Allemaal bedankt
voor het meedenken.

ve
door verwijderd - Oct 16, 2005 om 01:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het probleem is waarschijnlijk opgelost door je bios instelling zijn gereset door het kabel wisselen. Waarschijnlijk heb je ook een medion computer van het type 8080. Mocht dit probleem nog een keer voorkomen dan kun je de bios resetten door de batarij van het moederbord te halen, stroom stekker uit de pc te halen en een paar keer op de aan/uit knop te drukken. Hierna doe je het batterijtje weer terug en doe je de stekker weer in de pc.

ve
door verwijderd - Oct 16, 2005 om 14:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat klinkt inderdaad logischer...