beatrix_1
door beatrix_1 Sep 18, 2006 om 17:04
Computers & telefonie

Opstartproblemen

Mijn computer (Cybercom Pentium 4) heeft sinds kort opstartproblemen.  Als ik hem start, blijft hij hangen bij het Pentium 4-logo of bij een knipperend streepje linksonder. Het probleem zit dus vóór Windows.
Als ik hem een paar keer aan en uit heb gezet, start hij op een gegeven moment weer wel. Weet iemand de oorzaak hiervan?
(Ik heb een back-up op een externe harddisk, dus gegevens zijn veilig.)

301 10 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 18, 2006 om 17:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Start de PC eens op in de Veilige Modus (F8). Start vervolgens weer normaal en kijk of F8 effect heeft gehad.

ve
door verwijderd - Sep 18, 2006 om 18:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

je kan kijken of de kabels goed vast zitten, en doe ook een geheuge check.
Kijk verder onder de smartintellingen die de meeste harde schijven hebben wat de problemen kunnen zijn.
Met een gratis programma als bv sisoftsandra, kunt u de smartinstellingen nazien, en kijken of de schijven te heet worden of problemen geven.

ve
door verwijderd - Sep 19, 2006 om 00:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Is er kort geleden geheugen bijgeplaatst? Als er verschillende types worden gemengd kan zich zoiets voordoen.

ve
door verwijderd - Sep 19, 2006 om 23:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Lijkt erop dat de harde schijf het begeven heeft, probeer de hiertussen te vinden suggestie om Windows in veilige modus te starten, als dit niet lukt is het écht de harde schijf.

ve
door verwijderd - Sep 20, 2006 om 02:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beatrix schreef:

Als ik hem een paar keer aan en uit heb gezet, start hij op een gegeven moment weer wel.

Dat zou moeilijk zijn met een defecte harddisk.

ve
door verwijderd - Sep 20, 2006 om 09:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb ook het probleem gehad dat de computer niet doorstartte. Daar heb ik het volgende op gevonden: Ik start eerst alle bijkomende apparaten zoals printer en monitor. Die nemen behhorlijk wat stroom als ze starten. Na plm. 10 seconden start ik dan vervolgens de computer. Bij mij werkte dat prima. Ik hhop bij u ook !? Laat het eens lezen. Succes ermee.

ve
door verwijderd - Sep 20, 2006 om 12:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zorg dat u een geaard stopcontact gebruikt heel af en toe wil het voorkomen dat hte anders probleem op leveren. Verder indaad kijk of er geheugenmodules zijn bij ingezet of andere hardware zo ja verwijder deze dan. Het hoeft niet perse te zijn dat de hardeschijf defect is.

ve
door verwijderd - Sep 20, 2006 om 20:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Jee, bedankt voor al jullie reacties. Alle tips gecheckt: geen geheugen bijgezet, geaard stopcontact, kabels gecontroleerd, printer en monitor gaan nooit tegelijk met de computer aan. Blijft dus over een mogelijk kapot aan het gaande harde schijf en starten in de veilige modus.... En dat is nog een probleem. Het is een beetje raar, maar dat kan ik niet, want ik heb een draadloos toetsenbord dat pas werkt als Windows gestart is. Ach ja, Microsoft...
Maar ik ga proberen ergens een "ouderwets" toetsenbord te lenen en dan die tip proberen!

ve
door verwijderd - Sep 20, 2006 om 22:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dan ik ook nog maar een suggestie.
Probleem met de hare schijf lijkt me een beetje stug, daarvoor loopt hij m.i. te vroeg vast.
Toch kan het wel degelijk aan een conflict met randapparatuur liggen.
Ontkoppel eens alle externe apparaten (printer, scanner etc.) en start dan de pc.
Mocht dit het probleem verhelpen:
Sluit pc af en start hem weer op met 1 apparaat weer aangesloten.
Vervolgens idemdito met apparaat 2. ......etc....
Dan weet je welk apparaat de problemen mogelijk veroorzaakt.

ve
door verwijderd - Sep 20, 2006 om 22:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

P.S. voor de zekerheid: aan- en afkoppelen als de pc uit staat!