allegonda
door allegonda Feb 15, 2005 om 12:40
Computers & telefonie

PC-scan naar Spyware van Zone-Alarm

Beste expert,

Na reinstallatie van mijn Zone-alarm-firewall kreeg ik een mailtje van Zonelabs met daarin de mogelijkheid om mijn PC te scannen op spyware. Ik gebruik wekelijks Adaware SE en Spybot, maar omdat ik nieuwsgierig was, heb bovengenoemde scan van Zonelabs gedaan met het volgende resultaat: Shopnav Hijacker en Linkgrabber 99 zijn getraceerd op mijn computer. Om deze te verwijderen moet ik een programma kopen van Zonelabs en daar heb ik dus geen zin in. Kan het zo zijn dat die shopnav hijacker en linkgrabber helemaal niet op mijn computer staan en het gewoon een verkooptruc is ??

Mijn vraag is waarom Adaware en Spybot bovengenoemde "intriganten" niet verwijderen. Ik heb gezocht in Spybot, omdat daar een heleboel namen in staan en de enige die ik gevonden heb, was Shopnav Hijacker, maar ik heb absoluut geen idee wat ik moet doen om ze te verwijderen.

Dus graag deskundig advies.

Alvast vriendelijke dank en warme groet van Allegonda

892 11 Rapporteer

jo
door jools - Feb 16, 2005 om 21:12
16 Antwoorden / 1 Vragen

Hoi Allegonda,

Hoewel Zonelabs over het algemeen te vertrouwen is, zou ik toch
oppassen met dit soort aanbiedingen. Vertrouw liever op je eigen
up-to-date virusscanners en op Spybot en Ad-Aware.

Als je toch twijfelt. post hier dan even de boodschap van Zonelab. Ik
ben met name benieuwd waar die twee malware-programma's gevonden zijn.
De kans is groot dat ze in je Tijdelijke-Internetbestandenmap zitten
oid en dat is eenvoudig op te lossen door de map gewoon te legen. :)

succes,

jools :)

allegonda
door allegonda - Feb 17, 2005 om 08:19
49 Antwoorden / 92 Vragen

Beste Tigertje

Ik ben naar google gegaan, maar dan moet ik wel tools downloaden en installeren. Dus heel eenvoudig is het niet, vind ik. Ik zal een dezer dagen een diepere scan doen van Adaware doen om te zien of bovengenoemde spyware dan verdwenen is.

Bedankt voor je antwoord iig.

Vriendelijke groet van Allegonda

allegonda
door allegonda - Feb 17, 2005 om 08:22
49 Antwoorden / 92 Vragen

Beste Jools,

Na de scan van Zone-alarm stonden er eerst 3 spyware-namen, waarvan 1 vermeld was waar hij zich bevond. Die heb ik toen zelf verwijderd. Van de andere 2 stond geen locatie, hetgeen mij bevreemdde. Daarom mijn vraag hier en mijn twijfel over de geloofwaardigheid.

Ik heb de scan zojuist opnieuw gedaan. Ik krijg weer die 2 bovengenoemde spyware te zien zonder locatie. Vreemd, he ??

Ik ga een dezer dagen een diepere scan van Adaware doen om te kijken of die laatste 2 er dan uit zijn.

Bedankt voor je antwoord iig.

Vriendelijke groet van Allegonda

tigertje
door tigertje - Feb 17, 2005 om 08:22
402 Antwoorden / 0 Vragen

Adaware zou Shopnav Hijacker moeten vinden. Linkgrabber 99 niet, als ik het zo bekijk.

Hoe ze moet verwijderen is makkelijk te vinden via Google, door daar de namen in te typen. Ze zijn beiden eenvoudig manueel te verwijderen.

a2i
door a2i - Feb 17, 2005 om 17:14
407 Antwoorden / 14 Vragen

Waarschijnlijk scan je 'leftovers'

Dat wil zeggen dat je files of register items detect die niet het programma actief runnen maar wel als detectable items worden opgepikt door een 'spy' scanner.

zogenaamde directory's of mappen waar die files dus in 'rust' fase verkeren kunnen wel het idee geven dat er van alles mis is op je pc.

JE kunt het ook bv. realtime scannen met bv. security taskmanager.

Dan weet je welke processen naast je normale processen zonder je toestemming actief zouden zijn.

En zien of er actief *'dll runnen of registry keys waarvan je de origine niet terug kunt vinden.

(dat doe je door geen programma's te runnen geen explorer, en te kijken door beoordeling of afloop te zetten of er iets onbekends als BHO, *.DLL en andere evt vage lange Registry keys zijn ingeladen.)

Ook kun je nagaan door gewoon simpelweg te weten welke programma's onder Configuratie Software scherm geinstalleert staan.

Heb je vragen over Security taskmanager dan hoor ik het wel, het programma is trouwens in het Nederlands...

suc6. verder.

jo
door jools - Feb 17, 2005 om 18:05
16 Antwoorden / 1 Vragen

Hioi Allegonda,

Tja, als ze niet eens vertellen welke bestanden zijn gevonden, dan word
ik toch wel erg wantrouwig. Er zijn namelijk vele fop-scanners op de
markt die dit soort trucs gebruiken om mensen hun centjes af te
troggelen.

Maar goed, als je nog steeds twijfelt, dan wil ik best even naar je
Hijackthislog kijken. Laat maar even weten of je dat durft hier, dan
post ik een instructie hoe dat werkt. :)

succes,

jools :)

jo
door jools - Feb 17, 2005 om 20:31
16 Antwoorden / 1 Vragen

 Hoi Allegonda,

Ik heb nog even gekeken naar de online scanner die Zonelabs aanbiedt. Het betreft Spyware-Killer, een scanner die net niet op de lijst van fop-scanners voorkomt, maar die wel erg magertjes scoort.

Ik heb zelf ook even gescand en hij is binnen enkele seconden klaar en meldt inderdaad niet de locatie van de gevonden boeven. Dat doet mij vermoeden dat hij alleen het register scant en enkele mappen. Hoogstwaarschijnlijk heb je Navshopper en Linkgrabber ooit eens op je pc gehad en vindt Spyware-Killer wat restjes in het register. Een mooie verkooptruc, want het komt vaak voor dat het register niet wordt opgeschoond na verwijdering van malware.

Ik kan je Wollie's PC-Poetslplan aanraden: http://www.virushelp.nl/onderhoud.htm , waarna het probleem hoogstwaarschijnlijk is opgelost. Zo niet, dan kunnen we alsnog met Hijackthis aan de slag, mocht je dat willen.

succes,

jools :)

beileveld
door beileveld - Feb 17, 2005 om 20:38
122 Antwoorden / 16 Vragen

als je xp of 2000 hebt kun je daarvan een spyscanner downloaden: www.microsoft.com

die is gratis, en heeft 50 checkpoints waar hij kijkt of er veranderingen zijn.

ook moet u toegang verlenen tot het installeren van mogelijk ongewenste programma's en toolbar's en andere dingen.

beileveld
door beileveld - Feb 17, 2005 om 20:40
122 Antwoorden / 16 Vragen

ps. waarschijnlijk vindt zonelabs alleen maar koekjes.(cookies) klik in internet explorer op extra, dan op internet opties, op het tabblad algemeen en dan op tijdelije internet bestanden verwijderen en op cookies verwijderen.

probeer daarna de spyscanner van zonealarm nog eens

allegonda
door allegonda - Feb 18, 2005 om 08:25
49 Antwoorden / 92 Vragen

Gisteren heb ik nogmaals een uitgebreide scan gedaan van Adaware en Spybot en alle bestanden verwijderd. De 2 spyware, die ik noemde, kwamen er niet uit. Ik ga er nu dus maar van uit dat het een lokkertje was van Zonealarm en maak me er niet meer druk over.

Iedereen bedankt voor de moeite en vriendelijke groet van Allegonda

a2i
door a2i - Feb 18, 2005 om 21:22
407 Antwoorden / 14 Vragen

Ik hoop niet dat je met lokkertje "valse detectie" bedoelt.

Als er dus iets positive wordt aangegeven is het toch nuttig te verwijderen.

Scan bv. maar eens met Spyware Doctor en kijk in de Scanlog of je manual files tussen je windows/system ziet staan.

Die kun je dan desnoods zelf aanpakken.

En zo zijn er wel meer mogenlijkheden om te kijken of andere scanners iets anders oppikken.

Keus genoeg.