tu
door tulpje Mar 27, 2012 om 19:37
Computers & telefonie

Pc start niet meer op

ik heb hier een pc staan van een kennis. nu is het probleem dat windows xp niet meer op start. je krijgt heel even het startscherm te zien en daarna weer zwart. kan helemaal niks met die pc
zelfs in de veilige modus kom ik niet. wat is hier aan de hand?
wat kan ik nu het beste doen?
alvast bedankt

13861 17 Rapporteer

ve
door verwijderd - Mar 27, 2012 om 20:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo tulpje,

Een eenvoudig antwoord is niet te geven, want het probleem kan aan van alles liggen. Voeding, moederbord, harde schijf, enz. Wat je moet doen? Iemand er bijhalen die een beetje verstand heeft van computers en die systematisch te werk kan gaan om de verschillende onderdelen te testen.

m.vr.gr. Freya

ve
door verwijderd - Mar 27, 2012 om 20:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Liebe Tulpje,

Als de computer direct uitgeschakeld wordt, na even het startscherm getoond te hebben, is het mogelijk een koelingsprobleem. Bijvoorbeeld omdat de CPU ventilator los is geraakt of niet meer werkt. De temperatuurbeveiliging van de CPU schakelt de computer uit als de temperatuur te hoog wordt. U kunt dat vaststellen als de computer "verder komt" met opstarten als hij lang heeft uitgestaan en afgekoeld is (was), dan met opstarten na herhaald proberen (met een opgewarmde computer).

Gesundheit!
HerrDoktorOetker

ve
door verwijderd - Mar 28, 2012 om 07:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoor je piepjes als het ding uitschakelt? Kom je nog in de Bios?

ve
door verwijderd - Mar 28, 2012 om 08:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

pino123 schreef op woensdag 28 mrt 2012, 07:57: Hoor je piepjes als het ding uitschakelt? Kom je nog in de Bios?

nee hoor helemaal niks. hij blijft opstarten. zie heel even het windowslogo en daarna weer het scherm met normaal opstarten-veilige modus enz.
verder komt hij niet. uitschakelen kan helemaal niet alleen maar door de knop ingedrukt te houden

ve
door verwijderd - Mar 28, 2012 om 08:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik los zelf ook regelmatig p.c. problemen op voor bekenden en 9 van de 10 keer dat een p.c. het niet doet, wordt dit veroorzaakt door:

1. Een p.c. die van binnen vergeven is van het stof
2. Een p.c. die besmet is door trojans, hijackers enz. enz.

Heb je de kast al open gemaakt?

ve
door verwijderd - Mar 28, 2012 om 09:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heb je ook met een start disk Msdos geprobeerd,in b.v in het a:\ station.
En als je een CD heb met opstart mogelijkheid in Dos.
Wel het a:\ station als eerste laten opstarten (BIOS) del indrukken bij opstarten
Start de computer dan op ,dan ligt het aan Windows XP.
Op deze wijze kan je de belangrijkste bestanden redden.

Onderhoud en schoonmaken(binnen) koel apparaat processor en ventilators is zeer belangrijk en update van de programma's en drivers.

Ik heb net een computer met Windows 7 die iets soort gelijk deed
opnieuw moeten installeren.
Kan je ook veilige modus uitvoeren? (F6)?
Probeer dan als administrator .... bootrec.exe /fixmbr
.......................................................bootrec.exe /fixboot
Met Windows 7 werkt dit
of ...................................................sfc /scannow
Helaas kan ik het nu niet uit testen omdat mijn XP computer HD kapot is gegaan.

ve
door verwijderd - Mar 28, 2012 om 10:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als Windows steeds weer opnieuw gestart wordt, dan is het zeer waarschijnlijk, maar niet zeker, een software-probleem; vooral ook gezien het feit dat dit ook gebeurt bij het opstarten in veilige modus. Grote kans dat er bijvoorbeeld bepaalde systeembestanden niet meer leesbaar zijn.

Over de onderliggende oorzaak zijn simpelweg geen uitspraken te doen. Daarvoor zal het apparaat eerst grondig doorgetest moeten worden. Het zou zomaar kunnen liggen aan een defecte harde schijf (bad sectors), instabiel geheugen, een virus of andere malware, "hikje" van Windows zelf, etc. etc. Oftewel: het kan van alles zijn.

Nu kun je twee dingen doen: of je zoekt je te pletter naar de storing, of je gaat voor de snellere en waarschijnlijk betere oplossing.

In zo'n geval zou ik gebruik maken van een "live-cd" van bijvoorbeeld Ubuntu. Daarmee start je dan op. Kopieer van de harde schijf alle data die je wilt houden (niet de programma's, dus) naar een externe schijf (of usb-stick, als het niet zo heel veel is).

Daarna opstarten met een Windows-installatieschijf en het systeem helemaal opnieuw (schoon) installeren.

Nog beter zou zijn om eerst eens met een "reddings-cd", zoals Hiren's boot cd, het systeem op te starten en de verschillende onderdelen te testen, met name de harde schijf. Wel eerst even een data-backup maken, natuurlijk...

ve
door verwijderd - Mar 28, 2012 om 11:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

holpen schreef op woensdag 28 mrt 2012, 10:40: Als Windows steeds weer opnieuw gestart wordt, dan is het zeer waarschijnlijk, maar niet zeker, een software-probleem; vooral ook gezien het feit dat dit ook gebeurt bij het opstarten in veilige modus.

tulpje schreef op dinsdag 27 mrt 2012, 19:37:
zelfs in de veilige modus kom ik niet

Beetje onbe.

ve
door verwijderd - Mar 28, 2012 om 11:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

tulpje schreef op dinsdag 27 mrt 2012, 19:37: je krijgt heel even het startscherm te zien en daarna weer zwart. kan helemaal niks met die pc

M.a.w. je krijgt de melding "een moment geduld alstublieft, Windows wordt opgestart", alleen gebeurt dat dus niet. PC blijft hangen.

Ik zou proberen Windows te repareren.

http://www.helpdesk-aan-huis.nl/index.php/Windows-XP-repareren-via-XP-CD-ROM.html

ve
door verwijderd - Mar 28, 2012 om 12:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

onlangs hetzelfde aan de hand gehad. Oplossing was windows XP cd er in, dan gaat PC windows installeren, maar je krijgt nog een kans om te te installatie te herstellen en op gegeven moment kreeg ik een dos-prompt. Daar chkdsk (checkdisk) en die gaat dan de harde schijf scannen en evt. herstellen.
zie: http://support.microsoft.com/kb/315265 .
Daarna startte de pc bij mij door. Voor de veiligheid vervolgens een uitgebreide check gedaan chkdsk c: /f Dat liep vele uren en af en toe krijg je vraag wat je wil. Uiteindelijk loopt alles weer vlekkeloos.

ve
door verwijderd - Mar 28, 2012 om 12:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

nog uitgebreidere controle en herstel met chkdsk c: /r
CHKDSK = alleen-lezen modus
CHKDSK volume:/f = fouten herstellen, zonder volume op beschadigde sectoren controleren
CHKDSK volume:/r = fouten herstellen, beschadigde sectoren zoeken of leesbare informatie herstellen

Maar zelfs na chkdsk zonder toevoeging heb ik pc weer aan het lopen gekregen.

ve
door verwijderd - Mar 28, 2012 om 13:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Even naast alle al gegeven adviezen en tips: Download op een andere pc of laptop het programma Hiren's Boot CD en brandt dat op een CD of DVD. Dan heb je een bootable schijf die je in het CD-DVD/sation stopt en als de Bios-instellingen goed zijn mogelijkerwijs de pc wel doet opstarten. Dan krijg je een keuzemenu, kies daar voor mini XP en dan heb je een virtueel besturingsprogramma met beperkte mogelijkheden. Maar wel genoeg om bijvoorbeeld bestanden veilig te stellen op een USB/stick.

ve
door verwijderd - Mar 28, 2012 om 14:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat klinkt als een kapotte bootsector
Heb je al geprobeerd opnieuw op te starten met de windows cd in je lade?
heb je hiren's tools?

ve
door verwijderd - Mar 28, 2012 om 14:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo aus Duitsland
habe dein Problem gelesen.Nimm mal für etwa 2 Minuten die Batterie aus dem Computer.Dann sollte es wieder gehen.Du musst danach nur Uhr und Datum wieder neu einstellen
Gruß Gerd

ve
door verwijderd - Mar 28, 2012 om 15:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo, er zijn meerdere dingen die dit probleem kunnen veroorzaken. Als hij vaak op hetzelfde moment vastloopt is het meestal een softwareprobleem, maar als dit op een punt is waarop de computer hard moet werken, dan kan het ook een temperatuurprobleem zijn.

Ga eens de BIOS in en kijk eens naar de temperaturen van de CPU en de GPU en het moederbord (Northbridge/Southbridge). Bij wat oudere computers is een 50/60 graden vrij normaal onder belasting en soms zelfs nog wel hoger. North en southbridge mogen tot zo'n 60 graden worden en de GPU is een maximum van 80 graden wel gewenst. Als de temperaturen hoger zijn dan dit zou ik proberen wat schoon te maken of nieuwe koeling te kopen.

Verder, zoals al gezegd is, kunt u ook de windows cd in de drive stoppen en een checkdisk of reparatie uitvoeren. Veel succes! Eventueel kunt u natuurlijk ook windows opnieuw installeren, iets wat ik aanraad om elk 1,5 jaar wel te doen. Tenminste, ik doe het elk 1,5 jaar wel, je computer wordt er merkbaar weer een stuk sneller door.

ve
door verwijderd - Mar 28, 2012 om 22:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

timfelix schreef op woensdag 28 mrt 2012, 15:16: Hallo, er zijn meerdere dingen die dit probleem kunnen veroorzaken. Als hij vaak op hetzelfde moment vastloopt is het meestal een softwareprobleem, maar als dit op een punt is waarop de computer hard moet werken, dan kan het ook een temperatuurprobleem zijn.

Dat doet hij. Iedere keer op hetzelfde moment en nog voordat hij maar de kans heeft gekregen om ook maar enige software te laden. Hij staat kneiterhard te werken om het besturingssysteem te laden, dus dat ding moet wel koken!

ve
door verwijderd - Mar 29, 2012 om 10:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Tulpje, 't probleem wat je hebt, is mij ook bekend...
Ik verhelp het gewoon met de aan/uitzetknop helemaal uit te drukken van de pc en dan gewoon opnieuw starten...Soms kan 't even duren dat internet weer normaal werkt....De ingewikkelde termen van anderen heb je niets aan...
Hoelang heb je de pc?...Op zijn tijd de pc opschonen is ook 'n optie...