fo
door fossy Mar 3, 2006 om 15:11
Computers & telefonie

Pc start slecht op na een nacht zonder 220v

Mn pc is s'morgens na een nacht te zijn afgesloten van het stroomnet
bijna niet meer aan te krijgen moet de aan knop soms wel 5á6 maal
indrukken.

Je hoort dat ie aangaat maar sprint dan direct weer uit, moet dan de stekker uit het stopkontakt halen ook 5á6 maal.

Als ie het eindelijk doet geeft ie aan dat ik f1 moet indrukken waarna hij opstart.

Wat kan dit zijn.

255 9 Rapporteer

ro
door ronny530 - Mar 3, 2006 om 15:31
2892 Antwoorden / 41 Vragen

Op het moederbord zit een batterij meestal een knoopcel deze is zeer waarschijnlijk defect.

Succes Ronny.

ja
door jacq63 - Mar 3, 2006 om 15:46
4 Antwoorden / 2 Vragen

Bedankt voor de tip, zo kom je nog eens wat te weten.

Ik heb namelijk het zelfde probleem, maar ik dacht dat mijn computer gewoon versleten was, ik was al aan het kijken voor een nieuwe. Maar nu probeer ik dit natuurlijk eerst even uit.

Zodra ik iets meer weet laat ik het nog horen.

jacq.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 3, 2006 om 17:32
16966 Antwoorden / 202 Vragen

zie graag de reacties,

het kan de internbe batterij zijn die meestal oplaadbaar is dus niet eeuwig, het kan ook een probleem met de harde schijf zijn zoals ik helaas recent had.

ro
door ronny530 - Mar 3, 2006 om 17:43
2892 Antwoorden / 41 Vragen

Als de harde schijf een probleem heeft wordt waak door de pc speaker aangegeven met een paar piepjes en blijft hij hopeloos wachten op die schijf maar schakelt niet helemaal af. Als dit probleem niet ontstaat als de pc aan het 220 volt net blijf hangen is de kans toch wel zeer groot dat de batterij defect is. Altijd het proberen waard.

Ronny.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 3, 2006 om 18:02
16966 Antwoorden / 202 Vragen

ronny538, uiteraard het proberen waard, wil alleen zeggen dat het niet per definitie succesvol is.

ro
door ronny530 - Mar 3, 2006 om 18:09
2892 Antwoorden / 41 Vragen

Laten we het beste er maar van hopen. Een batterij is toch goedkoper en geeft veel minder werk dan een nieuwe schijf inrichten met verloren bestanden bovendien.

Ronny.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 3, 2006 om 18:12
16966 Antwoorden / 202 Vragen

Een batterij is inderdaad voordeliger, maar mocht het probleem toch onverhoopt de harde schijf zijn, de dan defecte niet wegdoen doch via USB (of zelfs eventueel als slave) aansluiten voor behoud van de oude bestanden.

ro
door ronny530 - Mar 3, 2006 om 18:18
2892 Antwoorden / 41 Vragen

Het beste is nog om een tweede schijf te monteren, want dan kun je de bestanden veilig weg zetten. Je kan ook regelmatig de bestanden op cd branden maar wie doet dat nou. Maar goed ik blijf positief en ga er vanuit dat het de batterij is.

Ronny.

bo
door bodosan - Mar 6, 2006 om 12:07
25 Antwoorden / 0 Vragen

Hoe is de temperatuur? Ik heb namelijk een PC die ongeveer hetzelfde verschijnsel vertoont maar alleen bij temperaturen onder de 20 graden. Daarboven start de PC prima op; lager gaat ie 'temperamentvol' doen.
Ik heb eea uitgezocht indertijd en het bleek een niet helemaal koshere capacitor op het moederbord te zijn (die geeft de spanning van de processor door). Kijk ook eens hoe je de computer aanzet: met de knop op de voeding ('mechanisch') of met de standaard aan-uit knop ('electronisch'). Dit maakt bij mij namelijk verschil uit. De schakelaar op de voeding doet het ook bij lage temperaturen wel (alhoewel ik wel een biosfout krijg).
Bodosan