mariskaatje
door mariskaatje Jan 2, 2005 om 16:28
Computers & telefonie

PC verkopen, herinstallatie

Even een kort vraagje.

Ik ga mijn computer tweedehands verkopen en nu vroeg ik mij af of het genoeg is om alles te herinstalleren met behulp van de Restore CD. Het is dus de bedoeling dat degene die de computer koopt, geen bestanden van mij meer aantreft op de computer.

Alvast bedankt voor de reacties.

532 12 Rapporteer

daflower
door daflower - Jan 2, 2005 om 16:57
30 Antwoorden / 9 Vragen

Hoi vrager:

Wil je dat je een windowsversie opnieuw installeert voor de nieuwe koper, dan kan dat wel, maar dan moet je hem wel meegeven die cd, anders heb je een illegale kopie op je oude cd als je de restore cd zelf houdt. Ik ga ervan uit dat je die meegeeft. Welke windowsversie heb je? Je kunt, als je geen gegevens meer op je harde schrijf wilt, de data wissen door het programmaatje fdisk te gebruiken, te vinden op een ouderwetse windows 95/98 opstartdiskette. Die kun je downloaden van http://www.helpmij.nl/leden/tiborv/bootdisk.htm.

Jasper

btalman
door btalman - Jan 2, 2005 om 17:22
280 Antwoorden / 0 Vragen

Helaas werkt fdisk niet onder windows xp...

daflower
door daflower - Jan 2, 2005 om 17:29
30 Antwoorden / 9 Vragen

De bedoeling is dat je de aangemaakte opstartdiskette van de website inlaad bij het opstarten van je pc.

Zo kun je met FDISK alle partities verwijderen. Je hebt hier geen Windows XP voor nodig. Het werk bij elk besturingssysteem.

btalman
door btalman - Jan 2, 2005 om 17:35
280 Antwoorden / 0 Vragen

Partitioneren is een tamelijk omslachtige manier om gegevens permanent
te verwijderen, met formatteren en een recovery is alles nl. al opnieuw
ingedeeld en niet meer te achterhalen, altthans zolang je niet het
materiaal van een datarecoveryservice ter beschikking hebt, maar dan is
zelfs fdisk niet afdoende.

daflower
door daflower - Jan 2, 2005 om 17:44
30 Antwoorden / 9 Vragen

Partiotioneren is de makkelijkste manier om je hele schijf op te schonen, in minder dan een minuut. Daarna kun je weer eigen partities laten aanmaken en formatteren, vervolgens Windows opnieuw installeren.

Jasper

btalman
door btalman - Jan 2, 2005 om 20:23
280 Antwoorden / 0 Vragen

Het best kunt U via de restore cd de harde schijf formatteren en via de
cd windows opnieuw te installeren. Ik weet niet welke opties de
recovery cd allemaal biedt, maar bij mijn weten kun je via de meeste
recovery cd's deze handelingen uitvoeren. Als de harde schijf namelijk
niet geformatteerd wordt is het mogelijk bestanden die verwijderd zijn
weer terug te halen. Dit komt, omdat als U een bestand 'verwijderd' dit
bestand op de hardeschijf blijft staan, totdat er een nieuw bestand op
de plaats van het verwijderde bestand op de schijf wordt gezet. Het
bestand 'lijkt' dus weg, maar is dat pas als de ruimte op de
hardeschijf waar het bestand stond opnieuw in gebruik wordt genomen
door een ander bestand. Verwijderen is dus alleen aangeven dat de
ruimte waar het te verwijderen bestand staat weer overschreven mag
worden met een ander bestand. Nogal complex, maar ik hoop dat de
boodschap doorkomt,

Bram

mariskaatje
door mariskaatje - Jan 2, 2005 om 20:26
1 Antwoorden / 1 Vragen

Heel erg bedankt.

Ik heb nog even gekeken in de beschrijving die bij de Restore CD geleverd is en daarin staat dat bij Fabrieksherstel de vaste schijf inderdaad wordt geformatteerd en de oorspronkelijk in de fabriek geïnstalleerde software wordt geïnstalleerd. Dat lijkt me genoeg.

btalman
door btalman - Jan 2, 2005 om 20:33
280 Antwoorden / 0 Vragen

Perfect, de oplossing dus! Succes ermee, ook met de verkoop, of is hij al verkocht?

Bram

p.s. nog even in navolging van de partitioneerdiscussie, tenzij de
gebruiker verstand heeft van fdisk, weet wat een logisch station is,
een primaire partitie, uitgebreide/extended partitie enz. Is
formatteren handiger.

gr
door groen_1 - Jan 2, 2005 om 22:20
66 Antwoorden / 5 Vragen

Na het in de fabriekstand terug zetten, je schijf helemaal vol zetten.

Hiervoor kan je bijvoorbeeld een film gebruiken, daarna opnieuw formatteren en weer opnieuw naar de fabriekstand zetten. Dan ben je er vrij zeker van dat het niet te achterhalen is.

Anders heb je kans op die OM toestanden als in Amsterdam.

daflower
door daflower - Jan 2, 2005 om 22:31
30 Antwoorden / 9 Vragen

Vanwaar al die paranoia om bestanden? Ik heb niets te verbergen

Een koper is er echt niet uit om je bestanden terug te halen speciaal om je gegevens te stelen. Heb vertrouwen. Als je de koper niet vertrouwt zeg je toch gewoon dat je toch iemand anders op het oog die interesse heeft in je pc, in je vriendenkring.

Jasper

cy
door cyrix - Jan 3, 2005 om 03:39
9 Antwoorden / 0 Vragen

yep, anders haal je de oude data zo terug met een programma als "get data back" (handige redmiddel overigens voor een gecrashte pc). Idd de hele hardeschijf volzetten met nutteloze bestanden zoals films. of een low-level format doen maar dit is nogal riskant. Hierdoor ben je er zeker van dat gevoelige documenten overschreven zijn en niet meer terug te halen zijn.

gr
door groen_1 - Jan 3, 2005 om 08:31
66 Antwoorden / 5 Vragen

Vertrouwen kan mooi zijn, maar zekerheid is beter.

In de bibliotheek is vast Computer Idee nummer 22 van 11-10 ’04 te vinden, pagina’s 31-36 gaan over 2e hands pc koop/verkoop.