Yvons
door Yvons Oct 6, 2012 om 15:25
Computers & telefonie

Pishing/pam

Weer een mail om mijn online internet actief te maken. Abnamro die moeilijk tel. Te bereiken was zegt weggooien. Waarom hebben ze niet gewoon een gratis alarm nummer hiervoor?

Geachte ABN-AMRO klant,

Houd er rekening mee dat de ABN-AMRO online toegang voor uw account dreigt te verlopen.
Om uw toegang tot het ABN-AMRO Online actief te behouden , gelieve dan zo snel mogelijk in te loggen .
Gebruik de onderstaande link om verder te gaan en toegang te krijgen tot je account.

Klik hier om de ABN-AMRO online toegang: http://bourdeauxien.net/abn-amro.html/

Met ABN-AMRO Online toegang kunt u het grootste deel van uw bank verrichtingen uitvoeren .
Alles wat je nodig hebt is om aan te melden bij internet bankieren.

Hoogachtend,
ABN-AMRO ONLINE
Copyright 2012, ABN AMRO NETHERLANDS. All rights reserved.

680 27 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 6, 2012 om 15:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Omdat ze zelf duidelijk vermelden dat ze nooit dat soort mailtjes sturen en je ze dus altijd in de prullenbak kan gooien, daar hoef je niet voor te bellen. Bij deze mail is het ook overduidelijk dat het phishing betreft.

ve
door verwijderd - Oct 6, 2012 om 15:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo steege,

Als je nu nog niet weet dat je dit soort mailtjes meteen moet weggooien (deleten). Daar moet je zeker niet op reageren.

Van hun site:
ABN AMRO vraagt u nooit via e-mail, telefoon of sms om mee te werken aan een update van Internet Bankieren, een nieuwe website te testen of de veiligheid van uw computer te testen. Krijgt u zo'n verzoek? Ga hier dan niet op in, maar meld het ons.

Ze vragen dus zélf om het te melden, maar dat gaat dan dus wel via een betaalnummer. Zou inderdaad een gratis nummer moeten zijn, of nog beter: melden per mail.
Je kunt het natuurlijk ook niet melden; kost het je niets.

Met vr.gr.

ve
door verwijderd - Oct 6, 2012 om 16:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

edrick3 schreef op zaterdag 6 okt 2012, 15:48:

Ze vragen dus zélf om het te melden, maar dat gaat dan dus wel via een betaalnummer. Zou inderdaad een gratis nummer moeten zijn, of nog beter: melden per mail.
Je kunt het natuurlijk ook niet melden; kost het je niets.

Even wat verder kijken en je ziet dat phishingmail gewoon GRATIS via de website gemeld kan worden: https://www.abnamro.nl/nl/prive/overabnamro/veiligheid/f_melden.html

ve
door verwijderd - Oct 6, 2012 om 16:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Of de mail doorsturen naar: valse-email@nl.abnamro.com

ve
door verwijderd - Oct 6, 2012 om 16:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

@carola,

Had ook aangegeven: 'of nog beter: melden per mail.

Dat kan inderdaad hier.

Met vr.gr.

ve
door verwijderd - Oct 6, 2012 om 16:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

@edrick: je schreef dat het melden via betaalnummer ging en dat het eigenlijk via de mail zou moeten kunnen! Nou, dat KAN dus ook!

ve
door verwijderd - Oct 6, 2012 om 17:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

diumenge schreef op zaterdag 6 okt 2012, 15:29: Omdat ze zelf duidelijk vermelden dat ze nooit dat soort mailtjes sturen en je ze dus altijd in de prullenbak kan gooien, daar hoef je niet voor te bellen. Bij deze mail is het ook overduidelijk dat het phishing betreft.

Oooooh sorry, wat een strak, streng abnamro antwoord van u
Normaal trap ik er ook nooit in in die mails, maar ik had door mijn ipad inderdaad al een jaar niet meer met een edentifier ingelogd. Maare ikke zal het NOOIT meer doen en meteen prullenbakken

ve
door verwijderd - Oct 6, 2012 om 17:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

edrick3 schreef op zaterdag 6 okt 2012, 15:48: Hallo steege,

Als je nu nog niet weet dat je dit soort mailtjes meteen moet weggooien (deleten). Daar moet je zeker niet op reageren.

Van hun site:
ABN AMRO vraagt u nooit via e-mail, telefoon of sms om mee te werken aan een update van Internet Bankieren, een nieuwe website te testen of de veiligheid van uw computer te testen. Krijgt u zo'n verzoek? Ga hier dan niet op in, maar meld het ons.

Ze vragen dus zélf om het te melden, maar dat gaat dan dus wel via een betaalnummer. Zou inderdaad een gratis nummer moeten zijn, of nog beter: melden per mail.
Je kunt het natuurlijk ook niet melden; kost het je niets.

Met vr.gr.

Dit soort Forum wordt mij te bijdehand, ik kijk niet verder en gooi het in de prullenmand

ve
door verwijderd - Oct 6, 2012 om 17:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

steege schreef op zaterdag 6 okt 2012, 17:18: Dit soort Forum wordt mij te bijdehand, ik kijk niet verder en gooi het in de prullenmand

Jij wilt zeker dat iemand daar wat aan doet en dat ABN-AMRO stappen zou moeten nemen om dergelijke SPAM te stoppen.

Alleen is dat niet mogelijk.

Het beste wat je kunt doen is dergelijke e-mails gewoon negeren, niet lezen en gelijk verwijderen.

ve
door verwijderd - Oct 6, 2012 om 17:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

@steege, dat is correct wat u schrijft, vriendelijk een antwoord schrijven blijkt, ook hier, niet te kunnen of te mogen. 't Lijkt hier ook op de maatschappij zoals het heden ten dage is, meestal grof en veelal neerbuigend.

ve
door verwijderd - Oct 6, 2012 om 17:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik krijg ook regelmatig van dat soort email,s en op de site van de diverse banken heb ik toen na gezocht wat ik er mee kon doen. Daar stond een email adres met het verzoek dit soort email,s door te sturen en dat doe ik dan ook en gooi ze dan weg.
Het is wel wat werk maar het aantal emails is in de loop van de tijd wel verminderd.
En ik krijg ze van meedere banken, ABN - Rabo - ING en SNS.
Ik open ze nooit stuur ze dus alleen door en soms komen er wel 3 of 4 achter elkaar en dan stuur ik ze allemaal door. Wat de banken er verder mee doen weet ik niet maar op hun verzoek dat op de site,s staat van de meeste banken doe ik dat.

ve
door verwijderd - Oct 6, 2012 om 22:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

tenormin schreef op zaterdag 6 okt 2012, 17:34: @steege, dat is correct wat u schrijft, vriendelijk een antwoord schrijven blijkt, ook hier, niet te kunnen of te mogen. 't Lijkt hier ook op de maatschappij zoals het heden ten dage is, meestal grof en veelal neerbuigend.

Of je zou gewoon zelf eens kunnen zoeken en er dan verrassenderwijs achter kunnen komen dat dezelfde vraag al zo'n honderd keer gesteld is.

Phishing heeft alleen kans van slagen door de ongelooflijke domheid die mensen ten toon spreiden.

ve
door verwijderd - Oct 6, 2012 om 23:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

steege schreef op zaterdag 6 okt 2012, 17:16:
diumenge schreef op zaterdag 6 okt 2012, 15:29: Omdat ze zelf duidelijk vermelden dat ze nooit dat soort mailtjes sturen en je ze dus altijd in de prullenbak kan gooien, daar hoef je niet voor te bellen. Bij deze mail is het ook overduidelijk dat het phishing betreft.

Oooooh sorry, wat een strak, streng abnamro antwoord van u
Normaal trap ik er ook nooit in in die mails, maar ik had door mijn ipad inderdaad al een jaar niet meer met een edentifier ingelogd. Maare ikke zal het NOOIT meer doen en meteen prullenbakken
En wat een vreemde reactie vervolgens, u stelt de volgende vraag: Waarom hebben ze niet gewoon een gratis alarm nummer hiervoor? Daar geef ik antwoord op.

ve
door verwijderd - Oct 6, 2012 om 23:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Off Topic, redactie:
beste winterman, natuurlijk heb ik alles over phishing gelezen, beantwoord en dergelijke. Alleen, er blijven steeds , nieuwe, mensen komen voor wie dit dus kennelijk is ontgaan of pas een p.c. hebben of, al op leeftijd, nieuw een p.c. hebben of om welke reden dan ook. Het is zo gemakkelijk om iemand dan, om het in normaal taalgebruik, bijna voor dom te verslijten. Het verhard in zo'n snel tempo, de antwoorden op deze site, je word (zoals u maar al te goed weet) gelijk naar chat sites, breicursus e.d. verwezen, alles, als het maar onvriendelijk is, dan lijkt men hier mee te tellen. Anderen mogen 2,3 soms 4 antwoorden achter elkaar geven en er is niemand die die persoon (zoals redactie zou moeten doen) even een melding geeft. Oh ja, ik krijg er voldoende, zoals na deze waarschijnlijk weer. Maar het is nu hier gelijk als op straat lopen, verkeerd kijken en je krijgt een kuis op je kop. U zult dit niet begrijpen, hoewel ik vaak moet glimlachen om sommige commentaren uwerzijds, maar dat terzijde. Bespaar u, of een ieder die dit leest de moeite, ik zal zelf de redactie wel waarschuwen.

ve
door verwijderd - Oct 7, 2012 om 00:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

tenormin

Je hebt wel een punt, maar beoordeel de vraag van TS nu eens inhoudelijk.

Hij krijgt een phishing mail en zijn vraag is dan waarom de ABN geen gratis nummer heeft om dit te melden. Hij geeft aan met de ABN gebeld te hebben, dus waarom daar dan niet de vraag stellen als je ze toch aan de telefoon hebt? Dat zou de vraag hier dan al weer overbodig maken.

Vervolgens wordt hij er op gewezen dat de ABN al waarschuwt voor dit soort mails en dat je ze ook via de website en de mail kan melden. Heel normale antwoorden. Daarna is het meneer zelf die buiten proporties reageert. Waar verhard het dan?

ve
door verwijderd - Oct 7, 2012 om 00:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Aan de andere kant is het wel zo dat de banken al zoveel doen om de klanten te waarschuwen.

En toch, heel soms nemen banken via de e-mail en telefoon wel contact op met de klanten om te waarschuwen dat er iets met de computer mis is en dat ze de computer na moeten laten kijken.

ve
door verwijderd - Oct 7, 2012 om 00:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

@winterman, ja, is allemaal waar en toch zijn we niet allemaal zo intelligent als u bent. (Hier zit zo'n voorbeeld, weet u nog). Iemand kan onzeker zijn of wat dan ook. Wordt er op zo'n eerste vraag vriendelijk geantwoord, zelfs geduldig, met (zoals ik dan nooit goed kan doen) met uitleg, dan is zo iemand gelijk van de leg, wat ik me wel en u niet, kan voorstellen. Aangezien ook dit weer off topic is: mijn andere off topic heb ik al gemeld, dus zal er wel een ban komen. En nee, ik ga nog steeds niet breien of naar de Margriet. Bridge en crypto is ook leuk ;-)

ve
door verwijderd - Oct 7, 2012 om 00:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

tenormin schreef op zondag 7 okt 2012, 00:20: mijn andere off topic heb ik al gemeld, dus zal er wel een ban komen.

Je hoeft dat bericht toch niet te melden?

Het is hier geen Tros Radar waarbij diverse forumgebruikers elkaar naaien!

ve
door verwijderd - Oct 7, 2012 om 00:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

ikbenik schreef op zondag 7 okt 2012, 00:23:
tenormin schreef op zondag 7 okt 2012, 00:20: mijn andere off topic heb ik al gemeld, dus zal er wel een ban komen.

Je hoeft dat bericht toch niet te melden?

Het is hier geen Tros Radar waarbij diverse forumgebruikers elkaar naaien!

Zo te lezen bent u hier ook een tijd, dus ook U zou hebben moeten lezen hoe volgaarne ik in de tang genomen wordt door een groepje, steeds dezelfde, "mede" forumleden. Natuurlijk heb ik mezelf gemeld, anders staan de knoppen roodgloeiend. Bij Tros Radar, dat zou u dan ook moeten weten, is dat totaal anders, dat is, alleen in het weekend, een trollenforum. Daar wordt je tenminste niet uitgemaakt voor alles wat maar voorhanden is. Nu moet ik mezelf weer melden. Lekker is dat, ikbenik.

ve
door verwijderd - Oct 7, 2012 om 00:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

tenormin schreef op zondag 7 okt 2012, 00:37: Bij Tros Radar, dat zou u dan ook moeten weten, is dat totaal anders, dat is, alleen in het weekend, een trollenforum.

Het is daar al jaren totaal verrot.
En als je daar anders spreekt dan de redactie, krijg je een permanente ban.

tenormin schreef op zondag 7 okt 2012, 00:37: Daar wordt je tenminste niet uitgemaakt voor alles wat maar voorhanden is.

Ik heb daar totaal andere ervaringen.
Door die gasten heb ik zelfs een permanente ban opgelopen.

tenormin schreef op zondag 7 okt 2012, 00:37:
Nu moet ik mezelf weer melden. Lekker is dat, ikbenik.

Hoeft niet hoor.
Het is hier geen Tros Radar.

ve
door verwijderd - Oct 7, 2012 om 00:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nou, ik ben hier openhartig in, dit is de laatste keer dat ik hier mag (mocht) meespelen en dan een ban forever zou krijgen, dus de email zal er jammer genoeg wel komen (voor mij jammer dan). Dus groet ik u maar.

ve
door verwijderd - Oct 7, 2012 om 15:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

@steege; Eigenlijk moet u gewoon bij uw mail provider zijn voor dit soort mailtje, die horen gewoon een goede filter te gebruiken zodat u deze mailtje niet meer ontvangt!
Of u installeert zelf een Spamfilter, een goede Spamfilter kunt u hier gratis downloaden; Spamfighter.

ve
door verwijderd - Oct 7, 2012 om 15:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

tenormin schreef op zondag 7 okt 2012, 00:46: Nou, ik ben hier openhartig in, dit is de laatste keer dat ik hier mag (mocht) meespelen en dan een ban forever zou krijgen, dus de email zal er jammer genoeg wel komen (voor mij jammer dan). Dus groet ik u maar.

Dat zou jammer zijn,hoe moet het dan met al die mensen waar u altijd een verlossend antwoord voor heeft.
Al denkt Zoekster daar waarschijnlijk anders over.

ve
door verwijderd - Oct 7, 2012 om 16:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

hereistom schreef op zondag 7 okt 2012, 15:11: @steege; Eigenlijk moet u gewoon bij uw mail provider zijn voor dit soort mailtje, die horen gewoon een goede filter te gebruiken zodat u deze mailtje niet meer ontvangt!

Ja natuurlijk. De mail provider gaat bepalen wat jij wel of niet aan mail mag ontvangen. Lijkt mij lachen als Post.nl hetzelfde gaat doen (bewust).

ve
door verwijderd - Oct 7, 2012 om 17:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

winterman schreef op zondag 7 okt 2012, 16:13:
hereistom schreef op zondag 7 okt 2012, 15:11: @steege; Eigenlijk moet u gewoon bij uw mail provider zijn voor dit soort mailtje, die horen gewoon een goede filter te gebruiken zodat u deze mailtje niet meer ontvangt!

Ja natuurlijk. De mail provider gaat bepalen wat jij wel of niet aan mail mag ontvangen. Lijkt mij lachen als Post.nl hetzelfde gaat doen (bewust).

Mmm.. volgens mij snap je het weer eens niet!
Goede providers gebruiken namelijk Spamfilters, net zoals bij Gmail.

Ook bij de post kun je zo'n "Spamfilter" gebruiken; https://www.postfilter.nl/ en ook bij de telefoon; https://www.bel-me-niet.nl/

ve
door verwijderd - Oct 17, 2012 om 12:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nee, natuurlijk begrijp ik het niet.

Bij Gmail ontvang je dit soort mails ook gewoon. Je krijgt alleen een waarschuwing en ze zitten in je Spam map, waar ook vaak gewoon mails van je vrienden die je wel wilt ontvangen terecht kunnen komen.

Daarnaast is Gmail geen provider, maar een service geleverd door Google.

Een postfilter of telefoonfilter stel je zelf in. Dat wordt niet bepaald door de bezorger van de post, of je telefoonprovider. Jij bepaalt wat je wilt ontvangen.

[edit - OT]

ve
door verwijderd - Oct 17, 2012 om 12:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

winterman schreef op zondag 7 okt 2012, 17:29: Nee, natuurlijk begrijp ik het niet.

Bij Gmail ontvang je dit soort mails ook gewoon. Je krijgt alleen een waarschuwing en ze zitten in je Spam map, waar ook vaak gewoon mails van je vrienden die je wel wilt ontvangen terecht kunnen komen.

Daarnaast is Gmail geen provider, maar een service geleverd door Google.

Een postfilter of telefoonfilter stel je zelf in. Dat wordt niet bepaald door de bezorger van de post, of je telefoonprovider. Jij bepaalt wat je wilt ontvangen.

[edit: OT].

[Edit redactie: Off-topic]