gallito
door gallito Jan 6, 2011 om 16:15
Computers & telefonie

Printer print niet (meer) in zwart/iwit

Ik zit met een printerprobleem waar ik niet uitkom.
Het gaat om de Canon Pixma MP 540 met aparte inkttanks. De printer is ruim een jaar oud.
Van alle catridges brandt het rode lampje, waarmee wordt aangeduid dat de printer de (originele) cartridges herkent.

Het printen in grijstinten werkt ineens niet (meer). Als ik een opdracht geef voor alleen zwart/wit, is er geen letter zichtbaar op de afdruk.
Maar ook als ik opdracht geef voor kleur, print hij de zwarte letters niet, maar alleen de kleur.
Dat is heel vervelend omdat downloadformulieren altijd in zwart/wit zijn.
Ik heb al opdracht gegeven voor het controleren van de spuitopeningen en uitlijnen van de printkop.
Dit heeft geen resultaat geboekt.
Wie heeft dit ook eens ondervonden en kan mij zeggen wat er aan de hand kan zijn.
Bij voorbaat dank.
Salu2, gallito

55504 12 Rapporteer

erik008
door erik008 - Jan 6, 2011 om 16:25
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Er zijn diverse reiniging setjes te koop die het kanaal weer open kunnen maken.

gallito
door gallito - Jan 6, 2011 om 23:59
480 Antwoorden / 66 Vragen

Bedankt voor je reactie Erik.
Ik heb me even ingelezen op de werking van een reinigingscartridge. Daarin werd o.a. genoemd dat het spuitmondje kan verdrogen (verstoppen) als de printer een tijdje niet gebruikt wordt.

Dat heeft me op het goede spoor gezet omdat de printer inderdaad een tijd niet is gebruikt. Bij hervatting had ik wel de drie kleuren en de kleine zwarte vervangen door nieuwe, maar de grote zwarte was nog vol en die was niet vervangen.

Inmiddels heb ik ook die vervangen en is het probleem opgelost. Gelukkig maar.
Maar is hiervoor ook een oplossing als de printer opnieuw een tijd niet gebruikt gaat worden?
En is de cartridge die het manco gaf nog te redden?

freya
door freya - Jan 7, 2011 om 10:00
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo gallito,

Voorkomen is altijd het beste, dus de beste methode om problemen te voorkomen is gewoon af en toe een A4'tje printen. Zelf zoek ik dan even een geschikte webpagina op (een beetje kleur, een beetje zwart en uiteraard niet teveel) en print daar één pagina van uit.

Mocht de printer toch te lang 'uit' hebben gestaan, dan haal ik de printerkop uit de printer, neem een stuk keukenpapier, vouw dit een aantal keren dubbel, bevochtigen met wasbenzine (geen andere agressieve middelen gebruiken!) en dep daarmee de spuitmondjes. De gedroogde inkt lost goed op en na deze behandeling print de printer weer als vanouds.

m.vr.gr. Freya

gallito
door gallito - Jan 7, 2011 om 15:31
480 Antwoorden / 66 Vragen

Hallo Freya,
Bedankt voor je tip. Maar een ding begrijp ik niet. De storing zat bij mij in maar 1 cartridge, de anderen deden het wel.
Werkt de printerkop soms individueel op elke cartridge?

freya
door freya - Jan 7, 2011 om 15:42
10999 Antwoorden / 1 Vragen

=gallito schreef op vrijdag 7 jan 2011, 15:31: Hallo Freya,
Bedankt voor je tip. Maar een ding begrijp ik niet. De storing zat bij mij in maar 1 cartridge, de anderen deden het wel.
Werkt de printerkop soms individueel op elke cartridge?

Ja, uiteraard (daarom zitten er ook zoveel spuitmondjes in die printkop). Elke cartridge heeft z'n eigen spuitmondjes. Als dat niet zo was, zou je nooit individuele kleuren kunnen printen. Print je dus alléén kleur, dan wordt die grote zwarte cartridge dus niet gebruikt. Daarom zie je bij printers ook vaak 2 zwarte cartridges. Zelf heb ik ook een Canon en deze heeft 5 cartridges. 3x kleur + 1x zwart (kleine cartridges) en 1x zwart (grote cartridge).
De grote zwarte is dus voor het 'gewone' tekstprinten en de kleine zwarte cartridge wordt gebruikt wanneer bij het kleurenprinten toch zwart nodig is.

Freya

ro
door ron530 - Jan 7, 2011 om 16:19
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Kan het niet zo zijn dat de zwarte cartridge gewoon leeg was, komt vaker voor. Raar dat alle documenten die we uitprinten de zwarte inkt het meest opslurpen.

gallito
door gallito - Jan 7, 2011 om 16:31
480 Antwoorden / 66 Vragen

@ron530
De grote zwarte cartridge zat nog helemaal vol. Vandaar dat ik er niets van begreep, zie mijn topic vraag.
Maar het probleem is inmiddels opgelost door de grote zwarte cartridge ook te vervangen voor een nieuwe.

Wel vreemd eigenlijk dat de printer het toen wel deed ondanks het eerder aangenomen verstopte spuitmondje in de printkop voor die kleur. Je zou toch denken dat een verstopt printkopje verstopt blijft , ook nadat je er een nieuwe cartridge inzet.

ro
door ron530 - Jan 7, 2011 om 17:08
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Dat is met vooral de zwarte vullingen zo die lijken nog vol maar zijn het niet. Ik weet niet of de Canon een optie heeft maar als je de zwarte vulling verwijdert zullen de rest van de vullingen proberen het zwart zo goed als mogelijk te benaderen. HP gaat in een soort van nood programma. Edoch als er een kleur langzamerhand vervaagt of uitvalt is vrijwel altijd de vulling leeg.

invalide
door invalide - Jan 7, 2011 om 17:16
787 Antwoorden / 5 Vragen

Als je regelmatig een test pagina drukt zal de printkop niet meer indrogen.

Maar ik vul zelf bij en voor iemand die erg weinig print doe ik er daarom 10% schoonmaak middel bij die ze bij de 3 flesjes altijd mee leveren en ik altijd teveel van heb.

Wel mindere kleuren en minder zwart maar nooit meer uitdrogen printkop.
Dus illegale na gevulde is in dit soort gevallen mogelijk.

ro
door ron530 - Jan 7, 2011 om 17:22
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Ik doe het ander vullingen leeg, printer naar de kringloop en voor een appel en een ei een nieuwe kopen. Printers kosten geen drol maar voor de vullingen moet je goud poepen. Sorry voor het taal gebruik maar het is wel zo.

ni
door nicotralala - Oct 30, 2013 om 12:28
2 Antwoorden / 0 Vragen

De oplossing is simpel maar om economische redenen niet door hp verteld ; catridges print inkt eruit halen , en even weg leggen , hendel rechts omhoog doen , inktspuitkop cartridge eruit halen , een kwartier in heet water leggen , klodders meestal zwarte inkt eruit halen langs zijkanten en even lekker spoelen onder de kraan , vocht eruit slaan , droogdeppen met keukenrol , hij doet het weer perfect !

edrick3
door edrick3 - Oct 30, 2013 om 12:31
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@nicotralala,

Het probleem van TS zal na bijna 3 jaar wel opgelost zijn.

Maar wellicht hebben anderen nog iets aan je reactie.