sunset_1
door sunset_1 Nov 11, 2006 om 22:15
Computers & telefonie

Probleem na vervangen geheugen

Collega's,

Ik heb het volgende probleem: ik wil het geheugen van mijn pc uitbreiden van 512 naar 1024. Dit omdat ik het beu ben dat het apparaat zo nu en dan, zeker met games, zo traag is als dikke str*nt.
Het geheugen dat ik nu in de pc heb zitten is 2x 256 DDR PC2700 333Mhz. Zegt mij niks, maar aan de hand daar van heb ik 2x 512 DDR PC2700 333Mhz aangeschaft. Zodra ik echter deze 2 nieuwe modules plaats, of zelfs maar 1 van de 2 gebeurt het volgende:
In mijn opstartscherm wordt het geheugen herkend, ook in de BIOS. Zodra de pc echter verder opstart gooit deze vlak voordat het inlogscherm van Windows verschijnt de boel uit en begint te rebooten. Als ik niets zou doen zou dat oneindig doorgaan.
Opstarten in de veilige modus helpt niet, alleen het terug plaatsten van het oude geheugen. Beide nieuwe modules ook los geprobeerd, en ook daar geen resultaat mee. Doe ik iets finaal verkeerd of . . .

456 20 Rapporteer

ve
door verwijderd - Nov 11, 2006 om 22:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

zitten ze niet in de verkeerde sleuf bijvoorbeeld 2 en 3 ipv 1 en 2 ?

sommige moederborden hebben er 3 tot 4 van dit soort bankjes

dat ze verkeerd om zitten denk ik niet omdat ze wel worden herkend

ve
door verwijderd - Nov 11, 2006 om 22:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

past maar p 1 manier (ivm uitsparing) en heb slechts 2 banken...

ve
door verwijderd - Nov 11, 2006 om 22:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik kan volgens de instuktie max 3x512 plaatsen, geen 1x 1024.. en ook de processor is aan max gebonden, dus als ik zwaarder wil moet ik nieuwe moederbord kopen, dus wat zegt de fabrikant?

PC 266, 333 en 400 kan meestal wel door elkaar gebruikt worden, maar de laagste bepaald de snelheid...

soms moet je jumperstjes  verzetten, dus kijk eens bij de site van het moederbord of deze type er nog te vinden is, of in het boekje.

Soms is een upgrade van Bios of moederbord instelling nodig, dus nu kan ik wel de zwaardere processor gebruiken en ben ik van USB 1.1 naar 2.0 gegaan, dus soms loont het meer dan je denkt, zelfs mijn printer is dus nu sneller... ruim 4x...

veel succes, en zonder merk en type van moeders bordje worden verdere adviezen erg moeilijk...

ve
door verwijderd - Nov 12, 2006 om 16:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is als ik mij niet vergis een probleem in Windows; bij het wijzigen van hardware kan het in sommige gevallen voorkomen dat alles opnieuw geinstalleerd moet worden en daarna geheractiveerd...

Het kan ook aan de fabrikant liggen, HP heeft hier nogal een handje van en blokkeert ondermeer extra geheugen om dit duurder te verkopen via de eigen winkels.

De vraag is dus vooral nu: welk systeem heeft u en als u dit kunt terugvinden ook welk type moederbord?

ve
door verwijderd - Nov 12, 2006 om 17:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoe kom je daar nou bij?
HP heeft geen eigen winkel(s), alleen resellers.
Geheugenuitbreiding met niet-HP geheugen is mij meermalen gelukt in HP pc's.

ve
door verwijderd - Nov 12, 2006 om 17:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vermoed dat er iets fout gaat met de hardware instelling van windows.
Probeer eens een knoppix cd of andere livecd van linux.
Als deze wel gewoon opstart dan zal vermoedelijk een nieuwe installatie van windows de enige optie zijn.
Of start op met je oude geheugen en verwijder onder apparaatbeheer de geheugen modules, en sluit af.
Plaats nu het nieuwe geheugen en probeer dan op te starten.

ve
door verwijderd - Nov 12, 2006 om 18:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Lezen beste Edwardus, geen eigen winkels maar wel resellers is lokale verkooppunten. (centralpoint etc.)
Ik noemde meerdere mogelijkheden waaronder het feit dat in het verleden, het is mij onbekend of dit nu nog is, HP een redelijke reputatie had om hardwarewijzigingen via het Bios te blokkeren. Ik wilde dit wel even aantippen want gezien de aangegeven specificaties kan dat model daar mischien nog onder vallen.
Ik probeer zoveel mogelijk op te vangen in mijn antwoord, afhankelijk van de reaktie van de vraagsteller kan ik dan verder zoeken.

ve
door verwijderd - Nov 12, 2006 om 18:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Welk type Compaq Presario heb je?

ve
door verwijderd - Nov 12, 2006 om 19:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

merk en type is niet genoemt, helaas... dus lastig als de vrager niet regelmatig reageerde...

doordat er mensen vertellen dat vroeger merken uit bescherming wel eens lastig deden,.... en dan krijg je dit..

ve
door verwijderd - Nov 12, 2006 om 20:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

De vragensteller had vandaag last van zijn verplichte sociale leven ;)

Om terug te komen op de bovengenoemde antwoorden: Het betreft hier een Compaq Presario S5190NL. Uit mijn navraag bij Compaq eerder vandaag is naar voren gekomen dat het type geheugen wat ik aangekocht heb wel degelijk de juiste specificaties heeft. Blijft dus eigenlijk alleen de mogelijkheid over dat de modules allebei kapot zijn (namelijk ook beide modules los geprobeerd ,zelfde verhaal), of dat er iets in het windowsverhaal niet mee wilt werken. Ik ga zo in ieder geval proberen om de modules in het apparaatbeheer te verwijderen zoals hierboven geoppert, misschien dat dat verder helpt.

Via deze link kun je trouwnes de volledige specificaties bekijken van het apparaat: http://www.topproduct.nl/hardware/desktops/specificaties/iprod/
F669089D-6EE2-4BA0-8DE8-E051D27866FD/65355/Compaq_Presario_S5190NL_info.html

ve
door verwijderd - Nov 12, 2006 om 20:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tot nu toe niet kunnen vinden war ik in het apparaatbeheer de geheugenmodules kan verwijderen. Enig idee?

ve
door verwijderd - Nov 12, 2006 om 20:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heb je al geprobeerd of een bootable cd werkt, desnoods een installatie cd.
Al is het alleen maar om te zien of je tot het installeren komt.
Werkt dit dan verwacht ik dat het geheugen goed is.

ve
door verwijderd - Nov 12, 2006 om 21:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dirck,

Deze info heb ik al meerdere keren doorgenomen. Niet meer dan logisch lijkt mij ;)

ve
door verwijderd - Nov 13, 2006 om 19:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ook daar ging het apparaat de fout in. Op aanraden van de it-er op t werk memtest86 gedownload, en de nieuwe modules getest. In de eerste 10 minuten al bijna 800 fouten, dus lijkt me duidelijk.

ve
door verwijderd - Nov 13, 2006 om 19:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Lieve help! Welk merk?

ve
door verwijderd - Nov 13, 2006 om 19:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

nou dat is dan in iedergeval opgelost.
succes

ve
door verwijderd - Nov 13, 2006 om 19:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je in winkel terug komt, kunnen ze daar gelijk kijken of nieuwe geheugen wel werkt, dus met open pc binnen komen, en ze kunnen in andere testen of het geheugen goed is.. elke pc waar het inpast kun je als testkast gebruiken...

het kan een foute serie zijn,maar omdat de oude nog wel werken, denk ik dat het 2 slechte zijn, erg zelfzaam ,meestal maar eentje, maar het zou kunnen.. dus naar winkel, liefst in ochtend als het rustig is.. anders geen tijd en word je weggestuurd..

Je kunt ook andere pc van vrienden vragen om het geheugen te testen.. als daar ook fout, weet je het tenminste wat het  is...

ve
door verwijderd - Nov 13, 2006 om 19:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Had om eerlijk te zijn van Conrad wel fatsoenlijk spul verwacht, morgen eens contact met ze opnemen hoe we dit op gaan lossen. Ze mogen van mij gerust een nieuwe set sturen, maar als die ook niet werkt dan vrolijk mn centen terug. In ieder geval dank voor het meedenken allemaal..

ve
door verwijderd - Nov 13, 2006 om 19:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als Conrad, eerst even bij andere testen, als daar werkt jammer, jou pc heeft dan een probleem, als daar ook niets,dan terug en melden dat bij meerdere pc's niet werkte....

Niet goed, terug sturen en je krijgt normaal andere zonder kosten, garantie dus... maar geld terug word lastiger...