pi
door pimpampet Mar 1, 2019 om 18:22
Computers & telefonie

Problemen met Apple Garantie

Net iets minder dan een jaar geleden, heb ik de nieuwste versie van de Macbook Pro aangeschaft. Al snel bleek dat het vernieuwde toetsenbord regelmatig kuren had. Soms werkte een toets opeens niet meer of was er sprake van dubbele aanslagen. Wat ik dan weer met een busje perslucht moest oplossen. Dit probleem was helaas veelvoorkomend en uit de hele wereld stroomde klachten binnen.

Op een gegeven moment besloot Apple om een garantieprogramma in te stellen met een duur van 4 jaar. Ik heb het probleem zo lang mogelijk uitgezeten omdat ik mijn Macbook liever niet kan missen, maar toen de problemen zich afgelopen dinsdag weer voordeden; ben ik toch maar naar de Apple Store gegaan.

Aangekomen in de Apple Store, werden er wat testjes gedaan en bleek mijn toetsenbord inderdaad gebreken te vertonen. Hij is daarop ingenomen en zou gratis gerepareerd worden. Hij viel immers zowel onder dit garantieprogramma als onder de reguliere garantie.

Nu kreeg ik vandaag opeens een telefoontje, er zou waterschade geconstateerd zijn op het moederbord dus of ik even terug wilde bellen. Zo gezegd zo gedaan, volgens de medewerker zou er op twee chips (links op het moederbord) wat corrosie zijn aangetroffen wat duidt op waterschade. Hierdoor vervalt de volledige garantieregeling, zowel het verlende garantieprogramma alsmede de standaard garantie. Dit terwijl de toetsen verder mechanisch zijn en niets met water te maken hebben.

Nu houd ik zelf juist altijd expres drinken weg bij mijn Macbook om dit soort gedoe te voorkomen. Ik kan me dan ook niet voor de geest halen dat er ooit iets van water in de buurt van de behuizing is gekomen. Er is al helemaal niets overheen gekomen. Dit rest mij dus met een flink aantal vragen:

    Kan Apple de gehele garantie ongeldig verklaren door waterschade?
    Is een beetje corrosie geldig bewijs voor waterschade?
    Kan het zijn de corrosie door condens is ontstaan?
    Kan het zijn dat de corrosie reeds in de fabriek is ontstaan?

In plaats van de boel gratis te repareren wordt mij nu om €950,- reparatiekosten gevraagd wat ik simpelweg niet kan noch wil betalen.

Saillant detail: twee dagen na het wegbrengen van de Macbook werd mijn spotify opeens overgenomen vanaf een ander apparaat. Ondanks een zeer secuur wachtwoord en geen phishing of wat dan ook. Ik heb toen ook contact opgenomen met Apple om dit even intern na te laten kijken bij hun reperatiemedewerkers. Een dag later krijg ik opeens dit verhaal.

4626 9 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Mar 1, 2019 om 18:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt die ellende over zichzelf afgeroepen door niet meteen met die klachten over dat toetsenbord zich bij Apple te vervoegen. Dan had Apple moeten bewijzen dat het euvel aan u lag, nu ligt de bewijslast andersom.

pi
door pimpampet Mar 4, 2019 om 11:57
Antwoorden / 1 Vragen

Toen de klachten voor het eerst optraden, heb ik contact met Apple gezocht. Zij verwezen naar helpdocumentatie waarin de klant wordt verzocht met perslucht over het toetsenbord te gaan. Indien dat nog steeds niet lukt, dient men naar de Apple Store te komen.

Tot op heden was die perslucht afdoende.

ne
door neodutchio - Mar 1, 2019 om 19:43
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Vocht zit in lucht. H20. Als u met een spuitbus lucht in het apparaat blaast, dan blaast u er gewoon vocht in.

Vochtschade ontstaat makkelijk. U denkt meteen aan een glas drinken, maar buiten lopen in de miezer, in de keuken naast kokent water, in de badkamer neerleggen bij het douchen, enz.

Als de vochtsensoren aangeven dat er vocht in zit, dan komt dat door externe factoren Dat valt dus nooit onder garantie.

En mocht u aanspraak willen maken op een garantie, dan moet dat binnen 2 maanden na het ontdekken van het euvel.

pi
door pimpampet Mar 4, 2019 om 12:03
Antwoorden / 1 Vragen

Als u mijn bericht beter leest, zal u zien dat ik zelf ook naar condens neig en dus niet naar schade door een glas water.

Ook is er geen sprake van vochtsensoren die af zijn gegaan, die slaan namelijk allemaal negatief uit. Het enige vermoeden voor vochtschade is corrosie bij 2 chips. Die wellicht ontstaan is door perslucht of een andere vorm van condens.

Die 2 maanden zijn ook niet van toepassing, Apple geeft zelf namelijk aan het probleem eerst met perslucht op te lossen. Pas bij aanhoudende problemen moet er een afspraak gemaakt worden voor de vervanging van het toetsenbord. Dit defecte toetsenbord heeft overigens een extra kwaliteitsprogramma bij Apple door de vele klachten. Dit programma heeft een duur van 4 jaar na aanschaf van de computer.

endemion
door endemion Mar 4, 2019 om 17:47
237 Antwoorden / 3 Vragen

Dat crApple waterschade claimt een een bekende manier waarop ze de zaak bedonderen. Kijk een op youtube naar Louis Rossmann's video's
en wat crApple zoal flikt op garantie/reparatie gebied.

ne
door neodutchio Mar 4, 2019 om 17:53
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Endemion, hoe ontstaat corrosie op de 2 chips? Omdat er vocht verzonnen is?

endemion
door endemion Mar 4, 2019 om 18:01
237 Antwoorden / 3 Vragen

Neoduchio, je weet niet eens of het überhaupt waar is dat ze op jou board iets geconstateerd hebben van die aard. Daar wordt vaak zat simpelweg over gelogen. Tevens als het systeem niet hermetisch is afgesloten kan er gewoon vocht bij al helemaal in een regenachtig land als dit. Nogmaals kijk eens naar wat Louis zoal over crApple te zeggen heeft.

ne
door neodutchio Mar 4, 2019 om 19:25
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Een laptop, tablet of telefoon is ook niet bedoeld om mee in de regen te lopen. U wilt beweren dat een macbook waterdicht zou moeten zijn? En dat TS zelf met water spuit is dan ook een leugen?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 1, 2019 om 21:28
16883 Antwoorden / 202 Vragen

Ik begrijp dat u de Macbook in een apple store heeft gekocht. Helaas heeft u er verkeerd aan gedaan, als al gemeld door een collega expert u zich niet meteen tot de verkoiper te wenden. Het gevolg is dat u naar mijn menin daardoor geen, in ieder geval minder, aanspraak kunt maken op de consumentenbescherming als gereld in het burgerliujk wetboel 7:17 en verder dat u o.a. kunt vinden onder www.wetboekonline.nl.

Jammer omdat de consumentenbescherming veel verder gaat dan fabrieksgarantie. Ook bij Apple blijkt men overigens vaak de wettelijke regelingen, ook Europees niet te kennen.

tijger1
door tijger1 - Mar 4, 2019 om 12:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar u had snel een probleem, wat na dat advies niet verholpen bleek, in ieder geval steeds terugkwam. Dus toen had u zich daar moeten vervoegen.

Perslucht kan je een keer gebruiken bij een stofje of een kruimeltje, maar niet regelmatig. Dus u hebt zelf die corrossie veroorzaakt.

mo
door mof - Mar 4, 2019 om 13:16
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Nee, Apple kan de garantie niet ongeldig verklaren, Apple moet aantonen dat dit 1) waterschade is en twee, door u veroorzaakt is. Het betreft hier de door Apple afgegeven garantie die boven de wettelijke garantie op electronica gaat.
waterschade door bijv overgegoten bekertje levert meer schade op dan wat corrosie op het board. Als het condens schade is is het in principe een constructiefout.

ne
door neodutchio Mar 4, 2019 om 17:50
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Waarom zou het een constructiefout zijn? TS blaast lucht het apparaat in. In lucht zit vocht. TS spuit dus zelf vocht het apparaat in.
Daarbij heeft een Macbook geen IP classifisering. Dat wil dus zeggen dat deze niet getest is op welk vocht dan ook. Er wordt dus ook niet aangegeven dat de Macbook tegen condens zou moeten kunnen.
Vocht komt van buiten af en kan dus niet Apple aangerekend worden.

tijger1
door tijger1 Mar 4, 2019 om 17:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De Ts heeft dat ding bijna een jaar, en dat is dus langer dan zes maanden, waarbij de Ts dus moet aantonen dat het aan Apple ligt, en die hebben geen corrossie veroorzaakt.

Aa
door Aarjan - Mar 5, 2019 om 01:19
2 Antwoorden / Vragen

Perslucht uit een spuitbus bevat meestal een hoogst ontvlambaar drijfgas en, gek genoeg, geen lucht. Het gas bevat géén water. Het is dus niet waar dat perslucht voor corrosie zorgt.
Overigens is € 950 een behoorlijk hoge prijs. U heeft de laptop afgegeven om hem onder de garantie te laten repareren. Toen werd u gebeld met het verhaal dat de garantie verviel. Heeft u toen opdracht gegeven tot reparatie tegen betaling? Zo ja, dan is het redelijk dat een schatting van de kosten was gegeven. Zeker bij zo'n hoog bedrag. Dan had u in de gelegenheid geweest om het af te gelasten.
En als het allemaal niet zo duidelijk is: hoe kan Apple bewijzen dat u opdracht tot reparatie gaf tegen een onbeperkt hoog bedrag?
Ik ben geen jurist, maar het consumentenrecht draait om redelijkheid, dus wellicht dat u hier een grond heeft om u op te beroepen.

Th
door Thijs61 - Mar 5, 2019 om 09:27
1 Antwoorden / Vragen

Heb dit zelf ook ervaren met mijn Apple 6S telefoon. Betrof een terugroep aktie van deze telefoon accu was niet goed en mijn telefoon viel in deze terugroepactie. Dus heb even gewacht en tegen het einde van de terugroep aktie naar de Apple winkel gegaan. Hetzelfde verhaal als Pimpampet. Ook ik werd gebeld dat er vocht in mijn telefoon was vastgesteld en de garantie was vervallen. Ook ik had twee keuzes of laten repareren of terugkrijgen maar moest dan nog € 75,- betalen voor reparatiekosten. Verder hetzelfde verhaal als Pimpampet. Hoe wil je hier tegen verdedigen tegen een bedrijf als Apple. Dit zijn langlopende procedures die je als burger niet wilt hebben en daar winnen ze mee en vallen de meeste klanten af en hebben ze de zaak gemakkelijk gewonnen

ro
door ron503 Mar 5, 2019 om 10:57
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Als er een terugroepactie op touw gezet wordt is het wel de bedoeling om de telefoon binnen korte termijn te laten herstellen en niet wachten tot het einde van de actie. Stel dat de accu spontaan kon ontbranden had u dan ook gewacht totdat de telefoon in rook opgegaan was?.

Ge
door Genee - Mar 5, 2019 om 09:58
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Ik lees wel bij gebruik van persluchtbusjes, als je deze niet rechtop houdt er vloeistof uit kan komen.
Zou dat de corrosie op de chips kunnen verklaren?
Dan een slecht advies van Apple om perslucht te gebruiken.
Eigenlijk niet voor te stellen dat zo’n groot bedrijf garantie afwijst wanneer op 2 chips wat corrosie zit, er zullen toch wel meer chips in de Mac zitten.

panter22
door panter22 - Mar 5, 2019 om 10:06
6599 Antwoorden / Vragen

De vraag is ook gesteld aan het forum van de Consumentenbond.
Voor een foto van de corrosie kijk hier:
https://community.consumentenbond.nl/computers-elektronica-5/apple-weigert-garantie-wegens-vermeende-waterschade-18499