jj
door jjanneke Aug 5, 2005 om 22:46
Computers & telefonie

Problemen met Wanadoo en/of KPN

Ik heb sinds juni Wanadoo Family zonder telefonie. Dat ging prima, maar sinds vorige week doet mijn vaste telefoonlijn het niet meer. Ik ontvang nog wel adsl, maar geen telefoon. De lijn is dood en als mensen mij bellen krijgen ze een bezet-toon. Ook als ik alles (zowel livebox als telefoon) uit het telefoonstopcontact haal, is er die bezet-toon.

KPN zou een monteur sturen maar belde me dat het probleem bij Wanadoo ligt. Ik heb nu Wanadoo bestookt met e-mails, maar ze reageren niet. Ik kan de helpdesk niet bellen omdat die niet mobiel bereikbaar is en aangezien mijn vaste telefoon door hen niet meer werkt...

Ik ben nu al 9 dagen niet telefonisch bereikbaar, heeft iemand tips wat ik hieraan kan doen? En klopt het dat KPN de schuld mag afschuiven op Wanadoo? Ik betaal KPN voor mijn telefonie, zijn zij er dan ook niet verantwoordelijk voor dat ik telefoonverbinding heb?

Alvast bedankt voor uw reacties!

314 19 Rapporteer

ve
door verwijderd - Aug 5, 2005 om 23:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het antwoord is vrij simpel: als je telefonie van KPN hebt en je betaalt de kosten aan KPN zal KPN moeten zorgen dat de telefoon naar behoren werkt. Het verhaal dat het probleem bij Wanadoo ligt is geleuter. KPN moet het oplossen en eventueel in de slag gaan met Wanadoo maar jou niet opschepen met de mededeling dat je daar maar je heil moet zoeken. Probleem is natuurlijk hoe 'je zo'n log lichaam als KPN in beweging krijgt. Blijven bellen is voorlopig de enige oplossing. Sterkte - E.

ve
door verwijderd - Aug 6, 2005 om 00:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

dat vind ik ook de kpn verbinding werkt niet dus is dat aan de kpn om dit voor jouw te regelen ik wens jouw heel veel succes

ve
door verwijderd - Sep 15, 2005 om 16:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je via Wanadoo belt en internet (de livebox) en ADSL werkt wel maar je kunt niet bellen dan is de lijn goed en dus einde KPN. In mijn ogen is het probleem bij Wanadoo en niet bij KPN immers je kunt wel internetten en bellen via de livebox is dus bellen via ADSL (VOIP). De fout zit bij Wanadoo.

ve
door verwijderd - Sep 15, 2005 om 16:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

KPN is verantwoordelijk voor de telefoonlijn.

Ik begrijp dat je de lijn nog steeds bij KPN hebt en niet hebt laten overnemen door Wanadoo. Dit betekent dat zij verantwoordelijk zijn voor het bel-signaal over deze lijn.
Indien je alle apparaten eruit haalt en je hebt nog steeds geen fatsoenlijk telefoonsignaal ( evt. moet er nog wel een splitter tussen om het ADSL-signaal eruit te filteren ), dan is de lijn niet goed !
Dit kan KPN zo voor je doormeten en je hier antwoord op geven.
Is de lijn correct dan stoort waarschijnlijk wanadoo op de telefoonlijn en zal je toch daar moeten zijn ben ik bang

ve
door verwijderd - Sep 15, 2005 om 16:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Encarta, je schrijft over een log apparaat als de KPN. Zoals het beschreven is door de vraagsteller moet hij/zij niet zijn bij de KPN maar bij Wanadoo. Geen valse beschuldigingen naar de verkeerde partij a.u.b.

ve
door verwijderd - Sep 15, 2005 om 16:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ queennr1 - er staat :  Ik betaal KPN voor mijn telefonie

Dus los van het feit dat dit een oud draadje is lijkt het mij dat je de vraag eens goed moet lezen. Dat voorkomt domme antwoorden. E.

ve
door verwijderd - Sep 15, 2005 om 16:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ jonjo - vraagsteller betaalt de telefoon aan KPN en dus moet Wanadoo de klacht oplossen ? Vreemd antwoord, vind je zelf niet ? - E.

ve
door verwijderd - Sep 15, 2005 om 17:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dom antwoord? Wanadoo is in deze de verantwoordelijke. Het pleit niet echt voor je om op deze manier te reageren. Had je eerlijk gezegd hoger ingeschat. Maar laten we even afwachten hoe het afloopt met Herman, misschien hoor ik dan nog iets van je.

ve
door verwijderd - Sep 15, 2005 om 17:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ jonjo - leg dan eens uit waarom wanadoo de schuldige is terwijl kpn de telefoon provider is ? - E.

ve
door verwijderd - Sep 15, 2005 om 17:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wanadoo heeft zoals vaker gemeld alle aansluitingen overgenomen. Alleen weet vragensteller/ster dit nog niet. Inderdaad oud draadje.

ve
door verwijderd - Sep 15, 2005 om 17:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nog een verdere uitleg, mensen stappen over omdat het aanbod van de nieuwe aanbieder heel profijtelijk is. Nadien komen de problemen en krijgt de partij die ons nota bene de mogelijkheid van ouds her heeft gegeven de schuld. Hola geen connecties met KPN of welke mij. dan ook.

ve
door verwijderd - Sep 15, 2005 om 17:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik lees dit voor het eerst en als dit zo is (en ik twijfel daar verder niet aan) dan moet Wanadoo inderdaad voor de oplossing zorgen. Vreemd is echter dan wel dat KPN in eerste instantie een monteur zou sturen dus ook daar is het nieuws van de overname nog niet tot alle lagen doorgedrongen. Verder snap ik niet dat vraagsteller (nog steeds ?) telefonie aan KPN betaalt. Verwarring alom dus. E.

ve
door verwijderd - Sep 15, 2005 om 17:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Encarta, persoonlijk denk ik dat de persoon die de vraagsteller/ster aan de telefoon de toezegging deed van de monteur, teruggefloten is door de mensen, die gezien hebben dat de klant geen klant maar exklant was. Dit is fout maar het kan gebeuren. m.v.g.

ve
door verwijderd - Sep 15, 2005 om 20:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Niks ex-klant, er word nog keurig abonnementsgeld aan KPN betaald en kan KPN dus niet de verantwoordelijkheid afschuiven door simpelweg te stellen dat het probleem bij Wanadoo ligt. De kans dat dit probleem bij Wanadoo ligt is onwaarschijnlijk, dus wederom KPN contacteren en aangeven dat je geen genoegen neemt met hun antwoord.

ve
door verwijderd - Sep 16, 2005 om 09:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor jullie reacties. Hoewel het een 'oud draadje' is, is mijn probleem nog steeds niet opgelost. Na veel bellen, mailen en klachten indienen begon KPN mij eindelijk serieus te nemen, en hebben ze toegegeven dat mijn telefonie (en dus het probleem) hun verantwoordelijkheid is. Zij hebben echter ook aangegeven dat het probleem in de ZIP (?) kast van Wanadoo zit, en dat hun monteur daar niet bij mag komen. Wanadoo is dus de enige die het probleem op kan lossen, maar omdat het niet Wanadoo's verantwoordelijkheid is, sturen zij ons steeds weer terug naar KPN.

Inmiddels hebben we, in overleg met zowel KPN als Wanadoo, na 5 weken besloten om KPN een 'bypass' te laten plaatsen. Hierdoor hebben we inmiddels weer telefoon, maar geen adsl meer. Nu ligt de verantwoordelijkheid dus wel bij Wanadoo, en hopelijk komen ze nu in actie. Er is inmiddels door Wanadoo eindelijk een case aangemaakt, maar een oplossing laat voorlopig op zich wachten...

ve
door verwijderd - Sep 21, 2005 om 11:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

wie geeft hier nu domme antwoorden, hij heeft waarschijnlijk een livebox en dus belt degene via deze livebox (internetbellen). Dat je wel betaalt aan kpn is mij niet duidelijk maar het kan zijn omdat de lijn nog steeds via KPN loopt. Zolang de persoon in kwestie aan KPN alleen het vastrecht betaald aan KPN en de rest aan Wanadoo is er dus sprake van INTERNETBELLEN. Kan je niet meer bellen en het internet werkt wel dan ligt het bij Wanadoo simpel.

Zelf eerst even lezen, scheelt domme opmerkingen

ve
door verwijderd - Oct 22, 2005 om 10:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Jonjo:

Je hebt de klok nog niet eens horen luiden, laat staan dat je weet waar de klepel hangt. De verantwoordelijkheid van de telefoonlijn ligt volledig bij KPN. Klant in kwestie heeft ADSL Family zonder telefonie, waarmee Wanadoo helemaal NIETS met het telefoondeel van de lijn te maken heeft. Wanadoo heeft alleen iets te maken met het internetdeel van de telefoonlijn, en die twee staan volledig los van elkaar. Ook als je WEL telefonie hebt van Wanadoo, is KPN nog steeds verantwoordelijk voor de 'normale' (PSTN) telefoonaansluiting. VOIP staat daar nl volledig los van. VOIP en PSTN zijn twee totaal verschillende zaken, die 100% los van elkaar staan. Aangezien verreweg de meeste mensen met VOIP nog steeds een PSTN aansluiting hebben, is KPN verantwoordelijk voor PSTN. Als je KPN-nummer het dus niet meer doet, moet je bij KPN zijn. Je gaat immers ook niet naar de slager om te klagen over een brood dat je gekocht hebt bij de bakker.

Dat verhaal over van KPN over de 'schuld van Wanadoo' is overigens ook gelul. Maar goed, de klantenservice van KPN presteert het om klachten mbt binnenkomende telefoontjes af te schuiven op CPS aanbieders. Die bypass hadden ze al weken eerder aan kunnen leggen, trouwens.

ve
door verwijderd - Nov 19, 2005 om 14:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Is inmiddels alweer een oud (koper)draadje, maar ben toch benieuwd of het al opgelost is.

ve
door verwijderd - Dec 5, 2005 om 17:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Na veel bellen, mailen en schrijven kregen we eind oktober eindelijk een reactie van Wanadoo: "Er is een monteur van een derde partij aangestuurd om uw probleem te onderzoeken en op te lossen. Hieruit is gebleken dat er een ernstig hardware probleem is in de centrale waar u op aangesloten bent." Een paar dagen later hadden we weer adsl!

Uit deze reactie blijkt wat mij betreft dat het probleem ook in eerste instantie al in de centrale van Wanadoo lag, zoals KPN ook beweerde.

Uiteindelijk hebben we 2 maanden zonder internet gezeten, dus we gaan nu nog proberen om het betaalde abonnementsgeld terug te krijgen van Wanadoo. Maar we kunnen in ieder geval weer internetten, én bellen!