donna53
door donna53 Sep 18, 2011 om 13:45
Computers & telefonie

Programma installeren

Even een vraagje:
Ik heb een oude laptop waar nog ME2000 op zit.
De Vista CD-rom van mijn andere laptop start er niet op. De XP CD-rom wel, dus ik dacht: als ik er eerst XP opzet, kan ik daarna misschien Vista of Windows7 erop zetten (Windows ( schijnt overal op te kunnen, maar dat is er nog niet)
Als ik het XP programma op de laptop wil zetten, komt er de melding dat er te weinig schijfruimte op de harde schijf is. Normaal wordt het overschreven, volgens mij, maar dat doet het dus nu niet.
Kan ik bij de harde schijf het ME2000 programma verwijderen zonder dat dat gevolgen heeft voor het installeren van het XP programma? Of is de hele computer na het verwijderen blanco? (sturingsprogramma, drivers, etc.)
Voordat ik ME helemaal verwijder, wil ik dus graag van jullie wteten of ik er dan nog wel XP op kan zetten.
Alvast bedankt!

598 11 Rapporteer

birdies
door birdies - Sep 18, 2011 om 13:49
6104 Antwoorden / 31 Vragen

......Ik heb een oude laptop waar nog ME2000 op zit......... ME2000 bestaat niet. Het is of Windows ME of Windows 2000. Als dat ding al zo oud is, kun je Vista of Win7 wel vergeten.

birdies
door birdies - Sep 18, 2011 om 13:50
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Hoe groot is trouwens de harde schijf die er in zit?

donna53
door donna53 - Sep 18, 2011 om 14:53
98 Antwoorden / 10 Vragen

Het is ME en ik wil er dan XP opzetten (is idd. een heel oud dingetje, ja!)
Op het scherm staat nu bijv. dat er niet genoeg schijfruimte is (moet plm. 1000 MB hebben.Als ik partitie 1 (C harde schijf) selecteer is er niet genoeg vrij en als ik hem wil verwijderen staat er dat dat niet kan omdat er tijdelijke bestanden op staan die nodig zijn voor de installatie.
Als ik een partitie uitzoek waar het op kan is dat bijv. partitie 3 Beveiliging.
Maar er staat dat als ik die verwijder dat alle gegevens verloren gaan.
Kan ik die dus verwijderen en kan ik er dan XP opzetten zonder gevolgen? En start
de laptop dan op met XP i.p.v. Me want dat is dan niet verwijderd neem ik aan.

snah
door snah - Sep 18, 2011 om 15:25
654 Antwoorden / 61 Vragen

Laat de laptop zoals hij is , je hebt waarschijnlijk veel te weinig geheugen voor xp .
Ook ga je problemen krijgen met drivers voor jouw hardware .

Ook al zou het lukken dan zal jouw laptop heel , heel erg traag zijn .

Hans

snah
door snah - Sep 18, 2011 om 15:31
654 Antwoorden / 61 Vragen

Kijk ook eens hier KLIK

birdies
door birdies - Sep 18, 2011 om 16:04
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Hoe groot is de totale harde schijf? Dus niet per partitie en niet wat er nu nog aan ruimte over is. Als ik me niet vergis, had je toen nog harde schijven van 10Gb, daar heb je niks aan voor XP. Over Vista en Win7 zullen we het helemaal maar niet meer hebben.

Ben het eigenlijk wel eens met snah: laat dat ding zoals hij nu is. Gaat zeer waarschijnlijk van geen meter werken met XP.

dirck
door dirck - Sep 18, 2011 om 16:19
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Windows XP zou het waarschijnlijk wel kunnen doen, maar dan moet er wél minimaal een 500 MHz CPU en minimaal 256 MB werkgeheugen inzitten en dan zal het nog traag werken.

Voor Windows Vista en Windows 7 heb je al minimaal 512 MB werkgeheugen en een 128 MB videokaart nodig om deze uberhaupt te kunnen installeren, plus een harde schijf van minimaal 40 GB.

Wat is het merk en type van je laptop?

Groet, Dirck

donna53
door donna53 - Sep 18, 2011 om 18:49
98 Antwoorden / 10 Vragen

Hoi hoi,
Op de harde schijf (C) staat 2863 MB, beveiliging (D) 1694 MB. Nog een partitie met 204MB en 8 MB (en het is een Lifetec van Aldi uit het jaar ''Kruik'')
Totaal dus 4769 MB. Dat is niks natuurlijk, maar XP heeft maar 1085 MB vrije ruimte nodig. Vandaar dus mijn vraag of ik ''ongestraft'' de partitie van ''beveiliging'' kan vervangen door het XP programma en of het dan opstart met XP of dat het dan helemaal niks meer doet.
Ik was met de CD rom tot de partities gekomen en toen gestopt, maar als ik nu de computer op start, komt er '' opstarten met microsoft Windows en daaronder Windows setup'' te staan. Dan moet ik kiezen tussen de twee besturingprogramma's. Als ik dan niet snel genoeg ''windows'' aanklik gaat de computer weer proberen het programma er op te zetten wat dus niet kan.
Dat krijg ik er nu ook niet meer af. Heb al gekeken op de harde schijf.
Dus nu heb ik twee vragen dus..............................(beetje dom?)

snah
door snah - Sep 18, 2011 om 19:04
654 Antwoorden / 61 Vragen

Op de beveiligde partitie staat waarschijnlijk de fabrieksinstelling van het besturingsprogramma ( ME )

De totale grootte van jouw HD is 6 Gb , daar zou xp dus op kunnen .( er is ook een light versie van xp ) .

Maar de vraag blijft , kan jouw processor xp aan , is er voldoende geheugen ( minimaal 256 mb en met de sp 's 512 mb ) en zijn er xp drivers voor jouw hardware ?

Mocht jij toch iets willen uitproberen maak dan eerst een back-up van jouw systeem , zodat jij altijd terug kan .

Mijn advies blijft , laat het zoals het nu is .

Hans

birdies
door birdies - Sep 18, 2011 om 19:40
6104 Antwoorden / 31 Vragen

........Ik was met de CD rom tot de partities gekomen en toen gestopt, maar als ik nu de computer op start, komt er '' opstarten met microsoft Windows en daaronder Windows setup''.......

De cd er al uit gehaald? 6Gb aan de zeer krappe kant, weinig geheugen (vermoed 128Mb), oude, trage processor: conclusie laten zoals het is en een nieuwe laptop kopen. Zou er ook nog een AV programma op moeten. Dat gaat echt allemaal niet werken.

donna53
door donna53 - Sep 18, 2011 om 23:25
98 Antwoorden / 10 Vragen

Ja, de CD is eruit en toch krijg ik steeds die melding. En de computer gaat dan dus binnen 5 sec. naar de installatie van XP terwijl de CD er niet meer in zit. Snap het ook niet. Net alsof er een stukje XP geinstalleerd is, maar ik kan niet vinden waar.
Ik kan het dus wel bij het oude laten zoals aangeraden, maar hoe krijg ik die melding er dan af?