ma
door maxi_013 Jan 3, 2004 om 15:40
Computers & telefonie

Q-motion PC

Ik heb in december een nieuwe PC aangeschaft via de Expert, dit is een PC van het merk Q-motion. Het is een Pentium 4 HT 3,0Ghz. Met 1024ddr-sdram en een Gigabite moederbord met een Sis chipset.
Nu heb ik het volgende probleem...
Als mijn PC op volle toeren draait met een zware aplicatie dan valt hij uit en start dan weer opnieuw op. XP Pro geeft dan als foutmelding:
Minidump en Memory leak.
Ik heb hiervoor contact gezocht met de klanten service van Q-motion en deze zeiden dat ik mijn harde schijf moest formateren en opnieuw de partities erop moest zetten en dat het probleem dan opgelost zou zijn. Dit is echter niet het geval en de fout blijft voorkomen.
Nou heb ik van een vriend van me al begrepen dat het een fout op het moederbord zou kunnen zijn of een fout bij het intern geheugen.
Q-motion wil mij echter niet verder helpen en dat terwijl ik 2 jaar gerantie heb en de PC pas 3 weken oud is. Wie weet er wat het probleem kan zijn van mijn PC??? En wie weet wat ik kan doen tegen Q-motion klantenservice?? Alvast bedankt! :(

3290 4 Rapporteer

webzapper
door webzapper - Apr 16, 2004 om 12:24
207 Antwoorden / 4 Vragen

Weet je wel zeker dat de applicatie foutloos is? Je hebt de PC bij Expert gekocht! Niet via Expert! Expert is aansprakelijk voor de garantie en de service van de geleverde PC. Ze kunnen dat verhalen op Q-Motion wanneer die iets te verwijten is. Maar de Expert-winkelier is en blijft voor jou de aansprakelijke partij. Uit je beschrijcing maak ik op dat er een timingfout optreedt in het geheugen. Dat kan meerdere oorzaken hebben. Dat kan lopen van verkeerde Bios-instelling, tot een slechte accestime van het geheugen/cq een foute externe cache of een slecht gemonteerde chipset of een andere fout op het moederbord. In het algemeen is de aanpak als volgt:
1. Ga nar het BIOS en stel daar de waarden tijdelijk anders in, kijk of het probleem dan weg is (Externe cache uit, Raid uit, Processorfrequentie naar een lagere waarde). Schrijf de waarden eerst goed op voordat je iets verandert. Doe dit alleen als je weet wat je doet!
2. Gebruil een programma als Ontrack-Fixit of Norton om de hardware te testen en het geheugen eventueel aan een duurstest te onderwerpen. Die programma's leveren vaak een gedetaileerd verslag van het probleem dat optreedt.
3. Ga met de PC naar de Expert-winkelier en biedt de PC ter reparatie aan. Dat kan ook nu al zonder de stappen 1 en 2. Het risico is wel dat je dan alles over enkele dagen terugkrijgt met alleen een geformateerde harddisk. Beschrijf dus precies het probleem en zorg dat de fout reproduceerbaar is. Dan kun je controleren als je de PC weer ophaalt of het probleem inderdaad is verholpen.

Overigens zijn er bij bijna alle PC's bepaalde problemen met Bios, Chipset, Raiddrivers, Ide setup, drivers van hard- en software. DE verantwoordelijkheid voor die fouten ligt dan via ketenaansprakelijkheid bij SIS, VIA, Gigabyte, Intel of Microsoft. enz.
De allernieuwste Biosversies en software hardware drivers zijn te vinden op: http://www.tweakers.net/meuktracker maar ook daar geldt weet wat je doet! Succes

dorreweert
door dorreweert - Apr 16, 2004 om 12:24
13 Antwoorden / 0 Vragen

je schrijft: 1024 ddr-sdram als je ddr en sdram modules in je pc hebt zitten bv 512 ddr en 512 sdr dan zouden die ook wel een kunnen botsen. met het programmatje sisoft-sandra kun je checken war je er in hebt en hoe ze presteren.

ma
door maxi_013 - Apr 16, 2004 om 12:24
15 Antwoorden / 7 Vragen

Ahum, volgens mij heb je niet echt veel verstand van pc's DDR-SDRAM is de nieuwere variateit van SDRAM. Je moet wel lezen
En ik gebruik Aida32 3.88

itdree
door itdree - Apr 16, 2004 om 12:24
10 Antwoorden / 0 Vragen

vergeten in mijn vorige antwoord:
uitval van je pc is een typisch geval van een overload van je voeding.
Als de pc op volle toeren draait, vraagt hij meer stroom. Een niet helemaal goede voeding geeft het dan op, schakelt zichzelf uit, en de herstart begint.
Ook kan de processorkoeling de bottlenek zijn. Is de cooler daarvan wel sterk genoeg?

Ga eens in die richtingen zoeken, en probeer eerst eens een andere voeding (even uit een andere pc halen / lenen)

itdree