Ro
door Robbie B Jul 24, 2023 om 12:04
Computers & telefonie

Rabobankieren app sinds kort niet meer te installeren op versies ouder dan Android versie 10 terwijl de app, indien al geïnstalleerd, nog steeds werkt op bijvoorbeeld versie 8

De Rabobankieren app is niet meer te installeren op versies ouder dan Android versie 10.
Dit terwijl de app, indien al geinstalleerd, nog steeds werkt op bijvoorbeeld versie 8.
Dit staat ook op diverse plekken op de website van de Rabobank vermeld:
https://www.rabobank.nl/particulieren/betalen/contactloos/google-pay

De rabobank dwingt gebruikers een nieuwer toestel te nemen en jaagt ze op kosten.
Mijn Samsung A8(2018) doet het nog prima en heb geen nieuw toestel nodig.
Het is ook zo dat Google Wallet nog gewoon werkt met b.v. Paypal.
Bellen met de Rabobank leidt niet tot een oplossing maar de mededeling dat een toestelregistratie niet meer mogelijk.
Wat valt hieraan te doen?
Mvg
Rob

4084 10 Rapporteer
Mabelle
door Mabelle - Jul 24, 2023 om 12:14
452 Antwoorden / 1 Vragen

De Rabobankieren app is niet meer te installeren op versies ouder dan Android versie 10.

Dat klopt niet. Heb de app zojuist op een oude smartphone met Android versie 8 gewoon kunnen installeren. Er staat alleen een opmerking dat in SOMMIGE gevallen de app niet vlekkeloos werkt op een lagere versie dan 10. Dit kun je waarschijnlijk oplossen door Android System WebView te updaten.

Thecla58
door Thecla58 - Jul 24, 2023 om 12:14
862 Antwoorden / 3 Vragen

Rob,

heb je er stil bijgestaan dat de bankierenapps, trouwens alle apps, aan vernieuwing onderhevig zijn? Door vernieuwingen en toegevoegde features kan het zomaar zijn dat uiteindelijk telefoons met oudere besturingssystemen de app niet mee aankunnen om de eenvoudige reden dat het besturingssysteem de snelheid van de app niet meer aankunnen.

Denk dat er weinig aan te doen is. Waarom zou je de ontwikkeling van dingen tegen willen houden? Wees blij dat ze met updates komen, want in de meeste updates wordt de veiligheid steeds beter.
Je kunt er rekening mee houden dat uiteindelijk ook Google Wallet niet eer op de A8 werkt. Dit weet ik niet zeker.

sira
door sira - Jul 24, 2023 om 12:15
2361 Antwoorden / 24 Vragen

Het zal wel met veiligheid te maken hebben, m.a.w. veilig bankieren..

sjjoppy
door sjjoppy - Jul 24, 2023 om 12:17
7209 Antwoorden / 3 Vragen

  Het gaat om de updates die vanaf android 10 door Google uitgebracht worden.

Uit de link:
Eerder besloot ook ABN Amro om Android 8.0 verplicht te stellen. Op dit moment brengt Google echter alleen nog updatesuit voor Android 10, 11, 12 en 12L. Security.NL heeft zowel ABN Amro als Rabobank hierover vragen gesteld.

https://www.security.nl/posting/750233/Rabobank+stopt+ondersteuning+van+mobiel+bankieren-app+op+Android+7_0

va
door vanlotjegetikt - Jul 24, 2023 om 13:12
809 Antwoorden / Vragen

Dit is voor mij  de reden om geen bankieren app op mijn telefoon te installeren.
Gewoon op mijn laptop en is ook veel stabieler.

rj
door rjw Jul 24, 2023 om 21:28
3279 Antwoorden / 5 Vragen

En veel onveiliger. By design, zelfs als je alle security patches hebt geinstalleerd op je laptop. Heb je weleens een vulnerability scan gedaan?

va
door vanlotjegetikt Jul 24, 2023 om 21:59
809 Antwoorden / Vragen

Zakelijke commerciele reacties worden niet gewaardeerd.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jul 24, 2023 om 22:07
2093 Antwoorden / Vragen

Klinkt waarschijnlijk als waanzin, maar de man heeft echt gelijk. Door deskundigen wordt de telefoon tegenwoordig als veiliger beschouwd dan de pc voor dit soort transacties. Komt vooral omdat je eel meer vrijheid hebt op je pc en mensen dus ook rotzooi installeren en de 'poort' openzetten. Maar waar je vooral over na kunt denken is de vraag waarom je denkt dat je telefoon onveilig is. Wat heb je dan gezien of gelezen en wanneer?

va
door vanlotjegetikt Jul 25, 2023 om 10:02
809 Antwoorden / Vragen

Dat bij het te dicht langs een OV poortje met je telefoon gaan ervoor zorgt dat er wordt geind en de mogelijkheid tot contactloos betalen.

Ozymandias
door Ozymandias Jul 25, 2023 om 12:31
173 Antwoorden / Vragen

@Vanlotjegetikt.

Potato potato natuurlijk. Als jij je PC browser en je besturingssysteem niet blijft updaten dan werkt het ook niet meer. Zelfde principe want dan is het niet veillig meer.

En nee zo goed zijn OV poortjes nou ook weer niet. En waarom zou je er precies met je telefoon tegen aanlopen aangezien ze bij de ingang van het perron staan. Je verzint een zeer onwaarschijnlijke situatie om een punt te maken. Maar daarentegen toon je alleen maar aan dat je bang bent voor techniek.

Iv
door Ivo W - Jul 24, 2023 om 21:59
734 Antwoorden / Vragen

Als veiligheidsupdates niet meer gegeven worden, dan moet de bank wel stoppen met het ondersteunen van het betreffende besturingssysteem.

Ro
door Robbie B - Jul 24, 2023 om 22:25
1 Antwoorden / 1 Vragen

Beste,
Hieonder de specificaties zoals ze in de Rabo app staan. Hieruit blijkt dat het vanaf Android versie 8.0 zou moeten werken. Dit blijk dus niet altijd waar te zijn. Mijn telefoon heb ik teruggezet naar de fabrieksinstellingen gevolgd door alle updates maar helaas zonder resultaat. De ellende is begonnen na het wit scherm issue begin deze maand.

Versie
7.29.0
Geüpdatet op
3 jul 2023
Android vereist
8.0 en hoger
Downloads
5.000.000+ downloads
Inhoudsbeoordeling
Iedereen Meer informatie
Rechten
Details bekijken
Uitgebracht op
7 jun 2010
Aangeboden door
Rabobank

We
door Webcare Rabobank - Jul 25, 2023 om 10:10
16 Antwoorden / Vragen

Hoi Robbie,

Om onze Bankieren App te kunnen gebruiken heb je minimaal Android 8.0 of hoger nodig. De reden dat er een minimale eis geldt, is veiligheid. Voor lagere Android versies worden geen beveiligingsupdates meer uitgebracht, dus op die toestellen vinden wij het niet veilig om nog de Bankieren App aan te bieden.

Mocht je nog vragen hebben, dan lees ik het graag.

^Tom
Team Webcare - Rabobank Nederland

Re
door Reinier182 - Jul 25, 2023 om 10:15
169 Antwoorden / Vragen

Zo werkt de digitale wereld. Niet te oude besturingssystemen en veel apps verplichten Google playstore of appstore op je smartphone zodat zonder er geen gebruik van kan maken al is het besturingssysteem up to date. De digitale wereld verplicht gewoon steeds wat jij moet gebruiken en hoe vaak je moet vernieuwen. Noemen we digitale vrijheid in Nederland. Genoeg hele goede smartphones en tablets weggegooid puur om het software geen ondersteuning meer maar apparaten waren gewoon goed. Moderne tijd noemen ze dat en voor zuinige mensen niet te begrijpen maar nodig zeggen ze.

atlas1302
door atlas1302 - Jul 25, 2023 om 11:31
341 Antwoorden / 13 Vragen

Andere bank nemen, goedkoopste oplossing.Waarom zou je daar nog willen blijven? Neem een gratis bank met een geweldige app.

Ozymandias
door Ozymandias Jul 25, 2023 om 12:32
173 Antwoorden / Vragen

Zinloos advies. Veiligheidseisen zijn voor al die apps het zelfde.

atlas1302
door atlas1302 Jul 25, 2023 om 14:24
341 Antwoorden / 13 Vragen

Maar ik heb geen problemen met mijn app. Hoezo hetzelfde?

Ozymandias
door Ozymandias Jul 25, 2023 om 18:18
173 Antwoorden / Vragen

Zoals er duidelijk staat vermeld kan het nog steeds werken op Android 8 maar het kan ook niet werken. Geef het een paar jaar en die verdwijnt ook van de lijst. Ook jij gaat dat ondervinden.

atlas1302
door atlas1302 Jul 25, 2023 om 20:22
341 Antwoorden / 13 Vragen

Daar maak ik mij vandaag niet druk om, wat er over een paar jaar gaat gebeuren. Misschien dan eens een Iphone, weer wat anders. Bovendien heb ik android 9.

Ozymandias
door Ozymandias Jul 26, 2023 om 14:52
173 Antwoorden / Vragen

Dus maakt het geen drol uit of je andere bank neemt. Vroeg of laat loop je hier tegen aan. Dus je advies om van bank te wisselen is compleet zinloos zoals je zelf nu aan geeft.