dickengreet
door dickengreet Jan 12, 2011 om 14:00
Computers & telefonie

Rekening Eneco

Onlangs heb ik een stroomstoring gehad,ik belde meteen
Eneco.Binnen tien minuten was er een monteur om de
hoofdzekering te vervangen.Ik keek op mijn electrische
wekker,en die stond op drie uur.Ik vroeg aan de monteur hoe dit nu kon,en hij zei dat dit om verschilende oorzaken kon
gebeuren.Zoals ouderdom of metaalmoeheid.Het lag dus niet
aan mijn huisinstalatie.Nu krijg ik van de Eneco een rekening
van 65 euro voor deze storing.Ik heb inmiddels al van meerdere mensen gehoord dat zei ook zo,n rekening kregen.
Dit klopt toch niet,je betaald al voor het netwerk en als er iets
stuk gaat moet ik het betalen.Hebt u hier al meer klachten gehad?Ik vind dit pure oplichting.

12480 7 Rapporteer

su
door susannef - Jan 12, 2011 om 15:02
303 Antwoorden / 9 Vragen

Alle zaken na de meter zijn in principe voor uw eigen rekening, tenzij u aan kunt tonen dat de kosten zijn gemaakt door een fout van Eneco.

Het vervangen van een hoofdzekering kunt u voor zover ik weet ook door een willekeurige elektricien laten doen.
Wellicht dat u eens kunt informeren bij een plaatselijke elektricien hoe het precies zit.

eneco mdw
door eneco mdw - Jan 12, 2011 om 16:18
70 Antwoorden / 0 Vragen

Beste dickengreet,

In uw bericht op dit forum lees ik dat u verbaasd bent over de kosten die we bij u in rekening brengen voor het vervangen van de hoofdzekering.

Een doorgeslagen hoofdbeveiliging is in alle gevallen het gevolg van overbelasting of kortsluiting in de binnenhuisinstallatie. Daarom berekenen we, in opdracht van uw netbeheerder Stedin, kosten voor het verhelpen van de storing.

Overigens wijs ik u erop dat de hoofdzekering eigendom is van de netbeheerder. Deze mag in geen geval door uzelf of een (erkende) elektricien vervangen worden.

Als de hoofdzekering vaak door- of afslaat, adviseer ik u contact op te nemen met uw netbeheerder. Mogelijk heeft u in dat geval een verzwaring van uw energieaansluiting nodig.

Ik hoop met deze uitleg voor meer duidelijkheid te zorgen over de storingskosten. Als u nog aanvullende vragen heeft kunt u die aan mij stellen via onlineservice@eneco.nl.

Met vriendelijke groet,

Kelly, medewerkster Eneco

dickengreet
door dickengreet - Jan 13, 2011 om 11:05
12 Antwoorden / 5 Vragen

Zoals u zelf al aangeeft,is de hoofdzekering eigendom van netbeheer.
Als s,nachts om 3 uur (dus als iedereen op bed licht) en er dus niets aanstaat
de zekering eruit klapt,dan is dit een probleem voor de netbeheerder en niet
voor mij.Als binnenkort de transportleiding het begeeft, krijg ik dan ook de
rekening?Ik woon hier al 4 jaar en dit is nog nooit eerder voorgekomen.
Als een zekering al 38 jaar in zo,n kast zit dan kan het wel eens gebeuren dat hij
het begeeft.Maar de kosten die mij in rekening worden gebracht is alleen maar
voorrijkosten.De monteur vertelde dat hij pal achter mij woont,hij was er dan ook in
10 minuten.En dan 65 euro voorrijkosten berekenen is belachelijk. Rijden de monteurs in een Maseratie of een Bently.Ik vind dat netbeheer onderhoud aan hun netwerk moeten doen, en niet op het bordje van de Klant.

dickengreet
door dickengreet - Jan 13, 2011 om 16:10
12 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=susannef schreef op woensdag 12 jan 2011, 15:02]Alle zaken na de meter zijn in principe voor uw eigen rekening, tenzij u aan kunt tonen dat de kosten zijn gemaakt door een fout van Eneco.

Het vervangen van een hoofdzekering kunt u voor zover ik weet ook door een willekeurige elektricien laten doen.
Wellicht dat u eens kunt informeren bij een plaatselijke elektricien hoe het precies zit.
Beste Susannef,ik werk al 48 jaar in de bouw,denk je nu echt dat ik niet weet hoe het werkt.Als er midden in de nacht een zekering uitklapt, dan is dat vaak door ouderdom.Dus de netbeheerder moet zo nu en dan dergelijke onderdelen vervangen,en niet de rekening op het bordje van de consument neer leggen.
Inmiddels heb ik contact gehad met Stedin,en ik hoef deze nota niet te betalen.

pa
door patcjanssen - Jan 6, 2012 om 21:54
1 Antwoorden / 0 Vragen

Vanacht is bij mij ook spontaan zonder verbruik een hoofdzekering defect geraakt. Mij werd verteld dat dit 78 euro zou gaan kosten (Liander), hierover ga ik zeker in beroep.
Ook ik heb 30 jaar ervaring als electromonteur en weet dat zekeringen wel degelijk een levensduur hebben afhankelijk van stromen (temperatuur) die er gelopen hebben.
Monteur van Liander gevraagd ook andere 2 zekeringen van 3 fase aansluiting preventief te vervangen. Hiervoor moet ik maar een aanvraag indienen (zekeringen, kosten maximaal 2 euro per stuk).
Wordt vervolgd als er een rekening komt.

fi
door fietsbanddd - Jul 21, 2014 om 09:12
1 Antwoorden / 0 Vragen

Bij ons sprong recent de CV ketel in storing, waarna er een gaslucht ontstond rondom de ketel.
Naar aanleiding van deze gaslucht hebben we direct geventileerd en vervolgens gebeld met de netbeheerder Eneco. Binnen drie kwartier stond (zondagavond laat) een monteur van Stedin voor de deur. Deze vriendelijke monteur heeft ons op uiterst klantvriendelijke wijze geholpen en alles nagemeten. Nadat nergens een gaslek bleek heeft hij ons tevens geholpen de foutmelding op de CV ketel te onderzoeken.

Wat bleek nu het euvel te zijn; de schilders hadden (keurig) de afblaas buiten afgeplakt en waren vergeten dit plastic aan het einde van de dag weer te verwijderen. Waardoor de ketel in de veilige stand springt bij onvoldoende mogelijkheid tot afblazen.

Met vrees voor een dikke rekening (aldus meerdere berichten op internet) vroeg ik de Stedin monteur over de rekening. Hij liet me weten dat dit service van Eneco is en we daarom geen rekening zullen ontvangen.

Via deze weg wil ik mij dan ook bijzonder positief uitspreken over Eneco en Stedin.
Een stommiteit mijner zijde maar uitstekende service!

Eneco, bedankt!

tot15karakters
door tot15karakters - Jul 21, 2014 om 10:14
2189 Antwoorden / 14 Vragen

De oorzaak van kapotte zekering is bepalend of het gratis of betaald vervangen word.
Als er geen storing of te zware belasting in jou huis is geconstateerd moet het gratis zijn.
De oude zekering die alleen zij mogen vervangen is dus hun probleem.
Dit geld dus voor de Hoofdzekering voor de meter, de zekeringen achter de meter is Uw probleem dus als ze daar heel bleven...

Verder hebben de meeste 25 Amp... maar achter de meter 3x 16 amp...
bij gebruik van meerdere groepen kun je boven de 25 Amp komen...
3x16=48 amp. en als je alles aan had is het een rekening.

Omdat je schreef dat alleen de klok en koelkast aan stond...
Dus protesteer omdat het ouderdom zekering is en geen over belasting en ook niet door de monteur toen is aangetoond.