ge
door gerurg Feb 23, 2004 om 09:47
Computers & telefonie

Removable hard disk

Ik heb een removable hard disk ("F") aangesloten via USB2.0 (Windows 98 SE).
Die disk is inmiddels oprationeel.
Nu wil ik via Norton Ghost een image maken op F, maar Ghost (her)kent na afsluiten - opstarten F niet meer.
Heeft iemand enig idee wat ik nog extra moet doen om F kenbaar te maken ?

848 8 Rapporteer

tigertje
door tigertje - Apr 16, 2004 om 12:49
402 Antwoorden / 0 Vragen

Ziet u de removable disk wel gewoon bij My Computer staan? En kunt u hem ook daarvandaan benaderen? Wat u nog kan doen, als u het niet al gedaan heeft, is Windows98 updaten. En als u u TweakUI gebruikt controleren of u "F" niet heeft uitgezet. Voorst is het wel belangrijk om te controleren of uw moederbord USB 2.0 wel ondersteunt. En als dat zo is komt het nog wel een voor dat dit "default" staat uitgeschakeld. Dit kunt u in de BIOS van het moederbord aanzetten. En soms moet er ook een update gehaald worden van de website van de fabrikant van het moederbord.

ge
door gerurg - Apr 16, 2004 om 12:49
10 Antwoorden / 5 Vragen

Allereerst bedankt voor de reactie.
Voor ik aan Norton begin zie ik inderdaad de "Removable Disk" F staan in My computer.
Als Norton om een bestand vraagt kan ik via bladeren ook een bestand opgeven op F.
Toen ik per vergissing Z vermeldde kreeg ik dat genadeloos terug.
Ik kan ook normaal bestanden naar die disk schrijven en weer terughalen, dus USB2,0 werkt wel.
Trouwens het gaat om een PC Siemens Fijitsu Windows 98 SE .
Een image maken op CD is wel gelukt, inclusief een geslaagde integrity check.
Het moet volgens mij dus ergens in die herkenning van F zitten.
Het lijkt wel of Norton na afsluiten - opstarten te vroeg is, dus voordat de relatie USB2.0 - schijf is gelegd. Het is wel zo dat bij het opstartscherm de D en E (CD lezer en CD lezer/schrijver) wel als zodanig met een regel tekst worden herkend, F staat daar niet bij.
Overigens, BIOS vind ik maar "linke soep".
Van de Norton help-site wordt ik ook niet veel wijzer.
Ik begrijp dat het moeilijk is van een afstand zo iets op te lossen, maar mijn idee was dat misschien iemand anders hetzelfde probleem had gehad en dan was het misschien wat makkelijker geweest.

tigertje
door tigertje - Apr 16, 2004 om 12:49
402 Antwoorden / 0 Vragen

Mogelijk ziet Norton Ghost de USB HD niet als optie om een image op te zetten. Zijn er geen updates voor dat programma te halen?

tigertje
door tigertje - Apr 16, 2004 om 12:49
402 Antwoorden / 0 Vragen

Lange link maar hier staat informatie over Norton Ghost en USB devices, ik hoop dat er staat wat u zoekt:http://service1.symantec.com/SUPPORT/ghost.nsf/docid/2000101617144125?Open&src=&docid=2002030414141625&nsf=ghost.nsf&view=docid&dtype=&prod=&ver=&osv=&osv_lvl=

nu
door nubro01 - Apr 16, 2004 om 12:49
6 Antwoorden / 0 Vragen

Ghost start op onder DOS, dus GEEN USB ondersteuning. Ghost werkt trouwens alleen van een primary naar primary disk, Niet van Primary naar Extended partitie!

baco
door baco - Apr 16, 2004 om 12:49
8 Antwoorden / 0 Vragen

Dat wou ik net zeggen, maar als een een ghost Bootdisk maakt dan kan u USB drivers ermee installeren en dus ook wegschrijven naar USB disks. Handiger vind ik zelf CD ondersteuning op bootdisk zetten en daarmee gewoon de hele HAP op CD:s zetten. Kost het ook geen ruimte op 2e of 3e Harddisk ;) welke versie van Ghost werkt u mee ?

ge
door gerurg - Apr 16, 2004 om 12:49
10 Antwoorden / 5 Vragen

Allereerst: hartelijk dank allemaal.
Het gaat om Norton Ghost 2003, via Live Update helemaal bij.
Ghost vraagt zelf om USB gegevens (of firewire, wat ik niet heb).
Vooraf controleer ik of ik F kan benaderen, dat kan dus. Via browse vertel ik Ghost dat ik op F het image wil hebben.
Op het moment van image maken valt er nog niets te booten via een speciale disk.
Ghost sluit af en herstart met de mededeling: abort 40213 @find could not find the image file image.gho on your system. You may need to load additionla drivers to access the drive containing image.gho.
Inmiddels heb ik al wel een image kunnen maken op een aantal CD's, de integrity test daarvan was OK, dus ik denk dat we het onderwerp maar moeten laten rusten.

co
door counterblade - Apr 16, 2004 om 12:49
5 Antwoorden / 0 Vragen

Afhankelijk van hoe oud de computer is zal deze USB 1.1 of 2.0 ondersteunen, en Win 98SE zal dat ook ondersteunen. Als Norton Ghost blijft weigeren om een image op de removable disk te zetten is het misschien verstandiger om van de C (systeem) partitie een Image op D of E te zetten met ghost, en die kan vervolgens onder windows gewoon gekopieerd worden naar je removable disk. Het zelfde kan je doen met je D partitie alhoewel je die ook gewoon kan zippen en wegschrijven naar je removable omdat die partitie waarschijnlijk geen systeembestanden bavat.
Op deze manier heb je een complete kopie van de systeem.