herman58
door herman58 Dec 6, 2011 om 17:29
Computers & telefonie

Rootkit

Mijn virusscanner geeft steeds aan dat er een gevaarlijke rootkit aanwezig is op mijn pc met Windows XP home edition.
Het is een bestand in Windows/systeem32/drivers/sfloppy.sys.
De virusscanner ( Avast free ) kan er verder niks mee doen, maar geeft het wel steeds weer aan.
Ik heb hem zelf verwijdert, maar hij staat er steeds weer.
Ook hetzelfde bestand van een andere pc gehaald en die ervoor in de plaats gezet, maar het blijft hetzelfde.
Ik heb het bestand zelfs in de virusscanner als uitsluiting voor het scannen gezet, maar dat helpt ook niet.
Als ik de virusscanner handmatig dat bestand laat scannen, dat geeft hij aan niks gevonden.
Maar toch elke keer weer tijdens het werken met de pc geeft hij het wel weer aan dat het een gevaarlijke rootkit is.
Wat kan ik nu nog doen?

795 14 Rapporteer

freya
door freya - Dec 6, 2011 om 17:49
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo herman58,

Je bent blijkbaar niet de enige met dit probleem......

Zie dit topic op het Avast forum: *[u]klik[/u]*.

m.vr.gr. Freya

freya
door freya - Dec 6, 2011 om 17:54
10999 Antwoorden / 1 Vragen

En voor de duidelijkheid, voorlopig die melding maar even negeren tot Avast met een update komt. Blijkbaar is er een 'foutje' geslopen in de laatste update waardoor deze 'false positive' nu optreedt.

Freya

herman58
door herman58 - Dec 6, 2011 om 21:42
29 Antwoorden / 8 Vragen

Bedankt, Freya, voor het snelle antwoord.
Alleen jammer dat die topic in het engels is, kan het maar een klein beetje lezen.
Dus ik moet me er verder maar niks van aantrekken zoals je zei.

Met vr gr, Herman.

edevlieger
door edevlieger - Dec 6, 2011 om 21:42
20 Antwoorden / 0 Vragen

zie ook: http://forum.avast.com/index.php?topic=89968.0

Mocht u tevreden zijn over Avast dan kunt u via de instellingen (settings) het bestand sfloppy.sys uitsluiten (Exclusions) van scannen.

Ik raad iedereen Panda Cloud aan. Avast eist nogal wat geheugen op.

zw
door zwaardvis - Dec 6, 2011 om 22:26
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Met update 111206-2 van de virusdefinitie is het probleem blijkbaar opgelost.

Mijn tip: zet het automatisch updaten uit, maar doe eens in de paar dagen een handmatige update:
1. Je PC start sneller op en
2. Je mist dit soort verkeerde updates. Althans de kans is veel kleiner dat je automatisch een verkeerde update binnenhaalt. Meestal is het probleem al opgelost als je het handmatig ophaalt.

herman58
door herman58 - Dec 7, 2011 om 00:18
29 Antwoorden / 8 Vragen

Die edevlieger leest niet goed.
Dat uitsluiten had ik al gedaan, staat in mijn verslag.
En ook dat ik die topic van jou niet lezen kan omdat het engels is.

edevlieger
door edevlieger - Dec 7, 2011 om 23:46
20 Antwoorden / 0 Vragen

Een terechte opmerking. Ik zal de volgende beter lezen.
Ik ben nog wel benieuwd of u nog steeds enthousiast ben over Avast terwijl deze ten eerste een nepmelding geeft en ten tweede nog steeds een melding geeft terwijl u het betreffende bestand uitgesloten hebt.

herman58
door herman58 - Dec 7, 2011 om 23:57
29 Antwoorden / 8 Vragen

Jawel hoor, heb er nooit eerder problemen mee gehad.
De foutmelding is nu wel weg.
Ra ra hoe kan dat..... :-)

edevlieger
door edevlieger - Dec 8, 2011 om 00:12
20 Antwoorden / 0 Vragen

virusdefinitie update?

herman58
door herman58 - Dec 8, 2011 om 00:17
29 Antwoorden / 8 Vragen

Ja, denk het wel, dat gaat wel 1 tot 2 x per dag.
Verder heb ik geen klagen over Avast.
Neemt niet zoveel ruimte in omdat ik maar een oude pc heb, en niet zoveel vermogen.
Een nieuwe pc kan ik niet betalen.
In ieder geval bedankt voor je hulp.

freya
door freya - Dec 8, 2011 om 09:55
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@herman58,

Goed te horen dat het probleem inmiddels is opgelost.
En inderdaad, de update van de nieuwe 'virusdefinities' heeft ervoor gezorgd dat het betreffende bestand niet meer als 'verdacht' wordt aangemerkt.

Freya

mebo
door mebo - Dec 12, 2011 om 11:51
153 Antwoorden / 40 Vragen

Had dinsdag 6 dec. jl. ook deze melding van AVAST.
Avast laten scannen geen oplossing.
MBAM laten scannen geen oplossing.
Aangezien ik 3 mnd. geleden wel een virus op de comp. had (internetbankieren was daardoor geblokkeerd) was ik bang dat er weer een dergelijk probleem was.
De comp. gelijk naar m'n computerzaak gebracht waar ik al ruim 10jr. klant ben.
De computer hersteld terug gekregen met een rekening van € 165.00.
Nu blijkt dat het waarschijnlijk aan een foute update van AVAST heeft gelegen, dus grote pech gehad.
Ik lees dat het verstandig is om de automatische update uit te schakelen en handmatig te updaten. Graag een advies over het handmatig updaten en hoe te handelen bij een dergelikjke melding over een rootkit.

vr.gr. Mebo

freya
door freya - Dec 12, 2011 om 13:02
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@mebo:

Dat was inderdaad een zure les.....
Mijn eerste advies als je geconfronteerd wordt met een dergelijke melding: "Raak niet in paniek!".
Het tweede advies, zoek eerst eens op het internet naar de betreffende melding en zoek ook op de bestandsnaam waar het 'virus' in gevonden wordt.
Door dit te doen, wist ik vrijwel meteen dat het om een valse melding ging, aangezien er erg veel Avast-gebruikers klaagden over deze melding.
En het derde advies, als je het nog niet vertrouwt, test dan eens met een andere virusscanner.

Als je bovenstaande adviezen opvolgt, kun je die 'automatische updates' gerust 'aan' laten staan.

Freya

mebo
door mebo - Dec 14, 2011 om 15:34
153 Antwoorden / 40 Vragen

freya,

Bedankt voor de reactie en het advies.
Ga deze zeker opvolgen.

vr.gr. MEBO