pi
door pinkeltje30 May 27, 2010 om 18:58
Computers & telefonie

Router

Als ik mijn router op het modem merk Zyxel aansluit brand het wan lampje niet meer,zo dat ik niet meer draadloos
ben.Weet iemand raad? Groetjes van Joop

1640 8 Rapporteer

dobby
door dobby - May 27, 2010 om 19:09
749 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=pinkeltje30 schreef op donderdag 27 mei 2010, 18:58]Als ik mijn router op het modem merk Zyxel aansluit brand het wan lampje niet meer,zo dat ik niet meer draadloos
ben.Weet iemand raad? Groetjes van Joop

Hm.. das wel *heel* erg weinig informatie om vanuit te gaan...

zomaar een paar vragen:

merk en type modem? (of in elk geval de soort xDSL, Cable, Analoog/ISDN)
merk en type router?
Internet provider en type abonnement?
Heeft het eerder gewerkt?
Hoe ziet de situatie er nu uit? (volgorde apparaten, aansluitingen, enz)?

Sorry.. graag wat meer info om wat gerichter te kunnen reageren in plaats van de gokken/aannames te doen.

Maar, desalniettemin, als het redelijk recente spullen zijn, dan is de kans relatief groot dat het zonder meer werkt (los van eventuele login gegevens) als je zowel je moden als je router naar de standaard instellingen terugzet (meestal reset pin 20 seconden ingedrukt houden, eventueel eerst pin indrukken, dan power erop zetten, en dan pas na 20 seconden loslaten..) -

Graag wat meer info...

edwardus
door edwardus - May 27, 2010 om 20:27
6844 Antwoorden / 14 Vragen
hrdwerrorman
door hrdwerrorman - May 27, 2010 om 21:16
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag Joop,

Je schrijft: "....brand het wan lampje niet meer,zo dat ik niet meer draadloos ben.

WAN = Wide Area Network. Dat is de wereld om je heen.
Om draadloos thuis of in de tuin te internetten zal het LAN (=Local Area Network) dienen te branden.

Wanneer WAN niet brandt heb je geen verbinding met internet. De draadloze verbinding kan dan nog wel intact zijn.Dat kan aan de instelling bij jouw, of bij de provider liggen. Ook kan de lijn-/kabelverbinding tussen je modem en de provider defect zijn.

Hardware ERror MAN.

edwardus
door edwardus - May 28, 2010 om 01:11
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Hij zal het WLAN lampje bedoeld hebben.

pi
door pinkeltje30 - May 28, 2010 om 16:15
4 Antwoorden / 6 Vragen

[quote=pinkeltje30 schreef op donderdag 27 mei 2010, 18:58]Als ik mijn router op het modem merk Zyxel aansluit brand het wan lampje niet meer,zo dat ik niet meer draadloos
ben.Weet iemand raad? Groetjes van Joop De router is van Zyxel mode number-415n Deze heeft altijd goed gewerkt. Het modum waar hij op aangesloten is, is ook een Zyxel number p-2602-r d1a. Ik heb een Telfort adsl abonnement.Het modem werkt goed,alleen als ik de router aansluit brandt het wan lampje van de router niet, zodat ik op de laptop geen internet kan ontvangen. Ik hoop dat ik de vraag zo beter gesteld heeft. Groetjes

edwardus
door edwardus - May 28, 2010 om 17:04
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Neem die Howto maar even door die ik eerder gaf. Moet lukken.
Die Howto is geschreven op hetzelfde type modem als wat jij hebt.
Het komt erop neer dat je in die 415n (?) router de NAT- DHCP en Firewall moet uitschakelen.

Er zijn wel alternatieve methoden, bijv. als je geen gebruik maakt van VoIP telefonie via je modem, dan kun je het modem in Bridge mode zetten en je router laten zoals die is.
Kijk maar even wat je wilt, als je vragen hebt, stel ze gerust.

dobby
door dobby - May 28, 2010 om 18:15
749 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=pinkeltje30 schreef op vrijdag 28 mei 2010, 16:15][quote=pinkeltje30 schreef op donderdag 27 mei 2010, 18:58]Als ik mijn router op het modem merk Zyxel aansluit brand het wan lampje niet meer,zo dat ik niet meer draadloos
ben.Weet iemand raad? Groetjes van Joop De router is van Zyxel mode number-415n Deze heeft altijd goed gewerkt. Het modum waar hij op aangesloten is, is ook een Zyxel number p-2602-r d1a. Ik heb een Telfort adsl abonnement.Het modem werkt goed,alleen als ik de router aansluit brandt het wan lampje van de router niet, zodat ik op de laptop geen internet kan ontvangen. Ik hoop dat ik de vraag zo beter gesteld heeft. Groetjes

Ok - dankje voor de rest van de info.

Even kijken - ok.. een user manual van de router om te beginnen.. zo te zien gewoon standaard zonder gekke dingen. Dan het modem: ADSL2+/AnnexA/VoIP Ook niets vreemds...

ALs je WAN lampje van de router niet aan staat, zo op het eerste gezicht, is _of_ de kabel tussen Modem Router defect, _of_ je modem kan geen DSL link opzetten.. maar neem aan dat het DSL LEDje op je modem wel brandt?

Ok - volgende tests: je laptop met een netwerk kabel op de uitgang van je modem aansluiten (meestal werken defaults wel).. heb je dan wel internet? of andere test: router WAN op modem OUT (standaard dus) en dan met andere kabel laptop op een van de OUT poorten op je router,, misschien is alleen WAN LEDje defect en kloppen de wireless settings verder niet?

Of als test voor het LEDje de router WAN poort even op laptop aansluiten (even uitgaande van auto mdi/mdx poorten, en een WAN detectie die al reageert op "een verbinding" om het maar even zo te zeggen.. levert absoluut geen verbinding maar zou wel het LEDje kunnen doen oplichten.. hoewel bij een PowerOn meestal ook alle LEDs wel even oplichten..

verder zei je dat je "geen internet kon ontvangen" .. dat je niet op internet komt zonder WAN verbinding is logisch.. maar kom je ook niet tot in de router? Draadloze instellingen zijn nu eenmaal wat lastiger te configureren als je via dezelfde draadloze verbinding de boel zit in te stellen.. dan is het meestal een heel stuk makkelijker om tijdelijk even een kabeltje tussen router en laptop te gebruiken..

als je een kabel erin prikt (in de laptop) is het het makkelijkst op even de laptop opnieuw op te starten, of anders even: in een administrator command prompt (weet niet welk OS je draait, maar laten we voor het gemak even uitgaan van Windows?) een:
ipconfig /release
ipconfig /renew

geven.

Ok.. op zich denk ik dat het geen draadloos settings-probleem is, maar ergens anders zit (omdat je WAN verbinding er gewoon moet zijn als je modem ingelogd is), maar is toch wel handig om e.e.a. even zeker te checken...

chris74
door chris74 - May 28, 2010 om 21:00
567 Antwoorden / 44 Vragen

Wat ik eruit begrijp is dat u de zyxel met type nummer : NBG-415N voor het draadloze gedeelte wil gebruiken. Deze moet u dan instellen als accesspoint en niet als modem/router. Als deze als Accesspoint ingericht kan worden.