mo
door moes Aug 29, 2009 om 21:54
Computers & telefonie

Router uitschakelen

ik ga binnen kort 2 weken op vakantie,zal ik de router en het kastje met 6 lampjes uit schakelen ,ik ben bang dat bij terug komst en inschakelen de hele boel van streek is,wat is het stroomverbruik

dank                                                                  camille

6807 5 Rapporteer

sa
door sashja - Aug 30, 2009 om 00:24
4 Antwoorden / 1 Vragen

Hoi,

Je kan je router uitzetten maar is eigelijk niet nodig.

En  zeker niet doen als je internet en bellen als een pakket hebt.

Dan moet je weer alles opnieuw op starten!

Fijne zonnige vakantie

birdies
door birdies - Aug 30, 2009 om 01:12
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Die 2 weken uitschakelen, leveren je zo'n 1 euro op. In de vakantie 1 slokje bier minder drinken en je hebt de euro terug verdiend. Zou hem dus lekker aan laten staan.

holpen
door holpen - Aug 30, 2009 om 08:57
1416 Antwoorden / 0 Vragen

Eh... wat moet je dan allemaal weer opnieuw opstarten? Knoppie aan, paar minuutjes wachten en het werkt weer....

holpen
door holpen - Aug 30, 2009 om 09:03
1416 Antwoorden / 0 Vragen

Je hebt hierin volledig de vrije keuze. Je kunt het apparaat gerust uitzetten, als je dat wilt. Als je terug bent zet je 'm weer aan, wacht even een paar minuutjes en alles draait weer als vanouds.

Vanwege het besparen van geld hoef je het eigenlijk niet te doen, zoals hierboven al gezegd verbruikt het ding vrij weinig stroom en zal je hooguit een eurootje of zo besparen.

Ik kan me wel voorstellen dat je vanuit veiligheidsoogpunt het ding liever uitgeschakeld hebt. Ikzelf koppel ook - waar mogelijk - alle electrische apparaten af als we voor langere tijd weggaan. Het risico is niet groot, maar toch...

Is je eigen keuze, dus. Veel plezier op je vakantie!

edwardus
door edwardus - Sep 1, 2009 om 21:21
6844 Antwoorden / 14 Vragen

De gemiddelde router verbruikt zo'n 10 a 15W. Dat is niet bijster veel, maar er is geen enkele reden om 'm aan te laten staan. Mijn router zet ik ook altijd uit als ik 'm niet gebruik. Al was het alleen maar uit milieu-perspectief.

Een modem zou je ook rustig uit kunnen zetten, het enige risico dat je loopt is dat je evt. een nieuw IP adres kunt krijgen (who cares?). Er mag geen reden zijn waarom het niet meer zou werken als je 'm na 2 weken weer aan zet. Verbruik van een gemiddeld modem is ook 10 a 15W. Het staat er vast wel op, de voeding-adapter heeft altijd wel een voltage en een maximaal aantal Ampere. Bijvoorbeeld: 9V, max. 1,5A geeft een maximaal verbruik van 1,5 x 9 = 13,5W; het is onwaarschijnlijk dat je modem of router altijd dat maximum trekt, dus eerder ca. 10W dan 13,5W in dit voorbeeld.