stefine12
door stefine12 Jan 30, 2011 om 10:35
Computers & telefonie

Samenvoegen van C en D schijf?

Ooit is er op mijn laptop door iemand mijn harde schijf in een c en een d schrijf opgedeeld. Echter: mijn c schijf is nagenoeg vol terwijl er op de d-schijf nog ruimte te over is. Bijna alle programma's worden direct op c gezet. Bovendien is c veel kleiner dan d (9 gig tov 16 gig).

Is er een mogelijkheid om de d-schijf weer bij de c-schijf te zetten? Of om de c-schijf groter te maken en de d-schijf kleiner???

23193 4 Rapporteer

gsm
door gsm - Jan 30, 2011 om 11:14
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Je kunt de D: partitie kleiner maken en de C: partitie groter met het gratis partitie programma EASEUS Partition Manager Home edition (free).

Installeer het programma en start het.
De partition manager geeft een weergave van de partities op de harde schijf.
Met de muis kun je de linker voorkant van de D: partitie naar rechts verslepen (linker muisknop ingedrukt houden). Daarna kun je de rechterkant van C: evenveel naar rechts verslepen. Bevestig de veranderingen.
EASEUS zal de PC opnieuw opstarten om de opdracht te gaan uitvoeren.
Als het klaar is zal de PC weer opnieuw gestart moeten worden om Windows op de normale manier te starten. Er is wel kans dat er eerst een schijfcontrole van C: uitgevoerd gaat worden. Laat de schijfcontrole in dat geval helemaal uitvoeren.

Een alternatief is om de situatie te laten zoals deze is en bestanden te verplaatsen.
Je kunt het wisselbestand en Mijn documenten eenvoudig verplaatsen van C: naar D:.

Mijn documenten verplaatsen:
Klik in het startmenu met de rechter muisknop op de map Mijn documenten.
Klik dan op Eigenschappen.
Verander in het getoonde pad (achter Doel:) alleen de beginletter van C:\Documents and Settings\ in een D.
Klik dan op Verplaatsen en ga akkoord met het aanmaken van de nieuwe locatie op D:

Zie ook deze Microsoft beschrijving

Het wisselbestand kun je verplaatsen via de Computer eigenschappen.

Zie de beschrijving van Microsoft

edwardus
door edwardus - Jan 30, 2011 om 11:58
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Let wel: het samenvoegen van partities kan riskant zijn, het is altijd aan te raden om vooraf een full image backup te maken van de hele disk op een externe schijf. Mocht er dan wat mis gaan, dan kun je tenminste je systeem nog herstellen. Het is trouwens sowieso een goed idee om regelmatig zo'n backup te maken. Dat kan met o.a. Acronis TrueImage, Symantec Ghost of Cobian Backup (e.v.a.).

valerius-2
door valerius-2 - Jan 30, 2011 om 13:01
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Waarom zet u alle programma's die u installeerd op C.
U kan toch kiezen als u een programmagaat instaleren u krijgt toch een keuze, er staat wel dan al vast een aanwijzing maar dat kunt u wijzigen.

stefine12
door stefine12 - Jan 30, 2011 om 13:18
6 Antwoorden / 6 Vragen

Beste gsm en anderen,

Dank voor jullie reacties. Ik heb het advies van gsm opgevolgd en nu werkt alles veel beter. Heb ook een schoonmaakprogramma gebruikt en reparatieprogramma....

beste valerius,
Helaas kan je meestal niet meer kiezen op welke schijf je je programma's zet. Het wordt automatisch op c gezet...

Vriendelijke groet en allen dank voor alle tips,

Steffin