yx
door yxl Mar 15, 2006 om 21:49
Computers & telefonie

Sateliet internet

Beste mensen,

Wie kan mij tips geven bij het aanschaffen van sateliet internet, wie heeft slechte ervaringen, waar moet ik op letten. Hoe is de betrouwbaarheid en ontwikkeling in de loop der jaren.

groeten YXL

1137 3 Rapporteer

pavoordf
door pavoordf - Mar 15, 2006 om 22:41
519 Antwoorden / 73 Vragen

In 1999 gewerkt aan de down link voor satelliet internet. Project is stopgezet. Was niet genoeg animo voor en andere technieken stonden op doorbreken. Techniek enigszins vergelijkbaar met kabelinternet. Principieel nadeel is de vertraging door de afstand tot de satelliet. Hierdoor zou satelliet minder geschikt zijn voor gaming

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Mar 17, 2006 om 00:27
1163 Antwoorden / 60 Vragen

Het grootste nadeel met satelliet is de enorme vertraging door de grote afstand van 36000 km naar de satelliet. Als je dus iets naar de sat stuurt, moet het dus eerst 36000 km omhoog, en vervolgens stuurt de sat het weer terug naar de aarde. Dit duurt ongeveer 250 msec.

De bedenker van het internet heeft hier nooit rekening mee gehouden. Als jij nl data verstuurd via internet, dan verstuurd je PC een klein pakketje data, en pas als de melding terugkomt dat het goed aangekomen is zal je PC het volgende kleine pakketje versturen. Oftewel: je computer is zo traag als een slak.

Nu zijn er diverse mogelijkheden om dat te omzeilen. De eenvoudigste is om je verbinding huis-naar-provider met een telefoonlijn (ISDN). Als de provider iets naar je toe stuurt, zal het twee keer zo snel antwoord krijgen dat het goed is aangekomen. Bovendien heb je aan een ontvangstinstalatie voldoende. Oftewel: de grootste kostenpost (de uplink, je zendinstallatie dus) heb je dus niet nodig.

Er zijn ook fabrikanten die dit probleem middels dure elctronica op kunnen lossen. Deze geven dus al hun okay naar je PC, terwijl de data feitelijk nog ergens tussen aarde en satelliet hangt ;-)

Het zou heel duur zijn om speciaal voor jou een stukje satelliet te reserveren. Vandaar dat de transponderruimte verdeeld wordt over alle gebruikers. Zodoende moet je er rekening mee houden dat een dergelijke aanbieder je dus enkel een maximale bitrate opgeeft, en nooit een bitrate zal garanderen. Als het druk is op de transponder moet je gewoon wachten...

Het grote voordeel van sat-internet is dat je het overal ter wereld in kunt zetten. Al wil jij internetten op de noordpool kan dat nog (nou ja, theoretisch dan...)

Canaal digitaal (bekend van het voetbal en de vieze films) is zo een aanbieder. Op hun site zeggen ze dat ze 10 keer sneller zijn dan internet via de telefoon. Dat is dus slechts 440 Kbit per seconde, niet iets om trots op te zijn in 2006... Bovendien is er geen retoursignaal via de satelliet

Bysky is ook zo een aanbieder. Deze heeft het grote voordeel dat je software gewoon van hun site kunt downloaden die het probleem van de sat-vertraging op kan lossen. Bovendien heeft BySky niet zo een slechte roep in nederland als canaal digitaal (dat is nl een beetje monopolistisch tuig...)

De enige toepassing voor consumenten is als je bv op een boerderij woont waar alle andere vormen van internet onmogelijk zijn. Dat betekent dan dus dat je zover van alles vandaan woont, dat ik graag een keertje lekker bij je van de rust wil komen genieten...

Mocht het slechts voor een korte periode zijn kan Dutchview Webcasting (voormalig NOB, dus van de televisie zegmaar) uit Hilversum  of de britse telecom (in nederland) je hiermee (dus breedband via de sat) helpen. Zij huren overigens wél een 'eigen' stukje satelietruimte. Je zult dus een constante bitrate hebben, theoretisch tot ca 100Mbit (wel  o n t z e t t e n d  duur....). Hou er wel rekening mee dat we nu over prijzen praten dat het alleen nog voor professionele toepassingen interessant is, bv een Dance-Valley of een Flevopop.

Wat is jouw toepassing? Of was je gewoon geïnteresseerd?

de
door derrick - Mar 17, 2006 om 17:27
1 Antwoorden / 0 Vragen

hoi ik ben ook al een tyd bezig geweest met satelietinternet van bsky.
heb het toen niet voorelkaar gekregen omdat de juiste driver voor xp,
niet voorhanden was.
ik was toen bezig met upload via gprs en download via sateliet .
maar er is nu een kastje met ingebouwde software waar je de sim in plaatst van de provider (canaldigitaal) dan werkt het kastje als de modem voor de upload en de schotel in samen werking met dit zelfde kastje voor de download alleen hoe goed dit werkt heb ik nog niet,
uit getest.