me
door mein33 Aug 14, 2022 om 13:08
Computers & telefonie

Senioren Smartphone of een gewone Smartphone ?

Gistermorgen is mijn oude maar vertrouwde Nokia 6310i voor mij uit de trap (13 treden) afgegaan en dat heeft hij helaas niet overleefd.
Ik moet dus een nieuwe, maar zie eigenlijk door het grote aanbod en prijzen niet wat nu een verantwoorde aankoop is.
Ik had tot heden prepaid omdat ik zo goed als nooit gebruik maak van detelefoon, eigenlijk aleen voor een noodgeval.
Heb op internet gewone en speciale senioren Smartphones gevonden en vraag mij, in alle eerlijkheid, af welke type voor mij als volkomen onkundig en zonder een vraagbaak achter de hand, een goede keuze zou kunnen zijn.
Mogelijk zijn er onder jullie die ervaring hebben met deze soorten Smartphones en mij een zetje in de goede riching zouden kunnen en willen geven.

Vr.gr.  mein33

7347 21 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - Aug 14, 2022 om 13:33
7188 Antwoorden / 3 Vragen

Goedemiddag @mein33,
het lijkt mij een goed idee om weer zo'n sterke solide telefoon aan te schaffen vooral ook omdat deze op uw vorige lijkt.
Vr. gr.

https://duckduckgo.com/?q=Nieuwe+Nokia+6310i++&t=h_&ia=web

Beps
door Beps - Aug 14, 2022 om 13:54
75 Antwoorden / Vragen

Ik ken ouderen met een senioren telefoon en telkens lopen ze de laatste tijd tegen bv. betalingen of inschrijvingen via de telefoon aan.
En dan vooral bij de inschrijvingen voor een woning. Of ze willen iets dat een ander heeft aangeraden maar het is alleen via internet te koop of aan te vragen via een formulier daar. Ook kan je al bij heel wat huisartsen via hun agenda je afspraak maken of je medicijnen die je op verlenging hebt aanvragen. Dit zijn allemaal voordelen.

Je hoeft er niet veel mee te doen om tegen deze paar tekortkomingen aan te lopen.

Mijn advies is toch, neem een smartphone, goedkoop hoeft geen duurkoop te zijn, zeker als je er geen spelletjes op gaat spelen. Doe er alleen mee wat je gewent bent maar moet je net dat stapje meer doen kunnen anderen je helpen mocht je het niet begrijpen. Ik moest tegen deze personen met een seniorentelefoon zeggen dat iets niet ging met hun telefoon, het wordt dan bellen en proberen een oplossing te vinden hoe iets voor elkaar te krijgen zonder de apps die je tegenwoordig opgedrongen worden. Het lukt nu nog wel maar over een poos niet meer, zoals ik vorige week nog de vraag heb gesteld "kunt u ...... een acceptgiro toesturen?" Nee, dat ging niet, dan moet er toch verder gezocht worden wil ..... een seniorenwoning krijgen. Dus om iets in deze geest te voorkomen, koop een smartphone, ook al zijn de seniorentelefoons een stukje steviger, je kunt er niet veel mee.

Franske1958
door Franske1958 Aug 14, 2022 om 14:17
426 Antwoorden / 2 Vragen

Zaken zoals betalingen etc hoeven niet perse te worden gedaan met een telefoon. Die kunnen ook worden gedaan thuis op, naar keuze een laptop, chromebook of een tablet.   Dat is veel overzichtelijker en handiger dan dat kleine telefoon scherm.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 14, 2022 om 14:51
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Mijn advies, ga naar een winkel waar men telefoons verkoopt of u goed nader kan informeren door laten zien van voordelene etc. En stel u zelf de vraag nu u aangeeft om de telefoon nauwelijks te benutten (begrijp ik dan goed dat u de telefoon ook niet veel benut voor i-net etc? ) of een seniorenapparaat dus één met in ieder geval een groter toetsenbord handig is en een scherm dat u ook door aanraken, al of niet met speciale pen, . Ik zou zelf geen specifieke senioren telefoon overwegen.

Wat is een senioren smartphone? Een senioren smartphone (ook wel smartphone voor ouderen genoemd) is, net als een gewone smartphone, een mobiele telefoon met internet en een touchscreen. Een touchscreen is een scherm dat u bedient door het aan te raken met uw vingers of een speciale pen.

panter22
door panter22 - Aug 14, 2022 om 15:35
6599 Antwoorden / Vragen

Je kunt werken op een computer of laptop, wat moet je dan met een seniorentelefoon?
Een smartphone is even wennen, maar dat heb je zo onder de knie. Bovendien kun je op seniorenweb van alles vinden. En je kunt hier uitleg vragen. Wat wil je dan nog meer? Een seniorentelefoon is voor bejaarden die bang zijn voor een computer. En nog duur ook.
Ik heb zelf een Motorola. Is niet razendsnel, maar best goed als je meestal de laptop gebruikt.
Kijk even op kieskeurig.nl . Ik zag de motorola g31 met 128 gb intern geheugen voor €179, bij Coolblue voor €189.
Kies niet voor een kleiner geheugen want die zitten zo vol.
Ik kreeg hier van iemand het advies  een abonnement bij Simpel te nemen. €5 per maand onbeperkt bellen. Zit je niet meer aan zo'n prepaid kaartje vast.
En niet te vergeten, je kunt er foto's mee maken. Hoef je geen fototoestel mee te nemen.

Ton van Duiven
door Ton van Duiven - Aug 14, 2022 om 16:40
3 Antwoorden / 1 Vragen

Smartphon kan best handig zijn af en toe. Ik ben er net een beetje aan gewend eerlijk gezegd. HEt is even een overstap, maar met een beetje personalisatie (en wat hulp) iis het handig geworden voor mij in ieder geval. Ik heb de 'apps' (zo heten die) er afgehaald die ik niet nodig ga hebben. Is al een stuk overzichtelijker dan. Apple vind ik zelf wat gebruiksvriendelijker als ik kijk naar mn omgeving met Samsung etc, die lijken nogal technisch veel te kunnen waarvan ik niet denk dat die heel nodig zijn voor een basic telefoon liefhebber

sira
door sira - Aug 14, 2022 om 18:24
2336 Antwoorden / 24 Vragen

Mein33, als het je uitsluitend gaat om te bellen en degelijkheid en voor de rest geen fratsen, denk dan eens aan een rugged smartphone.
Die zijn waterdicht, je kunt ze laten vallen (zelfs 13+ treden) en de batterij gaat lang mee, het zijn telefoons met een militaire standaard. Ook Nokia heeft er eentje, de Nokia 800 Tough Dual Sim

Ook adviseer ik je hem zelf te kopen en dan ergens een sim only abonnement af te sluiten i.p.v. een prepaidkaart. Sim only is er al vanaf ca. € 3,50 per maand, maar ik zou wat hoger gaan zitten (tussen de € 5,- en € 10,-)

rj
door rjw - Aug 14, 2022 om 18:33
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Een smartphone kan je zo (laten) inrichten dat alleen de dingen die je belangrijk vindt op het home screen staan. Alle andere zaken zijn er wel maar zie je dan niet en hoef je dan ook niets van te weten. Je zou dan op het home screen alleen het bel, sms en bijvoorbeeld whatsapp icoon kunnen zetten.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Aug 14, 2022 om 20:32
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Mein33,

Ik verbaas mij erover ,dat u nog geen Smartphone heeft.

Maar als u met een computer overweg kunt, kunt u ook met een smartphone overweg.

Ik weet ,dat u " in de slappe was" zit en dus kunt u de topmodellen smartphones kopen.....;>))

Kies voor de Samsung Galaxy S22 Ultra  of de Iphone 13 Pro Max.

Of koop ze gewoon allebei.

Be
door Bewaklu Aug 14, 2022 om 21:15
132 Antwoorden / 1 Vragen

Dan zou ik eerst maar een simpele smartphone kiezen om te wennen en daarna pas nadenken over een high-end model. Vaak zit daar zoveel op wat niet wordt gebruikt..

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Aug 14, 2022 om 22:26
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Bewaklu,

Iedereen wilt toch de snelste smartphone met de beste camera erop?

Alleen kan niet iedereen het betalen......

Mabelle
door Mabelle Aug 15, 2022 om 15:49
422 Antwoorden / 1 Vragen

Wat heb je aan de beste camera als die nooit gebruikt wordt?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Aug 15, 2022 om 19:52
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Mabelle,

De camera is heel belangrijk bij een Smartphone omdat je dan altijd een goed "fototoestel" en "filmcamera" bij je hebt.

Denk bijvoorbeeld aan het maken van foto's bij een aanrijding of nog erger een misdrijf.

Een ander voorbeeld: Waarom zou je een instapmodel auto nemen als je het topmodel kunt betalen?

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Aug 14, 2022 om 20:56
2055 Antwoorden / Vragen

Als u geen problemen heeft met de vormfactor, dus goed te lezen en niet te priegelig voor de vingers zou ik er gewoon een halen van pakweg €200. En dan over vier/vif jaar een nieuwe. Als de vormfactor wél een probleem is zou ik een domme phone zoeken die voldoet maar wel 5G heeft want anders zit u over een paar jaar zonder 4G.

sw
door swat1500 - Aug 14, 2022 om 21:42
3779 Antwoorden / 0 Vragen

U moet alleen een smartphone kopen als u van plan bent deze functies ook daadwerkelijk regelmatig te gaan gebruiken. Besef dat een dergelijke telefoon niet zelden om de paar dagen opgeladen moet worden. Gebruikt u de smartfuncties niet dan is de kans zeer groot dat de telefoon net leeg is als er wel sprake van "nood" is. Er zijn n og steeds eenvoudige telefoons te krijgen die met een acculading meerdere weken mee kunnen. Wel moet u, afhankelijk van uw provider kijken of de nieuwe telefoon wellicht ook geschikt moet zijn voor het 3G netwerk. Sommige providers zijn gestopt of gaan binnenkort stoppen met 2G.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Aug 14, 2022 om 22:24
2055 Antwoorden / Vragen

Je moet echt niets kopen dat niet minimaal 4G ondersteund, 2G is gestopt en 3G wordt al afgebouwd.

br
door brui0929 - Aug 14, 2022 om 22:33
634 Antwoorden / 10 Vragen

Wanneer u alleen in noodgevallen de telefoon gebruikt is prepaid voldoende. U moet wel opwaarderen anders vervalt uw telefoonnummer. Uw huidige simkaart kunt u blijven gebruiken. Het beste is een GSM telefoon als u  niets met een smartphone doet.
Een senioren telefoon kan ook.

panter22
door panter22 - Aug 15, 2022 om 06:25
6599 Antwoorden / Vragen

Iedereen, zelfs  jonge kinderen, heeft tegenwoordige een smartphone en kan er mee omgaan. Behalve bejaarden. Dan wordt er moelijk en paniekerig over gedaan. Te duur, bijna niet gebruiken, te moeilijk, meer dan 3 knoppen er op.

Koop er een en geniet er van. Er gaat een wereld voor je open. Ga foto's maken, zet je klantenkaarten er op, spelletjes doen om je geheugen te trainen. Routeplanner, ns dienstregeling. Gewoon proberen al die apps. Er kan niets mis gaan. De iPhone is het gebruiksvriendelijkst, maar duur. Koop er een die uitgekomen is dit jaar of vorig jaar met een geheugen van minimaal 128 Gb. Heb je een tablet of iPad?
Een smartphone werkt precies gelijk maar is kleiner.
En als je denkt dat je er alleen maar patience op kunt spelen, download dan eens de cube escape games van Rusty Lake uit de play store of app store.

Ju
door Jurriaanveld - Aug 15, 2022 om 09:17
2 Antwoorden / Vragen

Goedemorgen,

Ik zou zelf toch een 'normale' smartphone nemen. Dan kun je in ieder geval alle kanten op. Een iPhone werkt prettiger dan een Android, wanneer je liever niet te veel instellingen en mogelijkheden wilt. Misschien zijn er (klein)kinderen die kunnen assisteren wat betreft het instellen/installeren van apps?

tom1979nl
door tom1979nl Feb 25, 2023 om 16:05
1 Antwoorden / Vragen

Welke iPhone zou je aanraden voor mijn 72-jarige oma? We zoeken iets met een groot scherm maar niet te duur. Is deze iPhone goed? https://www.mediamarkt.nl/nl/category/apple-iphone-11-1103.html?ga_query=iphone%252011&ga_queryHash=80e08a325f3a6ab716d01a02568abb905807d00f3a69d3492797f3f1979193131212 angel number&ga_queryRequestId=80e08a325f3a6ab716d01a02568abb905807d00f3a69d3492797f3f197919313

Ik ben persoonlijk een Samsung-gebruiker, heb nog nooit een iPhone gehad in mijn leven.

gerbera
door gerbera - Aug 15, 2022 om 14:35
7364 Antwoorden / 14 Vragen

IphoneSE2022 is redelijk in prijs en eenvoudig te bedienen en een beetje (telefoon)zaak installeerd deze ook nog voor u. Let wel dat het de 2022 is omdat er ook een oudere versie van dit toestel is. En wat die prepaid betreft, lekker houden zo alleen af en toe ff het saldo checken is niet zo moeilijk en ik krijg een seintje van de provider (KPN) als het (te) laag wordt. En al die administratieve handelingen, gewoon op de PC/laptop, met "dikke"vingers" en klein schermpje ga er gauw iets mis en betalingen gewoon met de pinpas of contant. Een telefoon is uiteindelijk om te bellen en gebeld te worden, en alle extra's is maar bijzaak en naar behoefte in te vullen.
LS moet die wel alle 13 tredes geraakt hebben want die dingen zijn zowat van beton☺☺

1paul
door 1paul - Aug 16, 2022 om 07:47
3146 Antwoorden / 0 Vragen

voor thuis een tablet om de functie's van een smartphone te hebben en verder een simpele nokia of iets dergelijks, daar kun je mee bellen en dat is zo te lezen voor u voldoende.

Franske1958
door Franske1958 - Aug 16, 2022 om 12:20
426 Antwoorden / 2 Vragen

Koop nooit een ouder model tweedehands smartphone die alleen gebruikt gaat worden om te bellen.  Dit omdat de iets oudere modellen 4G alleen gebruiken voor internet en dat gewoon bellen daarmee nog steeds gaat via het 2G netwerk.  Aangezien het 2G netwerk hoogstwaarschijnlijk eind 2025 uit de lucht gaat, zou dit betekenen dat als uw toestel niet kan bellen via 4G dat U over een paar jaar dat ding alleen nog maar kunt gebruiken voor internet. Daarom mijn advies. Vraag goed na of het toestel dat U op het oog hebt geschikt is voor 4G bellen, ook wel VoLTE  genoemd. Anders is uw aankoop over een paar jaar onbruikbaar.

gerbera
door gerbera - Aug 16, 2022 om 21:41
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Kijk deze week eens in de bonusfolder van de "Blauwe" supper, telefoon € 199,-. (zo maar een idee)

me
door mein33 Aug 16, 2022 om 22:53
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Dank voor de tip.
Wij krijgen geen drukwerk aan huis en ik zie net dat deze aanbieding al op de 15e is ingegaan en de kans dat ik er morgen nog een aantref vrijwel nihil is.  ;-))

gerbera
door gerbera Aug 17, 2022 om 11:28
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Suc6, loopt nooit zo hard, zeker niet bij een wat grotere.

marita5
door marita5 Aug 17, 2022 om 12:43
11512 Antwoorden / 15 Vragen

@mein33 , bij MM verkopen ze deze ook , lees hier eens de informatie https://nl.hardware.info/artikel/10314/review-oppo-a76-hoe-goed-is-een-telefoon-van-200-euro , kijk eens voor Oppo A16

Topantwoord

Quinten de Jong
door Quinten de Jong - Feb 24, 2023 om 17:21
1 Antwoorden / Vragen

Beste mein33,

Ik heb onderzoek gedaan naar senioren smartphones voor de website doorgelicht.be.
In de eerste plaats zou je gewoon dezelfde smartphone kunnen kopen omdat je hem enkel gebruikt in geval van noodgevallen.
De Nokia 6310i wordt namelijk nog altijd verkocht bij Telecomweb.
Wil je je wagen aan een moderner model zonder touchscreen maar wel met een kleurenscherm en 4G dan kun je de Nokia 8210 overwegen.
Deze is trouwens een stuk goedkoper dan de Nokia 6310i.
Wil je een upgrade doen naar een echte smartphone dan ga je moeten wennen aan het gebruiken van een touchscreen.
In dat geval is de Senifone S1 een goede optie.
Deze maakt namelijk gebruik van een eenvoudige versie van Android en is redelijk gebruiksvriendelijk omdat de belangrijkste apps zoals Whatsapp en Facebook al geïnstalleerd zijn.

Mvg,

Quinten de Jong

me
door mein33 Feb 24, 2023 om 18:11
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Hartelijk dank voor uw reactie en advies.
Heb inmiddels een Doro 8100 in gebruik.

Vr.gr.  Mein33

Mabelle
door Mabelle Feb 24, 2023 om 18:19
422 Antwoorden / 1 Vragen

Moet niet gekker worden; een spammer een topantwoord geven...

rj
door rjw Feb 24, 2023 om 18:37
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Bijzondere keuze om zo'n merk te kopen. Voor hetzelfde geld koop je ook een a-merk.

me
door mein33 Feb 24, 2023 om 19:12
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@marbelle,

Is geen spammer, even verder neuzen dan uw neus lang is. :-((

me
door mein33 Feb 24, 2023 om 19:13
5658 Antwoorden / 28 Vragen

,

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Feb 25, 2023 om 12:10
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Mein33,

Die Doro8100 heeft te weinig intern geheugen, waardoor die snel vol is.

Dan moet u weer gaan werken met een extern geheugenkaartje,wat het gebruik niet makkelijker maakt.

Voor het bedrag van die Doro8100 had u een betere Samsung kunnen nemen met meer geheugen.

Waarom zou je beginnen met een Mercedes A-klasse als je een Mercedes S-klasse kunt betalen?;<))

Klik op de volgende link :

https://www.belsimpel.nl/doro-8100

Mabelle
door Mabelle Feb 26, 2023 om 11:45
422 Antwoorden / 1 Vragen

@Mein33, iemand die zich een half jaar later speciaal aanmeldt om wat links naar bepaalde (commerciële) sites te plaatsen, is overduidelijk aan het spammen.

brui0929_20654
door brui0929_20654 - Feb 25, 2023 om 10:04
98 Antwoorden / 1 Vragen

U kunt het beste een nieuwe simlock vrij telefoon kopen en de simkaart hier installeren. U heeft micro simkaart nodig. U huidige telefoon nummer kunt u blijven gebruiken. Het is aan te raden om bij prepaid te blijven. De Nokia is g1 telefoon inmiddels wordt g5 gebruikt.

1paul
door 1paul - Feb 25, 2023 om 11:11
3146 Antwoorden / 0 Vragen

me
door mein33 - Feb 26, 2023 om 09:57
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR GEBOREN AMSTERDAMMER FEB 25,
Waarom zou je beginnen met een Mercedes A-klasse als je een Mercedes S-klasse kunt betalen?;<))

@GA,

Waarom zou je, als je al met een Tippolino tevreden bent.  ;-))