mi
door michelmc007 Mar 3, 2011 om 19:28
Computers & telefonie

Shuttle pc start niet meer op

Ik heb hier een shuttle pc van een kennis
met windows xp home erop
twee harde schijven
geen cd/dvd rom
geen floppy drive
er is geen installatie cd van windows xp home
er is wel een licentie sticker op de pc met nummer

probleem: hij start niet meer op.
hij geeft door
bootmgr is missing.
cntrl alt delete

Maar ik heb de c schijf eruit gehaald en in een externe usb case gedaan en zag dat er op de C schijf helemaal niks meer stond, waarschijn lijk zijn de foto's gesaved etc. en is de C schijf geformateerd door iemand anders.
helaas zijn de niet alle foto's gesaved vandaar deze vraag.
Hoe kan ik dit proces weer omdraaien bv unformat?
zodat de pc weer normaal kan opstarten met windows.
en eventuele foto's nog kunnen worden gered.

wie weet raad?

1508 5 Rapporteer

ik
door ikkedebeste - Apr 20, 2011 om 00:58
16 Antwoorden / 0 Vragen

Is dit probleem nog steeds actueel?

mi
door michelmc007 - Apr 20, 2011 om 19:16
34 Antwoorden / 17 Vragen

[quote=ikkedebeste schreef op woensdag 20 apr 2011, 00:58]Is dit probleem nog steeds actueel?

ja, loopt nog.

Maar ik heb de c schijf eruit gehaald en in een externe usb case gedaan en zag dat er op de C schijf helemaal niks meer stond, waarschijn lijk zijn de foto's gesaved etc. en is de C schijf geformateerd door iemand anders.
helaas zijn de niet alle foto's gesaved vandaar deze vraag.

Hoe kan ik dit proces weer omdraaien bv unformat?
Kan dit?

zodat de pc weer normaal kan opstarten met windows.
en eventuele foto's nog kunnen worden gered.

als er op dracht is gegeven als format C en format d.
wat gebeurt er precies, is het als de index is verwijderd?
kan je de index terughalen?
door iets van unformat te doen?

wie weet raad?

diumenge
door diumenge - Apr 20, 2011 om 19:33
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dat is nog afhankelijk van wat voor soort format opdracht er is gegeven, hoe dan ook lijkt het mij vrijwel uitgesloten dat je de boel zo kan herstellen dat de schijf weer opstart.

De foto's terughalen lukt waarschijnlijk nog wel met undelete tools (zoals bijvoorbeeld Recuva (gratis) of Recover My Files (niet gratis), en er zijn natuurlijk nog vele andere.

Daarna zou je opnieuw Windows kunnen installeren m.b.v. een USB CD-speler, of via een USB-stick met een Windows installatie CD er op.

ik
door ikkedebeste - Apr 21, 2011 om 15:51
16 Antwoorden / 0 Vragen

Het hangt er een beetje vanaf of je bepaalde data nog terug kan halen... inderdaad zoals diumenge al zegt een beetje afhankelijk van wat voor format er gedaan is. Een quick of een volledige format. In beide gevallen zal je allicht in staat zijn om in elk geval iets terug te halen. Echter, als je de schijf geformatteerd hebt en daarna is er naar de schijf geschreven (bijvoorbeeld besturingssysteem op geinstalleerd, bestanden op bewaard etc) dan is de kans dat je zelf nog erg veel data terug kunt halen ernstig verkleint. Als je een, relatief gezien, beginnende gebruiker bent, zou ik inderdaad eens kijken wat recuva voor je kan doen. En of dat voldoende oplevert. Zo niet, dan kunnen we altijd nog even verder kijken.

Hoe het ook zij, mocht er in de toekomst ooit nog eens zoiets of soortgelijk iets gebeuren: machine uit/schijf eruit en iemand die er echt wat meer van weet en ervaring mee heeft, ernaar laten kijken. (en dan dus niet die handige hobby-bob van verderop) Alleen als de schijf fysiek beschadigt is, is het voor ons (bijna) onmogelijk om een goed resultaat te behalen.

Als je nu wat meer zou willen gaan experimenteren met undeleten/unformatten (is de partitie opnieuw ingesteld of niet? Met afwijkene grootte(s) als eerst, of hetzelfde? Is er in FAT of NTFS geformatteerd? En nogmaals, erg belangrijk te weten: een quick format, of een full format) dan zou ik je adviseren een bit-for-bit image van de schijf te maken met bijvoorbeeld de meest recente versie van Acronis True Image Home oid. Ook wel low-level image etc genoemd. Als je daarmee correct imaged, maakt het niet uit wat de partitie-indeling is, wat voor file-system er gebruikt is, wat voor data er op de schijf staat (of stond) omdat er niet op bestandssysteemniveau naar de schijf gekeken wordt, maar op fysiek niveau (tenminste, as far as we can go met de middelen die ons ter beschikking staan) en ben je wat vrijer om te experimenteren met undeleten met verschillende tools.

Hoe staat de situatie er nu voor? Wat is er precies gebeurt (met bovenstaande nu in je achterhoofd), wat heb je al geprobeert? Wat heeft je kennis allemaal precies met die schijf geprobeerd?

ma
door malhy2 - Apr 22, 2011 om 03:43
309 Antwoorden / 13 Vragen

Ik heb het volgende gevonden voor je

De mbr is informatie over de schijf, aantal koppen, sectoren, partities etc, de bootsector bevat info over alleen die partitie, het gebruikte bestandssyteem, clustergroote, start en eind sector en de mtf of fat, als je die laatste tabellen kunt herstellen, kun je ook de bootsector herstellen, met die info.

Kijk, als je de MBR vervangt door het commando FIXMBR, dan overschrijf je de MBR én staat daardoor de originele info over de partitie en haar inhoud er niet meer.

Run TestDisk and in the Advanced menu, select your NTFS partition and choose "Repair MFT
Dit leidt niet tot gegevens verlies! Alles blijft staan.

http://www.tipwereld.nl/phpBB2/viewt...81a66a5e3ee0b2

Nog even dat 1ste commando, bij de opdrachtprompt van de Herstelconsôle van de XP installatie CD uit te voeren (vanwege NTFS):
- fdisk /mbr ====> Herstelt de MBR van de Boot schijf met Windows erop.

- fdisk /cmbr 2 ==> Herstelt de MBR van een 2de HDD.

Ik heb het probleem in het verleden ook 1 keer gehad en heb het op kunnen lossen naar ik me kan herinneren met deze methode.

Let wel dit kan een aankondiging zijn van een slechte HD maw ik zou edeze schijf vervagen door een nieuwe voor alle zekerheid.

Gr Ed