rv
door rvos Oct 15, 2011 om 18:38
Computers & telefonie

Simkaart gehackt???

Mijn zoon heeft in juni een blackberry met abonnement van Vodafone gekregen. In september zie ik op mijn bankafschrift een afboeking door Vodafone van 150 euro, terwijl het abonnement slechts in de 20 euro is. De specificatie bekeken van de rekening en nu blijkt er constant door hem gesmst te worden naar één en het zelfde nummer, wat slechts deels zichtbaar is (alleen de eerste 4 cijfers,naast 06) Echter mijn zoon heeft die smsjes niet verstuurd, het is ook een voor hem onbekend nummer. Als hij het nummer voor zover zichtbaar intoetst verschijnt niet de rest van het nummer in beeld, wat normaal wel zo is als je een nummer vaak gebruikt. De smsjes gaan ook 's nachts door en dan ligt hij toch echt gewoon in bed.
Vodafone gebeld en daar zagen ze dat het gebeurde, maar ook dat het gewoon met zijn simkaart gebeurd. Verwezen naar de klachtencommissie van Vodafone. Aangetekende brief gestuurd en na 3 weken komt het bericht dat de klacht is onderzocht maar dat gebleken is dat de sms berichten met zekerheid met betreffende simkaart en mobiel nummer zijn verstuurd en dat de kosten dus terecht in rekening zijn gebracht. Ze noemen het gebruik van tolltickets in hun onderzoek waardoor ze zo stellig zijn in hun uitkomst van het onderzoek. Mij wordt geadviseerd om maar een extra smsbundel af te sluiten.
Ik ben eerlijk gezegd ten einde raad. Mijn zoon mag zijn blackberry niet meer gebruiken (simkaart en batterij verwijderd), maar ik zit wel vast aan een twee-jarig abonnement. Wie kan mij (en mijn zoon) helpen???
In de Vodafonewinkel waar we vandaag geweest zijn werd wel gezegd dat ze dit wel eerder hadden gehoord.

10982 20 Rapporteer

jolijn nr.2
door jolijn nr.2 - Oct 15, 2011 om 18:55
355 Antwoorden / 1 Vragen

Probeer bij Vodafone helder te krijgen wat dat is 'tolltickets' .
Wat werd er in de Vodafonewinkel nog meer gezegd? En natuurlijk, wat is geadviseerd om er af te komen?

Ik vind het heeel stom van Vodafone om te zeggen 'neem een extra sms bundel'. Ja, kassa voor hen.

diumenge
door diumenge - Oct 15, 2011 om 22:54
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote]Toll Tickets are data records containing details pertaining to every mobile phone call attempt. Toll Tickets are transmitted to the network operator by the cells or switches that the mobile phone was communicating with. They are used to determine the charge to the subscriber, but they also provide information about customer usage and thus facilitate the detection of any possible fraudulent use. It has been investigated which fields in the GSM toll tickets can be used as indicators for fraudulent behaviour. ...

Korte samenvatting. Toll tickets zijn dus records met gegevens over elke poging tot mobile communicatie, die kunnen worden gebruikt om diensten in rekening te brengen maar ook om fraude op te sporen.

Is het versturen van de SMS'je nu gestopt nu de simkaart is verwijderd? Ik vraag me namelijk af of de simkaart of de telefoon mogelijk is gehackt? Het zou in ieder geval mogelijk moeten zijn om een nieuwe simkaart aan te vragen, maar als de telefoon is gehackt dan helpt dat niet. Je zou haast denken dat er een soort virus draait op de blackberry (als dat al mogelijk is).

Gaat het ook door als je de simkaart in een andere telefoon stopt? Dit zijn in ieder geval allemaal dingen die ik zou gaan onderzoeken.

Neemt niet weg dat Vodafone er iets aan zou moeten proberen te doen, de suggestie van een extra sms bundel slaat natuurlijk helemaal nergens op.

rv
door rvos - Oct 16, 2011 om 08:27
3 Antwoorden / 1 Vragen

Na verwijdering van de simkaart is het sms-en gestopt. Dus zou het dan de Blackberry zijn? Dan heeft een nieuwe sim-kaart dus ook geen zin. Iemand deed ook de suggestie dat er via blue tooth toegang tot de telefoon kan zijn verkregen. Mijn zoon heeft Blue tooth wel eens gebruikt, maar daarna ook weer uitgezet?
Tijdens de Kassa-uitzending van gisteren over betalen met je mobiel kwam ook wel even aan bod dat het gevaar van inbreken in iemands mobiel aanwezig is, via allerlei internet sites, net als op de pc. Zou ook gebeurd kunnen zijn want mijn zoon twitterde veel en zat ook constant op facebook. Misschien die telefoon maar weggooien!!

aurora1
door aurora1 - Oct 16, 2011 om 09:06
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dag rvos,
Heeft u al geeprobeerd de BB weer terug te zetten naar de fabrieksinstellingen? Kijk anders ook nog eens Klik hier...

vr.gr.

robtien
door robtien - Oct 16, 2011 om 11:36
269 Antwoorden / 10 Vragen

ik zou terug gaan naar de winkel en om contract ontbinding vragen.
of een aangetekende brief versturen naar ze met u uitleg erin waarin u vraagt voor een oplossing voor het probleem.

echter kan het zo zijn dat de simkaart gehackt is dan zou een nieuw nummer uitkomst bieden. maar laat eerst dan de BlackBerry controleren.

vodafonewebcare
door vodafonewebcare - Oct 17, 2011 om 10:40
779 Antwoorden / 0 Vragen

Beste rvos,

Jouw klacht is onderzocht en je hebt hier een schriftelijke bevestiging van ontvangen.
Als je nog vragen hebt over dit onderzoek raad ik je aan contact op te nemen met het telefoonnummer dat rechtsbovenaan in de brief staat vermeld.

Je geeft aan dat de simkaart nu niet meer gebruikt wordt. Als het goed is zullen er vanaf dat moment geen gebruikerskosten zijn. Je kunt dit nakijken op de rekening die je in november ontvangt.

Met vriendelijke groet,

Shirley
Vodafone Webcare Nederland

audb
door audb - Oct 17, 2011 om 12:34
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Koop een nieuwe prepaid simkaart en kijk dan of het nog steeds smsjes gestuurd wordt.
En zet een virus scanner op de BB dat zou mogelijk ook de oorzaak kunnen zijn.

mabureau
door mabureau - Oct 17, 2011 om 12:55
102 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=rvos schreef op zondag 16 okt 2011, 08:27] ........mijn zoon twitterde veel en zat ook constant op facebook. Misschien die telefoon maar weggooien!!

Het is dus niet zo dat de telefoon niet gebruikt wordt !
En het abonnement van € 20,-- per maand ? Is dat incl. twitteren en facebook.
Zou het niet mogelijk zijn dat er ergens iets fout gaat bij de kosten van het twitteren of facebook.

Als er op de nota kosten voor het Smssen worden gerekend, kunt u op de specificatie bij de rekening inderdaad zien wanneer en waarnaar. Ik begrijp dat u dit heeft nagekenen.

Ik ken zelf de BB niet, maar op mijn nokia telefoon, kan ik a) de van mijn telefoon verzonden berichten zien en lezen, b) in mijn logboek een overzicht van verzonden berichten zien en c) bij de afleveringsrapporten alle data incl. de tekst van de verzonden berichten terug zien.

Als deze bestanden leeg zijn, maar wel op het overzicht bij de nota een reeks sms berichten worden vermeld, dan is er duidelijk iets niet goed.

Staan ze er wel, dan kunt u teruglezen wat er verzonden is.

In beide gevallen kunt u dit aan VODAFONE voorleggen en om een verklaring vragen.

ti
door tieuwe - Oct 17, 2011 om 13:08
18 Antwoorden / 1 Vragen

Misschien een domme vraag, maar zijn deze kosten niet toevallig voor datagebruik? Dat je niet bij kosten voor SMS aan het kijken bent op de specificatie, maar data?

Als je een BlackBerry gebruikt, wordt er continu verbinding gemaakt via het datanetwerk (bv om email te controleren).

ik zeg niet dat je niet goed gekeken hebt, maar het zou zomaar kunnen? Bekijk anders eens of de smsjes steeds met eenzelfde tussentijd verzonden worden. Dat duidt in elk geval ook op een geautomatiseerd process...

ti
door tieuwe - Oct 17, 2011 om 13:11
18 Antwoorden / 1 Vragen

Aanvulling op mijn eerdere post; kan het zijn dat de netwerkinstellingen niet juist ingesteld zijn? En dat de telefoon ipv het datanetwerk gebruik maakt van het "oude datanetwerk type" waarbij ingebeld wordt naar een Vodafone nummer?

Ik ga er van uit dat Vodafone dit zelf wel had herkend, maar wie weet?

rv
door rvos - Oct 17, 2011 om 14:43
3 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de vele reacties. Ik begrijp echter nog altijd niet wat er aan de hand is.
Zodra we een nieuwe sim-kaart hebben zullen we de BB terugzetten naar de fabrieksinstellingen. Omdat ik het bedrag had laten storneren konden we tot nu toe ook geen nieuwe sim-kaart gaan halen. Ik had gehoopt op medewerking van Vodafone om dit probleem op te lossen, maar dat doen ze dus niet. Neem maar een extra sms-bundel. Dat voor hun zichtbaar is dat de smsjes via de simkaart/telefoonnummer van mijn zoon gestuurd worden zal best, maar feit blijft dat hij ze niet verstuurd heeft. De dame van Vodafone die op deze site heeft gereageerd: Er staat geen telefoonnummer op de brief, ik word verwezen naar de website van Vodafone en krijg de vriendelijke groeten van het Customer management. In de brief, waarin ook nog eens een plots onderbroken zin staat, wordt verder geen hulp geboden.
Gelukkig inmiddels ook een reactie van Kassa zelf ontvangen, er wordt echt wel meegedacht!

tdehond
door tdehond - Oct 17, 2011 om 15:08
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Aan vraagsteller:

Is er een ap op geïnstalleerd wat automatisch sms-en kan versturen?
Voorbeeld van een ap:
klik hier

lekkerisdat
door lekkerisdat - Oct 17, 2011 om 15:09
4299 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=vodafonewebcare schreef op maandag 17 okt 2011, 10:40]Beste rvos,

Jouw klacht is onderzocht en je hebt hier een schriftelijke bevestiging van ontvangen.
Als je nog vragen hebt over dit onderzoek raad ik je aan contact op te nemen met het telefoonnummer dat rechtsbovenaan in de brief staat vermeld.

Je geeft aan dat de simkaart nu niet meer gebruikt wordt. Als het goed is zullen er vanaf dat moment geen gebruikerskosten zijn. Je kunt dit nakijken op de rekening die je in november ontvangt.

Met vriendelijke groet,

Shirley
Vodafone Webcare Nederland

Vodafone onderzoekt dit soort gevallen niet maar houden het enkel bij het versturen van een standaard brief. Vodafone heeft geen enkele interesse in hun klanten.

rv
door rvos - Oct 17, 2011 om 15:41
3 Antwoorden / 1 Vragen

Als reactie op de laatste mensen. Het gaat niet om een sms-dienst (hij ontvangt geen vervelende smsjes, maar schijnt ze te versturen) en ook niet om een app. De enige app die hij heeft is voor pingen/what's app of hoe het ook heten mag.
De brief van Vodafone zou best eens standaard kunnen zijn, maar dat weet ik niet zeker. Kassa heeft goede suggesties gedaan (Opta/consuwijzer) en meldde ook nog dat Vodafone verplicht is het nummer te geven waarnaar mijn zoon die smsjes zou hebben gestuurd. Daar heb ik telefonisch om gevraagd, maar je begrijpt het al, die kreeg ik niet en in de brief staat dat het een nummer is van een klant die niet in het telefoonboek en niet op de facturen van anderen wil verschijnen.
Ik hoop bij de Opta of consuwijzer verder geholpen te kunnen worden.

fredo9
door fredo9 - Oct 17, 2011 om 15:44
1 Antwoorden / 0 Vragen

Wij hadden laatst ook (per ongeluk/of niet gemerkt) een dure sms-dienst (VI) aangeklikt en betaalde in eens veel geld voor sms'jes die we niet wilden ! [Edit redactie]
Groeten,
Fred.

mabureau
door mabureau - Oct 17, 2011 om 15:59
102 Antwoorden / 12 Vragen

Zoals ik al eerder schreef:
Ik ken zelf de BB niet, maar op mijn nokia telefoon, kan ik a) de van mijn telefoon verzonden berichten zien en lezen, b) in mijn logboek een overzicht van verzonden berichten zien en c) bij de afleveringsrapporten alle data incl. de tekst van de verzonden berichten terug zien.

Als dit bij de BB ook kan, dan kan je ook zien naar wie de berichtjes zijn gestuurd, etc.
Als het wel kan, maar er staat niets, probeer dan een test smsje te sturen naar een vriend of kennis.

Kijk vervolgens of dit berichtje wel geregistreerd wordt.

Indien dit smsje wel wordt gerigistreerd, kunt u in iedergeval aantonen dat het geen normale smsjes zijn die gefactureerd worden.

tdehond
door tdehond - Oct 17, 2011 om 18:40
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=rvos schreef op maandag 17 okt 2011, 15:41]Als reactie op de laatste mensen. Het gaat niet om een sms-dienst (hij ontvangt geen vervelende smsjes, maar schijnt ze te versturen) en ook niet om een app. De enige app die hij heeft is voor pingen/what's app of hoe het ook heten mag.

What's app is een betaalde berichtendienst:
De na een jaar betaalde berichtendienst WhatsApp kan momenteel geen berichten versturen door een storing.
bron: klik

Ik denk dat u zich daar eens in moet verdiepen want m.i. zou dit de oorzaak van het probleem kunnen zijn.

wi
door wiel19 - Oct 18, 2011 om 08:57
3 Antwoorden / 0 Vragen

Pas maar goed op. Mijn zoon heeft het zelfde gehad. Tot aan een rechtzaak toe en deze verloren. Totale kosten € 2200,- en een registratie bij BKR waar hij nu nog last van heeft. De SMS'jes gingen in reeksen van 20 stuks dag en nacht door.

no
door nordhaus - Oct 18, 2011 om 14:25
25 Antwoorden / 3 Vragen

Eveneens door Vodafone werd iedere maand € 50,- extra afgeschreven voor data-verkeer, en dat terwijl ik geen Internet-abonnement heb. Volgens Vodafone zoekt iedere smartphone (ik heb een iPhone) regelmatig contact met Internet via geïnstalleerde apps. Mijn kosten werden niet vergoed, maar Vodafone heeft dataverkeer op mijn verzoek geblokkeerd. Verder heb ik alles wat maar enigszins verdacht leek uitgeschakeld op de iPhone. Dat heeft geholpen. Misschien een bruikbare suggestie?

gerard1947
door gerard1947 - Oct 18, 2011 om 14:59
16 Antwoorden / 0 Vragen

Een oplossing weet ik niet, maar bij mij gaat de afgelopen tijd steeds meer het gevoel overheersen dat je niets en niemand meer kan vertrouwen hier in dit land, uitgezonderd de mensen hier op dit forum.
Ik heb een paar weken geleden contact gehad met de helpdesk van KPN, mijn mobiele abonnement liep af en wilde het veranderen naar een uitgebreider abonnement, de man vertelde dat ik eigenlijk een ander nummer had moeten kiezen, hij vroeg mijn postcode, ik dacht hij gaat mij doorverbinden, niet dus, hij bleef maar praten, had het over kortingen, ik begreep er niets van, vond het maar een vreemd verhaal, uitendelijk bleek ik voor een jaar vast te zitten aan KPN met mijn abonnement wat al vanaf 2000 loopt..
Probeerde het te anuleren, binnen de 7 dagen werd mij verteld dat het geanuleerd zou worden, het blijkt dus niet geanuleerd te zijn, een KPN medewerker heeft mij belazerd en 2 KPN medewerkers hebben gewoon gelogen, nu kon ik alleen nog een brief schrijven, heb ik ook gedaan, ook heb ik mijn mobiele abonnement niet veranderd maar opgezegt, als het jaar om is ben ik weg bij KPN, wat hebben zij dan verdiend????? een paar kennissen gaan ook opzeggen!!
Ze zijn daar ongelooflijk dom bezig!!!!!