in
door ineke53 Mar 12, 2020 om 19:12
Computers & telefonie

Sms ontvangen met whattsappcode

iem. vertrouwt koop via marktplaats niet en vraagt mijn tel. nummer, stuurt een whattsappcode die ze wil weten
"Ik zal jou een beveiliging sms toesturen met de mededeling die niet door te sturen, met daarin een specifieke code waar aan ik kan zien dat u het echt bent. Als u mij de code kunt tonen is het voor mij in orde en vertrouw ik het voor de volle 100%

dom en volkomen zonder meer die code gestuurd......en geen reactie meer, maar krijg bericht dat mijn wapp niet meer werkt? en daarna. om weer aan te melden word je doorgestuurd naar een tel. nr. uit Leeds. HELLUP!!!!!!!
heb direkt mijn kaartje uit de foon gehaald

3382 8 Rapporteer

ju
door juliomariner - Mar 12, 2020 om 19:18
1328 Antwoorden / 2 Vragen

Sorry maar zou u het iets duidelijker kunnen svhrijven want kan hier geen tabak van maken

diumenge
door diumenge - Mar 12, 2020 om 19:20
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Je whatsapp is overgenomen door het verstrekken van die code! Waarschuw al je contacten dat ze niet moeten ingaan op verzoeken om geld die (zogenaamd) van jou komen. Stop je sim weer in het toestel en activeer whatsapp opnieuw, door een nieuwe code naar je telefoonnummer te sturen. Doe dat NU!

Lees hier: https://faq.whatsapp.com/nl/android/20970873/

https://www.nu.nl/tech-achtergrond/6002636/de-meestgebruikte-trucs-voor-oplichting-via-whatsapp.html

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 12, 2020 om 19:21
16849 Antwoorden / 202 Vragen

Wat is dan die specifieke code die u moest zenden? Op zich is het niet zo merkwaardig dat iemand bevestiging vraagt. Dat u vervolgens bericht krijgt dat Whattapp niet meer werkt is uitert merkwaardig. Zie deze info: https://www.whatsapp.com/contact/?l=nl  of deze want een tel. nummer in Leeds lijkt mij niet ok! Doe ook navraag bij uw telefoonprovider resp. informeer die m.b.t. mogelijk te verwachten misbruik.

justmeagain
door justmeagain Mar 13, 2020 om 00:29
623 Antwoorden / 8 Vragen

Ts heeft de aanmeldcode doorgegeven daarmee is een nieuwe Whatsapp account geopend. Daarmee is dus zeer eenvoudig te frauderen. De code zorgt ervoor dat Whatsapp aan een nieuw telefoonnummer kan worden gekoppeld.

diumenge
door diumenge - Mar 12, 2020 om 19:25
11969 Antwoorden / 15 Vragen
in
door ineke53 Mar 12, 2020 om 20:58
5 Antwoorden / 3 Vragen

en. als ze je whatsapp al overgenomen hebben, wat dan?

diumenge
door diumenge Mar 12, 2020 om 21:11
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Niet als, ze hébben je whatsapp overgenomen. Probeer whatsapp opnieuw te activeren, door een nieuwe code via sms naar je eigen nummer toe te laten sturen. Als dat niet lukt, dan whatsapp verwijderen en opnieuw installeren. Je krijgt dan de vraag om je telefoonnummer in te voeren, daarna krijg je via SMS de code en als je die invoert heb je whatsapp hopelijk weer terug. Tenzij ze inmiddels ‘Verificatie in twee stappen’ (https://faq.whatsapp.com/26000021?lang=nl) hebben ingeschakeld, dan heb je een serieus probleem. Het belangrijkste is dus om al je contacten te waarschuwen.

Moster na de maaltijd, maar NOOIT NOOIT NOOIT dat soort codes versturen aan vreemdelingen. Het stond nota bene in het bericht dat je ontving dat je de code niet moest doorsturen.

in
door ineke53 Mar 12, 2020 om 21:52
5 Antwoorden / 3 Vragen

tsja, te goed van vertrouwen wilde ik juist die "mevr"vertellen dat ze veel te hoog had geboden op mijn item. :-(
en normaal eigenlijk niet zo naief, dacht ik alleen dat dit wsch. een nieuwe manier van controle was, ja shit, was gebeurd voor ik het besefte, te zeer in gedachten dat ze veel te veel wilde betalen voor mijn item
en ja, idd. er wordt al verificatie in 2 stappen gevraagd, dus lukt niet

diumenge
door diumenge Mar 12, 2020 om 22:13
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Balen, dat wordt dan zeven dagen wachten:

"Het is mogelijk dat je gevraagd wordt om een twee stappen-verificatiecode te geven. Als je deze code niet hebt, kan het zijn dat degene die je account gebruikt verificatie in twee stappen heeft ingeschakeld. Je moet 7 dagen wachten voordat je kunt inloggen zonder de twee stappen-verificatiecode. De andere persoon wordt ongeacht deze verificatiecode uitgelogd van je account zodra je de 6-cijferige sms-code invoert. Meer informatie over verificatie in twee stappen vind je in dit artikel."

https://faq.whatsapp.com/nl/android/26000244/?category=5245246

diumenge
door diumenge Mar 12, 2020 om 22:14
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Waarschuw Marktplaats ook voor deze oplichters.

in
door ineke53 Mar 13, 2020 om 15:10
5 Antwoorden / 3 Vragen

ja, heb ik gedaan, maar ze hebben het ook alweer van de site gehaald, vanavond komt jer iets  op Ned2 bij Max, maar dit zal wel niet ter sprake komen

Donuts
door Donuts - Mar 12, 2020 om 19:41
1203 Antwoorden / 2 Vragen

U bent in een zeer bekende oplichters truc getrapt, die uw contacten veel geld kunnen gaan kosten. Bel z.s.m. je persoonlijke contacten om ze te waarschuwen, zie antwoord @diumenge.

Provider bellen is volkomen zinloos die kunnen echt niets voor u betekenen.

marita5
door marita5 - Mar 13, 2020 om 09:51
11513 Antwoorden / 15 Vragen
ka
door kaartendraak - Mar 13, 2020 om 11:00
180 Antwoorden / 2 Vragen

Daarom handel ik contact op marktplaats ALTIJD via mail die via de site zelf loopt, zodat men ook je echte e-mail adres niet zomaar kan zien. Zelfs betalen doe ik nooit via paypal en laat ik altijd overmaken via mij banknr die ik via die mail doorgeef, nooit betaalverzoeken of wat dan ook en aan de deur altijd contant afrekenen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Mar 13, 2020 om 12:38
16849 Antwoorden / 202 Vragen

En bij afrekeken aan de deur ook nog eens opletten of er geen sprake is van vals geld!

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 13, 2020 om 12:37
16849 Antwoorden / 202 Vragen

Vanavond bij Meldpunt MAX Tv 2 19:20 uur is whatsapp fraude aan de orde.