cv
door cvdv Jul 11, 2011 om 22:47
Computers & telefonie

Snelkoppelingen gekaapt !

De snelkoppelingen op het bureaublad van mijn onlangs aangeschafte laptop zijn ingepikt door een z.g.n. "trialprogramma", te weten Adobe Acrobat X pro.
De laatste dag van de "trial" meldde zich aan, doch ik besloot het programma niet te installeren (lees: kopen) omdat de versie 6 op mijn vaste pc prima voldeed, en ik deze dus wilde installeren op mijn laptop. De installatiewizard werd echter vroegtijdig afgebroken met de mededeling dat er zich al soortgelijke (betere?) software op de laptop bevond. Bij het afsluiten (onderbreken dus) van de wizard verscheen de mededeling: "Kan de DDE-server niet vinden"-OK, (Fatal Error: Acrobat failed to send a DDE-command-OK).
Na nóg 'n paar installatiepogingen van de oudere versie waren de meeste snelkoppelingen op het bureaublad naar de diverse programma's plotseling veranderd in die van het Acrobat-trial-programma ! Wilde je bv Word opstarten, dan kreeg je het Acrobat-trial-scherm, en als je dat wegklikte de bovenstaande mededeling over de DDE-server te zien, maar géén Word ! Overigens staan deze programma's nog wél in de programmalijst (via "Start") vermeld, doch óók met het verkeerde snelkoppelingspictogram. In de lijst "software verwijderen" in het configuratiescherm staan de programma's eveneens nog wel vermeld, maar hier wél met de goede pictogrammen. Voor mij het bewijs dat de programma's nog aanwezig zijn op de schijf. Dan komt de vraag: hoe kan ik de goede snelkoppelingpictogrammen weer terug krijgen i.p.v. dat Acrobat-trial-ding, en het opstarten van een programma via die trial ongedaan maken?
Er zijn overigens 'n paar snelkoppelingen die het nog wel doen, bv "Mijn dokumenten", "Mijn Afbeeldingen", "Prullenbak", "Tele2 Webmail", en "Deze Computer".
Wie-o-wie weet raad?

3231 6 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jul 11, 2011 om 23:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Al systeemherstel geprobeerd? Zo nee, even proberen dan. Neem een vetgedrukte datum voordat je versie 6 probeerde te installeren.

Als dat gelukt is eerst de trial verwijderen, laptop opnieuw opstarten en dan versie 6 opnieuw installeren.

ve
door verwijderd - Jul 12, 2011 om 14:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heb hierover wel het e.e.a. gehoord/gelezen, doch nooit toegepast. Weet niet hoe dat moet, en ben er ook geen kei in. Desondanks het woord "systeemherstel" als trefwoord ingegeven op "Mijn computer".
Resultaat: er werd een snelkoppeling gevonden in de map: "Onderhoud(C:\ProgramData\Microsoft\Windows\Menu Start\Programma,s)", met de naam: "Een systeemherstelschijf maken", waarvan in een dialoogvenstertje wordt gezegd dat hiermee een schijf gemaakt kan worden waarmee je toegang krijgt tot de opties voor systeemherstel. Als je erop (dubbel-)klikt, krijg je tóch weer dat vermaledijde Acrobat X pro trial-scherm !
Heb via "Onderhoud" toch de opdracht "systeemherstel starten" kunnen vinden, doch krijg de mededeling: "Systeemherstel kan niet worden gestart-OK" te zien.
In het dialoogvenster "Windows Help en ondersteuning" kun je óók de opdracht om systeemherstel te openen aanklikken, maar dan komt dat trial-scherm weer tevoorschijn..............
Ik denk dat ik er maar beter aan doe om, gezien mijn onervarenheid in deze, met e.e.a. naar een professional te gaan i.p.v. de kans te lopen de boel nóg meer om zeep te helpen.
Desniettemin dank voor alle positieve suggesties.

ve
door verwijderd - Jul 12, 2011 om 15:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo cvdv,

Toch is systeemherstel niet zo moeilijk.

Voor XP:
Start - Alle programma's - Bureau-accessoires - Systeemwerkset - systeemherstel. - Een eerdere status van deze computer herstellen - kies Volgende en de rest wijst vanzelf.

Voor Vista: lees hier

Voor W7: *Open Systeemherstel door te klikken op de knop Start. Typ Systeemherstel in het zoekvak en klik op Systeemherstel in de lijst met resultaten.? Als u om het beheerderswachtwoord of een bevestiging wordt gevraagd, typt u het wachtwoord of een bevestiging.

Suc6

ve
door verwijderd - Jul 12, 2011 om 15:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

cvdv

Probeer onderstaand eens.
Download Advanced Uninstaller PRO 10.2 een gratis programma.
Met deze uninstaller kun je programma's verwijderen en ook de restante wat eventueel overblijft verwijderen. Reboot PC of LT. Daarna de gratis versie Adobe Acrobat downloaden en installeren.

mvg
Qwerty

ve
door verwijderd - Jul 15, 2011 om 13:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste mensen, bedankt voor het meedenken (alleen al daardoor ben ik weer wat wijzer geworden), maar ik heb dus inderdaad iemand ingeschakeld die op dit gebied deskundiger was dan ikzelf, en niet, zoals ik, bang was iets om zeep te helpen. Het was eigenlijk belachelijk eenvoudig (dat is het altijd achteraf). Het "trial"-programma van Acrobat werd opgezocht in het configuratiescherm in de lijst "te verwijderen programma's", en deskundig verwijderd cq gedeïnstalleerd. Dát was nou nét hetgene wat ik niet aandurfde te doen, bang dat ik was iets meer dan bedoeld definitief van de schijf te verwijderen. Toen het programma eenmaal was verwijderd, zag je alle originele snelkoppelingen vanzelf weer terugkomen op het bureaubladscherm ! En wég was het probleem; alles werkte weer normaal, en die trial was verwijderd. Nu nog m'n Acrobat 6 Pro installeren; dat moet een fluitje van een cent zijn. :-)

ve
door verwijderd - Jul 15, 2011 om 14:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste CVDV,

Inderdaad, zo simpel is het en kaan het vaak zijn als men andere programma's in zo'n lijst wil verwijderen.Op die wijze gedaan draai ik daarna altijd nog het gratis programma'tje Ccleaner en wel die eerste twee opties t.w. Analyseren daarna Schoonmaken en daarna Scan naar problemen en de opdracht Herstel geselecteerde problemen.

Zijn er erg veel problemen gevonden in het register dan kan men deze ook opslaan (een datum geven bijvoorbeeld) maar bij geregeld gebruik is dat niet nodig voor die enkele regel die verschijnt.
-----------------------------------------------
Nu zijn er ook programma's die niet in die lijst van Software verwijderen staat maar ook die zijn tevoorschijn te halen met Zoeken en dan naast het hondje te klikken waarna men de naam van zo'n programma in toetst.
Alles aanklikken en met linkermuisknop Verwijderen kiezen.
Soms zijn er delen die niet direct zijn te verwijderen zoals die met de extentie EXE of die al in Prullebak zitten en pas te verwijderen zijn als Prullebak is leeg gemaakt. en daarna dus te verwijderen zijn.

Ook na die verwijdering van zo'n programma draai ik daarna Ccleaner, een programma dat ik overigens een paar keer per week gebruik om geschiedenis(en) te wissen,cookies en tijdelijke bestanden te verwijderen.

Dit is een onbetaald advies van deze ouwe

Vrije Vogel