duif2
door duif2 Apr 19, 2010 om 23:23
Computers & telefonie

Sony ereader probleem

Ik heb een sony ereader maar heb steeds problemen met het overzetten van digitale boeken van mijn computer naar de reader.
Ik gebruik het bijgeleverde programma van Sony, reader library, heb de laatste up-date, maar het blijft moeilijk.
Welk ander programma is er dat ik kan gebruiken? Liefst Nederlandstalig

28325 17 Rapporteer

freya
door freya - Apr 20, 2010 om 09:40
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo duif2,

Ik heb zo'n Sony e-reader nog niet in mijn handen gehad, dus ik zou niet weten of er een ander programma mogelijk is. Als het mogelijk is zou je het eerst nog eens op een andere computer proberen, dan kun je in ieder geval uitsluiten dat het een probleem met jouw computer/laptop is.

Daarnaast weet ik niet of het bijgeleverde programma alleen maar de boeken overzet op de e-reader of dat de boeken in een soort 'bibliotheek' worden geplaatst (zoiets als iTunes). In het eerste geval zou het wellicht nog zonder dat programma kunnen.
Als je de e-reader op je computer aansluit (ik neem aan via USB), krijg je er dan een 'verwisselbare schijf', met bijbehorende driveletter er bij? Kun je met de Windows verkenner dan op die schijf kijken en zie je daar dan de boeken op staan?

m.vr.gr. Freya

am
door amelissen - Apr 20, 2010 om 14:52
77 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb er zelf eentje en ik gebruik zelf de software van e-reader niet omdat ik er storingen bij krijg en de laptop zegt dat ze de e-reader software niet kunnen vinden.

Heb nooit uitgezocht hoe dat zit en ook niet de software proberen opnieuw te installeren want ik hang het apparaat aan mijn laptop en open dan de speciale drive waarop hij staat (meestal E of G drive) en sleep de boeken simpel van mijn harde schijf computer naar de e-reader zelf. Daarbij ondervind ik geen enkel probleem. Snel en eenvoudig op deze manier.

freya
door freya - Apr 20, 2010 om 15:31
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=amelissen schreef op dinsdag 20 apr 2010, 14:52].......
Heb nooit uitgezocht hoe dat zit en ook niet de software proberen opnieuw te installeren want ik hang het apparaat aan mijn laptop en open dan de speciale drive waarop hij staat (meestal E of G drive) en sleep de boeken simpel van mijn harde schijf computer naar de e-reader zelf. Daarbij ondervind ik geen enkel probleem. Snel en eenvoudig op deze manier.
Daar stuurde ik in de laatste alinea van mijn antwoord juist naartoe. Blijkbaar doet die software niets anders dan de boeken naar de juiste plek op de e-reader kopiëren. Je kunt dat dus net zo goed via de Windows verkenner doen door 'knippen' en 'plakken' of 'slepen'.
De orginele software is blijkbaar niet noodzakelijk.

Freya

jokesk
door jokesk - Apr 21, 2010 om 13:26
50 Antwoorden / 9 Vragen

Ik raad je de onderstaande link aan.
Daar spreken ze over jou vraag en hebben ze ook een forum van e-bookreaders gebruikers die elkaar met hun problemen kunnen helpen.

http://www.ereaders.nl/17090903_veel_problemen_met_ebook_library_van_sony

Succes.

fr
door fred13 - Apr 21, 2010 om 13:34
4 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=duif2 schreef op maandag 19 apr 2010, 23:23]Ik heb een sony ereader maar heb steeds problemen met het overzetten van digitale boeken van mijn computer naar de reader.
Ik gebruik het bijgeleverde programma van Sony, reader library, heb de laatste up-date, maar het blijft moeilijk.
Welk ander programma is er dat ik kan gebruiken? Liefst Nederlandstalig

Ikzelf heb ook een Sony reader en gebruik Calibre als programma. Dit programma geeft ondersteuning aan deze ereaders en is geheel gratis (open source).
Voordeel van Calibre is dat het programma een kopie maakt van je eboeken en deze netjes in categorien kan stoppen. Verder geeft het ook de mogelijkheid tot downloaden van RSS feeds en nederlands talige kranten.
Je kunt het programma vinden onder deze link : http://calibre-ebook.com/

Als alternatief kun je ook de reader met de USB kabel verbinden met je PC en hem gewoon benaderen in de windows-explorer. Deze ziet hem als een opslagmedium (storage device). Je kunt gewoon de ebook files naar de relevante directory op de reader kopieren. Dit werkt goed. De reader zal de boeken herkennen.

ta
door tar - Apr 21, 2010 om 15:36
522 Antwoorden / 9 Vragen

Goede tip van Fred13!

Ken nog geen andere programma dat net zo goed of beter werkt!

Calibre

P.S.

Er komen regelmatig updates uit.

(Op oudere computers kan het installatieproces wat lang duren).

ta
door tar - Apr 21, 2010 om 15:47
522 Antwoorden / 9 Vragen

Off Topic

@ Amelissen

Heeft u Calibre al eens geprobeerd?

ta
door tar - Apr 21, 2010 om 16:00
522 Antwoorden / 9 Vragen

@ Freya

Freya zei:

"De originele software is blijkbaar niet noodzakelijk".

De sof(t)ware EN "handleiding" van Sony is om te huilen!; geschreven door een arrogante en oerdomme ontwerper...

De reader werkt wel perfect!

Met Calibre is het software probleem helemaal opgelost!

Als u regelmatig boeken leest, is een Ereader met groot scherm fantastisch!

duif2
door duif2 - Apr 21, 2010 om 16:52
371 Antwoorden / 116 Vragen

Als ik een boek gekocht heb via bol.com staat er, wanneer je wil downloaden, of je reader library software en de adobe digital editions hebt gedownload.
Is dat noodzakelijk of krijg je het boek ook op je computer zonder deze programma's?

freya
door freya - Apr 21, 2010 om 17:15
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@duif2,

De programma's die je noemt zijn voor je computer en dus niet nodig voor je e-reader. Als ik naar de namen van die programma's kijk, dan zal de eerste (reader library software) wel een programma zijn om je e-books te beheren in een 'bibliotheek' en de tweede (adobe digital editions) zal een programma zijn om je e-book op je computer te kunnen lezen.
Als je daar verder geen behoefte aan hebt hoef je ze uiteraard niet te downloaden (en dus ook niet te installeren).

Freya

duif2
door duif2 - Apr 21, 2010 om 17:17
371 Antwoorden / 116 Vragen

Dus al ik het goed begrijp heb ik helemaal geen extra programma nodig.
Gewoon downloaden, in een mapje en knippen/kopieren en plakken maar.

freya
door freya - Apr 21, 2010 om 17:26
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Klopt. Leveranciers leveren er graag vanalles bij, voor het geval je het zou willen gebruiken, maar meestal heb je het gewoon niet nodig.

Het is net als bij de aankoop van een printer, daar worden niet alleen de drivers geleverd, maar vind je ook meestal een keur aan software om foto's te bekijken, te bewerken, te beheren en noem maar op. Al die extra software hoef je niet te gebruiken, maar het mag natuurlijk wel.

Freya

ha
door hanny1504 - Apr 22, 2010 om 19:40
1 Antwoorden / 0 Vragen

Reactie op: Als ik een boek gekocht heb via bol.com staat er, wanneer je wil downloaden, of je reader library software en de adobe digital editions hebt gedownload. Is dat noodzakelijk of krijg je het boek ook op je computer zonder deze programma's?

Antwoord:
Ik heb ook een Sony e-reader maar heb geen problemen met de software. Er zijn echter een aantal dingen waar je rekening mee moet houden, want het is niet allemaal zo straight forward. Misschien ook de reden van je problemen?
De meeste boeken die je via bol.com of Waterstone (voor Engelse boeken) koopt zijn onderhevig aan auteursrechten. Om te voorkomen dat het boek gecopieerd wordt en oneigenlijk verspreid wordt, worden deze boeken bij het downloaden voorzien van een key waardoor het boek niet gelezen kan worden op een computer/reader met een andere key. Dit wordt aangeduid met DRM (digital rights management). De DRM key wordt geregeld door het programma Adobe Digital Editions. Na het downloaden en installeren van dit programma moet je je nog registreren (schrijf je gebruikersnaam en paswoord ergens op en bewaar goed voor eventueel gebruik op andere computer). Zonder dit programma kun je geen auteursrechtelijk beschermd boek downloaden. De key die aan de boeken wordt toegevoegd is specifiek voor jouw gebruikersnaam en passwoord en het boek kan alleen gelezen worden op computer/reader die aan deze naam/password combinatie gekoppeld is. Dat is balen want je kunt niet meer je boek uitlenen zoals vroeger. Er zijn wel boeken die vrij van DRM zijn en gratis gedownload kunnen worden, maar dat zijn boeken die geen auteursrechten meer hebben (meestal na 80 jaar), bv. via www.gutenberg.org.
Let op: Heb je bv een nieuwe/andere computer en je wilt je boeken daar naartoe transporteren, dan moet je Adobe digital installeren met dezelfde naam en password (zie boven) om de key van de DRM beschermde boeken te kunnen ontcijferen en dus toegang tot de inhoud van je boeken te hebben.
Verder nog: Als je een boek via bol.com downloadt dan wordt het eigenlijke boek (xxx.epub) meestal gedownload in je gebruikelijke download folder, en een aparte file komt in een andere folder (meestal My digital editions) met de extensie .acsm (dus xxx.acsm). Deze laatste is maar ong. 2 kb groot en dus niet te verwarren met de echte boek file. Deze acsm file is een soort installatie instructie file en mocht je getracht hebben om deze file vanuit de Sony software in het programma/reader te importeren dan lukt dat dus niet; je kunt wel browsen naar de download folder en dan de echte file (epub) importeren. Je kunt het ook andersom doen: In windows explorer dubbelklik op de acsm file en de echte file (epub) wordt dan automatisch in het Sony Reader programma gezet.
Misschien dat dit wat verheldering heeft gegeven.
Hanny

freya
door freya - Apr 22, 2010 om 20:24
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@Hanny,

Blijkbaar zit er toch meer aan vast dan in eerste instantie gedacht. Maar aangezien anderen de bewuste programma's niet gebruiken, kun je dus concluderen dat niet elke 'winkel' de boeken voorziet van die DRM beveiliging.

Het is dus een kwestie van proberen en als het zonder die software niet lukt, dan zal die toch geïnstalleerd moeten worden.

Freya

ta
door tar - Apr 22, 2010 om 21:39
522 Antwoorden / 9 Vragen

Hanny zei:

"Na het downloaden en installeren van dit programma moet je je nog registreren (schrijf je gebruikersnaam en paswoord ergens op en bewaar goed voor eventueel gebruik op andere computer)".

Er wordt dus gewoon centraal bijgehouden welke boeken je in je bezit hebt...

Big Brother is watching you...

Een nare en potentieel gevaarlijke oplossing!

Verlaag de prijs van eboeken naar de werkelijke/redelijke kosten en mensen zullen niet snel geneigd zijn om toch illegaal te kopiëren.

ta
door tar - Apr 22, 2010 om 21:42
522 Antwoorden / 9 Vragen

DRM is trouwens al "antiek"...

Dag DRM...

sa
door sanderdejong - May 4, 2010 om 19:40
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb het op mijn Mac opgelost!

Ik had het volgende probleem: bij het dubbelklikken op het bestand dat ik van bol.com had gekregen, kreeg ik de Adobe foutmelding -1145.
Terwijl ik een tijd geleden wel een digitaal boek op deze manier kon downloaden. Na raadpleging van de bol.com site en diverse forums heb ik Adobe Digital Editions gedownload. Deze wist mij te melden dat mijn computer al geautoriseerd was.
Het van bol.com afkomstige bestand geopend m.b.v. Openen met Adobe Digital Editions (ADE). Nu werd inderdaad het boek gedownload. Het stond op de computer.
Maar hoe het boek nu op de Sony te krijgen? Volgens de help pagina van ADE moest ik eerst de Sony aansluiten en dan ADE starten, dan zou de Sony vanzelf gedetecteerd worden. Niet dus. Verder zoeken: de Mac wordt niet ondersteund...

Hoofd gekrabt. Op de computer op zoek naar het gedownloade boek. Dat bleek te staan in Documenten/Digital Editions.

Sony Reader Library erbij gepakt (wordt automatisch gestart als ik de Sony reader aansluit). Vervolgens: Bestand/Bestanden importeren gekozen en het epub bestand aangewezen in Documenten/Digital Editions.
Nu stond het in de Sony library en kon ik het zo naar de reader slepen. Daar bleek het nog te lezen ook.

Succes ermee, hopelijk helpt dit mensen.

Dikke onvoldoende voor bol.com omdat ze de klanten in de kou laten staan (ik kreeg na mijn telefoontje naar bol een mailtje waarmee ik maar een issue moest aanmaken bij Adobe).