ze
door zeyno73 Feb 19, 2005 om 13:54
Computers & telefonie

Spyware

hallo, ik ben regelmatig achter de pc de vraag is hoe voorkom ik spyware ? Heb bij een bekende ook gezien dat hij had ik probeerde het weg te halen maar kwam steeds terug

542 8 Rapporteer

aenigma
door aenigma - Feb 19, 2005 om 14:16
260 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Spyware 'lift' meestal mee met (vaak freeware) programma's die u
download. Ten eerste kunt u daarom proberen zo min mogelijk te
downloaden. Ik realiseer mij dat deze optie niet erg aantrekkelijk is,
gelukkig zijn er daarom enkele programma's die u kunt gebruiken.

Er is een verschil tussen programma's die spyware voorkomen en
programma's die uw systeem scannen naar reeds geinstalleerde spyware en
die dan verwijdert. Mijn advies zou zijn om van beide mogelijkheden
gebruik te maken. Ik wil wel opmerken dat overdrijven ook geen zin
heeft, dus wil ik u afraden om meteen alle beschikbare programma's te
downloaden en te gebruiken: dit kost u veel tijd en het heeft geen zin
om één functie te herhalen met meerdere programma's die hun werk even
goed doen.

Om spyware te voorkomen zou ik u aanraden:

SpywareBlaster

http://www.javacoolsoftware.com/spywareblaster.html

Om naar reeds geinstalleerde spyware te scannen:

Ad-aware SE personal

http://www.lavasoftusa.com/

of

Spybot Search&Destroy

http://www.safer-networking.org/nl/download/index.html

Kiest u van de laatste twee slechts één.

Aangeraden wordt wekelijks de programma's te updaten, d.w.z. de
nieuwste definities te downoaden en uw systeem te laten scannen.
Behalve Spyware Blaster: wel updaten, maar deze scant niet.

Daarnaast is het gebruik van een virus-scanner een absolute must.

Ook een firewall is zeker aan te raden.

Als u zich met deze maatregelen wapent, bent u verzekerd van uw
veiligheid, in ieder geval voor de normale thuisgebruiker volstaat dit
prima.

Succes

ze
door zeyno73 - Feb 19, 2005 om 14:47
5 Antwoorden / 15 Vragen

nou ik heb me al beveiligd met firewall en hitmanpro is dat wel een betere beveiliging tegen spyware?

aenigma
door aenigma - Feb 19, 2005 om 14:53
260 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, Hitman Pro is een script dat diverse (ook hierboven vermelde)
anti-spyware programma's 'bestuurt'. Als u het gebruikt heeft u al
voldoende beveiliging in huis. Als u naast uw firewall ook een
anti-virus programma heeft geinstalleerd is het perfect. U moet
wekelijks Hitman Pro in werking zetten en dan bent u als het goed is
spy-ware vrij. Begrijp ik dat u ondanks dit nog steeds problemen heeft?

ze
door zeyno73 - Feb 19, 2005 om 18:03
5 Antwoorden / 15 Vragen

nee, ik heb nu geen probleem meer , maar in hitmanpro zit toch ook een antivirus ? Zo niet wat raad u mij aan om ergens een programma antivirus te dowloaden die helemaal gratis is. Nogmaals harstikke bedankt voor u reactie!!

ja
door jahewi - Feb 19, 2005 om 18:03
4 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Zeyno73,

Bekijk deze uitleg maar eens: http://www.jawwi.nl/tips/tipcptrbeveil.html

suk6, Jahewi

a2i
door a2i - Feb 19, 2005 om 18:08
407 Antwoorden / 14 Vragen

Hoi beste protectie is voorkomen dat je onbekende items aanklikt onder ActiveX (IE), of aangeboden programma's.

Voordat je spyware met programma's gaat bestoken.

Kun je eerst kijken in Configuratiescherm Software, of er dingen bijstaan als *web *tool *Search e.d.

Zorg dat je windows Update is.

scan met adaware Se 1.05 nadat je bovenstaande acties hebt uitgevoert.

gebruik daarnaast Programma's als bv. Security taskmanager zet de Beoordeling daarvan op afloop.

je kunt ook gebruik maken van bv microsoft antispyware.

http://www.microsoft.com/athome/security/spyware/software/default.mspx

Heb je nog vragen stel ze gerust.

have a nice day.

aenigma
door aenigma - Feb 19, 2005 om 20:48
260 Antwoorden / 0 Vragen

In Hitman Pro bevindt zich geen anti-virus programma.

Een gratis programma kunt u downloaden op:

Avast

http://www.avast.com/

of

AVG

http://www.grisoft.com/us/us_index.php

Beiden zijn meerdere malen goed uit tests gekomen.

Neemt u een kijkje op de site en bepaalt u zelf welk programma het best
bij u past kwa gebruikersinterface en -gemak. Op veiligheid hoeft u
niet te letten, ze doen niet onder voor elkaar.

Belangrijk is om te controleren of het programma dat u gaat gebruiken
ingesteld staat om automatisch naar nieuwe virusdefinities te zoen.
Meestal is deze optie standaard aangevinkt, maar het is verstandig even
de instellingen te doorlopen zodat u zeker bent. Zonder nieuwe updates
is zelfs de beste anti-virus software onveilig.

Succes

aenigma
door aenigma - Feb 19, 2005 om 20:58
260 Antwoorden / 0 Vragen

Nog even als aanvulling: In Hitman Pro zit McAfee Stinger dat, zoals u kunt lezen, geen vervanging is voor een virus-scanner:

McAfee AVERT Stinger

Stinger is a stand-alone utility used to detect and remove specific viruses.
It is not a substitute for full anti-virus protection, but rather a tool
to assist administrators and users when dealing with an infected system.
Stinger utilizes next generation scan engine technology, including process
scanning, digitally signed DAT files, and scan performance optimizations.

Bron: http://vil.nai.com/vil/stinger/