drevil
door drevil Mar 12, 2007 om 17:26
Computers & telefonie

Standaard antoorden maken voor mail

Hallo,

Ik onderhoud e-mails met een hoop mensen. Daarom wil ik graag een aantal standaard antwoorden maken voor het programma MAIL (mac computer). Ik kan ze natuurlijk in concepten zetten en dan knippen en plakken, maar ik vroeg me af of ik iets kan voorprogrameren, zodat ik via een bepaalde snelcode ofzo in een keer zo'n bericht op mijn scherm kan laten verschijnen. Iemand een ideetje?

Bvd en Mvg

1219 17 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 12, 2007 om 17:37
16870 Antwoorden / 202 Vragen

drevil@ ik denk dat het simpelste toch echt kopieëren en plakken is. maken in een tekstverwerker en dan kopieren naar de post (e-mail) U kunt natuurlijk wel een macro aanmaken die dat voor u doet maar dat scheelt hoogstens één keer klikken. (aanklikken)

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 12, 2007 om 17:37
16870 Antwoorden / 202 Vragen

alweer vinkje vergeten, komt door het fraaie weer denk ik.

astoria
door astoria - Mar 12, 2007 om 18:40
362 Antwoorden / 55 Vragen

Drevil, Programeren ?? een mail ? waar is je spontaniteit B

edwardus
door edwardus - Mar 12, 2007 om 21:39
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Helaas ken ik het huidige Mac OS niet zo. Is MAIL een grafisch programma zoals Outlook, dan kun je misschien een automatisch antwoord genereren met "berichtregels" (message rules).

Aan de andere kant, OSX is een afstammeling van BSD, dus dan ga ik er van uit dat er ook procmail beschikbaar voor is, daar kun je ongelooflijk veel mee doen qua automatisering. Doe eens 'man procmail' op een terminal window, krijg je de manual page, dan kun je daar veel mee doen.

drevil
door drevil - Mar 12, 2007 om 22:06
223 Antwoorden / 14 Vragen

@ Gerritatelena
Hoe zou ik zo'n macro dan moeten maken? Of anders, hoe werkt dat precies als het maar een klik scheelt?

drevil
door drevil - Mar 12, 2007 om 22:11
223 Antwoorden / 14 Vragen

@ twente
Nou, het is eigenlijk de inbox van een vraagbank voor klanten van een webshop. Dat zijn er de laatste tijd steeds meer en die mensen stellen veel de zelfde vragen. Als ik met een klik een standaard antwoord daar in krijg, kan ik nog een paar aanpassingen maken en verzenden.
( Met knippen en plakken moet ik dan alsnog het document openen waar de standaard tekst zich in bevind. En dat 30 keer achterelkaar ofzo.)

drevil
door drevil - Mar 12, 2007 om 22:17
223 Antwoorden / 14 Vragen

euhhh.. Ja ik snap het niet helemaal denk ik :-). Bepaalde begrippen komen niet helemaal duidelijk over: "Doe eens 'man procmail' op een terminal window, krijg je de manual page, dan kun je daar veel mee doen." ???

Moet ik "man procmail" intikken op een terminal window? Wat is een terminal window?

Iedereen trouwens alvast bedankt voor jullie reacties.

edwardus
door edwardus - Mar 13, 2007 om 00:26
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Ja sorry, ik weet in dit geval pas waar ik over praat als ik m'n OSx86 aan de praat heb ;)

Ik stelde me zo voor dat je ook in OSX zoiets als een command prompt of een shell window of een console window hebt?

mi
door mikro - Mar 13, 2007 om 06:27
68 Antwoorden / 5 Vragen

Een antwoord op de vraag zelf heb ik niet.

Is het wellicht een idee om de veelgestelde vragen + antwoorden gemakkelijk toegankelijk op de site te zetten? Zo hoeven klanten niet eens meer te mailen, maar kunnen ze het antwoord zo vinden.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 13, 2007 om 08:45
16870 Antwoorden / 202 Vragen

drevil@ ik kom even terug met de tip om eens in een boekwinkel te kijkren naar een "lesboek"macro's maken voor uw type PC. En de daarbij behorende begrippen. Het is op zich niet moeilijk, hoewel, ik begin er (als ooit ex programmeur) niet aan. En u zult ook bij gebruik van een macro in ieder geval een e-mail adres moeten ingeven.

rudie020
door rudie020 - Mar 13, 2007 om 10:24
61 Antwoorden / 4 Vragen

Dag Drevil,

Daar is een heel handig tooltje voor en heet PhraseExpress. Hiermee kun je zowel briefhoofden (geachte heer, beste mensen, lieve Jan, Jans, Lotje, Dirkje enz.) als afzenders (m.v.g., in afwachting van uw antwoord, hoogachtend, enz) alswel hele verhalen maken, die je met één klik oder aan je mailtje zet.

Groetjes, Rudie.

rudie020
door rudie020 - Mar 13, 2007 om 10:28
61 Antwoorden / 4 Vragen

Nogmaals,

Moet zijn, die je met één klik in of onder je mailtje zet.

Groetjes, Rudie.

drevil
door drevil - Mar 13, 2007 om 22:18
223 Antwoorden / 14 Vragen

@edwardus
"Ik stelde me zo voor dat je ook in OSX zoiets als een command prompt of een shell window of een console window hebt?"

Euhhh, ja ik ben zelf ook niet zo goed met dat mac kreng dus ik zou het bij god niet weten. Ik heb inmiddels wel de perfecte oplossing van Phinder gekregen!

@ mikro

Is inderdaad een goed idee, maar de baas wil er nog niet aan. De website is in 6 talen, dus dat is even op de lange baan geschoven... Helaas.

drevil
door drevil - Mar 13, 2007 om 22:19
223 Antwoorden / 14 Vragen

Mischien dat ik me daar inderdaad eens in ga verdiepen. Bedankt.

drevil
door drevil - Mar 13, 2007 om 22:21
223 Antwoorden / 14 Vragen

Hallo Phinder,

Dat met die handtekeningen werkt perfect! ik kan er zoveel programeren als ik wil, en krijg tijdens het beantwoorden van een mail een scroll menutje in beeld waar ik een antwoord uit kan selecteren middels trefwoorden.

Bedankt!

Groeten

drevil
door drevil - Mar 13, 2007 om 22:22
223 Antwoorden / 14 Vragen

Hallo rudie,

Ik ga dit ook zeker proberen.

Bedankt

ph
door phinder - Mar 13, 2007 om 22:22
433 Antwoorden / 4 Vragen

@drevil,

Ik kan niet praten uit ervaring met een Mac. Maar even er van uitgaand dat het gebruikte mailprogramma ongeveer hetzelfde aan functies heeft dan bijvoorbeeld Outlook, denk ik aan het volgende:

In outlook heb je de mogelijkheid om gebruik te maken van handtekeningen... Dit zijn stukjes standaardtekst die je onderaan een mail kan (laten) plakken waarin je je adresgegevens, groeten etc... zet. Dit hoef je dan niet elke keer te doen.

Je hebt de mogelijkheid om meerdere van deze handtekeningen klaar te zetten zodat je bij een mail zelf kan kiezen van welke je gebruik maakt. Zet nu in deze handtekeningen een aantal standaardantwoorden die je dan kan selecteren als je een mailtje aanmaakt. Op die manier kan je snel een antwoord genereren vanuit het mailprogramma ! Het is niet een officiele weg, maar werkt wel volgens mij.

Gr. Phinder