ws
door wsimons Jun 2, 2006 om 11:33
Computers & telefonie

Steeds trager opstarten van pc

Mijn pc start de laatste tijd steeds trager op (dat balkje schuift steeds langer van links naar rechts, voordat het bureaublad verschijnt). Ik heb t idee dat het komt omdat er (te) veel processen in het geheugen worden geladen en op de achtergrond actief blijven. Als ik bij Taakbeheer kijk, zie ik een lijst van 39 processen die ongeveer 50% van de CPU in beslag nemen. Is dat normaal of kunnen het er minder zijn? Als het er minder kunnen zijn, hoe kom ik daar dan vanaf, welke kan ik waar stopzetten of voorkomen dat ze bij t opstarten actief worden?

Hopelijk kan iemand me helpen met een handig antwoord.

groet, Willem

862 9 Rapporteer

dirck
door dirck - Jun 2, 2006 om 11:52
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Allereerst moet je even kijken welk processen verantwoordelijk zijn voor die 50%.
Ik heb op dit moment ook 39 processen in mijn taakbeheer staan, maar mijn CPU gebruik is 0%, om de paar seconden gaat hij even naar 3% toe, maar dat komt door de virusscanner en de antispyware programma's.
Heb je een mediaplayer aan staan, dan gaat het CPU gebruik ook omhoog.
Wat je het beste kunt doen is dit, kijk even in Taakbeheer welke processen op dit moment het meeste CPU gebruik opvragen en zet ze dan even hier neer.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 2, 2006 om 11:55
16966 Antwoorden / 202 Vragen

Alvorens in uw startprogramma te gaan wijzigen adviseer ik allereerst, indien u dat niet heeft gedaan of met regelmaat doet het windows programma defragmenteren uit te voeren. U vindt dat bij "bureau assescoires.

Heeft u dat niet of een tijd niet gedaan, dan kan de uitvoering redelijk lang duren. Het resultaat zal zijn dat alle bestanden weer aaneengesloten bij elkaar staan en de zoektijd wordt verkort.

Aarzel daarna niet om via de Microsoft Download site het programma Windows defender op te halen en ook te laten uitvoeren. U zult zien dat uw pc al een stuk sneller werkt.

edwardus
door edwardus - Jun 2, 2006 om 13:53
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Naast de vraag hoeveel en welke processen er opgestart worden (en welke daarvan misschien wel spyware of virussen zijn), hou ook in de gaten dat je ruim voldoende ruimte vrij hebt op de C: schijf, liefst gedefragmenteerd. 200MB is echt het absolute minimum om het systeem nog vooruit te krijgen.

Maar mijn eerste gedachte gaat ook uit naar de processen die opgestart worden. Je kunt eventueel Hijackthis uitproberen om een diagnose te krijgen of er iets opgestart wordt dat schadelijk is. Te downloaden bij merijn.org.

ws
door wsimons - Jun 2, 2006 om 14:37
12 Antwoorden / 4 Vragen

er zijn drie processen die het geheugen erg belasten met meer dan 10.000KB. dat zijn iexplore, explorere en svchost, Het gekke is dat achter alle zgn actieve processen in de kolom CPU 00 staat en onderaan in de lijst bij niet-actieve processen ib de kolom CPU 50,

Ik snap hier niet veel van, maar vraag me dus af of dat allemaal wel normaal is.

Ben erg benieuwd naar uw inzichten

us
door user999 - Jun 4, 2006 om 14:55
143 Antwoorden / 0 Vragen

Explorer.exe en svchost zijn gewoon onderdelen van Windows. Explorer.exe verzorgt onder andere het bureaublad en de taakbalk. Dat proces de nek omdraaien is niet verstandig. Alhoewel Windows het proces in principe automatisch opnieuw hoort te starten kan het systeem instabiel worden als er essentiele processen de nek om worden gedraaid.

Niet actieve processen op 50% wil overigens zeggen dat 50% van de CPU cycles op dat moment niet gebruikt worden, ook geen aandacht aan besteden dus. iexplore is Internet Explorer, ook niet killen dus.

Voor het overige verwijs ik daar de andere tips: defragmentatie, harde schijf opruimen als er minder dan pakweg 1 GB aan ruimte vrij is, spyware cleaner draaien, virusscanner op het systeem los laten etc.

gsm
door gsm - Jun 5, 2006 om 14:40
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Er zijn een aantal zaken die ik eerst zou afhandelen:
- Goede virusscanner (die up-to-date is) gebruiken
- Ad-aware: Installeren, Updaten,
   dan Starten (volledige scan), Kritische objecten verwijderen
- Schijf C: Defragmenteren
- leegmaken van alle mappen met de naam temp
- In Internet Explorer, via Extra, Internet opties,

tijdelijke Bestanden verwijderen
- Systeemherstepunten opruimen, via Schijfopruiming, Geavanceerd.
- De C:\Windows\Prefetch map leegmaken
    (PC start dan de eerste keer wel langzamer op)

WAARSCHUWING:
Wees voorzichtig met Hijackthis!!!
Alleen gebruiken als u echt weet wat u doet.
Kijk ook uit met cleaners, zoals CClean. Ruim niet teveel op.
Maak eerst een systeemherstepunt!

Groet,
GSM

ws
door wsimons - Jun 5, 2006 om 14:41
12 Antwoorden / 4 Vragen

Bedankt voor de hulp. Ik heb de meeste tips opgevolgd en het heeft geholpen! Groet, Willem

ws
door wsimons - Jun 5, 2006 om 14:42
12 Antwoorden / 4 Vragen

Bedankt voor de tips. Defender laten draaien en het werkt!

groet, Willem

ws
door wsimons - Jun 5, 2006 om 14:43
12 Antwoorden / 4 Vragen

Bedankt voor de hulp. Pc werkt weer stuk sneller.

groet, Willem