vi
door villagevoile May 27, 2009 om 17:26
Computers & telefonie

Stopfout in Windows XP

Hallo, mijn pc valt regelmatig uit (HP Pavilion MediaCenter jan 2007  Windows XP). Het scherm wordt blauw met de tekst:

"Er is een probleem gevonden. Windows is afgesloten om schade te voorkomen.

IRQ_NOT_LESS_OR_EQUAL

Als dit de eerste keer is dat u dit scherm met de stopfout ziet, moet u de computer opnieuw opstarten. Als het scherm nogmaals wordt weergegeven, kunt u het beste de volgende stappen uitvoeren:

Controleer of alle nieuwe hard- en software op de juiste wijze is geïnstalleerd. Is dit een nieuwe installatie, vraag de leverancier dan of er nieuwe windows-updates zijn die u nodig hebt. Als de problemen zich voor blijven doen, dient u alle nieuwe hard- en software te verwijderen of uit te schakelen. Schakel BIOS-geheugenopties zoals caching of het maken van schaduwkopieën uit. Als u voor het verwijderen of uitschakelen onderdelen de veilige modus moet gebruiken, dient u de computer opnieuw op te starten, op F8 te drukken om de geavanceerde opstartopties te selecteren en vervolgens de veilige modus te kiezen. Technische informatie (mogelijk in het Engels): *** STOP: 0x0000000A (0xB55C860F, 0x00000002, 0x00000000, 0x804FDCDF). Bezig met starten van de fysieke geheugendump.

Ik heb 2x geprobeerd om, via systeemherstel, terug te gaan naar een herstelpunt van voordat het probleem ontstond, maar dat is mislukt, ik kreeg de melding dat dit niet kon worden voltooid.

Ik heb een foutrapport automatisch naar Microsoft gestuurd en kreeg via Internet de melding: problemen met stuurprogramma’s voor hard- en software in Windows XP (Q322205).

Tevens heb ik net een 2e probleem ontdekt. IN WORD geeft mijn toetsenbord verkeerde tekens: dubbel quote zit normaal onder de toets shift (rechts naast de dubbele punt), maar deze toets geeft nu @, de toets rechts ernaast geeft met shift normaal een verticale streep, maar nu ~, de toets voor het slangetje (links boven) met shift geeft nu ¬, de toets voor apenstaartje (2) met shift geeft nu “, de toets voor het hekje (3) met shift geeft nu £, de toets schuine streep zonder shift (backslash) geeft nu #. Maar IN OUTLOOK EXPRESS en op deze site is het wel normaal. Wie iets weet, graag.

4077 22 Rapporteer

matusso
door matusso - May 27, 2009 om 18:59
191 Antwoorden / 4 Vragen

Heeft u het stappenplan uit artikel Q322205 volledig doorlopen? Dan doel ik met name op de sectie Geavanceerde oplossing. Dit is de beste methode om uw probleem  op te lossen. Wanneer u liever niet de geavanceerde oplossing wilt doorlopen, dan kunt u het beste iemand met meer ervaring naar uw PC laten kijken. Vanop afstand is dit lastig op te lossen.

Artikel Q322205: http://support.microsoft.com/kb/322205

matusso
door matusso - May 27, 2009 om 19:11
191 Antwoorden / 4 Vragen

p.s.: wat betreft het tweede probleem, uw toetsenbordindeling is per ongeluk gewijzigd. Toets tegelijk linker CTRL + rechter SHIFT in en het probleem moet opgelost zijn

edwardus
door edwardus - May 28, 2009 om 07:58
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Voor degenen die net als ik de vraag niet zo goed lezen konden zal ik 'm hier herhalen in een normaal lettertype.

"Hallo, mijn pc valt regelmatig uit (HP Pavilion MediaCenter jan 2007  Windows XP). Het scherm wordt blauw met de tekst:

"Er is een probleem gevonden. Windows is afgesloten om schade te voorkomen.

IRQ_NOT_LESS_OR_EQUAL

Als dit de eerste keer is dat u dit scherm met de stopfout ziet, moet u de computer opnieuw opstarten. Als het scherm nogmaals wordt weergegeven, kunt u het beste de volgende stappen uitvoeren:

Controleer of alle nieuwe hard- en software op de juiste wijze is geïnstalleerd. Is dit een nieuwe installatie, vraag de leverancier dan of er nieuwe windows-updates zijn die u nodig hebt. Als de problemen zich voor blijven doen, dient u alle nieuwe hard- en software te verwijderen of uit te schakelen. Schakel BIOS-geheugenopties zoals caching of het maken van schaduwkopieën uit. Als u voor het verwijderen of uitschakelen onderdelen de veilige modus moet gebruiken, dient u de computer opnieuw op te starten, op F8 te drukken om de geavanceerde opstartopties te selecteren en vervolgens de veilige modus te kiezen. Technische informatie (mogelijk in het Engels): *** STOP: 0x0000000A (0xB55C860F, 0x00000002, 0x00000000, 0x804FDCDF). Bezig met starten van de fysieke geheugendump.

Ik heb 2x geprobeerd om, via systeemherstel, terug te gaan naar een herstelpunt van voordat het probleem ontstond, maar dat is mislukt, ik kreeg de melding dat dit niet kon worden voltooid.

Ik heb een foutrapport automatisch naar Microsoft gestuurd en kreeg via Internet de melding: problemen met stuurprogramma’s voor hard- en software in Windows XP (Q322205).

Tevens heb ik net een 2e probleem ontdekt. IN WORD geeft mijn toetsenbord verkeerde tekens: dubbel quote zit normaal onder de toets shift (rechts naast de dubbele punt), maar deze toets geeft nu @, de toets rechts ernaast geeft met shift normaal een verticale streep, maar nu ~, de toets voor het slangetje (links boven) met shift geeft nu ¬, de toets voor apenstaartje (2) met shift geeft nu “, de toets voor het hekje (3) met shift geeft nu £, de toets schuine streep zonder shift (backslash) geeft nu #. Maar IN OUTLOOK EXPRESS en op deze site is het wel normaal. Wie iets weet, graag."

Wat was je aan het doen toen die fout optrad? Een dvd branden toevallig?

dirck
door dirck - May 28, 2009 om 09:49
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Deze foutmelding kan zoveel betekenen.

Meestal betreft het een verkeerde driver voor bijvoorbeeld de videokaart.
Heb je een oude videokaart en de nieuwste drivers geïnstalleerd, probeer dan eens om een oudere video-driver te installeren.

Het kan ook aan je geheugen liggen.
Heb je onlangs misschien ander geheugen bijgeplaatst?

Haal ook eens alle hardware los in de computer, maak alles goed stofvrij, ook het moederbord en plaats dan alles weer terug.

Heb je ook al Memtest gedraaid? (om het geheugen te testen)
En heb je CHKDSK al uitgevoerd? (om de harde schijf op fouten te controleren en eventueel te laten repareren)

Kortom, wat heb je zelf al gedaan, behalve Systeemherstel proberen.

Groet, Dirck

vi
door villagevoile - Jun 6, 2009 om 12:58
53 Antwoorden / 39 Vragen

Hallo, ctrl+rechter shift, toetsenbord weer normaal, bedankt.

-Chkdsk /f gedaan, geen fouten gevonden.

-In msconfig/opstarten zitten 2 items zonder tekst in de velden “Item voor opstarten” en “Opdrachten”. De locatie is dezelfde als bij de rest nl.: HKLM/SOFTWARE/Microsoft/Windows/CurrentVersion/Run.

-De stopfout gebeurt alleen bij het opstarten , als de pc is opgestart kan ik uren alles doen en krijg ik geen stopfout meer.

-jv16 PowerTools gebruikt om het register te cleanen.

-Harde schijf gedefragmenteerd, 75% beschikbare ruimte.

Hoe kan ik het geheugen testen, memtest?

vi
door villagevoile - Jun 21, 2009 om 11:43
53 Antwoorden / 39 Vragen

Hallo,

01)     In msconfig/opstarten zaten 2 items zonder tekst in de velden “Item voor opstarten” en “Opdrachten”, de locatie is dezelfde als bij de rest nl.
HKLM/SOFTWARE/Microsoft/Windows/CurrentVersion/Run, hier heb ik de vinkjes weggehaald. Probleem nog aanwezig.

02)     jv16 PowerTools gebruikt om het register te cleanen. Probleem nog aanwezig.

03)     Harde schijf gedefragmenteerd, 75% beschikbare ruimte. Probleem nog aanwezig.

04)     Met Malwarebytes’ Anti-Malware scanner, pc gescand en 2 gevonden items in quarantaine gezet. Tot nu toe 3x de pc opgestart zonder dat er een stopfout ontstond.

De pc heeft ca. 5 dagen zonder problemen gewerkt, maar vanochtend kreeg ik 1x een geheel blauw scherm en 1x met een melding van een stopfout.

Zou het helpen als ik de harde schijf formatteer? Ik heb dit nog nooit gedaan, wel heb ik een systeem CD en 2 DVD's gemaakt.

birdies
door birdies - Jun 21, 2009 om 12:26
6104 Antwoorden / 31 Vragen

.......Zou het helpen als ik de harde schijf formatteer?......

Niet als het een hardware probleem is! Onderstaande tips van Dirck al opgevolgd?

......Meestal betreft het een verkeerde driver voor bijvoorbeeld
de videokaart.

Heb je een oude videokaart en de nieuwste drivers geïnstalleerd, probeer dan
eens om een oudere video-driver te installeren.

Het kan ook aan je geheugen liggen.

Heb je onlangs misschien ander geheugen bijgeplaatst?

Haal ook eens alle hardware los in de computer, maak alles goed stofvrij, ook
het moederbord en plaats dan alles weer terug......

vi
door villagevoile - Jun 21, 2009 om 12:55
53 Antwoorden / 39 Vragen

Hallo,

Meestal betreft het een verkeerde driver voor bijvoorbeeld de videokaart. Heb je een oude videokaart en de nieuwste drivers geïnstalleerd, probeer dan eens om een oudere video-driver te installeren. Het kan ook aan je geheugen liggen.
Heb je onlangs misschien ander geheugen bijgeplaatst?
Haal ook eens alle hardware los in de computer, maak alles goed stofvrij, ook het moederbord en plaats dan alles weer terug......

De pc is van januari 2007 en daarna heb ik niets geinstaleerd, bijgeplaatst of wat dan ook, behalve de automatische updates van Windows. Ik heb ook alle hardware al losgemaakt. Dus omdat ik verder geen nieuwe tips kreeg dacht ik aan hardeschijf formatteren, maar dit heb ik nog nooit gedaan en als het geen zekerheid geeft over de oplossing? Ik zal alle harware nogmaals losmaken, register cleanen en scannen op malware.

dirck
door dirck - Jun 21, 2009 om 13:22
3201 Antwoorden / 3 Vragen

De pc heeft ca. 5 dagen zonder problemen gewerkt, maar vanochtend kreeg ik 1x een geheel blauw scherm en 1x met een melding van een stopfout.

Welke Stopfout? Dit is wel belangrijk om te weten, want zoals ik al eerder zei, die foutmelding kan zoveel betekenen.

En heb je al een Memtest gedaan met Memtest86+.
Memtest86+ 2.11

Ook zou je misschien nog in de Logboeken van Windows XP te weten kunnen komen waarom je deze BSOD krijgt.

De Logboeken kun je zo oproepen: Via Start > Uitvoeren eventvwr typen en op OK drukken.

Groet, Dirck

dirck
door dirck - Jun 21, 2009 om 15:02
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Dit is ook wel interesant om even door te lezen:

Windows XP en 2000 BSOD guide

En dan gaat het bij jou om Foutcode:
0x0000000A    IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

Daar kun je ook lezen dat het om zowel softwarefouten als om hardwarefouten kan gaan.

Staat er bij de foutmelding die je krijgt ook onderaan een Bestandsnaam te lezen? (bijvoorbeeld een .exe of een .dll naam)

Groet, Dirck

dirck
door dirck - Jun 21, 2009 om 15:18
3201 Antwoorden / 3 Vragen

En lees dit ook zeker even door:

support.microsoft.com/?kbid=314063

vi
door villagevoile - Jun 22, 2009 om 18:15
53 Antwoorden / 39 Vragen

Beste Dirck, bedankt voor het leesvoer. Vandaag weer stopfout PAGE_FAULT_IN_NONPAGE_AREA oorzaak, bestand win32k.sys

Vroeger kon je een lijst met apparaten bekijken, als een apparaat dan niet goed functioneerde, werd dit aangegeven met andere kleur en een foutteken, zit dit ook in windows xp? m.v.g.

birdies
door birdies - Jun 22, 2009 om 18:38
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Dat kan ook in XP: rechtsklik op 'deze computer, kies eigenschappen - tabblad hardware - apparaatbeheer.

dirck
door dirck - Jun 22, 2009 om 21:09
3201 Antwoorden / 3 Vragen

En welke Foutcode krijg je daarbij?

PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA
STOP: 0x00000050
WIN32K.sys

Of:

PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA
STOP: 0x0000008E
WIN32K.sys

En:

PFN_LIST_CORRUPT
0x0000004E

Eén van deze?

Wat je wel zou kunnen proberen is om eerst eens de videodrivers te verwijderen en daarna andere videodrivers te installeren.
In Apparaatbeheer kun je het Stuurprogramma voor de videokaart verwijderen, daarna de computer opnieuw opstarten.
Als het goed is krijg je van Windows wel de melding dat er nieuwe hardware gevonden is en misschien dat Windows zelf wel de goede Stuurprogramma's installeerd.
Anders ga je eerst even naar de fabrikant van je videokaart of als het om on-board video gaat, dan ga je naar de fabrikant van je PC, in dit geval HP dus.
Daar zoek je dan je computer op en zoekt de juiste videodrivers bij elkaar.

Of je moet even zeggen welke computer je hebt.
Je hebt een HP Pavilion MediaCenter, maar welk type heb je?

Heb je Memtest ook al een nachtje laten draaien?

vi
door villagevoile - Jun 29, 2009 om 17:59
53 Antwoorden / 39 Vragen

Hallo Birdies, "eigenschappen - tabblad hardware - apparaatbeheer" => ik heb dit via Config. scherm - Systeem - Systeemeigenschappen enz. gedaan. vlgs mij is dat hetzelfde. Ik heb bij alle apparaten via eigenschappen e.e.a. bekeken, maar bij elk apparaat staat dat het correct werkt. Ondanks dat ik bij de stopfout vaak de melding krijg, dat er een fout stuurprogramma is.

vi
door villagevoile - Jun 29, 2009 om 18:12
53 Antwoorden / 39 Vragen

Oh ja, ik krijg, al een paar maanden denk ik - ben er pas achter gekomen, elke dag de automatische update KB967715: Update voor Windows XP

Grootte: 961 kB - 3,0 MB

Installeer deze update om een probleem op te lossen waardoor AutoRun-functies niet correct werden uitgeschakeld. Als u deze update hebt geïnstalleerd, moet u de computer wellicht opnieuw opstarten.

Meer informatie over deze update kunt u vinden op http://support.microsoft.com/kb/967715

Ik installeer deze elke dag, blijkbaar blijft dit niet geinstalleerd, ik kan dit ook niet vinden in de lijst van software (incl. updates). Zegt iemand dit iets?

dirck
door dirck - Jun 29, 2009 om 18:12
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Dat het correct werkt wil nog niet zeggen dat er geen fouten inzitten.

Probeer eerst eens andere videodrivers te installeren, zoals ik al eerder voorstelde.

Die foutmelding die je krijgt heeft hoogstwaarschijnlijk te maken met corrupte videodrivers.

En zolang je niets onderneemd, blijft het helaas gissen naar de oorzaak.

Dus eerst nieuwe videodrivers downloaden, dan het oude stuurprogramma voor de videokaart verwijderen, dan de computer opnieuw opstarten.
Als het goed is, dan krijg je van Windows wel bericht dat er nieuwe hardware gevonden is en kun je de nieuwe videodrivers installeren.

vi
door villagevoile - Jun 30, 2009 om 17:51
53 Antwoorden / 39 Vragen

Hallo Dirck en anderen, PC= HP Pavilion MediaCenter t3610.nl Desktop PC. Komend week-end heb ik waarschijnlijk tijd om de drivers te vervangen en geheugen te testen.

vi
door villagevoile - Jun 30, 2009 om 17:56
53 Antwoorden / 39 Vragen

PC info: Systeem (product #)=RJ090AA-ABH, Serie#=CZH 644053M, Buil# van software=64NLem MPA2.

vi
door villagevoile - Aug 10, 2009 om 17:38
53 Antwoorden / 39 Vragen

Hallo, ik heb al enkele weken geen stopfout c.q. blauw scherm meer gehad. De reden waarom ik dit zo laat meldt, is dat ik er zeker van wilde zijn voordat ik een schijnoplossing plaats. Ik heb het register "schoongemaakt" met jv 16 Power Tools, maar toen bleven de stopfouten terugkomen. Na het schoonmaken met Uesing Free Registry Cleaner 2.5.1. zijn de stopfouten weggebleven, misschien hebben anderen hier ook iets aan.

ph
door philip1967 - Aug 15, 2009 om 10:09
1 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Villagevoile,

Het probleem wat u heeft, heb ik waarschijnlijk ook met mijn PC.

Kunt u mij iets meer informatie geven, hoe u het heeft opgelost.

Alvast bedankt,

Groet,

Philip

vi
door villagevoile - Aug 16, 2009 om 10:27
53 Antwoorden / 39 Vragen

Beste Philip, De oplossing is uiteindelijk heel simpel. Door vervuiling komt er een heleboel rommel in het register van de pc, dit moet dus worden schoongemaakt. Er zijn diverse gratis Register Cleaners, maar die werken blijkbaar onvoldoende. Het is wel gelukt met het programma "Uesing Free Registry Cleaner 2.5.1." Gratis gedownload, geïnstalleerd, en gerund. Toen was bij mij het probleem over, ik gebruik dit programma nu regelmatig ter voorkoming. Ik heb alles wat gevonden is, automatisch laten herstellen. http://www.eusing.com/free_registry_cleaner/registry_cleaner.htm

veel succes