door willeke10 Sep 5, 2007 om 10:09
Computers & telefonie

Stroom schok IBM laptop

We hebben een IBM laptop van ongeveer 4 jaar oud. Mijn zoon (12 jaar) speelt er spelletjes op en merkte dat hij elke keer als hij de zijkant van een toets aanraakt een stroomstoot krijgt. Dit gebeurt ook als hij de kabel van de adaptor uit de laptop haalt.

We hebben IBM gebeld, zij zeggen dat het apparaat buiten de garantie valt. We kunnen de laptop toch ter reparatie aanbieden, de onderzoekskosten zijn dan om te beginnen al 198.- excl. BTW.

Als een apparaat kapot is, vind ik het logisch het te laten repareren, je kunt dit apparaat echter gewoon gebruiken. Het is echter niet veilig. Zijn wij daar dan verantwoordelijk voor en moeten we om ongelukken te voorkomen een hoop geld betalen, of is IBM verantwoordelijk voor de veiligheid van hun produkten? Zijn ze na het verlopen van de garantietijd niet meer aansprakelijk voor de veiligheid van hun produkten? Als er iets gebeurt met mijn zoon, door de laptop, is IBM dan wel aansprakelijk?

Graag hoor ik wat onze rechten of mogelijkheden zijn.

4888 65 Rapporteer

freya
door freya - Sep 5, 2007 om 10:30
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Nog een kleine aanvulling:
Als je de laptop met de adapter op het lichtnet aansluit, maak je dan wel gebruik van een 'stopcontact' mèt randaarde?

Freya

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 5, 2007 om 10:48
16957 Antwoorden / 202 Vragen

idem@ m.i. is hier uitsluitend sprake van statische electriciteit. Een vraag: de zijkant van een toets aanraken, je raakt de bovenkant toch aan? Hoe gebruikt uw zoon de laptop, op een tafel van kunststof etc?

freya
door freya - Sep 5, 2007 om 13:03
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo willeke10,

Een echte 'schok' die gevaarlijk is kan geen sprake zijn. De laptop wordt met een adapter aangesloten op het lichtnet en daar komt niet meer dan zo'n 13V vanaf.

Dat het insteken va de stekker 'vonken' vertoont en met 'geknetter' gepaard gaat is bij laptops helemaal niet vreemd.

Eerlijk gezegd denk ik dat er sprake is van statische ontlading. Wellicht door een nylon vloerkleed veroorzaakt. Als het echt vervelend is (blijft), dan zijn er matjes in de handel die je op tafel kunt leggen, waar dan de laptop op staat, en die je met een kabeltje aan 'aarde' kunt leggen. Op die manier wordt alle statische lading afgevoerd.

m.vr.gr. Freya

p.s. Met de laptop is naar mijn mening dan ook helemaal niets mis.

wi
door willeke10 - Sep 5, 2007 om 13:06
6 Antwoorden / 1 Vragen

In ieder geval vast bedankt voor je reactie. Er is hier echter geen sprake van statische ontlading. Er is een houten vloer (geen nylon vloerbedekking) en een glazen tafel. Keer op keer krijg je die schok, dit is bij statische ontlading niet het geval, dan moet het voorwerp eerst weer opgeladen worden. IBM zelf denkt dat de metalen plaat onder het toetsenbord onder stroom staat.

ma
door martin1 - Sep 5, 2007 om 13:40
346 Antwoorden / 4 Vragen

De laptop valt niet meer onder de fabrieksgarantie van IBM (die op dit moment, afhankelijk van het model, standaard 2 of 3 jaar is). U kunt dus bij IBM niet meer om kosteloze reparatie vragen. Juridisch gezien heeft u bij IBM hoogstwaarschijnlijk geen verdere rechten, aangezien u de laptop niet bij IBM gekocht heeft. Er is dan ook geen sprake van een overeenkomst met IBM.

U heeft wel een verkoopovereenkomst met een winkel. U kunt de winkel normaalgesproken aangespreken op het optreden van een defect. Echter, de laptop is nu 4 jaar oud en economisch gezien ruim afgeschreven. De winkel kan dan ook eenvoudig aandragen dat reparatie niet zinnig of zelfs onmogelijk is (vanwege het ontbreken van onderdelen). Ook bij de winkel heeft u m.i. geen verdere juridische rechten.

poltol
door poltol - Sep 5, 2007 om 14:03
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo Willeke,

Er is wel degelijk sprake van statische ontlading. En de schuldige is ......... uw glazen tafel. Uw zoon zit met zijn armen, met daaroverheen mouwen van zijn kleding, over het glazen tafelblad te schuiven. En dan ontstaat statische electriciteit. De ontlading vindt plaats via de laptop want die ligt aan aarde via de voeding. Oplossing leg een kleedje onder de "muisarm/hand" van uw zoontje. Of leg uw zoontje aan aarde via een polsbandje met draadje. Die worden ook in de industrie gebruikt op plaatsen waar absoluut geen vonken mogen ontstaan. Dus geen IBM probleem en alweer €198 besraard minus armbandje met aardedraarje.

Succes, Poltol

wi
door willeke10 - Sep 5, 2007 om 14:15
6 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor je reactie, maar nog een keer, geen sprake van statische ontlading. Tussen de 2 schokken in moet je dan tenminste even schuiven om weer lading te krijgen en dat is niet het geval. Maar de vorige beantwoorder heeft mijn vragen beantwoord en daar ging het me eigenlijk om.

Vriendelijke groeten, Willeke

wi
door willeke10 - Sep 5, 2007 om 14:17
6 Antwoorden / 1 Vragen

Dank je voor je duidelijke antwoord, fijn dat je met een antwoord op de vragen komt en niet met andere mogelijkheden. Zo is voor mij de zaak duidelijk.

Vriendelijke groeten, Willeke

poltol
door poltol - Sep 5, 2007 om 14:48
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Willeke,

Ik snap je opmerking. Maar krijgt nu iedereen die de laptop bedient een schok of alleen uw zoontje?                                                     Als het frame van de laptop onder "stroom" staat dan moet het meetbaar zijn. Loop eens bij een slimme PC winkel, zo één die ook repareert, binnen en laat die het even uitzoeken. Kost minder en mogelijk geen stoten meer.

Vr.gr. Poltol

freya
door freya - Sep 5, 2007 om 14:59
10999 Antwoorden / 1 Vragen

En treedt het probleem ook op wanneer de laptop alleen op de accu
gebruikt wordt? Het is zo-wie-zo aan te raden om de laptop zoveel
mogelijk met de accu te gebruiken. Dus:

  1. laptop gebruiken tot de accu leeg is.
  2. accu opladen (eventueel tegelijkertijd gebruiken)
  3. als accu vol is, adapter uit het stopcontact halen.

Dus niet de laptop met een volle accu en aangesloten op het lichtnet gebruiken. Dit is slecht voor de accu.

Freya

af
door aflierman - Sep 5, 2007 om 15:29
128 Antwoorden / 0 Vragen

Het kan alleen maar een statische ontlading zijn.

Ook al zou het frame onder spanning staan,dan nog zijn de toetsen en het andere materiaal allemaal van kunststof dus kan er van een net spanning geen sprake zijn.!!
Ook hoeft het niet zo te zijn dat na één tik het apparaat gelijk ontladen is dat van div. factoren afhankelijk.

Wel is het mogelijk dat de huid weerstand van u zoon lager is b.v. hij transpireert veel dan is het miste geringste al mogelijk dat hij het zou kunnen voelen,blijft de vraag voelt een ander het ook??

Mijn inziens kan het onmogelijk iets anders zijn,als er een lekstroom
zou lopen moet de aardlekschakelaar er uitslaan.
Zou zo snel niet wat anders kunnen verzinnen.
Veel succus.
A.F.

af
door aflierman - Sep 5, 2007 om 15:32
128 Antwoorden / 0 Vragen

Freya,

Grotendeels met jou eens op wat kleine dingen na.
gr.
A.F.

st
door stefanos - Sep 5, 2007 om 16:05
2 Antwoorden / 0 Vragen

Ik denk dat sommige mensen de vraag niet echt snappen...waar de stroom ook vandaan komt...ze vraagt.........of IBM nog aansprakelijk is of niet en of het statisch is of elektrisch doet er dan niet toe lijkt me, bovendien kan willeke zelf wel beoordelen of het statisch is of niet daar zij de laptop zelf in gebruik heeft.

En dan nog...had IBM zelf wel gezelgd dat het alleen maar statisch kon zijn of niet.

Masar wat de vraag betreft.....ik zou zelf niet weten hoe lang een laptop redelijkerwijze mee hoort te gaan buiten de garantie periode maar ik denk dat de ander die vraag al beantwoord heeft maar dat een laptop al na 4 jaar volledig afgeschreven is lijkt mijns inziens een beetje overdreven.....

vr1944
door vr1944 - Sep 5, 2007 om 17:48
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Van een laptop ouder dan 3 jaar is de garantie verlopen.Repareren van uw laptop is zonde van het geld,omdat het reparatie bedrag meestal boven de waarde van de laptop komt.Het is ommogelijk dat van je een kunstoffen een stroomschok krijgt,bovendien is vrijwel onmogelijk de zijkant van een toests (ca 2mm)aan te raken.Verder is een stroomstoot van 13 volt nauwelijks voelbaar.Met het  aansluiten van een extern draadloos toetenbord is jouw probleem opgelost.

vr1944
door vr1944 - Sep 5, 2007 om 17:52
1210 Antwoorden / 5 Vragen

@Freya,

Acer en Packerd Bell raden aan om bij langdurig gebruik van de laptop op het lichtnet de accu te verwijderen.Dit verlengd de levensduur van de accu

vr1944
door vr1944 - Sep 5, 2007 om 17:53
1210 Antwoorden / 5 Vragen

@Freya,

Acer en Packerd Bell raden aan om bij langdurig gebruik van de laptop op het lichtnet de accu te verwijderen.Dit verlengd de levensduur van de accu

ro
door ronny530 - Sep 5, 2007 om 19:02
2886 Antwoorden / 41 Vragen

@stefanos, de economische levensduur van een laptop is slechts 3 jaar. Google maar eens even. Als dit een structuele fout in de laptop is dan kan ibm er op aansprakelijk gesteld worden. Maar door gebruik, invloeden van buitenaf, slijtage hoeft ibm er niets mee te doen. Met andere woorden het ding is versleten. Voor statische ontlading is zelfs al kleding die men aan heeft voldoende. Wie heeft het niet meegemaakt dat bij het uittrekken van een trui de haren omhoog gingen staan en de vonken zichtbaar waren. Allemaal kunststof weefsels.

hans515
door hans515 - Sep 5, 2007 om 19:37
250 Antwoorden / 117 Vragen

Heeft U al eens met een (digitale) universeelmeter gemeten of er werkelijk spanning op staat?? En zit er een EURO stekker aan de het voedingsgedeelte? Die kan nooit de spanning, als die er al is laten wegvloeien, want daar zit immers geen aarddraad in! Mijns inziens kan het niet anders zijn dan een statische lading!!

rg
door rgw - Sep 6, 2007 om 08:30
4 Antwoorden / 0 Vragen

het is wat wonderlijk om een kind een apparaat te laten gebruiken dat een schok lijkt te geven, om vervolgens nog te stellen dat de fabrikant verantwoordelijk is.... Het lijkt een niet zo voor de hand liggend experiment......

Ik ben het met de andere opmerkers eens dat een rechtstreeks contact met het net waardoor een schok zou ontstaan, niet echt voor de hand ligt omdat de buitenkant van het apparaat niet geleidend is, hoogstens een statische prik kan geven, waarvoor sommigen gevoeliger zijn dan anderen. Heeft u het zelf wel eens gevoeld? En anders zou je verwachten dat iets als aardlek de handel doet uitschakelen....

Er zijn bepaalde producten die in staat zijn ladingen af te laten vloeien. Zo een schoonmaakmiddel voor oude lp's en zo doet lading wegvloeien.

Isoleren van het betreffende plekje, kan mogelijk ook met een drupje lak op die plek. Desnoods een aantal keren totdat het voldoende geisoleerd is. Dit laatste zou vrij snel resultaten kunnen geven. Desnoods iets nagellak op het gewraakte punt....

vr1944
door vr1944 - Sep 6, 2007 om 09:27
1210 Antwoorden / 5 Vragen

@RGW,

Na het lezen van jouw reaktie,krijg ik steeds meer het idee dat het een broodje aap verhaal is.Mede omdat de door mij gegeven oplosssing van het aansluiten van een draadloos toetsenbord een makkelijk te bedenken oplossing is .Het is onmogelijk een schok te krijgen van het toetsenbord.Deze is van van kunststof , de toetsen en het gedeelte waarop ze gemonteerd is dat ook .Bovendien is het redelijk ongevaarlijk zwakstroom van een 4 jaar oude accu .

wi
door willeke10 - Sep 6, 2007 om 10:32
6 Antwoorden / 1 Vragen

Iedereen bedankt voor alle opmerkingen, nog een tip, lees de vragen goed als je antwoord wilt geven en neem de informatie die iemand geeft over het probleem serieus.

Gelukkig was er tussen alle mensen met goede bedoelingen ook iemand die de vragen gelezen en beantwoord heeft.

Voor iedereen die mijn informatie niet serieus neemt:

IBM zegt zelf dat de metalen plaat onder het toetsenbord waarschijnlijk onder stroom staat. Geen sprake van statische ontlading. Tussen de toetsen is een kleine ruimte en iedereen die die kleine (metalen ruimte) aanraakt krijgt  een schok. Mijn vragen gingen er over wie er wanneer verantwoordelijk is voor de veiligheid van een geleverd produkt. En wat betreffende die verantwoordelijkheid mijn mogelijkheden zijn.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 6, 2007 om 11:57
16957 Antwoorden / 202 Vragen

willeke10@ ik kan het niet laten. Het lijkt mij dat iedere beantwoorder de vraag goed had gelezen. Dat niet alle antwoorden u bevielen, dat mag en kan. Ik denk evenwel dat bij exact nagaan, een van mijn collega's gaf al de mogelijkheid van een eenvoudige spanningmeter aan, dat er geen constante net of accuspanning op de bodemplaat KAN staan. Als dat zo zou zijn zou er niet alleen sprake zijn van grote onveiligheid maar zou het apparaat, zeker de voeding, het allang hebben begeven (m.i.). U mag anders concluderen, de oorzaak likjkt toch echt statische electriciteit te zijn. Hoe dan ook is de oplossing het maken van een aardverbinding tussen de plaat en bijv een verwarmingsradiator. U noemt zelf de glasplaat.

vr1944
door vr1944 - Sep 6, 2007 om 13:23
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Het is bij  laptops die ik  heb onmogelijk ongeforceerd met je vingers op het onderliggend gedeelte van het toetsenbord in aanraking te komen.De ruimte tussen de toetsen is daarvoor  te klein bovendien is het de bedoeling dat u de toetsen aan de bovenkant indrukt.De ruimte tussen toetsen is ook van kunststof,want de toetsen zitten in een kunststof frame.Maar er vanuit gaande dat het wel kan is een extern toetsenbord een goed alternatief om uw probleem op te lossen.Toch!!!!!!!!!!!!

edwardus
door edwardus - Sep 7, 2007 om 22:58
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Enfin, nu dat de vraag naar tevredenheid beantwoord lijkt te zijn, zou ik toch ook nog willen weten of de voeding een geaarde stekker heeft, en of deze in een geaarde wandcontactdoos zit. Ook de randaarde van een geaarde wcd kan defect (los) zijn geraakt of zelfs ontbreken. Probeer dan ook eens een andere geaarde wcd.

Bij gebruik van een ongeaarde voeding die bedoeld is voor geaard gebruik, is het niet ongebruikelijk dat je schokken krijgt van overspringende stroompjes bij aanraking danwel dicht in de buurt komen van metalen onderedelen.

Zou je deze vraag toch nog even willen beantwoorden?

af
door aflierman - Sep 7, 2007 om 23:21
128 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Edwardus,

Deze apararten zijn allemaal dubbel geisoleerd,Dus is totaal niet van toepassing.
Sorry.
A.F.

vr1944
door vr1944 - Sep 7, 2007 om 23:22
1210 Antwoorden / 5 Vragen

@Edwardus,

Dat maakt in dit geval niet uit,omdat haar zoon ook een stroomschok krijgt  zonder aangesloten adapter.dat maakt haar verhaal m.i. ongeloofwaardig

ro
door ronny530 - Sep 7, 2007 om 23:32
2886 Antwoorden / 41 Vragen

De randaarde vraag is simpel in een woonkamer, slaapkamer en zo verder worden er geen wandcontactdozen met randaarde toegepast. Kijk maar een goed in je huis. Randgeaarde contactdozen worden enkel in keukens en in ruimtes toegepast waar dat volgens de nen "nederlandse electro norm" noodzakelijk is.

edwardus
door edwardus - Sep 8, 2007 om 00:18
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Gek is dat, als ik in mijn woonkamer en werkkamer rondkijk zie ik alleen maar geaarde wcd's. Oh ja, zelf aangelegd, da's waar ook ;-)

rg
door rgw - Sep 8, 2007 om 08:32
4 Antwoorden / 0 Vragen

die reactie van ibm mbt de bodemplaat, daar zou ik dan van verwachten dat het mogelijk is om contact te maken met die bodemplaat en daar een aarde-draad naar toe te leiden. Het feit dat het zelfs gebeurt zonder dat de stekker er in zit, blijft wonderlijk. Maar... als u die bodemplaat met aarde verbindt, dan is er geen verschil in spanning meer tussen het apparaat en uw zoon, dus ook geen schok. Om dit te bereiken zijn vele oplossingen mogelijk. Een draadje naar de verwarming of waterleiding zal ook volstaan om het spanningsverschil op te lossen.

af
door aflierman - Sep 8, 2007 om 09:45
128 Antwoorden / 0 Vragen

Ronny530,

Ik ben bang dat je enkele jaren achter loopt!
Ik dacht dat het al weer ruim 10 jaar geleden is dat er nu in alle nieuwbouw woningen overal rand aarde contact dozen verplicht zijn.
Jou huis is waarschijnlijk ouder dus klopt het met wat jij zegt ,maar het is dus veranderd.
Trouwens ik denk dat IBM zich er zo wil afmaken,want het klopt gewoon niet.

gsm
door gsm - Sep 8, 2007 om 10:29
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Als er NIETS op de laptop is aangesloten, dan kan er alleen maar sprake zijn van statische lading of van een tafel die onder stroom staat.
Is er toch nog een apparaat (zoals bijvoorbeeld een printer, extra beeldscherm of modem) op de laptop aangesloten, dan moet daar waarschijnlijk de oorzaak gezocht worden en niet bij de laptop zelf.

Groet,
GSM

vr1944
door vr1944 - Sep 8, 2007 om 16:34
1210 Antwoorden / 5 Vragen

@gsm,

Wat je ook op de laptop aansluit .het is onmogelijk om via het toestenbord een gevaarlijke stroomstoot te krijgen.Het toetsenbord is een los kunstoffen onderdeel van de  laptop en het is onmogelijk  met je vingers iets anders aan te  raken dan 1 of 2 toetsen.Je komt er niet tussen.Het is dus voor 100% een ongevaarlijke statische ontlading van zoonlief .

ro
door ronny530 - Sep 8, 2007 om 17:06
2886 Antwoorden / 41 Vragen

@Aflierman, je hebt gelijk nieuwe woningen moeten in alle kamers voorzien zijn van randaarde. De regel is pure onzin ik heb even alle toestellen in de woonkamer en de lampen na gelopen en bij geen één is er een randaarde steker. Het is wel off topic maar toch.

Ronny.

st
door stanbervoets - Sep 8, 2007 om 18:52
10 Antwoorden / 0 Vragen

Er zijn een aantal mogelijk heden:

1) Statische electriciteit (enkele schok), kan later door wrijving weer op treden.

2) Lekstroom (via adapter) vanuit het lichtnet - maar als u de adapter eruit haalt is de schok er toch nog (zoals u schrijft) dus dit is het niet.

3) Lekstroom vanuit het lichtnet via een andere kabel, of een hoogfrequent lekstroom van een voedingsadapter van een extern apparaat (bijvoorbeeld via een netwerk of printer kabel) - alle kabels verwijderen en kijken of de schok er nog is.

4) Hoogfrequent lekstroom (van de displayverlichting), dit zou dan continu voelbaar moeten zij en mogelijk ook meetbaar met een spanningzoeker - er zou dan "aan de zijkant van de toets" toch een of ander metalen (geleidend) contactpunt moeten zijn.

Bij het laatste moet het bij het aanrsken van verschilende geleidende (metalen) punten op de laptop met 2 vingers tegelijk een continu stroom gevoeld kunnen worden, en dat is dan niet zo prettig.

Een extern toetsenbord is een oplossing, maar het apparaat kan onveilig zijn. Iemand in uw omgeving met een spanningzoeker en multimeter kan u misschien uitsluitsel geven.

af
door aflierman - Sep 8, 2007 om 23:31
128 Antwoorden / 0 Vragen

Stambervoets,

Alleen een scope zal hier de oplossing kunnen geven,alle andere apparaten zijn niet gevoelig genoeg,eerlijk gezegd vind ik het allemaal wel erg ver gaan terwijl het eigenlijk niet eens de vraag was dat,dat ging om de garantie wie er voor moest opdraaien de klant of IBM.

Volgens mij dus IBM want het apparaat is te jong om al afgeschreven te worden.
A.F.

edwardus
door edwardus - Sep 9, 2007 om 00:18
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Aflierman schreef:

Volgens mij dus IBM want het apparaat is te jong om al afgeschreven te worden.

Dat is geen argument.

af
door aflierman - Sep 9, 2007 om 01:19
128 Antwoorden / 0 Vragen

Edwardus,

De consument hoeft er alleen maar in te trappen en ze zijn van jou af.
Geef je de kost hoeveel elektronica ik heb gerepareerd die door de fabrikant was afgeschreven,terwijl het meestal om een kleinigheid ging van nog geen enkele guldens maar het arbeiders loon is vandaag aan de dag veel te hoog om nog wat ter repareren dus afschepen die handel !!!
Dat was ook in eerste instantie de vraag,vervolgens stort iedereen zich op de ontlading van het ding ook ik!!!
Maar daar kan de fout gewoon niet zitten en het zou mij dan ook geheel niets verbazen wanneer er totaal niets aan mankeert.zal ook niet de eerste en zeker niet de laatste keer zijn.
Ik heb nergens gelezen dat ook een volwassene die tik kreeg alleen een jong kind en daar is de huid weerstand een stuk lager van dan van een volwassen iemand
A.F.

edwardus
door edwardus - Sep 9, 2007 om 01:48
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Ja dat is best, maar je kunt niet zomaar stellen dat IBM voor de kosten moet opdraaien omdat het apparaat nog te jong is om af te schrijven.

ikbenik
door ikbenik - Sep 9, 2007 om 09:14
2845 Antwoorden / 27 Vragen

Met verbazing lees ik dat men "onder stroom" komt te staan bij een laptop die ook niet met het lichtnet verbonden is.

Echt een broodje aap verhaal.

De hoogste spanning die in de laptop voorkomt is 12 Volt.

En daarvan kun je echt niet onder stroom komen te staan.

Je kunt die 12Volt gewoon vastpakken, je voelt er niks van. Pas bij een spanning van 75V wissel of 150V gelijk, is pas schadelijk. En deze spanningen komen in de laptop niet voor.

Als de laptop via het netsnoer met de stopcontact verbonden is en je krijgt dan steeds een opdonder, dan klopt de aarding van het huis niet.

Dus in dit geval gaat IBM zeker vrijuit.

af
door aflierman - Sep 9, 2007 om 10:31
128 Antwoorden / 0 Vragen

Ikbenik,

Je maakt één heel grote fout !!!!
Er zit een heel groot verschil tussen voltage en ampére.
Ampére kan n.l. dodelijk zijn voltage zonder stroomsterkte niet of nauwelijks.
Als ik het goed heb kan 13 Ma,al dodelijk zijn voor een mens.maar wat betreft de hoogte kan ik er naast zitten ik weet het niet meer precies.
Maar voltage kan dus geen kwaad je krijgt een tik en over is het zo werkt het dus ook met statische elektriciteit.!!
Dus IBM moet niet zeuren en gewoon zorgen dat het apparaat weer in orde komt als het zo is wat zij zeggen dat het frame onder spanning staat blijft het  voor mij echter een raadsel hoe men(ook een klein kind)met de vingers tussen de toetsen kan komen tenzij men iets van metaal gebruikt om er wat tussen uit te vissen want dat kan natuurlijk ook nog een keer.
Fijne dag verder
A.F.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 9, 2007 om 10:47
16957 Antwoorden / 202 Vragen

Tjoge, jonge, het lijkt wel een forumdiscussie geworden. Hebben jullie al iets teruggezien van willeke10 nadat ze stelde tevreden te zijn met het verkregen antwoord?  (aflierman@ ikbenik@ zou ook nog het voorbeeld van eenvoudig schrikdraad kunnen noemen. Zelfde effect als een ontlading van statische elcticiteit)

af
door aflierman - Sep 9, 2007 om 11:19
128 Antwoorden / 0 Vragen

gerrittalena,

Ik ben het helemaal met jou eens.
En ja het heeft niets meer te maken met de vraag die werd gesteld.
Nog een fijne zondag.
A.F.

peedee
door peedee - Sep 9, 2007 om 12:12
96 Antwoorden / 10 Vragen

Waar ik nog niemand over gehoord heb: de netspanningsadapter (u weet wel: dat kastje dat 230 volt netspanning omzet naar circa 12 Volt gelijkspanning)  zou natuurlijk defect kunnen zijn gegaan. Dat is niet zo gek als het lijkt. In het (recente) verleden zijn er al diverse terugroepacties van dergelijke adaptoers geweest omdat........ze niet veilig waren. Maar als zoiets defect gaat mag dat de veiligheid van de gebruiker niet in gevaar brengen. Beste willeke: u kunt natuurlijk zelf aan het meten slaan of een bekende vragen dit te doen of in een winkel. Maar daarmee gebeurt er verder niets. IBM gaat gewwon lekker door met een onderzoek aanbieden ( a 200 euro) en laat het erbij zitten. Maar de fabrikant is wel degelijk verantwoordlijk voor de veiligheid van het product dat hij op de markt zet. Daarom zet hij dan ook het CE-merkteken op de laptop en de adapter; omdat hij vindt dat het product veilig is. En daar zit nu het probleem. De fabrikant neemt zijn verantwoordelijkheid niet. Wie kan dan nog helpen? In Nederland is het toezicht op de naleving van de wetgeving voor elektrische producten als uw laptop bij wet geregeld. Dat toezicht wordt gehouden door de VWA. Ik adviseer u daarom om eens gratis te bellen met de VWA (Voedsel en Waren Autoriteit) en een klacht in te dienen: 0800-0488. Of gewoon via hun website: www.vwa.nl  Zij kunnen uw klacht (de elektrische schok) onpartijdig onderzoeken en als blijkt dat de fout bij IBM ligt kunnen zij maatregelen nemen. Bijvoorbeeld het laten terugroepen van dergelijke laptops en adapters. En ja het klinkt raar dat de VWA zoiets doet. Maar zij zijn er niet alleen voor de veiligheid van voedsel, maar ook voor allerlei non-food producten. Kijk maar op hun website. En met de uitslag van het vwa-onderzoek staat u ook een stuk sterker richting IBM. Succes!

ikbenik
door ikbenik - Sep 9, 2007 om 14:28
2845 Antwoorden / 27 Vragen

De enige manier om dergelijke schokken te kunnen krijgen bij een laptop, is dat er een defect in de hoogspanningsgedeelte zit die de TL verlichting in het scherm aanstuurt.

Daar zit een spanning op van 1200V. Als daar een kabelbreukje in zit en die maakt contact met het metalen gedeelte, dan kun je er wel degelijk een schok van krijgen.

Voor de rest komen er in de laptop geen hoge spanningen voor.

af
door aflierman - Sep 9, 2007 om 17:30
128 Antwoorden / 0 Vragen

ikben ik,

Jammer dat je waarschijnlijk niet zoveel verstand van elektronica hebt.
Het door jou genoemde verschijnsel,lek in de hoogspanning kabel,
gaat gepaard met heel veel geknetter en lawaai.
maar veroorzaakt nog steeds geen schok is en blijft onmogelijk.
Ook als de adapter stuk is of zou zijn  kan het niet.
Helaas.
A.F.

wi
door willeke10 - Sep 9, 2007 om 18:38
6 Antwoorden / 1 Vragen

Dank je voor de goede tip, ik ga ze morgen even bellen! De consumentenwijzer had ik al gebeld, maar die konden me niet verder helpen.

wi
door willeke10 - Sep 9, 2007 om 18:55
6 Antwoorden / 1 Vragen

Het bedankje was bedoeld voor peedee, maar ik denk dat ik iets fout heb gedaan, want de reactie kwam gewoon onderaan de lijst.

Het is trouwens inderdaad ook mogelijk dat er een defect in de beeldscherm verlichting zit. Een tijd geleden deed die verlichting het niet meer. Laptop aangesloten op andere monitor, deed het prima. Laptop naar de reparatie (RAF) gebracht, volgens de reparateur was het moederbord stuk, zou 500 euro kosten. Vervolgens hebben we deze laptop zeker een halfjaar in de kast laten liggen, totdat we hem naar een andere reparatie service (tweedehands service) wilden brengen die de laptop zou kunnen repareren voor 80 euro. Uit nieuwsgierigheid de laptop nog even aangezet en wat bleek, het beeldscherm deed het gewoon weer! Misschien hadden ze bij de eerste reparatieservice iets bewogen waardoor hij het weer deed. In ieder geval gebruikt mijn zoon hem nu dus.

Hij merkte bij het spelen van spelletjes dat hij een schok kreeg aan de zijkant van de pijltjes toetsen. Logisch dat hij het merkte want bij het spelen van spelletjes gebruik je de toetsen toch iets anders dan bij gewoon typen. Iedereen krijgt die schok trouwens en ook niet alleen bij de pijltjes toetsen maar bij alle andere toetsen die je niet helemaal in het midden raakt, krijg je een schok.

Ik ben blij met de nieuwe tip, en ga morgen bellen om te kijken of er nog mogelijkheden zijn.

Groeten, Willeke

ikbenik
door ikbenik - Sep 9, 2007 om 19:04
2845 Antwoorden / 27 Vragen

ikben ik,

Jammer dat je waarschijnlijk niet zoveel verstand van elektronica hebt.
Het door jou genoemde verschijnsel,lek in de hoogspanning kabel,
gaat gepaard met heel veel geknetter en lawaai.
maar veroorzaakt nog steeds geen schok is en blijft onmogelijk.
Ook als de adapter stuk is of zou zijn  kan het niet.
Helaas.
A.F.

Ik heb heus wel verstand van electronica. Daar hoef je niet aan te twijfelen.

Als 1 ader van de hoogspanningskabel kapot is en verbinding maakt met het metalen gedeelte, dan is er dus géén geknetter en lawaai, en als je dan die metalen gedeeltes aanraakt, dan kun je een behoorlijke tik krijgen.

Dat geknetter en lawaai is alleen als beide hoogspanningsdraden beschadigd zijn en daardoor vonkoverslag tussen die beide draden optreedt.

En over mijn deskundigheid:

Ik ben zelf computermonteur en ik heb een eigen computerbedrijfje. Dus aan mijn deskundigheid hoef je niet te twijfelen.

edwardus
door edwardus - Sep 9, 2007 om 19:11
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Willeke10, ik vind het een beetje jammer dat je nog geen antwoord hebt gegeven op mijn vraag op pagina 1. Het fenomeen dat je beschrijft heb ik ook ervaren toen mijn geaarde wcd niet geaard bleek te zijn en ik lekker met blote voeten in het gras zat te tikken. De toetsen zitten namelijk vlakbij een metalen plaat, als deze onder stroom staat en je de toetsen indrukt, is je vinger dichtbij genoeg voor een stroomstootje om over te springen.

yo
door yolanda27 - Sep 9, 2007 om 22:00
1 Antwoorden / 1 Vragen

Mijn man is IT en hij geeft aan een tip.

Sluit gewoon een extern laptop toetsenbord aan.

(zijn extra kleine toetsenborden). Niet erg duur.

U kunt de laptop in een laptop standaard zetten los toetsen bordje ervoor en klaar is klara.

Veel succes.

groetjes yolanda.

ikbenik
door ikbenik - Sep 9, 2007 om 22:43
2845 Antwoorden / 27 Vragen

Mijn man is IT en hij geeft aan een tip.
Sluit gewoon een extern laptop toetsenbord aan.
(zijn extra kleine toetsenborden). Niet erg duur.
U kunt de laptop in een laptop standaard zetten los toetsen bordje ervoor en klaar is klara.
Veel succes.

Met alle respect, maar als monteur zijnde krijg ik bij zulke antwoorden de rillingen.

Ga met deze laptop niet verder spelen en laat deze laptop serieus nakijken! Stop je kop niet in het zand, maar pak het probleem aan bij de oorzaak.

Het stomste wat je kunt doen is het probleem negeren en een externe toetsenbord aansluiten en doorgaan alsof er niks aan de hand is.

Ik geef deze tip en waarschuwing als computermonteur zijnde, en doe je voordeel ermee. Doe er iets mee. Dit soort problemen zijn te serieus om ze te negeren.

af
door aflierman - Sep 9, 2007 om 22:52
128 Antwoorden / 0 Vragen

ikbenik,

Je moet mij niet verkeerd opvatten dat is en was de bedoeling niet.
En jou deskundigheid twijvel ik dan ook niet.
Van PC's heb ik niet zoveel verstand en doe het repareren al jaren niet meer
sinds mijn vrouw is overleden.
het verschijnsel waar ik het over had is met name bij TV's van toepassingen dan is het met name de overslag naar de beeldbuis,stof enz.

Hoe het ook zei er is nog steeds geen goed antwoord gegeven op het hoe wie het probleem moet gaan oplossen en hoe.
groetjes.
A.F.

ikbenik
door ikbenik - Sep 9, 2007 om 23:11
2845 Antwoorden / 27 Vragen

Hoe het ook zei er is nog steeds geen goed antwoord gegeven op het hoe wie het probleem moet gaan oplossen en hoe.

Als eerste moet de laptop uit elkaar om te kijken wat er nu precies aan de hand is.

Als blijkt dat het een montagefout is, dan is de fabrikant daar aansprakelijk voor. Zelfs na het verstrijken van de garantieperiode.

In een kabel kan altijd een kabelbreuk ontstaan, maar dat mag nooit resulteren dat de isolatie van de hoogspanningskabels kapot gaan, met alle gevolgen van dien.

Het kan ook zijn dat het aanstuurprintje van de verlichting een defect heeft (wat nog eens voorkomt) en dan moet deze wel vervangen worden.

Hierbij is het wetsartikel van toepassing die gaat over de veiligheid van de consument bij het gebruik van het product. Als door een defect de veiligheid van de gebruiker in het gevaar komt, is de fabrikant ten aller tijden daar verantwoordelijk voor. Zelfs al is het product ouder dan 3 jaar.

gsm
door gsm - Sep 9, 2007 om 23:18
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Ik kan me voorstellen dat er ook een redelijk hoge spanning in de voeding van de laptop kan voorkomen en dat die spanning ook op het toetsenbord staat.
In dat geval hoeft de spanning niet vanuit het beeldscherm te komen, maar is het waarschijnlijker dat de voeding (mogelijk na een reparatie) niet goed is afgeschermd van het toetsenbord.

groet,
GSM

ikbenik
door ikbenik - Sep 9, 2007 om 23:25
2845 Antwoorden / 27 Vragen

Ik kan me voorstellen dat er ook een redelijk hoge spanning in de voeding van de laptop kan voorkomen en dat die spanning ook op het toetsenbord staat.
In dat geval hoeft de spanning niet vanuit het beeldscherm te komen, maar is het waarschijnlijker dat de voeding (mogelijk na een reparatie) niet goed is afgeschermd van het toetsenbord.

Sorry dat ik er weer tegenin ga.

Maar de enige plaats waar een hoge spanning voorkomt in een laptop is toch het scherm, en wel de aansturing van de verlichting.

De rest van de laptop is een hoge spanning echt uitgesloten.

De maximale spanning die in een laptop voorkomt is 12V, en daar kun je onmogelijk een schok van krijgen. Echt onmogelijk.

De enige plaats in de laptop waar een hoge spanning voorkomt is de verlichting van het scherm. Die TL heeft een werkspanning van 1200 Volt. En dat is dan ook de enige plaats waar die schokken vandaan kunnen komen.

Geloof me, ik weet waar ik het over heb.

Ik heb in het verleden bij Digital in Nijmegen een jaar lang laptops gerepareerd en nu als zelfstandige ondernemer doe ik dat nu nog steeds.

af
door aflierman - Sep 10, 2007 om 00:08
128 Antwoorden / 0 Vragen

ikbenik,
Het antwoord lijkt mij nu wel heel erg duidelijk en ben het er helemaal mee eens het niet te negeren.
Je Kopje in het zand steken is wel het domste wat je kunt doen!!!

Maar zoals bij velen mag iets geen geld kosten als er een probleem voordoet net doen of je gek bent(een flinke dreun geven) en door gaannet zo als een zekering vervangen door een spijker of zilver papier er om heen.
Maar eens ja eens is het te l.........t

helaas komen ze er vanzelf een keertje achter vaak te laat.
Maar dat is de keuze die men maakt en daar is een ieder vrij in natuurlijk,maar ik zou mijn kinderen uit de buurd houden van het bewuste apparaat.
A.F

ikbenik
door ikbenik - Sep 10, 2007 om 00:22
2845 Antwoorden / 27 Vragen

Maar zoals bij velen mag iets geen geld kosten als er een probleem voordoet net doen of je gek bent(een flinke dreun geven) en door gaannet zo als een zekering vervangen door een spijker of zilver papier er om heen.
Maar eens ja eens is het te l.........t

Die velen moeten niet zeuren!!!!!

Wat is belangrijker?

Jouw veiligheid of die paar centen?

Met alle respect, maar ik vind sommige mensen echt van die

z e i k e r s!!!

Die vinden die paar centen belangrijker dan de veiligheid.

Als consument wist ik het wel:

Als de fabrikant het probleem niet wilt oplossen dan zou ik naar iemand gaan die het probleem kan oplossen.

Als ik iemand in de familie zou hebben die zo'n probleem had en die verdomde het om te laten repareren, dan zou ik zelf die laptop in beslag nemen en laten repareren, al komen alle kosten dan voor mezelf.

Ik vind het echt schandalig dat er getouwtrekt wordt wie voor de kosten moet vergoeden, en ondertussen gewoon ermee verder werken!

Schandalig en echt onverantwoord!!!!!

af
door aflierman - Sep 10, 2007 om 07:54
128 Antwoorden / 0 Vragen

ikbenik,

ja.... als het te laat is dan is het leed niet te overzien.
Er moet altijd eerst wat gebeuren en dan is Leiden in last en heeft het altijd die ander het  gedaan.

Als ze dan zo graag willen,moeten ze zelf weten maar laat er dan geen kinderen aan zitten.
Makkelijk want dan heb je er geen last van,maar dan misschien nooit ook meer.
Fijne dag vandaag.
A.F.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 10, 2007 om 11:00
16957 Antwoorden / 202 Vragen

hoe meer reacties, hoe minder gelezen lijkt het wel: probleem was:

We hebben een IBM laptop van ongeveer 4 jaar oud. Mijn zoon (12 jaar) speelt er spelletjes op en merkte dat hij elke keer als hij de zijkant van een toets aanraakt een stroomstoot krijgt. Dit gebeurt ook als hij de kabel van de adaptor uit de laptop haalt.

En herhaald Willeke10 horen/zien we niet meer en zit mogelijk wel hard te lachen

ikbenik
door ikbenik - Sep 10, 2007 om 12:14
2845 Antwoorden / 27 Vragen

En herhaald Willeke10 horen/zien we niet meer en zit mogelijk wel hard te lachen

En waarom dan wel?

Het zoontje die schokken krijgt en het gevaar bestaat dat de rest van de computer door die hoge spanning opgeblazen wordt.

Geen zaken om hard erbij te lachen!

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 10, 2007 om 12:21
16957 Antwoorden / 202 Vragen

ikbenik@ (niet weer) dat opblazen zou dan toch al lang gebeurd zijn? (Waar zou die hoge spanning dan vandaan moeten komen als zelfs de adapter niet is aangesloten?

ikbenik
door ikbenik - Sep 10, 2007 om 12:25
2845 Antwoorden / 27 Vragen

ikbenik@ (niet weer) dat opblazen zou dan toch al lang gebeurd zijn? (Waar zou die hoge spanning dan vandaan moeten komen als zelfs de adapter niet is aangesloten?

Herhaling:

Maar de enige plaats waar een hoge spanning voorkomt in een laptop is toch het scherm, en wel de aansturing van de verlichting.

De rest van de laptop is een hoge spanning echt uitgesloten.

De maximale spanning die in een laptop voorkomt is 12V, en daar kun je onmogelijk een schok van krijgen. Echt onmogelijk.

De enige plaats in de laptop waar een hoge spanning voorkomt is de verlichting van het scherm. Die TL heeft een werkspanning van 1200 Volt. En dat is dan ook de enige plaats waar die schokken vandaan kunnen komen.

st
door steef123 - Jan 8, 2008 om 22:30
2 Antwoorden / 0 Vragen

<SCRIPT language=javascript>postamble();
"Nog een kleine aanvulling:
Als je de laptop met de adapter op het lichtnet aansluit, maak je dan wel gebruik van een 'stopcontact' mèt randaarde?

Freya"

Randaarde op het stopcontact is niet relevant, omdat de stekker van de adapter geen randaarde heeft

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jan 8, 2008 om 23:39
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ ikbenik,

Dat ben ik ook.

Vandaag kwam ineens nog een melding voorbij die me interesseerde en zodoende kwam ik bij dit topic terecht.

U stelt dat op de tube lights achter het beeldscherm, ook wel TL-buisjes genaamd maar dat is een Philips aanduiding voor fluorescentiebuizen/-buisjes, 1200 volt zou staan. Heeft u dat wel eens gemeten? Zo ja, hoe? De brandspanning van een TL-buis is normaal 60 volt. Genoeg overigens om een optater van te krijgen.

Het is inderdaad een hoogfrequentspanning (hf), waar vrij weinig power achter zit. Dus weinig milli-amperes. Het prikt een beetje.

Als je de inverter bekijkt waar van 12 volt de hf-spanning voor de tl-buisjes wordt gemaakt bekijkt, kan ik daar met de beste wil van de wereld geen isolatiedikte voor 1200 volt bekennen. Zie maar naar het hf-trafo'tje. Neon illuminatieverlichting (1200 V) deed ik ook nog in.

Overigens repareer ik dit jaar 40 jaar computers, o.a. voor Digital.
We konden collega's zijn geweest. Maar niet in Nijmegen.

@ A. Flierman:

Met 13 mA zit u aan de lage kant.

30 mA is nog een veilige stroom voor een mens. Voor een koe is dit de helft. Minder dan 0,2 seconde meer mA kan een mens ook nog weerstaan. Dit alles is door onze oosterburen zo'n 65 jaar geleden massaal empirisch vastgesteld. Om niet meer stroom door een mens te kunnen  laten lopen onder worst-case condities is voor mensen de veilige spanning op 48 volt gesteld. Voor een koe is dit 24 volt.

Alle beveiligingen zijn op die gegevens afgestemd: 0,2 sec. en/of
30 mA. Smeltveiligheid moet binnen 0,2 sec. doorsmelten bij 10 maal de nominaal stroom en een spanningslek moet binnen 0,2 sek. afschakelen bij 30 mA lekstroom.

Met vriendelijk groet, Hardware ERror MAN.

af
door aflierman - Jan 9, 2008 om 08:15
128 Antwoorden / 0 Vragen

Goedemorgen errorman,

Eerst goed lezen en dan commentaar geven zou ik zo zeggen.
Ik heb met geen woord gerept over wat u schrijft,wel over de spanning van de lijntrafo in een TV.
Van een PC heb ik niet zo veel verstand andere elektronica veel meer.
Dus een beetje slordige reactie !!!
vriendelijke groet.
A.F.