watertoren
door watertoren May 3, 2012 om 20:36
Computers & telefonie

Switch box

ik heb internet van upc, ik wil mijn printer middels een switch box met internet verbinden.
nu heb ik de kabel die van de modem-router komt aangesloten op de switch, en vanaf de switch de pc verbonden.
ik krijg nu geen verbinding meer met internet op de pc, geeft na tijdje de melding dat het een vreemd netwerk is.
wat doe ik fout of verkeerd ik dacht dat het plug en play zou zijn.
ik gebruik windows 7

2408 21 Rapporteer

ve
door verwijderd - May 3, 2012 om 20:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

De modem dient op de switch op de WAN aangesloten te worden (of poort 1) en de rest op de LAN poorten.

ve
door verwijderd - May 3, 2012 om 20:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik begrijp het niet helemaal wat je probeert te doen. Waarom zou je je printer op internet aansluiten??? Bedoel je een thuisnetwerk?

Kan je niet via die router schakelen?

ve
door verwijderd - May 3, 2012 om 20:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

winterman schreef op donderdag 3 mei 2012, 20:55:
Kan je niet via die router schakelen?

Er zijn nog genoeg modems met maar één LAN aansluiting, en dan is zo'n switch een goede uitkomst.

ve
door verwijderd - May 3, 2012 om 21:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Modems wel, maar modem-routers????

ve
door verwijderd - May 3, 2012 om 21:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

winterman schreef op donderdag 3 mei 2012, 21:26: Modems wel, maar modem-routers????

Yep.

Anders heet die type modem een modem-switch.

ve
door verwijderd - May 3, 2012 om 22:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

de bedoeling is om van uit de woonkamer met een tablet die een draadloze verbinding heeft met de modem te kunnen printen, van af de draadlozemodem is de pc bedraad en die staat in een andere kamer bij de printer.
dus de switch staat bij de pc en printer.

ve
door verwijderd - May 3, 2012 om 22:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Is de printer een netwerkprinter?

ve
door verwijderd - May 3, 2012 om 22:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Pardon???

Ik zit hier toch echt naar een modem-router te kijken en TS stelt er ook één te hebben.

ve
door verwijderd - May 3, 2012 om 22:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als die printer en je router de mogelijkheid heeft kan je hem daar rechtstreeks op aansluiten. Anders kan je printen via een thuisnetwerk en printerdeling.

ve
door verwijderd - May 3, 2012 om 23:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

winterman schreef op donderdag 3 mei 2012, 21:26: Modems wel, maar modem-routers????

Er zijn (waren) modem routers, zonder switch functie en dus maar met één LAN-poort. Een router beschikt over een DHCP server.

Via een losse Switch (met vier of meer poorten) kunnen meerdere apparaten op een LAN-poort van de modem worden aangesloten, waarbij de router in de modem de IP-adressen toekent. Sommige switches hebben een speciale poort, waar persé de modem op moet worden aangesloten. Die speciale poort kan de eerste- of de laatste poort zijn.

Zorg bij problemen dat alle apparaten uit zijn.
Zet nu eerst de modem een poosje uit en daarna weer aan.
Sluit dan de switch aan en zet die ook aan.
Sluit de PC's aan op de Switch en schakel de PC's een voor een in.
Controleer of de DHCP server in de modem is ingesteld voor het toekennen van voldoende IP-adressen.

Je kunt ook een oude modem met router, die wel vier LAN-poorten heeft, inzetten als switch of bridge. Het is dan wel zaak om de DHCP-server van die modem uit te zetten. De WAN-poort van deze router wordt niet gebruikt en dus hou je in principe drie LAN-poorten over om apparaten op aan te sluiten. Een poort wordt gebruikt voor de verbinding met de ene LAN-poort van de router in de modem.

ve
door verwijderd - May 3, 2012 om 23:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

ikbenik schreef op donderdag 3 mei 2012, 20:56:
winterman schreef op donderdag 3 mei 2012, 20:55:
Kan je niet via die router schakelen?

Er zijn nog genoeg modems met maar één LAN aansluiting, en dan is zo'n switch een goede uitkomst.

Ja inderdaad. Als er minimaal één LAN-poort aansluiting op zit, dan is het een modem-router.

ve
door verwijderd - May 4, 2012 om 00:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

gsm schreef op donderdag 3 mei 2012, 23:44:
Je kunt ook een oude modem met router, die wel vier LAN-poorten heeft, inzetten als switch of bridge. Het is dan wel zaak om de DHCP-server van die modem uit te zetten. De WAN-poort van deze router wordt niet gebruikt en dus hou je in principe drie LAN-poorten over om apparaten op aan te sluiten. Een poort wordt gebruikt voor de verbinding met de ene LAN-poort van de router in de modem.

Dat trucje heb ik bij iemand toegepast.

Hier heb ik een router met Wifi op die manier als een hotspot met extra LAN poorten bij mezelf ingezet.

ve
door verwijderd - May 4, 2012 om 10:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

En nog als aanvulling, 'printerdeling' is bij een netwerkprinter niet nodig. Immers, de printer 'behoort' tot geen enkele computer en er valt dus ook niets te delen.

Gewoon de printer aansluiten op een LAN-poort van de router of switch, printer inschakelen en dan de installatiesoftware van de printer starten op de computer waar je die printer wil gebruiken. De installatiesoftware zal de printer 'vinden' en als netwerkprinter installeren. Daarna kun je de printer gebruiken.

Of het ook vanaf een tablet gaat werken is nog maar de vraag. Vaak kunnen tablets alleen maar printen naar een draadloze printer die gebruik kan maken van b.v. AirPrint. Als je netwerkprinter dat niet kan, kun je het wel vergeten. Het alleen maar 'hebben' van WiFi op je tablet is dus niet voldoende om te kunnen printen naar een netwerkprinter.

Freya

ve
door verwijderd - May 4, 2012 om 10:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

En voor de duidelijkheid, die installatiesoftware van de netwerkprinter moet je op elke computer in het netwerk starten (als je op die computer de netwerkprinter wil gebruiken).

Freya

ve
door verwijderd - May 4, 2012 om 18:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo watertoren.
zelf ben ik ook bij UPC. en heb ervaring met 2 routers van hun.
de ene was een CISCO en de andere een THOMSON beide hadden een USB aansluiting om een printer aan te sluiten,waarom doe je dat niet gewoon?
wel is het zo,dat je op al je pc's de printersoftware moet installeren,wil je vanaf iedere pc gebruik kunnen maken van je printer.

ve
door verwijderd - May 4, 2012 om 19:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

mtuinsma schreef op vrijdag 4 mei 2012, 18:59: Hallo watertoren.
zelf ben ik ook bij UPC. en heb ervaring met 2 routers van hun.
de ene was een CISCO en de andere een THOMSON beide hadden een USB aansluiting om een printer aan te sluiten,waarom doe je dat niet gewoon?
wel is het zo,dat je op al je pc's de printersoftware moet installeren,wil je vanaf iedere pc gebruik kunnen maken van je printer.

Klopt, ware het niet dat de USB-poorten op een router vaak heel erg kieskeurig zijn. Heb zelf ook eens getracht op die manier een Canon printer aan de praat te krijgen, maar kreeg het niet voor elkaar. Buiten dat, als het hier om een netwerkprinter gaat die van zichzelf al een netwerkaansluiting heeft, dan verdient dat toch de voorkeur.

Freya

ve
door verwijderd - May 4, 2012 om 19:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Iedereen bedankt voor de reacties, inmiddels werkt het, het niet werken was het gevolg van een kapotte patchkabel .
Voor freya het printen werkt ook van af mijn Ipad, ik heb in de huiskamer een wifi verbinding met de Ipad.

ve
door verwijderd - May 4, 2012 om 20:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

watertoren schreef op vrijdag 4 mei 2012, 19:38: ....
Voor freya het printen werkt ook van af mijn Ipad, ik heb in de huiskamer een wifi verbinding met de Ipad.

Dat is mooi. Heb je dan nog iets bijzonders geïnstalleerd op je iPad (of computer) om het printen te laten werken, want volgens mij ondersteunt de iPad niet 'zomaar' het printen op een netwerkprinter? Ik ken wel het programma 'FingerPrint', waarmee je je computer als printerserver kunt gebruiken, maar dat werkt volgens mij niet als je iOS 5 op je iDevice hebt staan....
En als ik vragen mag, welke netwerkprinter gebruik je?

Freya

ve
door verwijderd - May 5, 2012 om 10:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

freya schreef op vrijdag 4 mei 2012, 20:17:
watertoren schreef op vrijdag 4 mei 2012, 19:38: ....
Voor freya het printen werkt ook van af mijn Ipad, ik heb in de huiskamer een wifi verbinding met de Ipad.

Dat is mooi. Heb je dan nog iets bijzonders geïnstalleerd op je iPad (of computer) om het printen te laten werken, want volgens mij ondersteunt de iPad niet 'zomaar' het printen op een netwerkprinter? Ik ken wel het programma 'FingerPrint', waarmee je je computer als printerserver kunt gebruiken, maar dat werkt volgens mij niet als je iOS 5 op je iDevice hebt staan....
En als ik vragen mag, welke netwerkprinter gebruik je?

Freya

Hier vind je informatie over Airprint, met een lijst van ondersteunde printers.
Het kan misschien ook nog anders, via ePrint van Microsoft.

ve
door verwijderd - May 5, 2012 om 10:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Opmerking:
Airprint blijkt niet goed te werken via sommige Sitecom routers. Een firmware update voor de router kan de oplossing zijn in zo'n geval.

ve
door verwijderd - May 5, 2012 om 11:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

@gsm:

Bedankt voor de 'links'. Met AirPrint ben ik wel bekend. Je print dan draadloos, direct naar de draadloze printer. De printer benader je dan als 'adhoc' printer. Dit werkt inderdaad alleen met printers die AirPrint ondersteunen. Maar als ik het goed heb begrepen, heeft de TS een netwerkprinter met een netwerkkabel op z'n thuisnetwerk aangesloten (dus niet draadloos). Vandaar mijn nieuwsgierigheid naar wat TS voor printer heeft en of er verder nog iets geïnstalleerd is.

Die ePrint app kende ik nog niet, dus daar ga ik me eens in verdiepen.

Freya