ho
door hotterlo Mar 8, 2012 om 16:43
Computers & telefonie

Tablet

Onlangs heb ik een tablet aangeschaft. Daarop kan ik nu mijn giro zaken doen. Hoe veilig is dit?

8352 12 Rapporteer

freya
door freya - Mar 8, 2012 om 16:57
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo hotterlo,

Aangezien de verschillende banken zelf 'apps' uitgeven waarmee je die bankzaken kunt regelen, mag je er vanuit gaan dat ze het blijkbaar 'veilig genoeg' vinden. Uiteraard dien je toegangscodes en wachtwoorden wel voor jezelf te houden....

m.vr.gr. Freya

lekkerisdat
door lekkerisdat - Mar 8, 2012 om 17:04
4299 Antwoorden / 5 Vragen

En ik neem aan dat je beveiligingssoftware gebruikt op de tab plus dat de verbinding versleuteld is, icm bovenstaande, mag je er inderdaad vanuit gaan dat het veilig genoeg is.

tot15karakters
door tot15karakters - Mar 8, 2012 om 17:06
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Op een open Wifi verbinding als Mc Donalds of zo zou ik het niet doen maar thuis met een beveiligde verbinding is er totaal geen probleem.

freya
door freya - Mar 8, 2012 om 17:08
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@lekkerisdat:

Op een tablet als een iPad kun je geen beveiligingssoftware installeren hoor. De 'beveiliging' zal in de 'app' van de bank moeten zitten.....

Freya

gsm
door gsm - Mar 8, 2012 om 18:00
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Op een eeePad met Android kan je wel een virusscanner installeren. De gratis Avast Mobile Security is een van de best geteste, veel beter zelfs dan sommige betaalde programma's zoals McAfee of GData. Afdoende zal het echter zeker nooit zijn. Let dus vooral zelf ook goed op.

Op dit moment is een Windows PC het minst veilig. De ING-bank app is best wel handig en waarschijnlijk veiliger. Je hebt aan alleen een 5-cijferige pincode genoeg voor de toegang vanaf een bepaalde tablet.
Ik denk zelf dat dit tot nu toe nog wel veilig genoeg is, maar of dat over een tijdje nog zo is, dat valt te bezien. Handige criminelen lijken vrij spel te hebben, want volgens een onderzoek heeft de politie nog veel te weinig capaciteit en kennis om diefstal via het internet ook maar enigszins effectief te kunnen bestrijden.

rv
door rvansoest - Mar 9, 2012 om 11:57
3 Antwoorden / 0 Vragen

@tot15karakters als de verbinding versleutelt/geencrypt is, zoals dit altijd bij telebankieren is, is het veilig. Zelfs op een publiek netwerk. Je kunt dit controleren door de officiele app van de bank te gebruiken of als er een dicht slotje in je browser verschijnt of er https voor de website staat.

@GSM als je geen ge-roote tablet gebruikt, of applicaties buiten de market installeert, is de kans op een virus nihil. Een beveiligingsapplicatie is overbodig en vertraagd je tablet onnodig. Al zal een beveiligingsbedrijf je liever iets anders vertellen ;)

Een windows pc is veilig mits je netjes je updates installeert en je virusscanner up to date houdt. ING telebankieren is net de minst veilige bank van van Nederland. De tan codes etc. zijn zwaar verouderd.

pi
door piet limburg - Mar 9, 2012 om 12:00
232 Antwoorden / 15 Vragen

Je mag er nooit van uitgaan dat je ,,zekerheid'' hebt.
Tegenwoordig is een ding zeker...dat is dat je geen zekerheid meer hebt.

Je moet erop vertrouwen dat banken en andere internetbedrijven hun zaken zodanig in orde hebben dat ze je ,,vertrouwen'' kunnen beloven.

Voorbeeld is de overheid en andere instellingen die regelmatig in het nieuws komen doordat ,,hun zekerheid'' op straat ligt.

Groeten van Piet

vr1944
door vr1944 - Mar 9, 2012 om 12:42
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Redelijk veilig .je kunt de pin code niet op een andere tab gebruiken.Bovendien heb nog steeds een tancode nodig bij het overboeken

jo
door jorisw - Mar 9, 2012 om 13:01
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Een tablet is niet onveiliger, ook niet als je de browser gebruikt, dan een "gewonen" PC/Mac.

wimmi20
door wimmi20 - Mar 9, 2012 om 13:17
2154 Antwoorden / 7 Vragen

TS, via uw tablet is net zo veilig of onveilig als met de pc.
Uw tablet is toch gewoon een pc met dezelfde functies ?
De beveiliging zit in de software van uw bank, en niet in de tablet of pc.
De software van de bank versleutelt de data stroom.
Hierboven wordt over een virusscanner gepraat.
Wat heeft dat nou te maken met een door de bank beveiligde verbinding ?
En een app gebruiken van de bank ?
Die gebruik je toch ook niet voor betalingen met je pc.
Op mijn tablet regel ik mijn bankzaken gewoon via de browser.
Op dezelfde manier als met de pc.

gsm
door gsm - Mar 9, 2012 om 19:09
5940 Antwoorden / 47 Vragen

[quote=rvansoest schreef op vrijdag 9 mrt 2012, 11:57]@GSM als je geen ge-roote tablet gebruikt, of applicaties buiten de market installeert, is de kans op een virus nihil. Een beveiligingsapplicatie is overbodig en vertraagd je tablet onnodig. Al zal een beveiligingsbedrijf je liever iets anders vertellen ;)
Wees gerust.
Ik gebruik zelf echt geen virusscanner op mijn tablet en zie daar ook (nog) geen aanleiding voor :)

ka
door kassappels - Mar 10, 2012 om 12:01
6 Antwoorden / 3 Vragen

Hangt denk ik ook af van je tablet, bank en huishouden. Recent had mijn zoon voor ons de software van de Rabobank op de I-pad 2 geplaatst. Omdat ze bij ons allemaal gebruik maken van de I-pad weet ook iedereen de toegangscode vd I-pad. Maar het gevolg was wel dat ook iedereen daarmee alle gegevens van de rekeningnummers kon zien en zelfs kon overschrijven van de rekeningen konden regelen. Niet dat dat is gebeurd, maar om te voorkomen dat ze uitgedaagd worden of dat vriendjes/vriendinnetjes mee komen kijken, heb ik de Apps snel verwijderd.
Hoewel mijn zoon daar boos over was, geldt ook hier "voorkomen is beter dan genezen".

Succes.